Kutosella täristää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TTiD:ssä virisoftalla voisi mahdollisesti tuota tärinää yrittää vähentää leikkaamalla vääntö esim. vakiotasolle alta 2000rpm. Tosin jonkin verranhan tuota on ilmeisesti vakioissakin ollut, mutta aina mitä vähemmän vääntöä niin sitä vähemmän tärinää. Sähköpostilla voi ottaa yhteyttä jos haluaa säätää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kuinka pahasti Nitzgulla täristää? Omassa jonkin täristää suht reippaasti. Vakio softa, vetarin laakeri uusittu. Seuraavaksi vaihtoon kytkin tai vetarit. Kytkimen vaihto ei houkuttele kun mitään muuta oiretta ei ole ja noita kytkin vammaisia on muutenkin tuossa kaksi odottamassa. Toisaalta taas vetareitakaan ei viitsi huvikseen vaihtaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Kyllä se suht reipas tärinä on. Kutosella ei tohdi ylämäkeä 80 vauhdilla ajaa. Kytkin ja vauhtipyörä tosiaan vaihdettiin just eikä mitään vaikutusta ainakaan minun mielestä. Huollossa, kun aikanaan asiasta juttelin veikkasivat vetonivelien huonoa kuntoa mutta nekin tsekattiin tai ainakin suojakumit oli kunnossa. Analyysi silloin sitten tuosta vauhtipyörästä... Oliskohan tuosta säädöstä hyötyä... Pitänee laittaa yv:tä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, softaamiani TTiD:tä voin säätää täällä käyvillä veloituksetta pienemmille alaväännöille jos haluaa kokeilla sitä konstia. Jotain sieltä ilmeisimmin pettää, koska kuitenkaan kaikki autot eivät käyttäydy tuolla tavalla. Työkaverin TTiD:ssä keskimääräistä suuremmat väännöt eikä ravistele.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tänään vaihdettu repsikan puolen vetari, ainakaan lyhyellä lenkillä ei täristänyt, mutta eipä täristänyt heti tukilaakerin viahdon jälkeenkään. Huomenna vajaan parin sadan kilometrin koeajo kertoo lisää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Ajaa! Kiva kuulla miten toimii reissun jälkeen.
Laitan kans tiedon mitä säätö vaikuttaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kyllä tärinä tuli vetoakselista. Mitään rutinoita tai paukkeita ei ole kuulunut. Autolla ajettu 226tkm.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

No, nyt myllyä säädelty. Tärinä pieneni huomattavasti mutta vielä jotain jäi jäljellekin.
Seuraavaksi kai tuon vetarin kimppuun, niin ja ehkä vielä koneen kiinnitykset tarkistettava.
Sinänsä outo, jotta meillä tuo tärinä ilmestyi kansirempan jälkeen. Metro-"kirosana" tietty pesi heti kätensä. Nyt sitten hissukseen eliminoitu mahdollisia syyllisiä. Vetari on tietty voinut vaurioitua hinuriin vedellessä.

suorsa, vaihdoitko koko vetarin vaiko vaan osan? Mistä ko. osaa metsästellä, Motonet yms. kun taitoo marmorilla aikas arvokas?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, tässä tapauksessa siis tiputettiin väännöt vakio TTiD:n tasolle alta 2000rpm ja tärinän intensiteetti kyllä väheni. Mielenkiintoinen vatkaus oli kyllä, mielestäni ei tuntunut kaksoismassan pohjaamiselta vaan joltain muulta. Matalalla taajuudella tapahtuvaa "kumisen" tuntuista heilahtelua, eli ihan kuin koko moottori pääsisi heilumaan tai sitten vetoakseli. Erikoista oli myös se, että vatkauksen sai esille myös ihan puolikaasulla kutosella nopeutta nostamalla vaikka n. 1300rpm kohdalla. Vääntöähän ei tuolloin ollut käytössä kuin luokkaa 50%.

Ehkä tuntui oikeastaan siltä että vauhtipyörästä tuli lievää tärinää siinä 1500-2000rpm välillä, joka toimi herätteenä tuolle vatkaukselle. Kaksoismassan tärinät sitten poistuivat vääntöä tiputtamalla, mutta vatkaus jäi edelleen lievempänä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Nitzgu kirjoitti:suorsa, vaihdoitko koko vetarin vaiko vaan osan? Mistä ko. osaa metsästellä, Motonet yms. kun taitoo marmorilla aikas arvokas?
Vaihdoin koko paketin eli sisä- ja ulkopään sekä akselin.

Vianetsintämielessä voit vaihtaa vasemman oikealle ja päin vastoin. Jos vika häviää niin syy löytyi, jos ei niin et voi edelleenkään olla 100% varma vetarien kunnosta. Mikäli työn teettää jossakin ei tuo liene järkevää, jos taas teet itse niin saatat säästää pitkän pennin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

jcarlson kirjoitti:Jep, tässä tapauksessa siis tiputettiin väännöt vakio TTiD:n tasolle alta 2000rpm ja tärinän intensiteetti kyllä väheni. Mielenkiintoinen vatkaus oli kyllä, mielestäni ei tuntunut kaksoismassan pohjaamiselta vaan joltain muulta. Matalalla taajuudella tapahtuvaa "kumisen" tuntuista heilahtelua, eli ihan kuin koko moottori pääsisi heilumaan tai sitten vetoakseli. Erikoista oli myös se, että vatkauksen sai esille myös ihan puolikaasulla kutosella nopeutta nostamalla vaikka n. 1300rpm kohdalla. Vääntöähän ei tuolloin ollut käytössä kuin luokkaa 50%.
Tämä kuulostaa just ja tasan samalta kuin itselläni. En tiedä miltä kaksoismassan pohjauksen tulisi tuntua, mutta tollasta kumista heiluntaa on itselläni ollut koko se aika kun on auton omistanut, niin vakiona kuin softattunakin. Tämän vapina tosiaan tulee esiin myös puolella kaasulla, kuten olen johonkin tänne jo aiemminkin kirjoittanut.

n. 1750rpm kohdalla varmaan kaksoismassa pohjaa, kun siinä hetken täristää oikein kunnolla.

Mitenköhän moottorin tukikumit/muut tukikumit sais helposti tarkastettua. Tuntuu nimittäin siltäkin, että vaihteiston takkuisuuskin voisi osittain johtua siitä ykkösellä ja kakkosella, että koko paketti pääsee liikkumaan jonkin verran?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin