9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
fixa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 17, 2012 07:42

9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Viesti Kirjoittaja fixa »

Terve!

Tuli hommattua toinenkin saab vm.04 2.0T kaveriksi. Kyseinen auto on 1.9TID vuosimallia 2007. Muutama kysymys löytyisi:

Ensinnäkin huoltoilmaisimen nollaus. Time for service tulee näytölle, autoon tehty itse öljyhuolto. Löysin kyllä nollausohjeita tähän malliin, mutta ongelmaksi koituu se että kun ohjeiden mukaan tehdään tätä nollausta niin settings valikosta ei löydy sitä time for service kohtaa. Siellä lukee ainoastaan " Next service ---- " Autossa on siis ainoastaan mittaristossa näyttö, jossa ajotietokone.

Olisiko kenelläkään tähän vinkkiä mistä tai miten tuon oikean time for servicen saa näkyviin ja sitä kautta nollattua?


Toinen asia mikä mietityttää, kannattaisikohan tuota EGR venttiiliä poistaa, miten itse oletteko ottaneet sen pois käytöstä? Autolla menty jo 190tkm.

Olisi varmaan ainakin fiksua avata imusarja ja egr venttiili ja katsella kuinka tukossa on? millähän tuon puhdistaisi parhaiten?

Onkohan muita sellaisia juttuja jotka täytyis tästä katsella kuin tuo EGR asia, jotta voi sitten huoletta ajella..?

Toivotaan että täältä löytyy apuja. :)
Saab 9000CS 2.3T VM.92 & Saab 9-3 1.9TID VM.07
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Siitä EGR:ästä että oireilee ennemmin tai myöhemmin. Täällä on foorumilla joitakin henkilöitä jotka tekee näitä muutoksia.....eli vaati ECU:n ohjelmoinnin ja sitten tulppaa EGR:än ettei päästä läpi pakokaasuja. Tämän ohjelmoinnin tuoksinnassa ladataan myös uusi moottorinohjaus-softa, eli tehoja tulee lisää:). Jossain olin lukevinani että n. 500 euroa maksaa, ja on kyllä hintansa väärtti toimenpide.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Haulla löytyy paljon juttua EGR:stä, mutta...
fixa kirjoitti:Toinen asia mikä mietityttää, kannattaisikohan tuota EGR venttiiliä poistaa, miten itse oletteko ottaneet sen pois käytöstä? Autolla menty jo 190tkm.
Kyllä, älä epäröi hetkeäkään. J Carlson hoitaa sitä puolta... Siis tukkia egr, ja poistaa softasta.

Muista huollattaa jakopää vesipumppuineen ja tarkasta samalla imusarjan kunto. Menee noilla kilsoilla helposti uusiksi... Tästäkin juttua paljon. Liuottimilla saa vain jatkoaikaa. Vesipumpulla kannattaa ajella vain max 100 tkm, ehkä vähemmänkin.

Moottorin osalta muuta huomioitavaa:
-latureita menee vähemmilläkin kilsoilla
-termarin kunnon huomaat kylmillä keleillä (jos egr pois, termarin sitäkin suuremmalla syyllä kuntoon)
-turbon ohjaus: alipaineletkut
fixa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 17, 2012 07:42

Re: 9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Viesti Kirjoittaja fixa »

Katsoin että jakohihnan vaihdon jälkeen ajettu n. 70tkm, vaihdettu marraskuu 2010. Suositushan ohjekirjan mukaan on 120tkm tai joka neljäs vuosi. Tuon varmasti vaihdatan sitten ensivuoden loppupuolella kun aika tulee täyteen. Kilometrit eivät kyllä siihen mennessä täyty. Vesipumpusta ei kyllä ollut mainintaa, mutta ajattelisi että se vaihdetaan hihnan-vaihdon yhteydessä.

Laturi ja käyttöhihna oli juuri vaihdettu tähän autoon, kun tämän ostin.

Kyselen J carlsonilta vähän lisätietoja tästä Egr tulppaamisesta. Tämähän ei pitäisi siis katsastukseen vaikuttaa millään tavalla?

Vielä jos löytyy tietoa tuohon huoltoilmaisimen nollaukseen niin olisin kiitollinen.

vähän offtopiccia: termarin kunnosta kun kirjoitit, niin olen bensa-autossa huomannut viimetalvena lämpöjen nousevan todella heikosti. 20km ajon jälkeenkään ei saavuttanut norm. lämpötilaa. Tälle asialle en ole vielä tehnyt mitään. Kesällä ei tietysti huomaa mitään poikkeavaa. tähän bensaan joutui myös vaihtaan pari viikkoa sitten jouset ja kääntölaakerit. Toinen jousi poikki. (autolla ajettu 100tkm).
Saab 9000CS 2.3T VM.92 & Saab 9-3 1.9TID VM.07
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.9Tid vm.2007 kysymys

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

2007:ssa itseasiassa huoltoväli jakopäälle on 150tkm / 10 vuotta mutta itse aion kyllä käyttää tuota alkuperäistä suositusta.

EGR:n poistoa ei voi kuin suositella! Jos tulee paljon pätkäajoa niin suosittelen DPF:n poistoa samalla. Itselle vaihdatin imusarjankin (vanha vuoti pyörreläppien akseleiden kohdalta ja heitti väliin limp modeen samoista pyörreläpistä johtuen). Imusarjoja löytyy suht edukkaasti esim. eBayn kautta.

EGR:n poistohan vaikuttaa lähinnä typenoksidipäästöihin ja niitä ei katsastuksessa mitata. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin