Ilmamäärämittari

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Tarkkuutta topic-arpajaisissa - toinen auto on bensalla ja toinen dieselillä. Ei varmaan temppuile ihan samalla tavalla eikä samat lääkkeet välttämättä tepsi.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Sijaitseeko toi ilmamäärämittari ilmanputsarilta turbolle lähtevän putken oikeassa kyljessä kuskin paikalta katsottuna?

Mulla näyttäis tuon mittarin ja putken välinen liitos tms. ehkäpä aavistuksen vuotavan. Jotain öljyn oloista kosteaa mönjää kertyy pikkuhiljaa mittarin ja putken ulkopuolelle.

Rupesin hiljattain ihmettelemään, kun ajoittain kuuluu epämääräistä suhinaa ja epätasaista kiihtymistä ripeemmissä kiihdytyksissä. Samoin alavääntö ajoittain tuntunu ohkaselta. Myös kulutus noussu vähän. Oireet kuitenkin vielä lieviä, mutta perstuntuma sanoo, että saabi pystyy parempaan.

Voiko kaikki noi oireet selittyä tuolla? Mitenkäs tuota kannattais lähteä korjaamaan? Vai suoraan uusi mittariko? Paljon maksaa? Mistä sen kätevimmin / edukkaimmin saisi hommattua?

Kyseessä siis vm. 2003 9-3 Aero SS 2.0T.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole ilmamäärämittari, vaan kuvailemasi anturi on MAP anturi, eli mittaa ahtopainetta ja lämpötilaa ahtoputkistosssa. Siinä anturissa tuskin on mitään vikaa. Siitä putkesta on todennäköisesti anturin kiinnikkeiden kierteet korkannu kuten esim. mulla. Aiheutti tehottomuutta ja korkeaa polttoaineen kulutusta. Uusi putki vain tilalle.. Pari vuotta sitten PCS:llä 60e tuo kyseinen ahtoputki. Kaikki mainitsemasi oireet selittyvät tuolla ahtovuodolla. Samat oireet oli tosiaan myös tuossa omassa kulkuneuvossa kun oli viallinen tuo putki.. Huomasin kun putki oli päältä öljyinen ja anturi heilui kuin se kuuluisa hullun....

Ilmamäärämittari sijaitsee ilmanputsarikotelon jälkeen heti. (siis apukuskin puolella autoa)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Onkos tolle putkelle jotain osanumeroa tms millä sitä osaa vois lähteä haeskelemaan?

Saako tota anturia mennä ropeloimaan eli ettei ole mitään erityistä varottavaa? Jos nimittäin ennen osan tilaamisia tarkistais, että kierteet on menny putken puolelta eikä anturista...
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voi anturia koskea, ei se rikki siitä mene. Ota pois vain paikaltaan ja tutki onko ne pienten ruuvien kierteet rikki.

Itse tein pikapatentin seuraavan kuvan mukaisesti. Toimi hyvin niin pitkään kunnes uusi putki tuli. Varaosanumeroa en tiedä sille ahtoputkelle.

Ennen:
http://i5.aijaa.com/b/00558/12228434.jpg

Jälkeen:
http://i7.aijaa.com/b/00444/12228435.jpg

Eli tarpeeksi isolla letkukiristimellä painoin anturin kiinni siltä puolen jolta kiinnike oli rikkoontunut.

Puhutaankos me samasta anturista sitten kuitenkaan? :) Luin pari kertaa uudestaan ekan viestisi.. Eli kummasta kyse?
http://i11.aijaa.com/b/00756/12228480.jpg
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Onkohan niin, ettei kyse ole kummastakaan sun kuvassa olevasta sitten kuitenkaan.

Tässä mun kuvassa kysymysmerkillä olevan oikeanpuolimmaisen pallon sisällä olevaa osaa tarkoitan (ja onks toi vasemman pallon sisällä oleva ilmamäärämittari?):
https://picasaweb.google.com/lh/photo/e ... feat=email

Tässä siis vuotava osa vielä zoomattuna:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/z ... feat=email

Eli mikäpäs tuo on? Tuohon osaan viittasin alkuperäisillä kysymyksilläni.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, tuo on juuri ilmamäärämittari jonka olet ympyröinyt ja merkannut IMM. Nyt täytyy sanoa että itse en tiedä mikä tuo vuotava letku on, mutta vuoto kannattanee kuitenkin tukkia :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Meikällä oli tarve uusia Aeroon just toi putki mikä menee ilmanputsarilta turbolle. Saabilla ei ollu yhtään varastossa. 2003-mallisessa on ylimääräinen alipainelähto, ehkä just toi mikä näyttää 773E:n kuvassa sotkuiselta. 2004-mallisesta se puuttuu ja niitä putkia olis myöskin saanu tilattua uutena. Purkaamolta löytyi vähän käytetty 2003-putki halvalla. Uusin myös IMM:n ja Bypassin samalla.

"Uusi putki" 12785075 toimitettuna 30€
Uusi IMM 12788131 44€ (Länsiauto)
Uusi Bypass 55558627 106€ toimitettuna (Saab Zentrum Bonn)

Jos se pelkkä letku vuotaa, niin kantsii toki uusia. En myöskään tiedä mikä tarkotus sillä on, kun en ole jaksanut selvitellä. Itelläni se kohta pysyy ihan kuivana.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikö tuo kuvassa näkyvä sotkuinen letku ole kampikammiotuuletuksen eli huohotuksen letku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Mikähän sen toinen imuputken lähtö olis noissa 2003-malleissa, mitä ei oo enää 2004-malleissa? Jos toi sotkuinen olisi siis huohotuksen letku. En muista kumpi niistä nipoista puuttui 2004-mallisesta putkesta.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Jees, se on just toi 773E:n kuvassa näkyvä sotkuinen letku, mikä puuttuu 2004 alkaen. Mikä lie..
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Oliko karg niin, että sulla toi on aivan kuiva? Ei hikoile? Toimiskohan toi värkki ilman tota... ;)
WIS:ssä tms ei näy vinkkiä, mistä tuossa on kyse?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo ihan kuiva ja puhdas on toi seutu omassani. Pitäs kattoo mihin se letku menee lopulta..
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Pengoin WIS:iä ja könysin konepellin alla. Mun tulkinnan mukaan taitaa se vuotavan liittimen putki mennä linkin kuvan sinisen nuolen osoittamaa reittiä. Eli vastaan tulee pari venttiiliä ja EVAP canister purge valve:
https://picasaweb.google.com/1163023626 ... 0885476706

Menikö oikein? Tohon boost pressure control valveen en törmännyt letkua seuratessani.

Onko tuo muuten pelkkä letku ilman mitään spesiaaliliittimiä? EPC:stä en löytäny tohon mitää erikoista.

Täytyy katsoa, josko saisin tässä lähipäivinä ton liittimen avattua ja tarkemmin ihmeteltyä, miltä se oikeasti edes näyttää...
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Tältä näyttää omassani toi kohta:

Kuva
Vastaa Viestiin