Ulinaa/vollotusta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Ulinaa/vollotusta.

Viesti Kirjoittaja sämä »

Eli -06 SS 1.8t kyseessä, ajettu n.143tkm.
Taajamassa ajaessa kuuluu eräänlainen ulina/vollotus kolmosella ajaessa loivaan alamäkeen lievällä moottorijarrulla. Heti kun antaa kaasua niin ääni loppuu tai jos painaa kytkintä.

Voisiko olla pyöränlaakeri vai ei kai vaihdelaatikko? 5v kyseessä.
Viimeksi muokannut sämä, To Loka 10, 2013 12:17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

sämä kirjoitti:Eli -06 SS 1.8t kyseessä, ajettu n.143tkm.
Taajamassa ajaessa kuuluu eräänlainen ulina/vollotus kolmosella ajaessa loivaan alamäkeen lievällä moottorijarrulla. Heti kun antaa kaasua niin ääni loppuu tai jos painaa kytkintä.

Voisiko olla pyöränlaakeri vai ei kai vaihdelaatikko? 5v kyseessä.
Onko vaihteistoöljyä tarpeeksi? Jos epäilet vaihteistoa niin ensimmäiseksi vaihda/vaihdata laatikkoöljyt. Öljytilavuus 1,9 litraa ja about 10-12e/litra on tuo lootaöljy. GM getriebeliä sitten...

Jos pyöränlaakeria epäilet, niin etupää ilmaan, vaihde vapaalle laita rengas pyörimään pidä sormea jousessa kiinni. Täriseekö/väriseekö jousi? Jos värisee niin pyöränlaakerihan se todennäköisesti on syypää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Mites toi öljynvaihto tapahtuu käytännössä?
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En oo itte vaihtanu, mutta 3 tulppaahan siellä on. Tyhennys, tarkistus ja täyttö. Ne on kuljettajan puolella autoa on ne roput. Kuusiokoloavain, en muista mitä kokoa.. Joku jolla on WIS vois laittaa kuvan tänne..

Vaihdettuna erikseen viimeksi oli 50e sis. öljyt.. Ja sitten toisen kerran kytkinrempan yhteydessä.. eli itellä on siis jo kolmannet vaihteistoöljyt laatikossa ja autolla ajettu 167tkm :mrgreen: Vaihtovälinä pidän 60tkm... kun tarkotus on autoa pitää niin pidetään sitten viimesen päälle kunnossa.

Muista, tyhjennystulppa on magneettinen ja puhdista kerääntynyt metallipöly siitä pois..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Wisi on kotona, täytyy tutkia. Täytynee öljyt ostaa ohikulkiessa kun kaupungissa nyt liikenteessä...
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pola »

Oisko ollu seiska toi koko. Turha avata tota tarkastusroppua. Ja eiks se täyttöroppu oo laatikon päällä?
#3272
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Täyttöproppu on laatikon päällä pakkianturin muodossa. :wink: 22mm pitkä hylsy on paras työkalu tuohon. Lenkilläkin saa nitkuteltua, mutta vie aikaa ja hermoja. Tyhjennysproppu on 8mm kuusiokolo.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Tyhjennys roppu varmaan pohjassa normisti, löytääkö ton pakkianturin ilman isoa metsästämistä?

Onhan nuita öljyjä tullu vaiheltua mutta uus auto ja uudet kujeet... Ois ollu tarkemmin ajateltuna tota geeämmän öljyäkin purkki kotona mutta ostinpa pari lisää :lol:

Edit. Wisistä katottuna se tyhjennysroppu tosiaan siellä kuskinpuoleisen vetarin alapuolella kyljessä. Täyttötulppa löytyikin helposti kun vaan konepellin aukaisi.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Uudet lotjuöljyt pistin, ei muuta eroa kuin menee vaihteet pesään paremmin. Apukuskin jousi väräjää vähän pyöritellessä ja tahmeamman tuntuinen pyöriteltävä. Kuskinpuoli ihan normi.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitten sitä pyöränlaakeria(napaa) vaihtamaan, väittäisin dignoosin olevan melko selvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Lueskelinkin tuosta pyöränlaakerista ja aika samanlaisia kuvauksia löysin. Uusi napa lähti tilaukseen seiskööt sen aikaa kun osa tulee, taitaa tuo ohjaustehostinkin vaatia sen stefan vaihdon. Toiselle puolelle oli taidettu jo vaihtaa mitä katselin.

Onneksi Kadetti toimii :mrgreen:
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

jos ei laakerin vaihto auta ni miul on yks rempattu laatikko varastossa ;)
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Voimansiirron ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Täytyneepä tänään töiden jäljestä ottaa opcom käyttöön ja vähän ahtopaineita seurata. Lueskelin nuita bypassin vuoto-oireita ja tuo ääni kyllä voisi olla sellainenkin. Myös jotenkin tuntuu että ei ihan vetäisi samalla lailla mitä lastutuksen jälkeen teki :?

Ääni kun ei tosiaan nopeuden mukaan nouse.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Täällä etupyörän napa vaihdettu. Hirvee ulina oli. 127tkm.
Toisen rikkoutumista odotellessa... Kiitos GM! Hesarissa oli just juttua suunnitellusta hajoamisesta.
BMW f11 535xd -13
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Ulinaa/vollotusta 9-3 SS 1.8t

Viesti Kirjoittaja sämä »

Meni niin v*tuiks tää homma että ei tosi :evil:

Irtos sisempi vetari kuulineen päivineen jo ihan alkutekijöiksi.

Onko tämä oikeinpäin nyt kasattu vai väärin

Kuva
Siis pitääkö nuo paksut olla tossa sisäosassa noita maljan paksuja vasten vai ohuet paksuja vasten?

Jäi se kuva et ois just väärinpäin nyt...
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Vastaa Viestiin