Akun vaihto edessä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Solsku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2013 23:40
Paikkakunta: Kokkola

Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Solsku »

9-3 SS 2003 automaatti ei starttaa enää. Ensimmäisellä kerralla kuului naksutusta, ja laiskasti tuntui laitteisiin tulevan virtaa myös, eikä avaimen "lukitus"ääntä kuulunut. Tuosta lopulta selvittiin kun saatiin tuntemattomalta apua ja otettiin kaapeleilla akkuun virtaa.

Nyt kuitenkin on tilanne se, ettei ovetkaan enää mene lukkoon avaimesta, valot vain vilkkuu miten sattuu kun yrittää käynnistää eikä naksutustakaan kuulu enää.

Lueskelin foorumia ja ilmeisesti pitäisi akku vaihtaa. Onko kuinka vaikea urakka, uskaltaako vain käydä ostamassa akun Biltemasta tms. ja pyytää kaveria vaihtamaan se, vai onko kuinka herkät elektroniikat jo autoissa ja pitääkö tuo jollain tavalla taikoa autokorjaamoon?
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Solsku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2013 23:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Solsku »

Hauskintahan tässä on se, että tuo auto kävin viime kuun alussa määräaikaishuollossa, jossa sanoivat että todennäköisesti akku pettää talven aikana. Sitten kun kävin korjauttamassa autoa ennen katsastusta, niin mainitsin asiasta ja latasivat akkua sitten yön yli ja sanoivat ettei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Siitä sitten kaksi viikkoa ja kaput.
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Akun suoja irti ja löysäät akkukenkien pultit, nitkuttelet ekana maakaapelin irti ja sitten pluskaapeli irti ja käännä kaapelit sivuun.
Akun etupuolelta kotelon pohjalta kuusiokantaisella pultilla oleva kiinnike irti.
Nytkäytät akkua vähän eteenpäin ja nostat akun ylös.

Haet vaikka Akkusalosta, AD-varaosista Hatanpäältä tai mikä nyt hyvältä tuntuu, uuden akun.
Ja mielellään lataat uuden akun ennen paikalleen laittoa, mutta tässä tapauksessa joutuu laittamaan suoraan paikalleen.

Uusi akku koteloon ja työnnät vähän taakse päin että akku menee kiinnikkeen alle.
Ruuvaat etukiinnikkeen paikalleen.
Pluskaapeli paikalleen ja sitten maakaapeli. Katso että kaapelit jää navoilla oikeaan asentoon ja kiristä ruuvit akkukengistä.
Joku rasvaa navat, joku ei, ennen paikalleen laittoa.

Vaihdon jälkeen käytät kaikki avaimet (myös vara-avain) virtalukossa ja säädät kellon kohdalleen.
Myös puristumisuoja lasinnostimista täytyy opettaa uudelleen jos sellaset löytyy
Ja menikö tässä myös rattilukko siten, että se ei toimi ennenkuin ajat yli 7km/h ja sammutat, sen jälkeen pelaa sekin. Tuosta rattilukkojuttua en muista, mutta selviää siinä vaihdon jälkeen.

ELi mitään ei hajoa kunhan sen verran varot ettet tee oikosulkuja käyttämiesi avaimien varrella tai muutenkaan, eli avaimia ei laiteta akun päälle!! Ei pitäs muuta vaaraa olla vaihdossa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Solsku kirjoitti: Tuosta lopulta selvittiin kun saatiin tuntemattomalta apua ja otettiin kaapeleilla akkuun virtaa.
Ai aijai.. :? Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Ei taideta apuvirran antamista suositella enää mihinkään nykyautoon (varsinkaan toisesta autosta). Oma Saab on saanut apuvirtaa toisesta autosta useammankin kerran ja pari kertaa ihan verkkovirrastakin, eikä ole mitään ongelmia ollut. Tämä ei siis tarkoita sitä, ettei vahinkoa voisi tapahtua, mutta todennäköisemmin on vika vain akussa.

Solskun oireet kuulostaa nimittäin aika samoilta mitä itsellänikin oli akun hajotessa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaihdoin itse juuri viime viikolla uuden akun.
Vanhasta tyhjeni akku tunnissa, kun kuuntelin tallissa radiota samalla puuhastellen muita huoltohommia auton kimpussa. Latasin älylaturilla täyteen (2vrk), niin pelasi OK, mutta asia jäi vaivaamaan. Joten tarkistin akun napajännitteen 7h päiväajomatkan jälkeen vuorokauden seisomisen päästä. Oli enää akun napajännite 11,9V. Tarkistin myös tuossa samalla latausjännitteen, oli ok (14,5V). Akku siis vaihtoon.

Ostin Vartan 77Ah akun. Periaatteessa vastaava kuin vanha Exide. Ei kestänyt tuo vanha kuin reilu 4 vuotta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

77Ah Varta löytyy täältäkin (Silver).
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Timon »

Pakari kirjoitti:Ai aijai.. :? Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

ei niihin pelkkiin Ah:in kannata tuijottaa,kun akkua hankkii :D
#2285
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Timon kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Ai aijai.. :? Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.
Ei ehkä kiellä, mutta en siltikään omaani apuvirtaa ottaisi, enkä antaisi. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
PA3
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Pakari kirjoitti:
Timon kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Ai aijai.. :? Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.
Ei ehkä kiellä, mutta en siltikään omaani apuvirtaa ottaisi, enkä antaisi. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee.
Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Timon »

PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.

Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.

Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
PA3
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Timon kirjoitti:
PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.

Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.

Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksit

katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään :wink:

tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

PA3 kirjoitti:
Timon kirjoitti:
PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.

Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.

Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksit

katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään :wink:

tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
Niin jokainen voi päättää tekeekö jonkun lehden ohjeiden mukaan vai käyttöohjekirjan. Itse tein kesällä juuri niin kuin ohjekirjassa sanottiin eikä mitään mennyt rikki. kop,kop!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja Timon »

PA3 kirjoitti:http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksit

katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään :wink:

tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
Kannattaa muistaa, että nuo linkkaamasi ohjeet on hyvinkin yleisluontoisia, eikä ne sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö apuvirtaa voisi jollekin autolle antaa auttavan auton moottori käynnissä. Sitä en kiistä, etteikö jotkut autot olisi hyvinkin nirsoja apuvirran antamisen suhteen.

Saab-foorumilla kuitenkin ollaan ja Saabille apuvirran antamisesta kun oli kyse, niin luotan ennemmin valmistajan kuin iltasanomien ohjeisiin :wink:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Vastaa Viestiin