Alavääntö hukassa 1.9tid
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Ei mitään hajua mistä kohtaa näkee ennen kuin saan itse laitteen ja softan käsiin. Viisaammat voisi kertoa mistä lähteä katsomaan.
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Manifold pressure, boost pressure, charge air pressure tms. löytynee op-comista. Sen pitäisi näyttää moottori sammutettuna ulkoilman painetta eli n. 100KPa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Ilmansuodatin vaihdettu. Vanha oli todella likainen mutta ei vaikutusta alaväännön puutteeseen...
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Intake manifold air pressure näytti seuraavia tuloksia:
Auto sammutettuna 99 kPa
Tyhjäkäynnillä 100 kPa
2000 rpm 106 kPa
Eli onko MAP kunnossa noilla tiedoilla?
Auto sammutettuna 99 kPa
Tyhjäkäynnillä 100 kPa
2000 rpm 106 kPa
Eli onko MAP kunnossa noilla tiedoilla?
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Minulla oli samat lukemat, paitsi kierroksien kanssa en koettanut. Kaasua polkaistessa nousi 108 kPa.porta kirjoitti:Intake manifold air pressure näytti seuraavia tuloksia:
Auto sammutettuna 99 kPa
Tyhjäkäynnillä 100 kPa
2000 rpm 106 kPa
Eli onko MAP kunnossa noilla tiedoilla?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Nuo lukemat on ok.
Ei niitä ahtoja saa kunnolla nousemaan paikallaan kaasua polkiessa. Poikkeuksena automaattivaihteinen.
Kun kerran on laite millä ahdot näkee, niin koeajolle vaan ja sitten lukemia seuraamaan.
Samalla myös ilmamassa (mg/c) -lukemat.
Ei niitä ahtoja saa kunnolla nousemaan paikallaan kaasua polkiessa. Poikkeuksena automaattivaihteinen.
Kun kerran on laite millä ahdot näkee, niin koeajolle vaan ja sitten lukemia seuraamaan.
Samalla myös ilmamassa (mg/c) -lukemat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Mulla automaattivaihteinen ja kunnolla polkaistessa tuli 126 kPa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Manuaali puolelle ja vaikka kolmosella niin alhaalta kuin antaa lähtee lappu lattiassa.porta kirjoitti:Mulla automaattivaihteinen ja kunnolla polkaistessa tuli 126 kPa.
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Ette nyt ilmeisesti tajunneet tuota minun automaatti-juttua ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No, parempi ehkä niin.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No, parempi ehkä niin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Onko tid:ssä koskaan edes ollu alavääntöä...? Eikös se tullu vasta TTiD:hen
...?
Anteeksi tää turhanpäiväinen![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Anteeksi tää turhanpäiväinen
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Joo musta alkaa tuntua että tuossa tids:ssä ei ole sitä alavääntöä ollenkaan... ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Logita requested boost ja actual boost jos obd loggerisi osaa (autocom ainakin osaa).
Voi olla ongelma VNT-siipien säädössä, esim. ahtopaineen säätöventtiili.
MAP-anturi on ehjä. Kyllä TiDS paikallaankin ahtoja nostaa kun vähän polkaisee.
Voi olla ongelma VNT-siipien säädössä, esim. ahtopaineen säätöventtiili.
MAP-anturi on ehjä. Kyllä TiDS paikallaankin ahtoja nostaa kun vähän polkaisee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Niin...onnistuu paikallaan
- vaihde D:lle
- VASEN jalka jarrulle, paina lujaa
- oikealla jalalla nostat kierroksia VÄKISIN, kaasu pohjaan
- katso miten ahdot nousee testeristä tmv
Kyllähän tämän tempun kaikki "automaattikuskit" toki tietävätkin
....
Tätä ei kannata tehdä kauan aikaa eikä useaa kertaa peräkkäin. Saattaa tehdä "kipeää" vaihdelaatikolle.
Joissakin autoissa saattaa olla esto, ettei kaasu vastaa, kun yhtäaikaa painetaan jarrua. Ainakin minun ex. Passatissa tuo oli, mutta sen sai kierrettyä sillä, että löysäsi kaasua ja painoi uudelleen pohjaan. Silloin tuo estotoiminto ei enää mennyt päälle.
Nykyisessä -03 SS:ni teen aina tuo ahtojen nostokikan, kun joskus silloin tällöin olen varttimailin kiihtyvyyttä testannut. Lähtee "viivalta" paljon äkäisemmin. Muistaakseni myös uudemmissa Saabeissa tuo onnistuu, eli ei ole Vaginan ominaisuutta.
Koeajolenkillä ihan parasta se kuitenkin on testata. Op-Com on aika hyvä, kun siinä voi seurata tietoja tietokoneen näytöltä, mutta voi myös laittaa tallennuksen päälle. Tallentaa exel-taulukkoa, jonka voi sitten analysointivaiheessa vaikka piirtää grafiikaksi. Ja tallentaa myös useita eri parametrejä yhtäaikaa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- vaihde D:lle
- VASEN jalka jarrulle, paina lujaa
- oikealla jalalla nostat kierroksia VÄKISIN, kaasu pohjaan
- katso miten ahdot nousee testeristä tmv
Kyllähän tämän tempun kaikki "automaattikuskit" toki tietävätkin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tätä ei kannata tehdä kauan aikaa eikä useaa kertaa peräkkäin. Saattaa tehdä "kipeää" vaihdelaatikolle.
Joissakin autoissa saattaa olla esto, ettei kaasu vastaa, kun yhtäaikaa painetaan jarrua. Ainakin minun ex. Passatissa tuo oli, mutta sen sai kierrettyä sillä, että löysäsi kaasua ja painoi uudelleen pohjaan. Silloin tuo estotoiminto ei enää mennyt päälle.
Nykyisessä -03 SS:ni teen aina tuo ahtojen nostokikan, kun joskus silloin tällöin olen varttimailin kiihtyvyyttä testannut. Lähtee "viivalta" paljon äkäisemmin. Muistaakseni myös uudemmissa Saabeissa tuo onnistuu, eli ei ole Vaginan ominaisuutta.
Koeajolenkillä ihan parasta se kuitenkin on testata. Op-Com on aika hyvä, kun siinä voi seurata tietoja tietokoneen näytöltä, mutta voi myös laittaa tallennuksen päälle. Tallentaa exel-taulukkoa, jonka voi sitten analysointivaiheessa vaikka piirtää grafiikaksi. Ja tallentaa myös useita eri parametrejä yhtäaikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Joo dieselihän kyllä nostaa ahtoja manuaalivaihteisenakin vapaalla polkaisten, VNT-ahdin on sen verran herkkä. Ei toki maksimiin asti mutta paineen puolelle kuitenkin.
Tuo stall limiter on T8:ssa 170-250Nm luokissa tehtaan jäljiltä vähän softaversiosta riippuen. Joskus olen sen ottanut poiskin.
Tuo stall limiter on T8:ssa 170-250Nm luokissa tehtaan jäljiltä vähän softaversiosta riippuen. Joskus olen sen ottanut poiskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Alavääntö hukassa 1.9tid
Joo, nouseehan ne ahdot jonkin matkaa manuaalilla kaasua vain äkäisesti polkaistessa ihan paikallaan.
Jos on apukuski käytettävissä, niin koeajolenkillä eri tilanteita hakien voi testerillä seurata reaaliaikaisesti. Yksin ajaen se on vähän hankalaa turvallisuusmielessä.
Op-Com onkin sitten hyvä apuväline, kun yksin ajelee. Kuitenkin sitä dataa tulee niin paljon koeajon aikana, että selkeyden vuoksi kannattaa tehdä useita lyhyitä erillisiä tallennuksia.
Jos on apukuski käytettävissä, niin koeajolenkillä eri tilanteita hakien voi testerillä seurata reaaliaikaisesti. Yksin ajaen se on vähän hankalaa turvallisuusmielessä.
Op-Com onkin sitten hyvä apuväline, kun yksin ajelee. Kuitenkin sitä dataa tulee niin paljon koeajon aikana, että selkeyden vuoksi kannattaa tehdä useita lyhyitä erillisiä tallennuksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)