etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

Eli näin.

Ei varmaan kovin kummonen homma vai kuinka? Wissistä katoin mutta siellä ovat irrottaneet apurunkoa myöden kaikki.

Saako ne vaihdettua ilman mitään kummoisia purkuja?

Narisee pahemmin kun anoppi ni on pakko jo vaihtaa :D

Auto 9-3 sc -08
9-3 Tids -08
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vaihdoin juuri kytkimen omaani, joka vaati myös kallistuksenvaimentimen kanssa askartelua. Sillä kokemuksella sanoisin, että ilman apurungon takareunan laskemista on oman ymmärrykseni mukaan pääsy kallistuksenvaimentimen kumeille/pulteille melko hankalaa, ellei jopa mahdotonta.
Saabiton Saabisti
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Timon »

Kyllä on hankalaa, muttei mahdotonta. Vaatii montun/nosturin.

Oikeanpuoleisen (takaa päin katsoen) kumin voi irrottaa joko montusta käsin pienellä räikällä tai sitten konehuoneen puolelta (työntämällä käsi olkapäätä myöten konetilaan tai sitten räikkään reilu puoli metrinen jatkovarsi).

Vasemmanpuoleinen on ahtaammassa paikassa. Kumin taaempi kiinnityspultti irtoaa kantti kerrallaan kääntämällä ihan kiintoavaimella. Etummaista aukoessa miniräikkä on todella hyödyllinen.

Takaisinlaitto on sitten vielä astetta ikävämpi homma, muttei sekään mahdoton. Ei muuta kuin onnea yritykseen :)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

Kyllä nyt kuullostaa pahalta taidan sittenkin irrottaa rungon tai edes vähä avata.
9-3 Tids -08
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

2004 1.8t:ssä onnistuu oikeanpuleisen kumin kiinnityspannan avaaminen yläkautta konepellin kautta, muistaakseni hylsyavaimella ja irtonivelellä. Vaseemmanpuoleisen saa auki tallin lattialla kun nostaa etupään pukkien varaan ja selällään ryömii alle pää suunnilleen pakoputken alle. Siitä pääsee mukavaan työasentoon josta nivelletyllä räikkälenkillä löysyttelee 13mm pultit, nostaa vakaajatankoa hiukan ylöspäin ja liuttaa vakaajankumit pois paikoiltaan.
9-3 SS 1.8t
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: etukallistuksenvakaajan runkokumien vaihto

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

MarkusJ kirjoitti:2004 1.8t:ssä onnistuu oikeanpuleisen kumin kiinnityspannan avaaminen yläkautta konepellin kautta, muistaakseni hylsyavaimella ja irtonivelellä. Vaseemmanpuoleisen saa auki tallin lattialla kun nostaa etupään pukkien varaan ja selällään ryömii alle pää suunnilleen pakoputken alle. Siitä pääsee mukavaan työasentoon josta nivelletyllä räikkälenkillä löysyttelee 13mm pultit, nostaa vakaajatankoa hiukan ylöspäin ja liuttaa vakaajankumit pois paikoiltaan.
Hei kiitos!

Tuota täytyy koittaa. Tuskin hirveetä eroo näissä on :)
9-3 Tids -08
Vastaa Viestiin