Saabistiksiko: 9-3 alle?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ei minustakaan 9-3 SC mikään hiljainen ole, ainakaan tämä 2006 mallinen. Minua tuo ei niin haittaa. Renkailla on takuulla suuri merkitys asiaan. Omana havaintona mainittakoon, että 17" tuumaset 205 kesänakit mölyää enemmän kuin Hakkapelitta 5:set (nastat!) 15" 195 leveinä. Ero on huomattava ja nyt puhun vain desibeleistä. "melun" laatu on kuitenkin rasittavampi nastoissa.

En näkisi melua auton hankintaa hidastavana tekijänä. Kuitenkin, jos haluaa hiljaisen auton, katselisin muita malleja/merkkejä.
Reiska79
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 13:29

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja Reiska79 »

Tokihan pienessä autossa on aina pienen auton äänieristys, eli tuore 1 sarjan bemari ei varmasti pärjää 10 vuotta vanhalle 5-sarjalaiselle mitenkään äänieristyksessä.. Itselläni on alla juurikin BMW E39 (2001 525 DA) ja on ajossa hiljaisempi kuin ex-pomon tuore liisari-A6 (molempien mielestä), kuin myös luonnollisesti verrattuna tuoreisiin A4siin. Samoin kun itse jossain välissä W211-mallista E-sarjan Mersua alle vakavissani mietin, niin jäi tuo hankinta siihen, kun tuohon aikaan olin tuoreemman W212:n kyydissä pelkääjänä. Ja W212 oli omasta mielestäni E39iin verrattuna meluisa kivireki. Monessa suhteessa pidän tuota E39ä alustaltaan ja äänimaailmaltaan aikalaisistaan melko ylivoimaisena pelinä ja hymyssä suin sillä olen ajanut viimeisimmän lähes tuoreen Paskattini jälkeen. Pienellä tapaturmalla olen vain saanut lieveilmiöksi mystisen tutinan, joka ei autosta katoa millään - siksi autokaupoilla lähinnä olenkin. Samoin toki muuta "pientä" on iän myötä alkanut autoon ilmaantua.

Saabeista mielikuvani perustui johonkin kymmenen vuoden takaiseen (silloin tuoreeseen) 9-5een. Toisaalta ulkoisesti se 08-> 9-3 myös miellyttää silmää. Mutta täytynee lähteä koeajokierrokselle tosiaan ennen kuin alan malleja päättämään. Kokemusten myötä olen vain alkanut arvostaa myös riskienhallintaa autonhankinnassa ja siksi täältä kyselin jo ennen koeajolla mahdollisesti tapahtuvaa autoon ihastumista.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Reiska79 kirjoitti:Tokihan pienessä autossa on aina pienen auton äänieristys, eli tuore 1 sarjan bemari ei varmasti pärjää 10 vuotta vanhalle 5-sarjalaiselle mitenkään äänieristyksessä.. Itselläni on alla juurikin BMW E39 (2001 525 DA) ja on ajossa hiljaisempi kuin ex-pomon tuore liisari-A6 (molempien mielestä), kuin myös luonnollisesti verrattuna tuoreisiin A4siin. Samoin kun itse jossain välissä W211-mallista E-sarjan Mersua alle vakavissani mietin, niin jäi tuo hankinta siihen, kun tuohon aikaan olin tuoreemman W212:n kyydissä pelkääjänä. Ja W212 oli omasta mielestäni E39iin verrattuna meluisa kivireki. Monessa suhteessa pidän tuota E39ä alustaltaan ja äänimaailmaltaan aikalaisistaan melko ylivoimaisena pelinä ja hymyssä suin sillä olen ajanut viimeisimmän lähes tuoreen Paskattini jälkeen.
Itse tein pari vuotta sitten vastaavan vaihdon. 2002 BMW 520i Touring vaihtui 9-3 TTID SC automaattiin. Kun alkujärkytyksestä toipui rengasmelun ja nitinöiden jälkeen olin kuitenkin ihan tyytyväinen Saabiin. Kunnes sitten C5 Citikka poisti nämäkin huolet. :wink:
Ville K
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ville K kirjoitti: Itse tein pari vuotta sitten vastaavan vaihdon. 2002 BMW 520i Touring vaihtui 9-3 TTID SC automaattiin. Kun alkujärkytyksestä toipui rengasmelun ja nitinöiden jälkeen olin kuitenkin ihan tyytyväinen Saabiin. Kunnes sitten C5 Citikka poisti nämäkin huolet. :wink:
Jep, sisustus ääntelee jonkun verran. Nitinä tulee penkistä välillä ja kun kaksi kertaa vuodessa kun rasvaa penkin siirto-/nostomekanismin, niin se pysyy lähes äänettömänä.
Nyt kun talvella tuli pistettyä Bilstein sprintit + jämymmät jouset, alkoi enemmän "rusahtelu" sisustuksessa vaivaamaan pienissä terävissä kuopissa yms.
Ihan niinkuin sisustus olis irtaallaan korista.
Kuitenkin Saabin pitäs olla koriltaan "helvetin tukeva" --> No, sisustus ei ole.. :mrgreen:

Ajo-ominaisuudet on kuitenkin mielestäni varsinkin tuon alustaremontin jälkeen hyvät.
Vakioalustallakin auto toimii kuormalla ja ilman loistavasti.
Ei ole sellanen tunnoton lulla verrattuna femmoihin. Tuo jakaa mielipiteitä, mutta mielestäni näin.

C5 on monessa yhteydessä todettu todella hyväksi äänimaailmaltaan ja kesällä viimeksi tuli asia todettua useamman sadan kilometrin matkalta.
Muuten autoa ajaessa tuntee olevansa lähinnä matkustaja. Taas makuasia, josta on turha kiistellä.

Näistähän voi vääntää vaikka kuinka ja loppua ei tule..... :wink:
Jokainen tekee omat valinnat ja kiroaa kunkin automallin vikoja ja näitähän on jossain enemmän ja jossain vähemmän.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja patu »

Ostin helmikuussa -10 vectorin.. Tätä viestiketjua, kun olen lukenut tulee väkisinkin mieleen että haukkasin paskaa. Ei edes päivävaloja hittolainen. Kuvittelin että 900->9000->9-3nen olisi luonnollinen siirtymä. 9-5sen koin hiukan vanhaksi jo, ettei sitä olisi kannattanut hankkia vähillä kilometreillä. Tarkoitus olisi ajella tällä autolla 10v niinkuin tein tonnarillakin. Kehtaanko tällä enää ajella Lohjan liikennevaloihin edes Volkkari Golffin viereen? Sukulaismies hommasi 9-5sen tilalle -12 vuoden Golffin joka tuntuu asialliselta autolta ja tingeltangelii joka lähtöön mitä Saabistani ei löydy. Ostimme autot samoilla viikoilla ja noin samalla rahasummalla. Hän ei kuulemma suostu enää ajella Saabilla jatkuvien vikojen takia (hänellä ehti olemaan 5kpl).
Emäntäkin pohtii jo -05 automaatista luopumista, kun ei tarvitse muutamaan vuoteen töissä äitiysloman takia käydä.

Hiljaisempi tämä -10 on verrattuna emännän -05seen.. Ja renkaana on minulla talvi/kesä 235/45 17". 6vaihteisen laatikosta kuuluu jännä ääni liikkeellelähdettäessä ja vähän hattuhylly rämisee välillä, muuta äänimelua en ole pahemmin huomannut.. Toki aina Saabilla ajellut joten en osaa muista merkeistä sanoa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Aika hyvin tässä on noita hyviä ja huonoja puolia kartoitettu. Itse ainakin myönnän, että auto ostetaan enemmän tunteella kuin järjellä, joten jos nyt tykkää Saabista ja tässä tapauksessa tarkemmin vielä tuon uuden 9-3 ulkonäöstä, niin eihän se auta muuta kuin hommata :)

Mutta itsekin sanoisin huonoimmiksi puoliksi rengasmelun, joka ei tosin ole mielestäni niin paha, että sen takia kannattaisi jättää hankkimatta. Kunhan kiinnittää rengasvalintaan normaalia enemmän huomioita, niin toimii mielestäni tässä suhteessa ihan ookoo. Sen lisäksi sisusta jää laadultaan hieman kilpailijoistaan. Tosin tykkään itse Saabin tyylistä enemmän kuin esimerkiksi VAGin. Laatuvaikutelma vain saisi olla hieman parempi. Nitinät ovat olleet itsellä melko vähäisiä, tässäkin toki hävitään esim Audille aika puhtaasti.

Asia mikä on omassa hankinnassa jäänyt eniten harmittaan on Linearin penkit. Ne ei tosiaan ole ainakaan pitkälle kuskille mitenkään erityisen mukavat. Itsellä kesti aika kauan ennen kuin niihin tottui. Ja vieläkin joutuu pitkillä matkoilla vähän tuskailemaan niiden kanssa. Eli Vector tai Aero -malli kannattaa katsastaa, jos penkkiasia on tärkeä.


Hyviä puolia on sitten toki myös paljon, joista varmaan tärkeimpinä kattava varustelu, suoritusteho, hyvä ajotuntuma (hyvin subjektiivistä toki miten tämän kokee. Itse olen vertaillut mm. Audi A4, Volvo S60, Saab 9-5 jne.), yksilöllisempi brändi ja tietysti edullinen hankintahinta (käytettynä).

Oman Saabin kanssa olen päässyt pienemmillä ongelmilla/huoltokustannuksilla verrattuna veljeni samanikäiseen Audiin, joka on vielä vähemmän ajettu. Nämä on kai enemmän tuurista kiinni kuin merkistä, kun kaikissa "uudemmissa" autoissa tuntuu olevan samoja perusongelmia merkkiin katsomatta...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tonisku kirjoitti:Nämä on kai enemmän tuurista kiinni kuin merkistä, kun kaikissa "uudemmissa" autoissa tuntuu olevan samoja perusongelmia merkkiin katsomatta...
Jep.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Itselle nuo nitinät ja melu ja melu(audio) sekä järjetön vetely kiihdytyksissä syy vaihtaa merkkiä.
Muutoin auto oli kyllä viaton 50tkm jonka se mulla oli tehoa oli sopivasti tarjolla, kulutus tehon suhteen linjassa, omaan silmään erittäin "kaunis" ulkomuoto (vieläkin tulee ihasteltua liikenteessä surffaafia sportsedaneja). Oli Saabissa paljon hyvää ja itse olen sitä mieltä että turhan pienen malliston ja erittäin huonon markkinoinnin takia syyttä hyvä auto "hävisi"
Sitten noihin ääni asioihin, joista tässäkin ketjussa on keskusteltu.. mielipide, vaimon 1-srj on hiljaisempi kuin oli oma -05 SS, vaikka on mallia ns. karmittomat ikkunat, omasta 3-srj puhumattakaan.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tänään oli itsellä koeajopäivä. Piti käydä vähän verestämässä muistoja parista mallista, joihin on ollut kiinnostusta vaihtaa nykyinen kulkine, kun ei näytä kaksoismassaa löytyvän briteistäkään sopuhintaan. (Neobros perui tilaukseni, kun eivät tiedä milloin on tulossa, jos on tulossa....)

Ensin kävin testaamassa Peugeot 508:ia, jota on kovasti hiljaiseksi kehuttu.

Eipä kyllä tämä yksilö mitenkään erityisen hiljainen ollut. Tuulensuhina kuuluu jostain tuulilasin etukulmasta ja karmista melko voimakkaana jo 100kmh eteenpäin (Saabissa ei tollasta ole, ei ainakaan yhtä noin selkeää suhinoiden lähdettä). Renkaina oli 215/55R17 renkaat, jotka oli melkosen kuluneet, n. 3-4mm, ja niistä kyllä riitti ääntä ihan samalla tavalla kuin Saabissakin. Moottori oli eristetty todella hyvin, niin värinöiden kuin äänen puolesta.
Se mikä Peugeotissa oli hyvää, niin sisustan laatuun on panostettu. Ei kuulunut yhtään nitinää tai natinaa mistään, oli melkonen shokki hypätä omaan autoon takaisin, kun heti parkkihallista lähdettäessä kuuluu joka puolelta "riks, raks ja poks". Kojelaudan muotoilusta voi olla montaa mieltä, omasta mielestäni se oli ehkä vähän liian massiivinen.

Peugeotin alusta toimi ihan nätisti, terävimmissä heitoissa kuuluu kohtalaisen kova "tumps". Ohjausta ja ajettavuutta ei kovin sporttiseksi voi moittia, tuntui lähinnä siltä, että kuljettajakin oli matkustaja. Mielestäni Saabin linear-alusta toimii mukavammin ja on kuitenkin sporttisempi. Ajettavuudeltaan Saab tuntuu suorastaan mikroautolta ton jälkeen.

Ei tullut kauppoja tällä kertaa.

Seuraavaksi bemarikauppaan, jossa E90 318d alle. Yllättävän hyvin veti toi 143hp diesel, huomattavasti paremmin kuin Peugeotin 140hp.

Kuten Saabiinkin verrattuna, Peugeot tuntuu luokkaa isommalta autolta kuin kolmosbemu.
Bemun sisätilat oli pettymys, missä hemmetissä se kuuluisa laadukas ja aistikas sisusta oli? Jäänyt varmaan vähän väärä muistikuva, kun on viimeksi ajellut jotain vähän muuta kuin karvalakkibemua... :roll:
Perusmallin sisustaa vaivaa ihan sama asia kuin Saabiakin, se näyttää jo vanhalta. Bemussa on kohtuullinen sivutuki, mutta istuinosa on ihan samalainen lauta kuin Saabin linearissakin.
Sisustan laaduntunnussa ja penkeissä Peugeot veti ihan selkeästi pisimmän korren niin Saabiin kuin Bemuun verrattuna 8O 8O
Ajettavuudeltaan BMW tuntuu huomattavasti lähempänä Saabia kuin pököttiä, eli tältä osin ei valittamista oikeastaan mistään. Jopa suuntavakavuudessa ovat tasavertaisen huonoja. Nitinöitä ja natinoita ei kuulunut myöskään tästä.
Ja toinen pettymys oli melutaso, eipä toikaan mitenkään sukkasiltaan mennyt vähän kuluneemmilla renkailla, ei oikeastaan mitään havaittavaa eroa Saabiin. Taitaa itsellä olla korvien välissä vikaa, kun tuntuu, että lähes kaikista autoista lähtee liikaa melua. En tiedä tuliko S60 Volvolla ajettua niin paljon, että kuuroutui tietyltä taajuudelta, mutta mielestäni se vielä 250tkm ajettunakin tuntuu hiljaisemmalta kuin yksikään näistä kolmesta.

Ja parastahan Bemussa olisi, että saadaakseen 2v vanhemman ja saman verran ajetun karvalakin pitäisi maksaa 7k väliä. Arvatkaa tuliko kauppoja...

No summasummarum, pitää ehkä ottaa itse takaisin jotain noita haukkuja Saabin melutasosta, ei se noilla kaposilla renkailla tunnu olevan juuri sen äänekkäämpi kuin muutkaan.
Peugeotin sisusta todistaa sen, että kehitys kehittyy. Saab esiteltiin 2002 ja BMW 2004 ja kummassakin sisusta on hyvin vanhahtavan oloinen esim. Peugeotiin verrattuna, joka esiteltiin 2010/2011.
Tuli myös selväksi se, ettei perusmallin Bemari ainakaan itselleni tarjoa mitään, ei ainakaan hintaansa nähden. Pitäs olla millä mällätä, niin sitten alkaisi BMW maistua. Peugeot oli ihan ok kaikinpuolin, mutta ehkäpä itse kuitenkin arvostan enemmän BMW/Saabin tyylistä autoa.

Saab on ikäänsä nähden, osittain vanhahtavasta olemuksestaan huolimatta, melko onnistunut paketti. Hintaansa nähden suorastaan erinomainen.
Eli pitää varmaan jatkaa sen kaksoismassan metsästämistä järkevään hintaan... :evil:
Tomppa & Saabit myyty :(
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Itse vaihdoin vm.98 VW Golfista -> 2008 9-3 1.8t.
Paljon on tullut myös veivattua 2005-2012 vuosimallien Skoda Octavialla, ja niihin verrattuna 9-3 on toooooodella paljon hiljaisempi.
Ei edes 120 km/h vauhdissa tarvitse radiota huudattaa, ei suhinoita ja kohinoita kuulu yhdestäkään ikkunasta tai ovesta. Myös paljon puhutut nitänät ja natinat puuttuu, autolla tosin rullattu vasta 86tkm.

Ostovaiheessa katselin myös Audi A4:sta, uudempaa Golfia ja Octaviaa.
Taatelia olisi pitänyt laittaa pirusti enemmän ja VW-konsernin moottoriongelmat ei kauhesti innosta.

Nimimerkillä annettiin faijan -05 Octavia vaihdossa, josta levisi 2vk:n sisällä ilmastointi, kytkin, kaksoismassa ja vaihdelaatikon 1 vaihe. 240tkm mittarissa, ei jääny montaa euroa vaihtoarvoa. :D
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja pka »

aero kirjoitti: Joo, sitä tarkoitin lausunnolla, että kyseessä on nykyaikainen diesel. Niissä tuppaa kaikissa olemaan samat, tehokkaasti vakioidut ongelmapaikat :D.
Tästä täytyy olla samaa mieltä. Arkiajot ajelen Göteborgin ihmeen D5-moottorilla ja tuttuja juttuja ovat. Custom softalla EGR (ja DPF) kuikkaan, Ardicista automaattikäynnistys pois ja huolto säännöllisesti, uusi termostaatti kolmen vuoden välein, ScanGauge näyttämään moottorin todellista lämpöä ja syksyin/keväin toteutettava tuulisuojien kanssa askartelu niin homma alkaa toimia.

Jos kilometrejä ei tulisi nykyistä tahtia (50 tkm vuodessa), niin ajelisin varmasti "vähäongelmaisella" B235R moottorilla kera etanolin. :lol:
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabistiksiko: 9-3 alle?

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Tiedä siitä topicista enää, mut RommiTommille yllä bemarista..

Uusi koppainen ja 6tkm ajettu 320d käsivalintaisena tässä costa del sol lomareissussa alla.

Yllättävän vaisu on yhden turbon bmw diisseli. Ei lähde minnekään. Saa odotella ja odotella kierrosten nousua.. Sitten nää ajo-ominaisuudet. Vaimonkin mielestä tooodella kiikkerä peli. Pieni ratin liikahdus ja koko auto tuljahtaa ikävästi. Muksujen päät vaan huojuu takapenkillä, kun Josen kanssa yrittää liikenteen rytmissä pysyä. Saappi on selkeesti vakaampi eikä tuljahtele. Kulutuspuolesta, niin ei tämä ainakaan vähemmällä mene, mitä ttid.

Meinaan, hirvee kasa rahaa pitäis laittaa väliin ja sais tällaisen?? Ei kyl innosta. Aika pettymys. Noh.. tää mennee kehu pelisi otsikon alle, mut... en kyllä tällaiseen ainakaan vaihda.
BMW f11 535xd -13
Vastaa Viestiin