Fuel cut vai mikä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Tänään vähän reippaamman kiihdytyksen aikana kakkosella alkoi 2000 rpm:n jälkeen konee täristä. Luulin että jotain meni voimansiirrosta. Mutta tuota nyt testailleena taitaa ongelma olla fuelcut, eli aina kun ahdot alkaa nousta reippaammin, katkeaa bensansyöttö ja kone alkaa täristää. Jos kaasua antaa vähemmän, kiihtyminen jatkuu normaalisti. Ensiksi oli mielessä että kytkin petti mutta kierrokset pysyy kyllä ihan kurissa.

5:lla ja 6:lla tämä luonnollisesti tapahtuu melko herkästi koska ahdot nousee nopeasti.
Tehojen puolesta auto tuntuu kuitenkin menevän ihan ok, vähintään vanhan ohjelman kaltaisesti, täysikaasua kun ei voi antaa.

Mikähän tuon aiheuttaisi?

Edit: Moottorin häiriövalo syttyi, mutta ei mitään tekstejä tullut ajotietokoneeseen. Check OK.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja karg »

Luultavasti joku puolista antautuu kovemmilla ahdoilla ja alkaa heittämään sytytyshäiriöitä liikaa ja siitä tulee toi täristys.

Jos on vikavalo vilkkunut tai palaa, niin auton muistissa on vikakoodi. Luultavimmin kyseessä on johonkin puolaan osoittava vika.
Viimeksi muokannut karg, Ma Touko 20, 2013 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käsittääkseni fuel-cut on T8 koneissa varsin mieto ja voi olla yhdistettävissä nykimiseen/nyhtämiseen. Jos CE valo vilkkuu niin aktiivinen vika on päällä tällöin ja ajamista ei suositella missään tapauksessa. Koodinlukuun/testeriin niin alkaa selvitä lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Suorsaan vaan yhteyksiä, kun kerran Kouvolassa asut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Fuelcut näissä T8 koneissa on todella nopeaa. Aiheuttaa juuri tuota tärinää, jonka voisi luulla johtuvan voimansiirrosta. Ei siis ole tyyliä 'naama tuulilasiin', vaikka jotkut näin väittävätkin.

Kannattaa lukea nimim. glyzerin tarina, otsikkoa en muista (joku ahdot nousee tjsp). On muutoin samanlaiset oireet ja esiintyminen paitsi vikavalon syttyminen. Tässä mainitussa tapauksessa ahdot nousivat hallitsemattoman suureksi ja lopulta fuelcut puuttui peliin. Syynä oli BSR:n softa. Vikavalo tai edes mitään vikakoodeja ei koskaan syntynyt. Ainoastaan fuelcutteja kertyi ja testerillä myös näki kuinka tärräämisen alkaessa fuelcut status meni aktiiviseksi. Samalla ahdot oli taivaissa, tuo taisi muuten olla se otsikko :wink: . Ahdot nousi ylös, koska hukkaportia ei avattu. Tämä oli softassa juuri vikana. Ainoastaan kaasuläppää yritettiin pienentää n. 50 %.

Se, että vikavalo syttyy, voi olla merkki vähän toisesta viasta. Vaikka juuri tuosta karg:n mainitsemasta puolaviasta ja siten kovemmilla ahdoilla syntyy sytytyskatkoksia. Tästä syystä kannattaa nyt tosiaan aivan ensiksi lukea syy tuohon vikavalon syttymiseen. Vikakoodi siellä silloin varmastikin on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Sytytyskatkoksia sylinterissä. Ei erotellut että missä. Puola sieltä siis taitaa olla menossa, nyt vain jostain uutta tilalle, purkaamoilla ei tunnu olevan ja marmorilta aika suolainen 234e hinta..

Edit: Löytyihän tuo Neobrotherseilta 75 punnan hintaan.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fuel cut vai mikä?

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Uusi puola tuli tilattua viime sunnuntaina ja keskiviikkona tuli paketti ovelle.

Ja puolastahan se kiikasti, 4 sylinterin puola oli kaput. Aloitin tietenkin testauksen ykkösestä.

:saab:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin