9-3 audiokysymyksiä
9-3 audiokysymyksiä
Moro, kyseessä 9-3SS vm 2005 ja autossa siis tuo 7 kaiuttimen systeemi lisänäytöllä varustettuna. Löysin useitakin keskusteluita aiheesta, mutta mistään en löytänyt ihan suoraan vastausta...
Eli suunnitelmissa olisi vaihtaa kojelaudan ja ovien kaiuttimet parempiin, kun ei noista kehtaa mitään kuunnella tällä hetkellä Onko jollakin tiedossa jotain suoraan heittämällä (ilman suurempia modauksia) olevia kaiuttimia, esim. linkittää tähän jonkin mistä voisi suoraan tilata?
Minkä kokoiset kaiuttimet tuolla yleensä on, ja kuinka paljon niihin kannattaa yleensä sijoittaa eli paljon tuolta edes saa mitään irti ilman suurempia investointeja?
Eli suunnitelmissa olisi vaihtaa kojelaudan ja ovien kaiuttimet parempiin, kun ei noista kehtaa mitään kuunnella tällä hetkellä Onko jollakin tiedossa jotain suoraan heittämällä (ilman suurempia modauksia) olevia kaiuttimia, esim. linkittää tähän jonkin mistä voisi suoraan tilata?
Minkä kokoiset kaiuttimet tuolla yleensä on, ja kuinka paljon niihin kannattaa yleensä sijoittaa eli paljon tuolta edes saa mitään irti ilman suurempia investointeja?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Tämä tapa ei vättämättä ole hifistelijöiden mieleen mutta näin itse toteutin eikä suurempia resonointeja ole ilmennyt vaikka on suoraan ovipahveissa kiinni. Satsi on dls reference ms6 eli 6,5 tuumaa.
https://www.dropbox.com/s/63nrguo8k9mtw ... .36.29.jpg
https://www.dropbox.com/s/6f1tieappnxka ... 0.32.jpg?m
https://www.dropbox.com/s/63nrguo8k9mtw ... .36.29.jpg
https://www.dropbox.com/s/6f1tieappnxka ... 0.32.jpg?m
9³ sc 1.8t -06
9-5 2.3t wagon -02
9-5 2.3t wagon -02
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Lainataampa triidiä:
vm2006 9-3sc, es1 eli soittimessa ei näyttöä, neljä kaiutinta.
Audiopuoli kaipaa siis kipeästi parannusta, ajatuksena olisi saada oviin midbassot ja laudalle paremmat 3.5 koaksiaalit.
Tietääkö joku onko tämän soittimen lähdöstä leikattu matalat taajuudet pois, paikallinen hifiiike arveli että tässä perussoittimessa ei olisi suotimia eli antaisi koko taajuusalueen.
Silloinhan lisävahvistin olisi helppo lisätä kaiutinlinjan kautta, kulkeekohan paremman systeemin johdot penkinalle/oviin?
vm2006 9-3sc, es1 eli soittimessa ei näyttöä, neljä kaiutinta.
Audiopuoli kaipaa siis kipeästi parannusta, ajatuksena olisi saada oviin midbassot ja laudalle paremmat 3.5 koaksiaalit.
Tietääkö joku onko tämän soittimen lähdöstä leikattu matalat taajuudet pois, paikallinen hifiiike arveli että tässä perussoittimessa ei olisi suotimia eli antaisi koko taajuusalueen.
Silloinhan lisävahvistin olisi helppo lisätä kaiutinlinjan kautta, kulkeekohan paremman systeemin johdot penkinalle/oviin?
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Samaa sanoi porissa paikallinen autohifistely liike, kun olivat joskus uusiin autoliikkeen esittelysaabeihin parannellut äänentoistovehkeitä. Mulla ei ainakaan ollut ovissa piuhoja joten porasin oviliittimiin 5mm reijät joista ujutin piuhat oviin.
9³ sc 1.8t -06
9-5 2.3t wagon -02
9-5 2.3t wagon -02
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Eli laitoit tuohon samaan soittimeen kaiutinlinjaan ulkoisen vahvistimen ja saat siitä bassoa ulos? Teitkö homman itse, joo Poristahan minäkin, hifikonexilla poikkesin : )
Re: 9-3 audiokysymyksiä
En laittanut vahvistinta, mutta ehkä joskus. Nyt oli vain löysää aikaa ja ylimääräinen erkka sarja niin päätin asennella sen autoon.
9³ sc 1.8t -06
9-5 2.3t wagon -02
9-5 2.3t wagon -02
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Tilasin nyt Rainbow SL-C6.2 setin ja asentelin sitä paikoilleen. Kytkin (alkuperäisestä) oven kaiuttimesta irroitetun johdon jakosuotimen inputtiin, oveen tuleva midbasso jakosuotimen wooferiin ja diskantin jäljellejäävään tweeteriin.
Uusista kaiuttimista lähtevä ääni on tällä hetkellä todella surkea. Huomattavasti heikompi kuin mitä alkuperäisistä lähti, ja se oli jo huono. Saan kääntää volat kaakkoon, eikä siltikään musiikki edes soi lujaa. Ainoastaan vanhat takakaiuttimet ja keskikaiutin huutaa täysillä, joten jouduin irrottamaan keskikaiuttimen ja säätää faderilla äänen eteen.
Eräs tuttu sähkömies epäili, että tässä voisi olla kyse siitä, että auton lähtö on 2 ohmia (jonka luin jostakin foorumilta) ja kaiuttimet ovat 4 ohmin, joka johtaisi siihen että kaiuttimien teho putoaa huomattavasti.
Toinen mielipide tuli taas paikallisesta liikkeestä, jotka on jonkin verran asennelleet hifejä (ei kylläkään Saabiin): autossa kaiutinlinjat on optisia linjoja, eikä niistä saa lähestulkoon mitään irti. Koko systeemi pitää rakentaa soitinta ja kaapelointia myöten uudelleen, jos haluaa sieltä yhtään auton alkuperäisjärjestelmää parempaa ääntä. Voiko tämä pitää paikkaansa?
Jotain apuja kovasti kaipailisin
Uusista kaiuttimista lähtevä ääni on tällä hetkellä todella surkea. Huomattavasti heikompi kuin mitä alkuperäisistä lähti, ja se oli jo huono. Saan kääntää volat kaakkoon, eikä siltikään musiikki edes soi lujaa. Ainoastaan vanhat takakaiuttimet ja keskikaiutin huutaa täysillä, joten jouduin irrottamaan keskikaiuttimen ja säätää faderilla äänen eteen.
Eräs tuttu sähkömies epäili, että tässä voisi olla kyse siitä, että auton lähtö on 2 ohmia (jonka luin jostakin foorumilta) ja kaiuttimet ovat 4 ohmin, joka johtaisi siihen että kaiuttimien teho putoaa huomattavasti.
Toinen mielipide tuli taas paikallisesta liikkeestä, jotka on jonkin verran asennelleet hifejä (ei kylläkään Saabiin): autossa kaiutinlinjat on optisia linjoja, eikä niistä saa lähestulkoon mitään irti. Koko systeemi pitää rakentaa soitinta ja kaapelointia myöten uudelleen, jos haluaa sieltä yhtään auton alkuperäisjärjestelmää parempaa ääntä. Voiko tämä pitää paikkaansa?
Jotain apuja kovasti kaipailisin
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Kaiutinlinjat eivät tietenkään ole optisia .
Tuolla kommentilla on tarkoitettu, että soittimien ja vahvistimien väliset signaalikaapeloinnit ovat optisia. Ja se pitää paikkansa.
Nämä alkupään ng9-3:n audiojärjestelmät on toteutettu melko ikävästi ajatellen omatoimista hifistelyä jälkikäteen. Tämä asia on niin moneen kertaan täällä puitu ja siitä riittää tarinaa sivutolkulla, että ei enää jaksa taas uudelleen sitä aloittaa. Kannattaa nyt aivan ensiksi tältä osastolta etsiä noita juttuja Saabin eri audiokokoonpanojen toiminnasta ja niiden parantelusta. Sen jälkeen tietää huomattavasti enemmän.
Se kommentti pitää kyllä paikkansa, että hyvää äänentoistoa (kunnon hifiä) haluavan kannattaa rakentaa koko systeemi uudelleen erillislaitteista. Joka tyytyy "vain" parantamaan olemassa olevaa saabin äänentoistoa, niin sekin onnistuu.
Tuolla kommentilla on tarkoitettu, että soittimien ja vahvistimien väliset signaalikaapeloinnit ovat optisia. Ja se pitää paikkansa.
Nämä alkupään ng9-3:n audiojärjestelmät on toteutettu melko ikävästi ajatellen omatoimista hifistelyä jälkikäteen. Tämä asia on niin moneen kertaan täällä puitu ja siitä riittää tarinaa sivutolkulla, että ei enää jaksa taas uudelleen sitä aloittaa. Kannattaa nyt aivan ensiksi tältä osastolta etsiä noita juttuja Saabin eri audiokokoonpanojen toiminnasta ja niiden parantelusta. Sen jälkeen tietää huomattavasti enemmän.
Se kommentti pitää kyllä paikkansa, että hyvää äänentoistoa (kunnon hifiä) haluavan kannattaa rakentaa koko systeemi uudelleen erillislaitteista. Joka tyytyy "vain" parantamaan olemassa olevaa saabin äänentoistoa, niin sekin onnistuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Kuten petrisa sanoi, haulla löytyy paljolti aiheesta juttua. Mutta tässä hieman yleisemmällä tasolla pari kommenttia.
Olet ottanut jakarille signaalin alkuperäisten ovikaiuttimien piuhoista, josta tulee kaksi ongelmaa esille. Toinen on se, että todennäköisesti signaali (joka tulee siltä erilliseltä vahvarilta) on jollain tapaa jo suodatettu ja vieläpä nimellisimpedanssiltaan sun setille "sopimaton". Eli niille sun diskanteille ei välttämättä tule diskanttia lainkaan.
Kokeileppa ensi alkuun siten, ettet kytke diskantteja ja jakosuodinta lainkaan vaan pelkät midit suoraan Saabin letkuihin. Jos toimii jotenkin, voit alkaa sovittelemaan sopivaa konkkaa ylipäästösuotimeksi diskanteille jolloin voit kytkeä ne kojelaudan kajareiden piuhoihin. Suoraan ei kannata kytkeä, koska sieltä kojelaudan piuhasta tulee diskantin näkökulmasta matalia taajuuksia jotka kyrväyttävät ne erittäin suurella todennäköisyydellä.
Lähtökohtaisesti tuollaista settiä ei varmaan kovin helposti saa kokonaisuudessaan integroitua Saabin järjestelmään siten että toimisi hyvin. Parhaisiin lopputuloksiin pienin panostuksin pääsee vaihtamalla elementit oviin (ne sulla jo on, impedanssiero ei haittaa koska ne soi muutenkin liian lujaa) ja paremmat koaksiaalit kojelaudalle.
Olet ottanut jakarille signaalin alkuperäisten ovikaiuttimien piuhoista, josta tulee kaksi ongelmaa esille. Toinen on se, että todennäköisesti signaali (joka tulee siltä erilliseltä vahvarilta) on jollain tapaa jo suodatettu ja vieläpä nimellisimpedanssiltaan sun setille "sopimaton". Eli niille sun diskanteille ei välttämättä tule diskanttia lainkaan.
Kokeileppa ensi alkuun siten, ettet kytke diskantteja ja jakosuodinta lainkaan vaan pelkät midit suoraan Saabin letkuihin. Jos toimii jotenkin, voit alkaa sovittelemaan sopivaa konkkaa ylipäästösuotimeksi diskanteille jolloin voit kytkeä ne kojelaudan kajareiden piuhoihin. Suoraan ei kannata kytkeä, koska sieltä kojelaudan piuhasta tulee diskantin näkökulmasta matalia taajuuksia jotka kyrväyttävät ne erittäin suurella todennäköisyydellä.
Lähtökohtaisesti tuollaista settiä ei varmaan kovin helposti saa kokonaisuudessaan integroitua Saabin järjestelmään siten että toimisi hyvin. Parhaisiin lopputuloksiin pienin panostuksin pääsee vaihtamalla elementit oviin (ne sulla jo on, impedanssiero ei haittaa koska ne soi muutenkin liian lujaa) ja paremmat koaksiaalit kojelaudalle.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Ite rakensin uuden järjestelmän kokonaan, kyllähän siinä meni aikaa mutta nyt on mukava ajella kun on kunnon stereot autossa
Kyseinen auto siin 2005 mallin 9-3 ss vector
Ite ostin dls up6i erillissarjan joka meni oven alkuperäisen kovaäänisen paikalle pienellä muokkauksella ja soi kyllä todella hyvin.
Kyseinen auto siin 2005 mallin 9-3 ss vector
Ite ostin dls up6i erillissarjan joka meni oven alkuperäisen kovaäänisen paikalle pienellä muokkauksella ja soi kyllä todella hyvin.
SAAB 9-3 ss vector 1.8t stage 4
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Kannattaa myös muistaa sekin seikka, kun alkuperäisen järjestelmän kaiuttimia vaihtelee, että auton alkuperäiset kaiuttimet ovat todella herkkiä, varmaan lähelle, ellei yli 100dB/1w ja jälkiasennuskaiuttimet ovat 90dB/1w tietämillä, joten ei samoilla tehoilla enään niin kovaa soitellakkaan. Alkuperäiskaiuttimilla ei kovaa soitetakkaan, koska niiden mekaanisen liikeradan rajat tulee vastaan nopeasti, juurikin tuon herkkyyden takia. Monesti nähnyt ja ennenkaikkea kuullut, ettei erillissarja soikkaan niin hyvin, kuin on kuviteltu soittimen omalla vahvistimella. Kaveri sitten hommannut erillisen vahvistimen ja säädöt laiteltu kuntoon ja johan on soinut eri tavalla.
Tässä tapauksessa tosin pieni poikkeus, koska autosta löytyy erillinen vahvistin, jonka tehoista ei itsellä ole mitään käryä.
Tässä tapauksessa tosin pieni poikkeus, koska autosta löytyy erillinen vahvistin, jonka tehoista ei itsellä ole mitään käryä.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Melkein hävettää ottaa tämä aihe taas esille, mutta otetaan kuitenkin. Eli 2003 SS pirssissä on originaali 7-kaiuttimen järjestelmää "päivitetty" vaihtamalla kojelaudan kulmien kajarit alpinen kajareihin (en muista mallia, oli motonetissa myynnisä ainakin pari vuotta sitten, joku alle 40€hintaan).
Auto ei ole omassa käytössäni, mutta sitikan kaiuttimiin tottuneena omat korvat kärsivät suuresti tästä audiokokemuksesta.
Nyt on minulle selvinnyt, että orggiskajarit on olleet 8 ohmisia, kun nämä alpinet on suurella todennäköisyydellä 4 ohmisia eli tämä ei lähtökohtaisesti varmaankaan ole asiaa parantava juttu? (edit: olikohan kuitenkin väärinkäsitys, olikos noi 8-ohmiset vanhemmissa 9-3 malleissa )
Lisäksi tämä:
Auto ei ole omassa käytössäni, mutta sitikan kaiuttimiin tottuneena omat korvat kärsivät suuresti tästä audiokokemuksesta.
Nyt on minulle selvinnyt, että orggiskajarit on olleet 8 ohmisia, kun nämä alpinet on suurella todennäköisyydellä 4 ohmisia eli tämä ei lähtökohtaisesti varmaankaan ole asiaa parantava juttu? (edit: olikohan kuitenkin väärinkäsitys, olikos noi 8-ohmiset vanhemmissa 9-3 malleissa )
Lisäksi tämä:
Äänentoiston ongelma mielestäni: ääni kuulostaa ensinnäkin kuin se tulisi monona eikä stereona, se on yhtä puuroa. Tämän lisäksi diskantit on kammottavaa kihinää. Noissa vanhoissa threadeissa mainittuja kaiuttimiakaan ei enää myydä eli olisiko vuoden 2020 suosituksia tuonne kojelaudan kulmiin?Lapasorsa kirjoitti: ↑La Kesä 01, 2013 17:20Kannattaa myös muistaa sekin seikka, kun alkuperäisen järjestelmän kaiuttimia vaihtelee, että auton alkuperäiset kaiuttimet ovat todella herkkiä, varmaan lähelle, ellei yli 100dB/1w ja jälkiasennuskaiuttimet ovat 90dB/1w tietämillä, joten ei samoilla tehoilla enään niin kovaa soitellakkaan.
Viimeksi muokannut lucaf, Ma Syys 28, 2020 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Tästä topicista löytyy ainakin joitain vaihtoehtoja kaiuttimiksi:
viewtopic.php?f=15&t=119087start=240
Mulla nyt esimerkiksi:
Kojelaudalla nurkissa Infinity Reference 3022CFX ja keskellä Audison AP4
Ovissa Audison Prima Ap 6.5 2Ohm
Takana Infinity Reference 4002cfx
viewtopic.php?f=15&t=119087start=240
Mulla nyt esimerkiksi:
Kojelaudalla nurkissa Infinity Reference 3022CFX ja keskellä Audison AP4
Ovissa Audison Prima Ap 6.5 2Ohm
Takana Infinity Reference 4002cfx
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Onko näin, vahvasti epäilen.
Autokaiuttimet ovat tietääkseni 4 tai 2 ohmisia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 audiokysymyksiä
Juuri näin. Muut 4ohm, etuovissa 2ohm.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83