Alavääntö hukassa 1.9tid

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Ei mitään hajua mistä kohtaa näkee ennen kuin saan itse laitteen ja softan käsiin. Viisaammat voisi kertoa mistä lähteä katsomaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Manifold pressure, boost pressure, charge air pressure tms. löytynee op-comista. Sen pitäisi näyttää moottori sammutettuna ulkoilman painetta eli n. 100KPa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Ilmansuodatin vaihdettu. Vanha oli todella likainen mutta ei vaikutusta alaväännön puutteeseen...
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Intake manifold air pressure näytti seuraavia tuloksia:

Auto sammutettuna 99 kPa
Tyhjäkäynnillä 100 kPa
2000 rpm 106 kPa

Eli onko MAP kunnossa noilla tiedoilla?
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

porta kirjoitti:Intake manifold air pressure näytti seuraavia tuloksia:

Auto sammutettuna 99 kPa
Tyhjäkäynnillä 100 kPa
2000 rpm 106 kPa

Eli onko MAP kunnossa noilla tiedoilla?
Minulla oli samat lukemat, paitsi kierroksien kanssa en koettanut. Kaasua polkaistessa nousi 108 kPa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nuo lukemat on ok.
Ei niitä ahtoja saa kunnolla nousemaan paikallaan kaasua polkiessa. Poikkeuksena automaattivaihteinen.
Kun kerran on laite millä ahdot näkee, niin koeajolle vaan ja sitten lukemia seuraamaan.
Samalla myös ilmamassa (mg/c) -lukemat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Mulla automaattivaihteinen ja kunnolla polkaistessa tuli 126 kPa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

porta kirjoitti:Mulla automaattivaihteinen ja kunnolla polkaistessa tuli 126 kPa.
Manuaali puolelle ja vaikka kolmosella niin alhaalta kuin antaa lähtee lappu lattiassa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ette nyt ilmeisesti tajunneet tuota minun automaatti-juttua :lol:
No, parempi ehkä niin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onko tid:ssä koskaan edes ollu alavääntöä...? Eikös se tullu vasta TTiD:hen :roll: ...?

Anteeksi tää turhanpäiväinen :oops:
Sininen Saab 9-3, '99
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Joo musta alkaa tuntua että tuossa tids:ssä ei ole sitä alavääntöä ollenkaan... :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Logita requested boost ja actual boost jos obd loggerisi osaa (autocom ainakin osaa).

Voi olla ongelma VNT-siipien säädössä, esim. ahtopaineen säätöventtiili.

MAP-anturi on ehjä. Kyllä TiDS paikallaankin ahtoja nostaa kun vähän polkaisee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin...onnistuu paikallaan :wink:
- vaihde D:lle
- VASEN jalka jarrulle, paina lujaa
- oikealla jalalla nostat kierroksia VÄKISIN, kaasu pohjaan
- katso miten ahdot nousee testeristä tmv
Kyllähän tämän tempun kaikki "automaattikuskit" toki tietävätkin :D ....

Tätä ei kannata tehdä kauan aikaa eikä useaa kertaa peräkkäin. Saattaa tehdä "kipeää" vaihdelaatikolle.
Joissakin autoissa saattaa olla esto, ettei kaasu vastaa, kun yhtäaikaa painetaan jarrua. Ainakin minun ex. Passatissa tuo oli, mutta sen sai kierrettyä sillä, että löysäsi kaasua ja painoi uudelleen pohjaan. Silloin tuo estotoiminto ei enää mennyt päälle.

Nykyisessä -03 SS:ni teen aina tuo ahtojen nostokikan, kun joskus silloin tällöin olen varttimailin kiihtyvyyttä testannut. Lähtee "viivalta" paljon äkäisemmin. Muistaakseni myös uudemmissa Saabeissa tuo onnistuu, eli ei ole Vaginan ominaisuutta.

Koeajolenkillä ihan parasta se kuitenkin on testata. Op-Com on aika hyvä, kun siinä voi seurata tietoja tietokoneen näytöltä, mutta voi myös laittaa tallennuksen päälle. Tallentaa exel-taulukkoa, jonka voi sitten analysointivaiheessa vaikka piirtää grafiikaksi. Ja tallentaa myös useita eri parametrejä yhtäaikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo dieselihän kyllä nostaa ahtoja manuaalivaihteisenakin vapaalla polkaisten, VNT-ahdin on sen verran herkkä. Ei toki maksimiin asti mutta paineen puolelle kuitenkin.

Tuo stall limiter on T8:ssa 170-250Nm luokissa tehtaan jäljiltä vähän softaversiosta riippuen. Joskus olen sen ottanut poiskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, nouseehan ne ahdot jonkin matkaa manuaalilla kaasua vain äkäisesti polkaistessa ihan paikallaan.

Jos on apukuski käytettävissä, niin koeajolenkillä eri tilanteita hakien voi testerillä seurata reaaliaikaisesti. Yksin ajaen se on vähän hankalaa turvallisuusmielessä.
Op-Com onkin sitten hyvä apuväline, kun yksin ajelee. Kuitenkin sitä dataa tulee niin paljon koeajon aikana, että selkeyden vuoksi kannattaa tehdä useita lyhyitä erillisiä tallennuksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin