Nyt tulikin virhe akun merkissä, ostinkin Bosch S5008 akun. Ilmeisesti Vartalla samanlainen Silver Dynamic nimellä.
Ei toki Ah:t kaikkea kerro, mutta esim. käynnistysvirta menee ainakin näillä Bosch/Varta akuilla käsi kädessä kapasiteetin kanssa (mitä enemmän kapasiteettia sitä suurempi käynnistysvirta). Tuolla edellä mainituilla 77Ah:n Boschilla ja Vartalla on käynnistysvirta 780A(EN). Toki on vielä muitakin muuttujia millä on vaikutusta akun toimintaan, mutta niistä saa harvemmin tietoa ellei ko. akkuja ole testattu jonkin puolueettoman tahon toimesta.
Näin ollen ainakin itse en tällä hetkellä voinut tehdä valintaa muuten kuin tuon kapasiteetin ja käynnistysvirran perusteella, jotka valmistaja ilmoittaa.
Akun vaihto edessä
Re: Akun vaihto edessä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akun vaihto edessä
Kommentoin tuohon edellisen sivun apuvirran antamiseen.
Kyllä se periaatteessa on ihan mahdollista tuo jännitepiikin syntyminen, kuten tuossa linkeissä oli mainittu. Se tapahtuu juuri kuvatulla tavalla. Siitä syystä voi olla varminta sammuttaa avustava auto hetkeä ennenkuin hyytynyttä autoa käynnistetään.
Välttämättä jännitepiikkiä laturista ei synny sillä hetkellä, kun myös toinen generaattori alkaa tuottaa sähköä, jos säädin ehtii reagoimaan ja lisäksi akut tasoittavat nopeaa jännitemuutosta. Tämänkin lisäksi auton elektroniikka(boksit) on varustettu omilla regulaattoreilla ylijännitepiikkisuojauksineen.
Toisaalta kuka uskaltaa ottaa tietoisen riskin. Varman päälle pelaten ei ole riskiä.
Todistettavasti herkkää elektroniikkaa on mennyt rikki apuvirtaa annettaessa mm. aikoja sitten ensimmäisiä kiinteästi asennettuja matkapuhelimia. Tuona aikoina itse autossa ei paljoa elektroniikkaa ollut, mutta Nokiat, Ericssonit ja Motorolat tykkäsivät kyttyrää.
Kyllä se periaatteessa on ihan mahdollista tuo jännitepiikin syntyminen, kuten tuossa linkeissä oli mainittu. Se tapahtuu juuri kuvatulla tavalla. Siitä syystä voi olla varminta sammuttaa avustava auto hetkeä ennenkuin hyytynyttä autoa käynnistetään.
Välttämättä jännitepiikkiä laturista ei synny sillä hetkellä, kun myös toinen generaattori alkaa tuottaa sähköä, jos säädin ehtii reagoimaan ja lisäksi akut tasoittavat nopeaa jännitemuutosta. Tämänkin lisäksi auton elektroniikka(boksit) on varustettu omilla regulaattoreilla ylijännitepiikkisuojauksineen.
Toisaalta kuka uskaltaa ottaa tietoisen riskin. Varman päälle pelaten ei ole riskiä.
Todistettavasti herkkää elektroniikkaa on mennyt rikki apuvirtaa annettaessa mm. aikoja sitten ensimmäisiä kiinteästi asennettuja matkapuhelimia. Tuona aikoina itse autossa ei paljoa elektroniikkaa ollut, mutta Nokiat, Ericssonit ja Motorolat tykkäsivät kyttyrää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akun vaihto edessä
Jännäksi meni kun päätin olla yrittämättä akun vaihtoa itse ja pyysin kaveria antamaan apuvirtaa, että saa auton sitten vietyä pajalle muutenkin katsottavaksi. Aluksi kokeiltiin ihan ylimääräisestä akusta siirtää, mutta se ei vielä auttanut. Laitettiin sitten kaapelit autosta autoon ja latailtiin akkua jonkin aikaa, kunnes oli kokeilun aika.
Avain ei vieläkään antanut minkäänlaista reaktiota, kun sen laittoi paikoilleen, ja testasin molemmilla avaimilla, en saanut edes käännettyä virtoja päälle. Myöskään auton lukitus avaimesta ei toiminut, mutta esim. penkit liikkuivat kyllä sähköllä, valot toimivat ja ovet menivät lukkoon kun painoin kuskin ovesta kaikki kerralla lukkoon. Selvästi autossa siis oli jo virtaa, mutta se ei vain huolinut avainta.
Täältä foorumeilta löytyi sitten maininta, että ottaa kojelaudan sivusta 2. sulake pois minuutiksi ja laittaa sitten takaisin niin saattaisi herätä. Tehtiinpä tuo, auto sitten ilmoitti ystävällisesti "Key not accepted" sama kumpaa avainta yritti tarjota paikalleen tai painaa avaimen painikkeita.
Otettiin sitten akunkenkä miinusnavasta irti vähäksi aikaa, kun siitäkin on täällä puhuttu, ja sitten laitettiin se takaisin paikallaan, eikä vieläkään avaimet tunnistu. Istahdin sitten auton sisälle, laitoin kertaalleen sisältä kuskin ovesta ovet lukkoon niin sitten alkoi tapahtua. Avaimet alkoivat toimia ja nyt pystyi jo yrittää käynnistystä, mutta alkoi vain naksutus kuulua.
Sitten vaan apukaapeleilla virtaa ja sehän lähti käyntiin. M. Takalalle vein tuon ihmeteltäväksi, että saavat akun vaihtaa ja samalla tarkistaa onko auto nyt tykännyt kuinka paljon kyttyrää. Jostain syystä nimittäin käynnistyksen yhteydessä kummassakaan SID-näytössä ei näkynyt mitään, paitsi jos oli jokin ovi tai takaluukku auki.
Onko muilla tullut vastaan avaimien kanssa, että vaatii tällaista säätämistä? Mielenkiintoinen tapaus kyllä
Jokatapauksessa kiitoksia avusta, eipä ilman näitä foorumeita olisi varmaan auto liikkunut mihinkään paikaltaan.
Avain ei vieläkään antanut minkäänlaista reaktiota, kun sen laittoi paikoilleen, ja testasin molemmilla avaimilla, en saanut edes käännettyä virtoja päälle. Myöskään auton lukitus avaimesta ei toiminut, mutta esim. penkit liikkuivat kyllä sähköllä, valot toimivat ja ovet menivät lukkoon kun painoin kuskin ovesta kaikki kerralla lukkoon. Selvästi autossa siis oli jo virtaa, mutta se ei vain huolinut avainta.
Täältä foorumeilta löytyi sitten maininta, että ottaa kojelaudan sivusta 2. sulake pois minuutiksi ja laittaa sitten takaisin niin saattaisi herätä. Tehtiinpä tuo, auto sitten ilmoitti ystävällisesti "Key not accepted" sama kumpaa avainta yritti tarjota paikalleen tai painaa avaimen painikkeita.
Otettiin sitten akunkenkä miinusnavasta irti vähäksi aikaa, kun siitäkin on täällä puhuttu, ja sitten laitettiin se takaisin paikallaan, eikä vieläkään avaimet tunnistu. Istahdin sitten auton sisälle, laitoin kertaalleen sisältä kuskin ovesta ovet lukkoon niin sitten alkoi tapahtua. Avaimet alkoivat toimia ja nyt pystyi jo yrittää käynnistystä, mutta alkoi vain naksutus kuulua.
Sitten vaan apukaapeleilla virtaa ja sehän lähti käyntiin. M. Takalalle vein tuon ihmeteltäväksi, että saavat akun vaihtaa ja samalla tarkistaa onko auto nyt tykännyt kuinka paljon kyttyrää. Jostain syystä nimittäin käynnistyksen yhteydessä kummassakaan SID-näytössä ei näkynyt mitään, paitsi jos oli jokin ovi tai takaluukku auki.
Onko muilla tullut vastaan avaimien kanssa, että vaatii tällaista säätämistä? Mielenkiintoinen tapaus kyllä

Jokatapauksessa kiitoksia avusta, eipä ilman näitä foorumeita olisi varmaan auto liikkunut mihinkään paikaltaan.
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: Akun vaihto edessä
Eipä tuo loppupelissä vaatinut muuta kuin sen akun vaihdon, kaikki ongelmat katosivat sen jälkeen. Nyt toimii taas auto ja nähtäväksi jää mitä se seuraavaksi päättää keksiä.
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5