Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Ei ole vilkkunut noissa kaasutusepäröinneissä. Tuossa märällä uudella asvaltilla kyllä vilkuttaa, jos vaan tarkoituksella kaasuttelee niin, että renkaasta pito pettää.
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Niin onko näissä 03-07 -mallisissa 9-3:issa erilaisia läppäkoteloita? Äkkiseltään googlelta kysyttynä ainakin 03- ja 06-malleissa olis samalla osanumerolla noi? Mietin tässä, et kannattasko ostaa riskillä kokeeksi joku käytetty kotelo, kun noita näyttäs n. 60-70 eurolla saavan... Tosin ei olis 06-mallisia, kuten mun auto, vaan jotain 03:a tai 04:a mahdollisesti.jcarlson kirjoitti:Uudemman mallisella kotelolla pitäisi kadota koko ongelman mahdollisuus kokonaan, softasta pitää tosin päivittää sitten parametrit vastaamaan sitä uutta koteloa. Pientä muokkausta vaatinee liitäntöjen osalta fyysisesti mutta ei pitäisi olla tekemätön paikka.
Uskoisin ongelman katoavan myös uudenveroisella vanhan mallin läppäkotelolla, ainakin sitä olisi hyvä testata. Hajoaahan noi kotelot ihan orkkissoftillakin.
Jos päädyn jossain vaiheessa uuden kotelon ostoon, niin kannattaako sillon ostaa auton mukaan 06-mallinen vai ecun mukaan joku tätä uudempi (mulla siis uudempi ecu etanolikonversion johdosta..)?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
2003-2006 on sama läppäkotelo, 2007-> loppuun asti oli toisenlainen. Tein pienen muokkauksen softaan, kriteerit adaptaatiolle olivat hieman eri pre-07 softissa kuin 07->, vaikea sanoa vaikuttiko mutta ainakin yhdessä autossa on nyt testissä tuo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Ok, kiitoksia. Niin olikos tossa testiautossa kans tuollaista nykimis-/heijausilmiötä..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Ei tullut esille ainakaan lyhyen koeajon aikana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Jcarlson, varmaan kerrot sitten miten tämä testi onnistui.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Sain lopulta aikaiseksi ettiä netistä uuden kaasuläppäkotelon. ebayn kautta löytyi täältä: http://www.saabtech.co.uk/index.htm Hintaa vähän päälle 250€ ja nopea toimitus, voin suositella. Ja siis nimenomaan uudesta, käyttämättömästä oli kyse.
Asennus on tosiaan luokkaa DIY ja testilenkin perusteella voi sanoa, että heijausongelma katosi 97 prosenttisesti. Ja voi olla, että tuo 3% on vaan talven mittaan jalkaan kehittynyttä lihasmuistia.. Täytyy jatkaa tarkkailua.
Asennus on tosiaan luokkaa DIY ja testilenkin perusteella voi sanoa, että heijausongelma katosi 97 prosenttisesti. Ja voi olla, että tuo 3% on vaan talven mittaan jalkaan kehittynyttä lihasmuistia.. Täytyy jatkaa tarkkailua.
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Ei sittenkään... en tiedä oliko vaihdon helppous vai lämmin keli, mikä sotki arvion alussa, mutta nykimis-/heijausongelma on edelleen avoin ja vähintään yhtä paha, kuin aiemmin.
Koska vika ei vaivaa reilumpaa kaasua käyttäessä, en jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi mikään imuongelma tai vastaava. Joku tuolla sopivalla kierrosalueella sotkee säätöjärjestelmän..? Näissähän taitaa olla sähköinen asentoanturi myös kaasupolkimen päässä? Kuinkas helposti siihen potikkaan pääsis käsiks? Mites joku kampiakselin asentoanturi, voiko sillä olla vaikutusta tällaiseen..?
Koska vika ei vaivaa reilumpaa kaasua käyttäessä, en jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi mikään imuongelma tai vastaava. Joku tuolla sopivalla kierrosalueella sotkee säätöjärjestelmän..? Näissähän taitaa olla sähköinen asentoanturi myös kaasupolkimen päässä? Kuinkas helposti siihen potikkaan pääsis käsiks? Mites joku kampiakselin asentoanturi, voiko sillä olla vaikutusta tällaiseen..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Vaihdettiinko suuttimet autoosi konversion yhteydessä?
Jos vaihdettiin, koitappa suihkuttaa esim. bräkleeniä suutinten juureen ja kuuntele muuttuuko tyhjäkäynti. Jos muuttuu -> vuotaa. Eli, vuotokohtana on suutinten soviteholkkien o-renkaat jotka helposti joko rikkoontuvat tai jäävät huonosti suuttimia vaihdettaessa.
Tuolla lisää omasta kokemuksesta..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=132994
Jos vaihdettiin, koitappa suihkuttaa esim. bräkleeniä suutinten juureen ja kuuntele muuttuuko tyhjäkäynti. Jos muuttuu -> vuotaa. Eli, vuotokohtana on suutinten soviteholkkien o-renkaat jotka helposti joko rikkoontuvat tai jäävät huonosti suuttimia vaihdettaessa.
Tuolla lisää omasta kokemuksesta..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=132994
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Joo, kyllä tohon suuttimet vaihdettiin kans. Mun mielestä kyl tyhjäkäynti on ihan ok, mut voishan tuota kokeilla.. Mistä sä ton vian ite huomasit eli tuliko jotain nykimistä tms.?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Puhaltava/suhiseva ääni moottorin suojamuovin alla. Oli vaikeahko huomata normi moottorin äänen alta. Eli siis alipaineella(siis ei ahdoilla) vuotaa sisäänpäin imusarjaan ilmaa eli menee laihalle. Voi aiheuttaa missfireä käsittääkseni? Sitten taas ahdoilla vuotaa ulospäin, eli menee paksulle.
Ei tuo ole iso homma sulkea pois tuolla bräkleenillä. Moottorin suojamuovi pois niin pääsee suihkuttamaan sinne. Mulla meinas sammua koko moottori kun suihkutti 1 ja 2 suutinten juureen.
Ei tuo ole iso homma sulkea pois tuolla bräkleenillä. Moottorin suojamuovi pois niin pääsee suihkuttamaan sinne. Mulla meinas sammua koko moottori kun suihkutti 1 ja 2 suutinten juureen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
En saanu kyllä bräkleeniä suihkuttelemalla mitään muutosta tyhjäkäynnissä aikaiseksi. Tyhjäkäynti on ihan tasanen.
Siinä mielessä tuo teoria vuotavasta suuttimen juuresta kuitenkin kuulostaa periaatteessa mahdolliselta, et tuon konversion jälkeen 2-3 kertaa on käynnistyksen yhteydessä moottori täristänyt oikein reilusti ~30sek (käynti kolmella, misfire jossain...?). Siinä mielessä taas ei, kun auto toimii mainiosti < 1900 rpm ja > 2400 rpm (eli alipaineella ja ylipaineella...?).
Jaa-a, mitähän sitä sitten...
Siinä mielessä tuo teoria vuotavasta suuttimen juuresta kuitenkin kuulostaa periaatteessa mahdolliselta, et tuon konversion jälkeen 2-3 kertaa on käynnistyksen yhteydessä moottori täristänyt oikein reilusti ~30sek (käynti kolmella, misfire jossain...?). Siinä mielessä taas ei, kun auto toimii mainiosti < 1900 rpm ja > 2400 rpm (eli alipaineella ja ylipaineella...?).
Jaa-a, mitähän sitä sitten...
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Tok express Bensa sekoitti minun auton täysin.En pistä tuota paskaa enää koskaan autooni.Nyki ja pätki väliillä veti yli paineille.Nyt nesteen 98 hyvin toimii
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Onkos tähän kylmänä aaltoiluun keksitty jotain korjausta? Voisiko vika olla tuossa kaasupolkimen asentotunnistimessa? Kylmänä tosiaan aaltoilee kaasu, lämpimänä tuntuu toimivan paremmin.
Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?
Tuskinpa kaasupolkimella on tähän mitään osuutta.
Jonkin verran on ongelmia ollut koskien kaasuläppäkoteloa. Siellä mekaaniset kulumat aiheuttavat aaltoilua, joka etenkin saattaa korostua kylmällä moottorilla.
Jonkin verran on ongelmia ollut koskien kaasuläppäkoteloa. Siellä mekaaniset kulumat aiheuttavat aaltoilua, joka etenkin saattaa korostua kylmällä moottorilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)