Vaihdelaatikko hajosi
Vaihdelaatikko hajosi
9-3 Aero SS, -03, M6-laatikko.
5. vaihde hajosi. 5. vaihde menee kyllä päälle vaihdekepillä vaihtaessa, mutta mitään vastetta vaihteelle ei löydy. Eli pyörii vapaalla, vaikka pykälä on sisällä. Muut vaihteet toimii normaalisti. Mitä todennäköisimmin 5. vaihteen ratas on jollain lailla hajonnut (amatöörin veikkaus, laatikkoa ei ole vielä avattu). Kenties jotain muutakin, laakereita tms.
Laatikon saa todennäköisesti korjattua, mutta ilmaistahan se ei ole. Ite en tohon hommaan (edes irrotushommaan) mielellään ala. WIS:n mukaan sen verran joutuu robaamaan + että apurunko irti/purettuna autoa ei päässe ongelmien ilmaantuessa kunnolla liikuttelemaan.
Jotta laatikon sais takaisin järkevimmin toimintakuntoon, niin muutama kysymys:
1) Laatikon korjaus vai kokonaan uus käytetty/kunnostettu vaihtolaatikko tilalle? Arvio nykylaatikon korjaukselle osineen n. 2te. Toki laatikko pitäisi avata, ennenkuin tietää tarkalleen, mitä hajonnut.
2) Mistä varaosat? Länsiautossa 5. vaihteen ratassarja maksaa 618e. En tarkalleen muista, mitä pitää sisällään. Yritin kysyä uudelleen sieltä, mutta en saanu enää vähääkään osaavaa hemmoa kiinni.
3) Jos hommaa uuden laatikon, niin mistä järkevimmin?
a) Länsiautolla uus laatikko 5900e
b) Racestuffilta löysin laatikoita, mutta nää lienee vanhempaan 9-3:een. http://www.racestuff.se/transmission/ko ... 124-1.aspx
c) sattuuko jollain pyörimään nurkissa ylimääräistä lootaa?
d) jostain muualta, mistä?
Hauskaksihan tän asian tekee se, että tän autossa olevan nyt hajonneen lootan piti olla vahvistettua sorttia...
Kaikki jeesi ja kokemus aiheen tiimoilta on erittäin tervetullutta.
5. vaihde hajosi. 5. vaihde menee kyllä päälle vaihdekepillä vaihtaessa, mutta mitään vastetta vaihteelle ei löydy. Eli pyörii vapaalla, vaikka pykälä on sisällä. Muut vaihteet toimii normaalisti. Mitä todennäköisimmin 5. vaihteen ratas on jollain lailla hajonnut (amatöörin veikkaus, laatikkoa ei ole vielä avattu). Kenties jotain muutakin, laakereita tms.
Laatikon saa todennäköisesti korjattua, mutta ilmaistahan se ei ole. Ite en tohon hommaan (edes irrotushommaan) mielellään ala. WIS:n mukaan sen verran joutuu robaamaan + että apurunko irti/purettuna autoa ei päässe ongelmien ilmaantuessa kunnolla liikuttelemaan.
Jotta laatikon sais takaisin järkevimmin toimintakuntoon, niin muutama kysymys:
1) Laatikon korjaus vai kokonaan uus käytetty/kunnostettu vaihtolaatikko tilalle? Arvio nykylaatikon korjaukselle osineen n. 2te. Toki laatikko pitäisi avata, ennenkuin tietää tarkalleen, mitä hajonnut.
2) Mistä varaosat? Länsiautossa 5. vaihteen ratassarja maksaa 618e. En tarkalleen muista, mitä pitää sisällään. Yritin kysyä uudelleen sieltä, mutta en saanu enää vähääkään osaavaa hemmoa kiinni.
3) Jos hommaa uuden laatikon, niin mistä järkevimmin?
a) Länsiautolla uus laatikko 5900e
b) Racestuffilta löysin laatikoita, mutta nää lienee vanhempaan 9-3:een. http://www.racestuff.se/transmission/ko ... 124-1.aspx
c) sattuuko jollain pyörimään nurkissa ylimääräistä lootaa?
d) jostain muualta, mistä?
Hauskaksihan tän asian tekee se, että tän autossa olevan nyt hajonneen lootan piti olla vahvistettua sorttia...
Kaikki jeesi ja kokemus aiheen tiimoilta on erittäin tervetullutta.
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Ruotsin purkaamojen tarjontaa:
http://en.bildelsbasen.se
Uusia osia briteistä varsin kilpailukykyisin hinnoin:
http://www.neobrothers.co.uk/index.php
Tallinnasta kannattaa myös kysellä. Työn hinta luokkaa 1/3 merkkiliikkeestä.
http://www.saabianti.ee/Yhteystiedot
http://en.bildelsbasen.se
Uusia osia briteistä varsin kilpailukykyisin hinnoin:
http://www.neobrothers.co.uk/index.php
Tallinnasta kannattaa myös kysellä. Työn hinta luokkaa 1/3 merkkiliikkeestä.
http://www.saabianti.ee/Yhteystiedot
93SC TTiD
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Kiitti hyvistä linkeistä.
Käykös mikä tahansa 9-3 SS:n 6-vaihteinen laatikko 2.0T Aeroon riippumatta onko laatikko 1.9TID:stä tms?
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&gg ... =125103107
Käytettykään laatikko ei oo näköjään lainkaan ilmainen.
Käykös mikä tahansa 9-3 SS:n 6-vaihteinen laatikko 2.0T Aeroon riippumatta onko laatikko 1.9TID:stä tms?
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&gg ... =125103107
Käytettykään laatikko ei oo näköjään lainkaan ilmainen.
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Onko nyt tarkistettu, että vaihteensiirtoa hoitavat vaijerit on kunnossa?
Meiltä korjattiin NG9-5:stä (sama laatikko) vaihteensiirtovaijereita, kun oli kannakkeistaan irronnut, oireina kytkeytymätön kakkosvaihde. Vaihde meni sitten kyllä rusahtamalla päälle..
Meiltä korjattiin NG9-5:stä (sama laatikko) vaihteensiirtovaijereita, kun oli kannakkeistaan irronnut, oireina kytkeytymätön kakkosvaihde. Vaihde meni sitten kyllä rusahtamalla päälle..
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Kerkesin kokeilla, että muut vaihteet kytkeyty päälle ja toimivat normaalisti. Autoa pysäytettäessä juuri ennen auton parkkiin laittoa jouduin kääntymään 90-asteen käännöksen, minkä seurauksena selkeästi laatikon sisällä oleva silppu liikahti sen verran, että alkoi kuulumaan irtopalan osumista ja raapimista johonkin muuhun rattaaseen. Tämä tuskin kuitenkaan kerkesi tekemään mitään lisävahinkoa (tätä toivetta ainakin elättelen, koskaan ei voi tietää), sillä sen verran lyhyen ajan hinkkaus tapahtui ja ääni oli vielä hyvin mieto. Eli laatikon sisälläkin lienee jotain oikeasti rikki.Ristom kirjoitti:Onko nyt tarkistettu, että vaihteensiirtoa hoitavat vaijerit on kunnossa?
Miltä tämä havainto kuulostaa? Poissulkeeko tuo vaihteensiirtovaijerien ongelmat?
Re: Vaihdelaatikko hajosi
No meillä ei kyllä muuta rutinaa kuulunut kuin kepin varresta aiheutettua..
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Bensakoneen (B207) lootat sopii, diesel tod.näk ei. Ainakin osanumero on eri ja veikkaisin myös kiinnitys koneeseen.Adec kirjoitti:Kiitti hyvistä linkeistä.
Käykös mikä tahansa 9-3 SS:n 6-vaihteinen laatikko 2.0T Aeroon riippumatta onko laatikko 1.9TID:stä tms?
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&gg ... =125103107
Käytettykään laatikko ei oo näköjään lainkaan ilmainen.
93SC TTiD
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Varmistan vielä: onko autoa turvallista hinata moottori sammuksissa, virrat päällä, vaihde vapaalla? Välittyykö etupyöristä voima noin hinaten laatikkoon asti?
Kysyn tätä siksi, koska en halua hinaamalla hajottaa autoa yhtään enempää. Muistikuvani mukaan aivan loppuvaiheessa moottorin ollessa käynnissä laatikosta kuului rahinaa/sorvausta, vaikka vaihde oli vapaalla. Rahina loppui ainoastaan silloin, kun kytkimen painoi pohjaan.
Kysyn tätä siksi, koska en halua hinaamalla hajottaa autoa yhtään enempää. Muistikuvani mukaan aivan loppuvaiheessa moottorin ollessa käynnissä laatikosta kuului rahinaa/sorvausta, vaikka vaihde oli vapaalla. Rahina loppui ainoastaan silloin, kun kytkimen painoi pohjaan.
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Mårå
Juu, en hinaisi kyllä mitään. Pääakselihan siellä pyörii vaikka vaihde olisikin vapaalla.
Juu, en hinaisi kyllä mitään. Pääakselihan siellä pyörii vaikka vaihde olisikin vapaalla.
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Kiitti. Toi oli tärkeä tieto.
Tarkistin vielä Ristom:n mainitsemat vaihteensiirtovaijerit. Vaijerit liikkuvat laatikon kyljessä moottoritilassa amatöörin silmään vaihteiden mukana ihan ok. Samoin tsekkasin vaijereiden säädön ja mun mielestä niidenkin pitäisi olla kutakuinkin kohdillaan. Tarkistin säädöt painamalla vaihdekepin vapaalla vasempaan reunaan. Tässä asennossa moottoritilassa vaihdelaatikon kylkeen tulevassa vaihteensiirtovaijerissa oleva reikä menee justiinsa kohdakkain kiinteän vaijerinsäätöreijän kanssa. Sain tökättyä metallitangon läpi molempiin reikiin, sen verran kohdakkain ne oli. Tosin en tiedä, kuinka suuret toleranssit tossa sallitaan. Huomasin, että vaihdekeppi ja tangot sai vielä heilumaan semmosen puolisen senttiä, vaikka olin työntänyt metallitangon kiinteän säätöreijän läpi vaihteensiirtovaijerin reikään.
Teinkö tuon tarkistuksen oikein? Voiko siltikin ongelma vielä olla vaijereissa?
Testasin lisäksi vielä varovasti, niin moottorin ollessa käynnissä kytkin pohjassa tosiaan ei kuulu mitään rohinaa, mutta kytkinpoljin varovasti nostamalla alkaa kuulumaan rohinaa lootasta, vaikka vaihde on vapaalla. Eikö tämä silloin tarkoita käytännössä jo sitä, että rojua on nyt laatikon sisällä siellä, missä sitä ei pitäisi olla...?
Tarkistin vielä Ristom:n mainitsemat vaihteensiirtovaijerit. Vaijerit liikkuvat laatikon kyljessä moottoritilassa amatöörin silmään vaihteiden mukana ihan ok. Samoin tsekkasin vaijereiden säädön ja mun mielestä niidenkin pitäisi olla kutakuinkin kohdillaan. Tarkistin säädöt painamalla vaihdekepin vapaalla vasempaan reunaan. Tässä asennossa moottoritilassa vaihdelaatikon kylkeen tulevassa vaihteensiirtovaijerissa oleva reikä menee justiinsa kohdakkain kiinteän vaijerinsäätöreijän kanssa. Sain tökättyä metallitangon läpi molempiin reikiin, sen verran kohdakkain ne oli. Tosin en tiedä, kuinka suuret toleranssit tossa sallitaan. Huomasin, että vaihdekeppi ja tangot sai vielä heilumaan semmosen puolisen senttiä, vaikka olin työntänyt metallitangon kiinteän säätöreijän läpi vaihteensiirtovaijerin reikään.
Teinkö tuon tarkistuksen oikein? Voiko siltikin ongelma vielä olla vaijereissa?
Testasin lisäksi vielä varovasti, niin moottorin ollessa käynnissä kytkin pohjassa tosiaan ei kuulu mitään rohinaa, mutta kytkinpoljin varovasti nostamalla alkaa kuulumaan rohinaa lootasta, vaikka vaihde on vapaalla. Eikö tämä silloin tarkoita käytännössä jo sitä, että rojua on nyt laatikon sisällä siellä, missä sitä ei pitäisi olla...?
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Kai tähän voi todeta niinkuin Virolais taustainen työkaveri "Vaihdelaatikko on aivan vi.ussa." Eli kyllä siellä sisällä nyt on jotain aivan oikeasti rikki.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Jes, siltä se alkaa haiskahtamaan. Toivotaan, että ois pelkästään vitosratas päreinä ilman merkittävää muuta päreiden aiheuttamaa lisädamagea. Yritin parhaani mukaan minimoida irtorojujen aiheuttaman sorvauksen.
Kai se on laatikko avattava.
Kai se on laatikko avattava.
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Ei todellakaan kannata kokeilla useita kertoja, ainakaan jos aikoo kunnostaa vanhaa vielä. Menee joka kerta enemmän rikki, metallisilppu menee laakereihin ja rikkoo synkat ja rattaat. Korjaamoon vain hinurilla.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Kun alkaa katsomaan noita laatikon varaosasarjojen hintoja ja miettii vielä sitä, että 5. rattaan lisäksi saattaa löytyä laatikko aukaistuna muuta yllättävää korjaamisen tarvetta, niin melkein alkaa houkuttelemaan vaihtaa tohon kokonaan toinen loota.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Vaihdelaatikko hajosi
Toinen loota tilalle ja mielenkiinnosta (jos tilat ja kiinnostusta löytyy) purit sen vanhan lootan ja katot mitä se on syöny.
Hassua kun yleensä nelonen korkkaa ekana tai kakkonen..
Hassua kun yleensä nelonen korkkaa ekana tai kakkonen..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)