9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muuten voisi olla venttiilivikakin mutta jos öljyä pukkasi täyttötikusta tai huohotinletkusta moottoritilaan niin se viittaa mäntävikaan. Palanut pakoventtiili ei nosta kampikammion painetta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Kyllä vaan,

eivät olleet tuhot tosiaan rajoittuneet palaneeseen venttiiliin vaan 3. sylinterin mäntä todettiin tarkemmissa tutkimuksissa sulaneeksi ja tämä oli sitten edelleen aiheuttanut ainakin kannentiivisteen ja kannen rikkoutumisen (sekä jotain muuta, jota en enää edes muista).

Todetut viat kuitenkin pystyy kuulemma korjaamaan moottorin sisuskaluja vaihtamalla, kantta oikomalla jne. Eri asia sitten on, tuleeko osineen ja töineen yhtään sen halvemmaksi, kuin koko moottorin vaihtaminen. Ajattelin kuitenkin odottaa kustannusarvion saamista nykyisen moottorin korjauksesta ennen kuin alan tarkemmin uutta moottoria katselemaan.

Edelleen kyllä itseä ja varmasti muitakin ihmetyttää, miten tällainen tuho on päässyt näillä kilometreillä syntymään? Voiko olla pelkästään huonoa tuuria vai onko itse kuskilla osuutta asiaan? Kuskin ajotyylin en näe moottoria ylirasittaneen.

Voi olla, että tämä jää ikuiseksi mysteeriksi, mutta katsotaan edelleen mitä tuleman pitää...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa tarkistaa suuttimet, etenkin tuhoutuneesta sylinteristä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Tämän saagan viimeinen sivu lienee nyt käännetty,

viimeisin tieto nimittäin kertoo, että paikallaan olevan moottorin korjaaminen ei tulisi kysymykseen. Korjaamon kaveri oli asiaa selvitellyt ja näissä malleissa olisi kuuleman mukaan ollut jonkinlaista anturivikaa, joka jostain syystä mahdollistaa ainakin yhteen sylinteriin liian laihan seoksen pääsemisen, mikä puolestaan aiheuttaa kuumenemista ja lopulta männän sulamisen ja suurella todennäköisyydellä myös sylinteri on vioittunut sekä tietysti näiden vikojen seurauksena kaikenlaista muuta kivaa.

Pelkkä moottorin vaihtokaan ei siis riitä vaan myös tuohon anturivikaan liittyen olisi jotain moottorinohjausyksiköitä kai myös uusittava, eikä sekään tietysti takaa, etteikö sama vika uusiutuisi puolen vuoden päästä. Saamieni neuvojen ja oman mielenkiinnon hiipumisen tuloksena tämä auto tulee lähiaikoina näillä näkymin myyntiin, kunhan saan autosta jonkinlaista kuvamateriaalia. Voi olla, että tästä noheva kaveri saisi toimivan pelin helpostikkin, jos projekti siis kiinnostaa...

Harmi sinänsä, kun autosta on pyritty pitämään huolta ja kuvittelin sillä olevan vielä paljon kilometrejä edessä, mutta minkäs tälle mahtaa, kai.
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja markkula »

Suhtautuisin tuollaisiin neuvoihin varauksella.
Jos on anturivikaa niin vaihdetaan anturi, ei moottorinohjausyksiköitä, ainakaan useampaa. Päivityksiä ohjausyksiköihin saattaa myös olla olemassa jos tunnettu ongelma.
Luulisi palstalla näkyvän jos tämä olisi laajempi epidemia.
9-5 2.0 Tid 2010
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Samaa mieltä edellisen kanssa!
Etsi jostain uusi tai käytetty moottori ja taas mennään:)
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

B207 moottorimallin konevaurioita ei kyllä mielestäni ole tälläkään foorumilla raportoitu, joten tämä kuuluu joukkoon yksittäistapaus. (Toki eräällä foorumilaisella meni imusihti tukkoon, mutta se johtuu ed.omistajien huonosta ylläpidosta/huollosta). Uusi kone keulille ja taas mennään. Trionic kyllä huomaa laihan seoksen analysoidessaan palotapahtumaa sylinterikohtaisesti ionisaatiomittauksella ja ilmoittaa siitä vikavaloin. Oletko ajanut vikavalot päällä?

Sinäänsä ihmettelen kun tänne foorumille ei ole kantautunut minkäänlaista tietoa noin fataalista viasta koskien B207 moottoria. Kyseenalaistan korjaamon kaverin tiedon tähän anturivikadiagnoosiin.

Tottakai ilmamäärämittarivika voi aiheuttaa laihalle menemisen ja sitäkautta moottorivaurion, mutta silloin on laiha seos kyllä joka sylinterissä ja heikoin lenkki antautuu ensimmäiseksi. Mutta ilmamäärämittariviat ovat kyllä tainneet enemmäkseen vaivata vanhemman generaation B2x5 eli trionic7 moottoreita, eikä B207 trionic8 moottoreita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Missään vaiheessa ei ole minkäälaiset varoitusvalot palaneet,

eli sen perusteella sopii tietysti ihmetellä miten laiha seos on päässyt kriittisiin paikkoihin, mutta parempaakaan selitystä ei toistaiseksi ole saatu. On tosiaan selvää, että kaikkiin sylintereihin tämä laiha seos on päässyt ja tämä "heikoin lenkki" sitten petti ensimmäisenä.

Tästä voisi helpostikkin saada toimivan menopelin, mutta kun oma mielenkiinto ja aika ei enää riitä tätä projektia pidemmälle viemään sekä se, että tuntuu olevan hyvin vaikea etukäteen arvioida kuntoonsaattamisen kustannuksia, olen päättänyt luopua tästä menopelistä.
Katsoin tuossa avoimien markkinoiden tilanteen paljonko vastaavasta saabista halvimmillaan pyydetään ja tulos oli noin 7 000 euroa. Tähän perustuen ajattelin aloittaa kaupankäynnin jostain 4 000 euron nurkilta, kuulostaako tämä foorumilaisten mielestä yhtään käyvältä?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olikos tässä kyseessä ihan vakio, vai oliko jotain viriä?
Tai jos ei, niin onko tietoa edellisestä omistajsta / softasta jolla on ajettu?
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Minun käytössäni tämä on ollut ihan vakiona. Minulla auto on ollut vuodesta 2009 asti.

Olen auton toinen omistaja eli onhan se mahdollista, että ensimmäinen omistaja on jollain muulla softalla ajellut. Muistelen kyllä, että eka omistaja olisi ollut vanhempi herrasmies, joten epäilen asiaa, mutta sen tarkemmin ei asiasta ole tietoa.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Johan on asiantuntija lausunto tullut korjaamolta. :lol:
Olisihan näistä kirjoiteltu vaikka miten paljon jos ne paukkuisi jatkuvasti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Auto myyty.
Laivo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Elo 09, 2007 09:27
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Laivo »

Ostin sitten tämän auton ja kävin ruotsista hakemassa 2003 2.0T aut. koneen.
Sen verran eroa huomasin, että tossa ruotsin koneessa on toi egr mutta alkuperäisessä ei ole. Sehän nyt ei ole mikään ongelma, mutta onkohan noissa koneissa jotain muutakin eroja joita pitäisi huomioida?
Kilosta alkaa ilo.
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole bensakoneessa EGR:ää, mutta SAI löytyy osasta -03 malleja. Sen voi heittää pois, kunhan käyttää auton alkuperäistä ecua joka ei odota sitä löytyvän. Lisäksi -03 mallissa on pakolämpöanturi ja baroanturi jotka on poistettu -04 mallista eli voi jättää myös pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pakolämpötila-anturi :idea: Pystyykö TECHillä lukea pakolämmöt vm2003 autosta sitten? Mikä baroanturin tarkoitus on? Ainakin nuo pakolämmöt kiinnostaisi kovasti...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin