9-3 SS 2.0t -07 käyntiääni karkeutunut

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
passant
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 16:30
Paikkakunta: Tampere

9-3 SS 2.0t -07 käyntiääni karkeutunut

Viesti Kirjoittaja passant »

Saabin käyntiääni on voimistunut, etenkin kierroksilla vajaa 2000 - yli 4000. Käyntiääni on karkea kuin jossain 80-luvun autossa, ja se on sitä jo pienemmälläkin kuormituksella. Moottorin käynti tuntuu myös selkeästi värinänä ratissa.

Äänen karkeus ei paljoa vaihtele vedon tai moottorijarrutuksen myötä, eikä mitään kolahduksia kuulu, kun veto vaihtuu moottorijarrutukseen tai päinvastoin.

Äänen karkeus lisääntyi alkuperäisestä kesäkuussa, ja se tapahtui parin, kolmen viikon aikana - ei siis hetkessä.

Autolla on ajettu kaikkkiaan 155 tkm, joista itse olen ajanut kahden vuoden aikana 30 tkm. Autoa on joskus kolaroitu lievästi, eli etuspoleri on joskus haljennut ja jotkut konetilan pohjan suojamuovit ovat haljenneet tai puuttuvat kokonaan. Pakoputkessa tai -sarjassa ei ole havaittu vuotoja.

Voisiko syynä olla hydraulinen moottorintuenta (joka olisi alunperin vaurioitunut jo em. kolarissa)? Vai voisiko tuo johtua apulaitteiden käyttöhihnan kiristimen vaurioitumisesta ja tasapainoakselien sekoamisesta? Tai sitten jostain aivan muusta?

Taitaa jo pelkkä käyttöhihnan kiristimen kunnon tarkastus maksaa pajalla mansikoita, koska ilmeisesti moottoritilaa täytyy purkaa huolella? Kuinkahan paljon, onko kokemuksia? Ja onko tiedossa, onko Tampereen ympäristössä saab-velhoa, joka pystyy tällaiset jutut selvittämään ilman kovin pitkää ja kallista yritys-erehdys-ketjua?
1984 ->; 96, 900, 9000CS, 9-3SS, 9-3SS
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 SS 2.0t -07 käyntiääni karkeutunut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mouruaako/pärähtääkö startissa/startin jälkeen?

Jos näin, niin vahvasti voisi epäillä tasapainoakselin ketjulaahain vikaa.. Kannattaa lukea seuraavat topicit läpi.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=127311

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101951

Jos se olisi tuo vika, niin värinä tulee siitä kun TP-akselin ajoitus on pielessä koska ketju on löysällä.

Liikkeitä Tampereella on esim. Hilvola&Salminen Kalevassa. Ja yksityisiä saabtietoutta omaavie henkilöitä esim. Vesa67 ja Coltti nimimerkit jotka löytyvät tältäkin foorumilta.

Ei apulaitehihnan vaihto ole iso homma tai sen kiristimen tarkastus. Uusi alkuperäinen kiristin on kyllä kallis, mutta jos se on ajallaan vaihettu (120tkm huolto) niin en ole lukenut apulaitehihnan kiristin vikoja..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin