Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
laude
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 18:45

Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja laude »

Talossa 2 SC 2008 automaattia. Toinen Tid ja toinen TTid. 150 heppanen menee 2000 kierroksella lähes 135km/h ja 180 heppanen vain n 115 km/h. Renkaiden ympärysmitta sama vaikka toisessa 16" ja toisessa 17". Molemmat tuntuu rullaavan vapaalla yhtä hyvin. Kulutus TTid n. 1,5 litraa sadalla suurempi. Onke kellään tietoa onko näiden välityksissä eroa. Ainut muu syy joka mulle tulee mieleen on jos TTidssä joku jarruttaisi menoa niin että 6v ei lukitu vaan jää hiukan luistamaan. ???
9-5 3.0t V6 SE wagon -99, 9-3 1.9 TiD SC Vector A 2008
Ex. 9-5 Aero sedan manual 2004, ex. 9-5 3.0t V6 SE sedan 1998.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Pari villiä veikkausta ilman mitään faktaa tai tietämystä asiasta... :roll:

Onko tuo todettu kerran vai aina? Jos vain kerran, niin voisiko olla että TTiD:ssä ollut DPF polttopäällä ja mennyt 5-vaihteella?

Toinen veikkaus on, että laatikon softassa lienee eroja noiden moottoreiden välillä..?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja Eski »

Laatikoiden eroista ei ole tietoa, mutta paljonkos TTID kuluttaa? Meidän 180hv TTID A6 menee tasaisessa maantieajossa noin 6 litran pintaan, jopa allekin (SIDin mukaan 5,5). Meidän autossa "6-vaihde" menee päälle 90kmh vauhdissa ja kone pyörii tällöin noin 1500rpm.

Eski
laude
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 18:45

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja laude »

Moro

Kävin Järvisen jutuilla Tampereen Metro-Autossa. Kuten aina vastaus löytyy.
TTiD ja Tid laatikko ilm sama mutta oliko se nyt tasauspyörästön välitykset on TTiD:ssä lähes 20 % lyhyempi. Eli kaikilla vaihteilla samalla nopeudella moottori pyörii sen lähes 20 % suuremmilla kierroksilla (suhde 1.193 - % riippuu kummasta suunnasta laskee). Ainakin 2008 mallissa.

TTiDllä olen vasta ajanut pari päivää. Mutta näyttää mittarin mukaan vievän sen 8 pintaan. TiDllä samalla tasolla kuin Eskillä. Oli myös ostettaessa kulutusmittarissa joku 8000 tkm keskinopeudella jotain 37 km/h ja kulutus oli ollut 8 litraa.

Sitä hiukan ihmettelimme miksi tehokkaammassa koneessa on lyhyemmät välitykset.
Vois olettaa sen vaikuttavan kiihtyvyyteen - mutta automaattilaatikon kyseessäollessa tuskin juuri vaikuttaa. Ohituksiin tietysti voi lähteä 6lla paremmin jostain 100 nopeudesta.

TiDssä mulla vaihtaa 6lle vasta reilussa satasessa.
9-5 3.0t V6 SE wagon -99, 9-3 1.9 TiD SC Vector A 2008
Ex. 9-5 Aero sedan manual 2004, ex. 9-5 3.0t V6 SE sedan 1998.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Laatikoiden erosta en tiedä, mutta TID kytkee 6. vaihteen reilun satasen mittarinopeudessa, jolloin kierrokset juuri 1500 RPM. TTID tuskin kuluttaa ainakaan enempää kuin TID, ennemmikin vähemmän tai saman. Kulutuseroa uskoisin tulevan esim. renkaista, ilmastoinnin käytöstä, eberistä, ajotyylistä- ja matkoista...

-Onko TID:stä otettu EGR pois? Se laskee helposti 0,5 litraa/100 km?
-195/65/15 nastoilla menee 0,5 litraa pienemmällä kuin kesän 225/45/17:lla...

1,5 l/100 km seka-ajossa TTID:n tappioksi on kuitenkin yllättävän paljon.
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

laude kirjoitti:Moro

Kävin Järvisen jutuilla Tampereen Metro-Autossa. Kuten aina vastaus löytyy.
TTiD ja Tid laatikko ilm sama mutta oliko se nyt tasauspyörästön välitykset on TTiD:ssä lähes 20 % lyhyempi. Eli kaikilla vaihteilla samalla nopeudella moottori pyörii sen lähes 20 % suuremmilla kierroksilla (suhde 1.193 - % riippuu kummasta suunnasta laskee). Ainakin 2008 mallissa.

TTiDllä olen vasta ajanut pari päivää. Mutta näyttää mittarin mukaan vievän sen 8 pintaan. TiDllä samalla tasolla kuin Eskillä. Oli myös ostettaessa kulutusmittarissa joku 8000 tkm keskinopeudella jotain 37 km/h ja kulutus oli ollut 8 litraa.

Sitä hiukan ihmettelimme miksi tehokkaammassa koneessa on lyhyemmät välitykset.
Vois olettaa sen vaikuttavan kiihtyvyyteen - mutta automaattilaatikon kyseessäollessa tuskin juuri vaikuttaa. Ohituksiin tietysti voi lähteä 6lla paremmin jostain 100 nopeudesta.

TiDssä mulla vaihtaa 6lle vasta reilussa satasessa.
DPF vois olettaa olevan vaihto-/poistokunnossa.
BMW f11 535xd -13
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja saabillua »

No meidän 08 ttid sc a6 meni ainakin 115km/h 2000 kierroksella. Meneekö tid tosiaan 2000 kierroksella 135km/h?

ja kulutuksesta en osaa sanoa mitään kun se riippuu niin paljon ajosta. 5,9-10l/ 100km on varmaan haarukka.Maantiellä jos jurnuttaa 83 km/h kutosella niin ollaan siellä alle kuuden, sitten kun pistetetään se 120km/h onkin sitten taas varmaan seiskalla alkavia lukuja. Kasiin pääse varmaan jos tossa 120km/h suorituksessa pitää vielä "pumppailla" eli ohitella ryssiä ja rekkoja.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja Eski »

DPF:n tukkoisuus kannattaa tosiaan tarkista techillä. Jos ei puhdistuspolton toteutumisesta ole havaintoa, niin moottoriöljyn määrä kannattaa myös tarkistaa. Sehän onnistuu käytännössä vain laskemalla öljyt johonkin astiaan, mutta kun ei paina öljytikkua ihan pohjaan näkee myös osviittaa tilanteesta...

Itse olen kerran talvella saanut menemään yli 8 litraa satasella ja silloin tuli ajettua tavallista enemmän nurkkapyöritystä -20 asteen pakkasessa ja eberiä käytettiin myös esilämmitykseen paljon.

Eski
laude
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 18:45

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja laude »

Moro

Nyt sitten tuli ajettua ensimmäinen pitempi reissu TTiDllä. 130 km/h motaria vakkari päällä. Kulutus 6.2 - paluumatka hiukan lujempaa ja kulutus nousi 6.4 (kok matkalta). Hiukan pienemmällä kulutuksella kyllä menee TiDllä. TiDllä samanlaisessa työmatka ajossa olen saanut 8 alkavan lukeman ainoastaan talvella webaston kanssa. Tämä hiukan ihmetyttää. Tuntuu että TTiD vaihtaa myöhemmin isommalle. Ilmeisesti voi olla eri vaihto ohjelma (?).

Kyllä se TTiD kiertää sen 1.193 kertaisilla kierroksilla verrattuna TiDhen. Siksi varmaan 130 nopeudessa TiD vie hiukan vähemmän. Jos ajetaan satasta tilanne voi olla toinen koska TiD ei tahdo siinä pitää 6:sta koko aikaa päällä.

Mielestäni kummastakaan autosta ei ole poistettu ERG / DPF käytöstä. Aina huolettu merkkiliikkeessä ja molemmat aiemmin olleet vain Leasing käytössä.

Hyvä sinänsä DPF ilmeisesti ole ainakaan tukossa.
9-5 3.0t V6 SE wagon -99, 9-3 1.9 TiD SC Vector A 2008
Ex. 9-5 Aero sedan manual 2004, ex. 9-5 3.0t V6 SE sedan 1998.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Onko automaattilaatikoissa eroja - diesel 2008

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Oletko laskenut tankkausista? Noi SID:n lukemat eivät ole paikkaansapitäviä.

Vuotava EGR aiheuttaa tihentyneitä DPF polttoja. DPF poltto esim. 2008 mallin alkuperäisellä moottorisoftalla taas kuluttaa polttoainetta litroja per tankillinen. Onko softa päivitetty viimeisimpään?

EGR:n voi tutkia TECH2:lla.
Vastaa Viestiin