steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jvanttil
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 21, 2013 19:38

steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja jvanttil »

hei,

jatkoa vanhalle jutulle, eli tämä 9-3 2006 1.9 diesel automaatti sanoo
aina ajoittain että steering lock malfunction (en ole ihan varma oliko
se vikateksti juuri noin, kun se ei just nyt ole taas päällä) ja make safe stop.
no, auto kyllä pelaa ihan ok, kunhan vaan tunnistais avaimen. siis tunnistaa
pääosan aikaa, mutta aina välillä ei tunnista. nämä kaksi vikaa liittynee jotenkin
toisiinsa. tähän asti isoa ongelmaa ei ole ollut - olen saanut aina auton käyntiin,
joskus hetken yrittämisen jälkeen (ei heti tunnista avainta, mutta muutaman
yrityksen jälkeen tunnistaa). eilen kävi niin, että ei käynnistynyt. siis
avain kyllä kääntyy, virta menee päälle ihan ok, mutta kun yrittää käynnistää,
niin mitään ei tapahdu. sitten joku kaveri sanoi että ota akun navat pois
ja kytke uudestaan ja yritä. se auttoi, nyt lähti kaikki viat pois, tunnistaa
avaimen, eikä tuota steering lock malfunciton vikaa tule ja kaikki toimii.

no, tämä alkaa kumminkin menemään vähän hankalaksi, joten ajattelin, että
oliskohan viisainta korjata/korjauttaa vika. ketä suosittelette oulussa?
miksi suosittelemasi kormaamo on hyvä? ketä ette suosittele oulussa?
miksi?

kiitos!
jvanttil
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 21, 2013 19:38

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja jvanttil »

eikö löydy keltään suosituksia oulun alueen saab-korjaamoista?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voi olla että kyseessä on alkava CIM vika, tai rattilukkovika. Todennäköisesti akun kenkien irroitus ei korjannut vikaa pysyvästi, mutta vikakoodit se kyllä hävitti. Kun vika uusiutuu käy luettamassa koodit TECHillä.

Sitten korjausoperaatioon:

Kyseessä on saabin oman testerin TECH2:sen vaativa operaatio, koska uudet osat tulee naittaa kiinni autoosi eikä sitä voi tehdä muilla laitteilla kuin TECH2:lla. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää täten sellaiset korjaamot joilta tuo laite löytyy. Voi olla että merkkiliike on ainoa paikka josta sellainen löytyy.

Bongasin äsken tälläisen topicin.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=131065

Voit koittaa ottaa yhteyttä topicin henkilöön. Kannattaa kuitenkin tiedustella että onnistuuko osien naittaminen autoon vai ei.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Taitaapa olla virtalukossa vika jos se pelkästään kerran sitä avainta hävittää ja esimerkiksi ovien avaus napista temppuilee. Vaihto onnistuu kotikonstein eikä vaadi techiä.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuinka se voisi olla virtalukkovika/avaimen tunnistusvika, kun kerta antaa kääntää virtalukossa avainta(siis virrat kykeytyvät) ja napsauttaa rattilukon pois päältä? Minulla ainakaan ei anna kääntää virtalukkoa eikä napsauta rattilukkoakaan pois päältä jos avainta ei tunnisteta.

On toki mahdollista että ajonestossa on ollut bitti poikittain ja akun kenkien irroitus on palauttanut bitin oikealle paikalleen..

Jos kerta ovien avauskin takkuilee aika-ajoittain, oletko koittanut toisella avaimella? Voisiko itse avaimessa olla vikaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jvanttil
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 21, 2013 19:38

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja jvanttil »

Useimmiten avaimen tunnistusvika on sellainen, että ei avaa eikä sulje lukkoja avaimesta, mutta silti antaa laittaa virran päälle. Joskus ei anna tehdä sitäkään.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ookoo. Tokkopa asialle kannattaa tehdä ennen mitään ennenkuin se vika uusiutuu. Sitten jos se puskee päälle uudestaan niin TECHillä kävisin, niin sen jälkeen ei tarvitse arvailla :roll: Ihan pikakysymyksenä vielä että mikä on akun kunto? Akun heikko kunto voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja väyläohjattuun autoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jvanttil
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 21, 2013 19:38

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja jvanttil »

Akku on vasta uusittu, pitäisi olla hyväkuntoinen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Avaimessa on kaksi eri toisistaan riippumatonta toimintoa: kaukosäätöisen keskuslukituksen ohjaus ja varsinainen virta-avain. Näille molemmille on yhteisenä tekijänä CIM-yksikkö.

Kauko-ohjain lähettää signaalin suoraan CIM:iin ja virtalukko lukee avaimen lukijarenkaan avulla. Vaikka paristo on avaimesta loppu pääsee autoon "kovalla" avaimella sisään ja auto toimii muuten ok, paitsi kaukosäätöinen keskuslukitus ei tietenkään toimi. Tämä virta-avaimen luenta virtalukossa ei tarvitse paristoa, koska lukijarengas kehittää avaimeen energian magnetismin avulla.

Mikäli avaimen tunnistus toimii ja avain on tunnistettu oikeaksi CIM:ssä vapautuvat sekä rattilukko että virtalukko. Nyt avainta virtalukossa voi siis kääntää. Virtalukko alkaa lähettämään koko ajan CIM:lle tietoa virta-avaimen asennosta virtalukossa suorajohtimen kautta. CIM taas vastaavasti välittää tämän tiedon eteenpäin auton P- ja I-väyliin. Ja sieltä edelleen myös O-väylään.

Minun mielestäni, jos kerran rattilukko ja virtalukko on vapautunut, on avaimen tunnistus onnistunut. Se mitä tapahtuu sen jälkeen onkin mysteeri. Eikö virtalukon asentotunnistus toimi, katoaako tieto jonnekin vai sekoaako CIM joskus tässä vaiheessa? Vai onko vika kuitenkin rattilukossa siten, että se ensin vapautuu, mutta sitten hetken päästä se onkin vikatilassa?

Aika hankala tilanne saada selvyyttä mikä noista kolmesta: rattilukko, virtalukko vai CIM on ongelman aiheuttaja. Sitä tilannetta vasten peilattuna, että ajoittain myös kauko-ohjaus ei toimi, pitäisin todennäköisimpänä vikapaikkana CIM-yksikköä. Toki huonolla tuurilla on nyt kaksi eri vikaa.

Vikakoodi(t) antavat vähän osviittaa, mutta niihinkin pitää aina suhtautua varauksella. Etenkin, kun tässä tapauksessa CIM-yksikkö on väylässä, ja sen kautta saadaan toimintahäiriöt ratti- ja virtalukosta. CIM voi viitata viat näihin -lukkoihin, mutta se itse sekoilee.

Lopulta itse otsikkoon.
Mikäli vaihtaa useamman yksikön (kaikki kolme), vika lähes varmasti korjautuu. Sen sijaan tutkimalla ja päätymällä vaihtamaan todennäköisin syin joku osa, saattaa osua kohdilleen tai siten ei. Mitkään näistä osista eivät ole halpoja. Toki ongelma voi olla vain huono kosketus johtosarjan liittimessä.
Joka tapauksessa pitäytyisin korjaamossa, jossa on Saab tuntemusta ja osaamista. Olkoonkin vika vaikka tuo edellä mainittu kosketusvika. Myös mahdollisten osien vaihto onnistuu, kun Tech löytyy samasta paikasta.
Näitä liikkeitä Oulussa ei tietääkseni ole kuin kaksi: Aine ja Åström. Itse valitsisin näistä jälkimmäisen, omien ja muiden kokemusten perusteella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Minulla oli oireiltaan samanlainen vika. Ovet ei aina auenneet kauko-ohjaimesta mutta auton sai virtalukosta käyntiin kun meni raakana ovesta sisään rauta-avaimella sekä satunnaisesti ajon aikana tuli steering lock malfunction, mittarit muistaakseni pimeni mutta auto kulki normaalisti.

Korjaantui virtalukon vaihdolla eikä ole tullut kertaakaan sen jälkeen reilun vuoden aikana, ennen vaihtoa temppuili ensin satunnaisesti ja sitten parin kuukauden päästä alkamisesta lähes päivittäin ja autoa ei saanut käyntiin jos steering lock malfunction oli päällä. Mitään muita komponentteja ei ole vaihdettu, ei CIMiä, ei ohjauslukkoa, ei auton akkua, ei edes pattereita avaimiin.

Virheet kirjoitettu tabletilla
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo virtalukko on aivan hyvinkin mahdollinen tähän otsikon ongelmaan, joka on se pahin.
Sitten kaukosäätimessä vielä lisäksi ilmenee toinen vika.

Sitähän voisi kokeilla, että ei käännä avainta heti, kun sen on laittanut paikalleen. Odottaa hetken ja sitten kääntää yksi pykälä kerrallaan rauhassa. Ja nyt seuraa onko tällä jotain vaikutusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jvanttil
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 21, 2013 19:38

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja jvanttil »

selvä, kiitos hyvästä selvityksestä.
akun navat irroittamalla viat lähti pois, mutta steering lock malfunction tuli
heti seuraavana päivänä taas päälle ja on nyt koko ajan päällä.
se vika, ettei lähde ollenkaan starttaamaan, on tullut vain kerran päälle.
ja nykyisin kaukosäätimen toimimattomuus ja steering lock malfunction
on yhtäaikaa päällä. ja homma on tosiaankin pahentunut kesästä huomattavasti,
käytännössä siis koko ajan päällä.
varasin jo ajan aineelle, toivottavasti ei homma sillä mene pieleen...
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re: steering lock malfunction - kuka korjaisi oulussa?

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

Minulla herjas aina väliällä ajossa tuota steering lock malfunctionia ja nyt lähiaikoina ei antanut startata kun rattilukko ei auennut. Vika hävisi pelkästään virtalukon puhdistuksella mikä on helppo jopa itse tehdä. Virtalukon 3 kontaktipinnasta 2 oli tummunu niinkuin olis huono kontakti ollut ja kipinöinyt.
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
Vastaa Viestiin