Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Ei ole vilkkunut noissa kaasutusepäröinneissä. Tuossa märällä uudella asvaltilla kyllä vilkuttaa, jos vaan tarkoituksella kaasuttelee niin, että renkaasta pito pettää.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

jcarlson kirjoitti:Uudemman mallisella kotelolla pitäisi kadota koko ongelman mahdollisuus kokonaan, softasta pitää tosin päivittää sitten parametrit vastaamaan sitä uutta koteloa. Pientä muokkausta vaatinee liitäntöjen osalta fyysisesti mutta ei pitäisi olla tekemätön paikka.

Uskoisin ongelman katoavan myös uudenveroisella vanhan mallin läppäkotelolla, ainakin sitä olisi hyvä testata. Hajoaahan noi kotelot ihan orkkissoftillakin.
Niin onko näissä 03-07 -mallisissa 9-3:issa erilaisia läppäkoteloita? Äkkiseltään googlelta kysyttynä ainakin 03- ja 06-malleissa olis samalla osanumerolla noi? Mietin tässä, et kannattasko ostaa riskillä kokeeksi joku käytetty kotelo, kun noita näyttäs n. 60-70 eurolla saavan... Tosin ei olis 06-mallisia, kuten mun auto, vaan jotain 03:a tai 04:a mahdollisesti.

Jos päädyn jossain vaiheessa uuden kotelon ostoon, niin kannattaako sillon ostaa auton mukaan 06-mallinen vai ecun mukaan joku tätä uudempi (mulla siis uudempi ecu etanolikonversion johdosta..)?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2003-2006 on sama läppäkotelo, 2007-> loppuun asti oli toisenlainen. Tein pienen muokkauksen softaan, kriteerit adaptaatiolle olivat hieman eri pre-07 softissa kuin 07->, vaikea sanoa vaikuttiko mutta ainakin yhdessä autossa on nyt testissä tuo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Ok, kiitoksia. Niin olikos tossa testiautossa kans tuollaista nykimis-/heijausilmiötä..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tullut esille ainakaan lyhyen koeajon aikana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jcarlson, varmaan kerrot sitten miten tämä testi onnistui.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Sain lopulta aikaiseksi ettiä netistä uuden kaasuläppäkotelon. ebayn kautta löytyi täältä: http://www.saabtech.co.uk/index.htm Hintaa vähän päälle 250€ ja nopea toimitus, voin suositella. Ja siis nimenomaan uudesta, käyttämättömästä oli kyse.

Asennus on tosiaan luokkaa DIY ja testilenkin perusteella voi sanoa, että heijausongelma katosi 97 prosenttisesti. Ja voi olla, että tuo 3% on vaan talven mittaan jalkaan kehittynyttä lihasmuistia.. :) Täytyy jatkaa tarkkailua.
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Ei sittenkään... en tiedä oliko vaihdon helppous vai lämmin keli, mikä sotki arvion alussa, mutta nykimis-/heijausongelma on edelleen avoin ja vähintään yhtä paha, kuin aiemmin.

Koska vika ei vaivaa reilumpaa kaasua käyttäessä, en jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi mikään imuongelma tai vastaava. Joku tuolla sopivalla kierrosalueella sotkee säätöjärjestelmän..? Näissähän taitaa olla sähköinen asentoanturi myös kaasupolkimen päässä? Kuinkas helposti siihen potikkaan pääsis käsiks? Mites joku kampiakselin asentoanturi, voiko sillä olla vaikutusta tällaiseen..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaihdettiinko suuttimet autoosi konversion yhteydessä?

Jos vaihdettiin, koitappa suihkuttaa esim. bräkleeniä suutinten juureen ja kuuntele muuttuuko tyhjäkäynti. Jos muuttuu -> vuotaa. Eli, vuotokohtana on suutinten soviteholkkien o-renkaat jotka helposti joko rikkoontuvat tai jäävät huonosti suuttimia vaihdettaessa.

Tuolla lisää omasta kokemuksesta..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=132994
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Joo, kyllä tohon suuttimet vaihdettiin kans. Mun mielestä kyl tyhjäkäynti on ihan ok, mut voishan tuota kokeilla.. Mistä sä ton vian ite huomasit eli tuliko jotain nykimistä tms.?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Puhaltava/suhiseva ääni moottorin suojamuovin alla. Oli vaikeahko huomata normi moottorin äänen alta. Eli siis alipaineella(siis ei ahdoilla) vuotaa sisäänpäin imusarjaan ilmaa eli menee laihalle. Voi aiheuttaa missfireä käsittääkseni? Sitten taas ahdoilla vuotaa ulospäin, eli menee paksulle.

Ei tuo ole iso homma sulkea pois tuolla bräkleenillä. Moottorin suojamuovi pois niin pääsee suihkuttamaan sinne. Mulla meinas sammua koko moottori kun suihkutti 1 ja 2 suutinten juureen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

En saanu kyllä bräkleeniä suihkuttelemalla mitään muutosta tyhjäkäynnissä aikaiseksi. Tyhjäkäynti on ihan tasanen.

Siinä mielessä tuo teoria vuotavasta suuttimen juuresta kuitenkin kuulostaa periaatteessa mahdolliselta, et tuon konversion jälkeen 2-3 kertaa on käynnistyksen yhteydessä moottori täristänyt oikein reilusti ~30sek (käynti kolmella, misfire jossain...?). Siinä mielessä taas ei, kun auto toimii mainiosti < 1900 rpm ja > 2400 rpm (eli alipaineella ja ylipaineella...?).

Jaa-a, mitähän sitä sitten...
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Tok express Bensa sekoitti minun auton täysin.En pistä tuota paskaa enää koskaan autooni.Nyki ja pätki väliillä veti yli paineille.Nyt nesteen 98 hyvin toimii :wink:
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onkos tähän kylmänä aaltoiluun keksitty jotain korjausta? Voisiko vika olla tuossa kaasupolkimen asentotunnistimessa? Kylmänä tosiaan aaltoilee kaasu, lämpimänä tuntuu toimivan paremmin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuskinpa kaasupolkimella on tähän mitään osuutta.
Jonkin verran on ongelmia ollut koskien kaasuläppäkoteloa. Siellä mekaaniset kulumat aiheuttavat aaltoilua, joka etenkin saattaa korostua kylmällä moottorilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin