9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
samppa79
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 21, 2013 04:48

9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja samppa79 »

Tuli tässä heti mieleen ajatus auton lastutuksesta kun sai akku ongelmat pois päiviltä..eli mitä hyötyä ja mahdollista haittaa lastutus tuo tuleesaan.. autolla on nyt ajettu 105tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyöty = reilut 50hv ja 100Nm lisää, auton luonne muuttuu täysin.
Haitta = kytkin voi luistaa, mutta epätodennäköistä vasta 105tkm ajetussa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

samppa79 kirjoitti:Tuli tässä heti mieleen ajatus auton lastutuksesta kun sai akku ongelmat pois päiviltä..eli mitä hyötyä ja mahdollista haittaa lastutus tuo tuleesaan.. autolla on nyt ajettu 105tkm
Oikeissa vuosimalleissa myös ilmeisen vaivaton conversio trifueliksi.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja karg »

2003-2006: Vaivaton bensaviri
2007->: Vaivaton bensa- tai BioPower-viri

Hyöty on selkeästi se, että hymyilyttää useammin kun ajelee Saabilla ;)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

++Turvallisemmat ohitukset
++"Normaaliajossa" pienempi polttoaineen kulutus
- - Nopeudet karkaa helpommin vähän "yli" :mrgreen:
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Itsellänikin on tuo softaus ajankohtainen ja alustavasti oli jo tuossa erään foorumilaisen kanssa puhetta softauksesta. Nyt vaan näyttää nuo työkiireet sellaisilta, että en tiedä miten pitkälle syksyyn tuo venähtäisi, että pääsisin viemään auton softattavaksi, joten on pakko ruveta miettimiään muitakin vaihtoehtoja, eli lähinnä tuo Maptunin Maptuner voisi tulla kysymykseen. Maptunerin sais NeoBrosilta n.540e:lla kotiin kannettuna, eli onhan se hitosti enemmän rahaa kuin joku harrastelijan tekemä softaus, mutta kuitenkin vielä ihan siedettävä hinta.

Mitähän etuja / haittoja tuossa Maptunerissa on jos verrataan jonkun harrastelijan suorittamaan softaukseen?

etuja ilmeisesti:

-alkuperäisen softan saa itse palautettua takaisin, esim. huoltokeikkaa varten
-Maptunerilla saa ilmeisesti vikakoodit pihalle??? onko sitten sen luotettavampi kuin nuo kiinalaiset ELM327-palikat?

haittoja:

-hinta

Oisko tähän kellään mitään lisättävää/ajatuksia aiheesta? :roll:
1.8t 2005
jokkaitse
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 20, 2012 12:47

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja jokkaitse »

kyllähä harrastelijan softastaki saa vikakoodit pihalle ku ottaa sen opensidin siihen ja etuhan on kans se että harrastelija voi tehä paljon yksilöllisemmän softan juuri sinun autoon sopivaksi( mm sopivat väännöt että kytkin varmasti kestää yms) ja harrastelija kun itse asentaa sen ja samalla käy koeajolla ja tarkastaa toimivuuden ja mahollisesti löytää tulevat vikapaikat jne.. :) suosittelisin itse että harrastelijalta hommaat softan!
9-5 2,0t -98
99 GL 5-speed -84
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja karg »

NG9-3:een ei saa OpenSID:iä. Tuo on vain Trionic7-autojen mukavuuslisä. Moottorin vikakoodit saa luettua ja nollattua myös kiinalaisilla ELM327-palikoilla.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Juu siis taisin nyt ilmaista itseni huonosti. En siis epäillyt etteikö mistä vaan softasta sais vikakoodeja pihalle, vaan ajattelin että tuo Maptuner olis luotettavampi kuin nuo kiinalaiset halpis palikat? Eli Maptuner siis toimisi myös koodien lukemiseen ja nollaukseen...
1.8t 2005
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja karg »

Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Migo »

+hetken tuntuu hyvältä

-alkaa kaipaamaan lisää tehoja
-kytkinremppa tulee vastaan, itellä vähä liiankin nopeasti


Summasummarum: erittäin suositeltavaa jokatapauksessa. Kyllä muuttui auton luonne kertaheitolla.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Teekki »

karg kirjoitti: Moottorin vikakoodit saa luettua ja nollattua myös kiinalaisilla ELM327-palikoilla.
Tästä on vaan vähän ristiriitaista tietoa. Muilta foorumeilta on löytynyt juttua, ettei noilla ELM327-palikoilla saa mitään luotettavia koodeja pihalle. Tai lähinnä nuo yleisimmät koodit tulee ihan oikein, mut jos on jotain yhtään speciaalimpaa, niin niihin ei ole luottamista Saabin tapauksessa. Tältä kantilta ajattelin sitä Maptuneria, että jos se olisi luotettavampi...

Taidanpa kuitenkin hylätä ajatuksen siitä Maptunerista ja odotella sopivaa hetkeä että pääsee sinne Hämeenlinnan suuntaan... :)
1.8t 2005
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo se riippuu vähän siitä softasta mitä käytetään noiden ELM327-palikoiden kanssa. Onneksi ne kuitenkin saa sen vikakoodin aina oikein ulos, vaikka selitys oliskin jotain vähän hämärää.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja PA3 »

apu,apupoika kirjoitti:++Turvallisemmat ohitukset
++"Normaaliajossa" pienempi polttoaineen kulutus
- - Nopeudet karkaa helpommin vähän "yli" :mrgreen:
no en itse ole pienempää kulutusta ainakaan saanut.. :D
mut hauskaa tulla on satasen jälkeen kiihdytellä :mrgreen:
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 9-3 1.8t lastutus haitat\hyödyt

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Tuo oma ajokki kävi Karg:n käsittelyssä ja kyllähän tuo muutos on melkoinen. Vakio softalla 3. vaihteella 80-120km/h 6.7s ja nyt tuolla virisoftalla 4.5s. Ajat mitattu Androidin Torquella ja voi heittää suuntaan tai toiseen, mutta nuo nyt on tuollaisia muutaman vedon keskiarvoja ja kaikki vedot oli parin kymmenyksen sisään, että ei mitään kovin kummoista hajontaa ainakaan ollut ja kai tuosta melko hyvän käsityksen saa suorituskyvyn parantumisesta...


Suosittelen muillekin softausta harkitseville!
1.8t 2005
Vastaa Viestiin