Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Niinhän siinä kävi että 9-3 vm. 2008 1.8t tarttui Laakkoselta 3vk sitten matkaan.
Muuten ollut mutkatonta matkaa mutta muutama kysymys olisi kuitenkin;

1. Kun auton starttaa esim. yön yli seisottua, auto nostaa kierroksia (ikäänkuin ryyppy päällä) johonkin 1200 - 1300 rpm. Kierrokset kuitenkin seilaa jonkin verran tässä kohtaa, tuskin mikään vika kyseessä?

2. Ajon jälkeen kun pysähtyy esim. liikennevaloihin, kierrokset tippuu 1000 rpm kohdalle ja kohta siitä vielä alaspäin. Tämä tuntuu tärinänä rattiin ja penkkiin, ilmeisesti ominaisuus tämäkin? Autoja koeajellessa vm. 2007 9-3:ssa oli sama ominaisuus.

3. Viikonloppuna joku vatipää oli potkaissut apukuskinpuoleisen sivupeilin kuvun irti, kävin tänään Metroautossa ja meinasivat että koko peilin kiinnikkeineen päivineen voi joutua vaihtamaan. Hinta töineen ja maalauksineen n. 800e, ei siinä mitään kun vakuutusyhtiö maksaa - mutta... Osia voi joutua odottamaan 4-6kk.

Onko muuta väylää peilin osien hankkimiseen, vaikkapa Ruotsista tai jotakin.
Peilimoottori kyllä toimii ja peili on ehjä, mutta onko kuvun kiinnikkeiden vastakappaleet..

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti joku osaa vastata näihin kysymyksiin.
Pirun tyytyväinen kyllä Saabiin toistaiseksi ollut!
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kierrosten lasku tyhjäkäynnillä on normaalia. ns. alennettu tyhjäkäynti päästöjen pienentämiseksi.

Osia kannattaa kyselle pro-carservice nimisestä paikasta jyväskylästä. MH toimittaa. http://www.pro-carservice.com/
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Kiitos vastauksesta!

Ajattelinkin tuon tyhjäkäynnin olevan ominaisuus.

Kävin kattelemassa tuota peiliä, näyttää siltä että peilirunko ja kiinnityskohdat ovat ehjät, joten pelkkä kuvun uusiminen riittäisi. Täytyy kysellä tuolta Pro Carservicestä kans.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Sen verran tuosta "tärinästä" ettei omani SC MY07 kyllä tärise, mutta muuten kuulostaa ihan normilta. Ja jos et vielä ole kerennyt kysyä hitusen lisäpotkua autoon, niin ei muuta ku ilmotat paikkakunnan ja saat auton kulkemaan, siten kun sen kuuluisi ;)
#6940
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Itseasiassa kävin ajamassa myös yhtä Combia, siinä ei tyhjäkäynti täristänyt mutta sedanissa kylläkin :roll:


Nottatuota lisäbuustia vähän miettinyt, ilmeisesti polttoainekulutus ei kasva sen myötä?
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Stage1 tasolla se jopa laskee kun on enemmän vääntöä mitä käyttää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ei sen kyllä pitäs täristä tyhjäkäynnillä.
Onko automaatti??
Liian pienillä kierroksilla täristää "jarrua vasten" ja tyhjäkäyntiähän voi pienin pykälin nostaaniin että tärinä loppuu.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja karg »

jann3 kirjoitti: Nottatuota lisäbuustia vähän miettinyt, ilmeisesti polttoainekulutus ei kasva sen myötä?
Tohon voi pistää myös Stage 1 BioPower-softan. RE85:lla ajellessa kulutus kasvaa jonkin verran.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jann3 »

apu,apupoika kirjoitti:Ei sen kyllä pitäs täristä tyhjäkäynnillä.
Onko automaatti??
Liian pienillä kierroksilla täristää "jarrua vasten" ja tyhjäkäyntiähän voi pienin pykälin nostaaniin että tärinä loppuu.
Tuo oma yksilö täristää ilman jarruakin, tuntuu selkeästi ratin ja penkin välityksellä.
Kun lähtee ajamaan, tärinä loppuu heti. Minkälainen operaatio tuo tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen on?
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tech2 osaajan luo ja säädetään tyhjäkäyntiä ekana vaikka 30r/min isommalle ja sitä rataa kokeilemalla. Jos siis vika pelkästään siinä että tyhjäkäynti on liian alhainen.

(Automaatissa liian voimakas vetokin jarrua vasten aiheuttaa värinöitä.)
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Vielä kysymystä liittyen softaukseen;
Jos tuohon nyt ottaa sen stage1 ohjelman 150->180hp, kestääkö kytkin?
2.0t on sama kone ja 175hp, mutta onko kytkin sama kuin 1.8t:ssä? Asiasta varsin ristiriitaista tietoa liikkeellä.

Ts. paljonko 1.8t:n kytkin kestää vääntöä, onko tuolla stage1 ohjelmalla alkanut kytkin luistamaan?
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja karg »

Pari raporttia on tullut meikälle asti tähän mennessä 1.8t 5v-manuaalin kytkimen luistamisesta stage 1-softalla ja molemmat on ollut RE85-käytöllä siinä vaiheessa. Osalla luistaa, osalla ei.. riippunee jonkin verran edellisistä käyttäjistä ja ajetuista kilometreistä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1,8t ja 2,0t on sama kytkin. 5-vaihteisessa etenkin heikko. Stage1:lla kyllä irtoaa enemmän kuin 180hv, reilut 200hv. Teho ei saa kytkintä luistamaan, mutta vääntö kyllä jos sitä ei rajoita. Yksilöitä nuo kytkimet on hyvin pitkälti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

jann3 kirjoitti:Ts. paljonko 1.8t:n kytkin kestää vääntöä, onko tuolla stage1 ohjelmalla alkanut kytkin luistamaan?
Mun 2006-mallisen 150k ajettu 1.8t kytkin luisti heti tuolla stage 1 biopower softalla. Kannattaa varautua kytkimen vaihtoon...
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostin 9-3:sen, nyt muutamia kysymyksiä..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikä sinne kannata vakiokytkintä sitten enää laittaa, järkevin varmaan on 9-5 aeron kytkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin