Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se ollut provosointia. Ehkä se on sitten tietämättömyyttä kun en vieläkään tiedä mitä edistyksellistä opelissa tai A20NFT:ssä on.
sanakirja kirjoitti:siansaksa:
tuntematon tai oudolta kuulostava vieras kieli, mongerrus, josta tuskin saa selvää
Mallimerkintä A20NFT ei sano minulle mitään, on siis siansaksaa ihan kuin nämä muutkin vastaavat merkinnät C20XE, Z20NET jne..

Ehkä olisi pitänyt ilmaista asia hieman toisin jos se provosoinniksi tulkittiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ehkä kannattaisi tutustua vaikka googlaillen tuohon merkkiyhdistelmään. Tuota pataahan oli ng-femmassa ja viimeisissä kolkeissa.
Polttoaineen suorasuihkutus, muuttuvat venttiilienajoitukset, moottorinohjauksessa flexfuel jne...
Myöskin viriystävällinen, pelkällä softalla kymmeniä kaakkeja lisää jne..

-Sami

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niinhän se oli ng-femmassa ja kolkissa.. Tämä kokoonpano on vain jo vanhahtava, ei mielestäni enää voi kutsua edistyksellinen.

Polttoaineen suorasuihkutus on jo kauan ollut käytössä, esim mitsun GDI taisi olla ensimmäisiä(v.1996), ellei jopa ensimmäinen. Siinä ei siis mitään edistyksellisyyttä, vanhaa tekniikkaa.

Muuttuvat venttiilinajoitukset, VTECit on japseissa ollut jo iät ja ajat. Vanhaa tekniikkaa siis. Jopa Ford ehti ennen TI-VTC koneellansa..

Flexifuel on saabilla peruskauraa ollut jo yli puoli vuosikymmentä, sekin siis vanhaa perua..

Ottomoottoriteknologiassa ollaan menty kohti suurempia puristussuhteita, vaikkei vanhan B207:n 9,5 rutut ole vielä korkeat, mutta A20NFT:ssä näyttää intternetin ihmeellisen maailman mukaan olevan matalammat rutut kuin B207:ssa..

Minä en löytänyt tästä koneesta, ainakaan vielä mitään edistyksellistä, vain vanhahtavia ratkaisuja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Pakari kirjoitti:Niinhän se oli ng-femmassa ja kolkissa.. Tämä kokoonpano on vain jo vanhahtava, ei mielestäni enää voi kutsua edistyksellinen.

Polttoaineen suorasuihkutus on jo kauan ollut käytössä, esim mitsun GDI taisi olla ensimmäisiä(v.1996), ellei jopa ensimmäinen. Siinä ei siis mitään edistyksellisyyttä, vanhaa tekniikkaa.

Muuttuvat venttiilinajoitukset, VTECit on japseissa ollut jo iät ja ajat. Vanhaa tekniikkaa siis. Jopa Ford ehti ennen TI-VTC koneellansa..

Flexifuel on saabilla peruskauraa ollut jo yli puoli vuosikymmentä, sekin siis vanhaa perua..

Ottomoottoriteknologiassa ollaan menty kohti suurempia puristussuhteita, vaikkei vanhan B207:n 9,5 rutut ole vielä korkeat, mutta A20NFT:ssä näyttää intternetin ihmeellisen maailman mukaan olevan matalammat rutut kuin B207:ssa..

Minä en löytänyt tästä koneesta, ainakaan vielä mitään edistyksellistä, vain vanhahtavia ratkaisuja.
Eikai pyörää tarvitse keksiä uudelleen ollakseen edistyksellinen...Ja toiseksi, ei noin vanhaan malliin enää kannata uusimpia paukkuja ladata, eihän tolla muutenkaan kilpailla uudempien mallien kanssa millään osa-alueella.

Varmaan sitten kun on saatu tuotanto käyntiin ja pystytään jotain oikeastikin uutta tarjoamaan...

Mistä muuten moinen halveksunta Opelia kohtaan? Opelin historiahan on oikein komea ja sieltä löytyy monta edistyksellistä mallia, eikä nykysetkään ollenkaan häpeä kilpailijoitaan, päin vastoin; Insignia varmaan yksi parhaimmista keskiluokan autoista ja todella näyttävä paketti ulkoisestikin, on myös myynyt Euroopassa melko hyvin.Astra on todella hyvän tuntuinen, nätti pieni katumaasturi löytyy jne..

On Opel ainakin valovuoden edellä sitä mitä Saabilla oli keskiluokkaan vuonna 2011...

Ja kun muistelee taaksepäinkin vaikkapa TM:n talvitestiä vuonna 2003(?), missä oli Vectra ja n9-3, niin Vectrahan sen testin voitti, kun oli parempi lämmitin kuin kolkissa, vaikka muuten melko samoja autoja ovatkin..
Tomppa & Saabit myyty :(
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rommitommi kirjoitti:On Opel ainakin valovuoden edellä sitä mitä Saabilla oli keskiluokkaan vuonna 2011...
No on pitkä matka, mutta totta koska saabilla ei ole keskiluokan autoja yhtään kappaletta.
Rommitommi kirjoitti:Mistä muuten moinen halveksunta Opelia kohtaan?
Luulin ostaneeni saabin kun nykyisen käyttiksen ostin n. 4 vuotta sitten. Menit sitten IRL, IRC, netissä, ts. ihan missä vaan mihin vaan niin aina ekat kommentit on "aina se ton opelin voittaa", "tulit sit opelilla" tai "ajat sit opelilla". Joka paikassa kaikki nämä arjen sankarit tietävät kertoa kuinka NG9-3 = Vectra ja eritoten muistavat siitä joka vatun kerta muistuttaa. Jos ei mitään muuta autoista tiedä niin tuon tietää jokainen mökin mummokin jolla ei ikinä ajokorttia ole edes ollut ja aina siitä saa kuulla.

Mielipide asia tuo insignia ja nuo ulkomuotoseikat... Mielestäni insignia on muotoilullisesti eräs kauheimpia nykyautoja.

Kun kerta tiedät opelin edistyksellisyydestä nii mainitsetko jonkun esimerkin, niin sitten minäkin tietäisin. Minä olen kuullut eräästä muovilaadusta jonka opel on kehittänyt...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Eiköhän tuon GM-marinan / antipatian voi jo lopettaa. Tavan autonostajaa ei paljoakaan kiinnosta, kenen pata pellin alla käy. Saabia sitä mennään ostamaan. Ja jos ei miellytä, jätetään kauppaan.

Miten joku Nevs, mistä "kukaan ei tiedä mitään", pystyy tarjoamaan jotain ylikylän ybertekniikkaa mihinkään. Varsinkaan kustannustehokkaasti.

Tärkeintä saada hihna pyörimään ja ennenkaikkea MYYDÄ autoja. Parempi ostajia on vakuutella tutulla, turvallisella tekniikalla.

Ugh
93SC TTiD
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja patu »

Ei se kaikille kelpaa Ooppelina :lol:
Kokeilin onneani lätkämatsissa tiistaina Barona areenan Länsiauton sponsoroimassa Opel parkissa. Järjestysmies käännytti hiekkaparkkiselle, koska kyseinen parkkis tarkoitettu Opelille tai pysäköintiluvan ostaneelle :lol:
Oli ukon naama rutussa kun sanoin "eikö tämä ooppelista mene" :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Pakari kirjoitti: No on pitkä matka, mutta totta koska saabilla ei ole keskiluokan autoja yhtään kappaletta.
Joo kyllä olen itsekin samaa mieltä, ei Saab enää koollaan ollut keskiluokkaa tämän vuosikymmenen alussa, vaan Jetta, Focus ja Astra sedaneina olivat lähimpiä vertailukohtia kokonsa puolesta, tosin varsinkin sisätilojen laatuvaikutelmansa puolelta on menty aika hyvin Saabin yläpuolelle.

Pakari kirjoitti:Luulin ostaneeni saabin kun nykyisen käyttiksen ostin n. 4 vuotta sitten. Menit sitten IRL, IRC, netissä, ts. ihan missä vaan mihin vaan niin aina ekat kommentit on "aina se ton opelin voittaa", "tulit sit opelilla" tai "ajat sit opelilla". Joka paikassa kaikki nämä arjen sankarit tietävät kertoa kuinka NG9-3 = Vectra ja eritoten muistavat siitä joka vatun kerta muistuttaa. Jos ei mitään muuta autoista tiedä niin tuon tietää jokainen mökin mummokin jolla ei ikinä ajokorttia ole edes ollut ja aina siitä saa kuulla.

Mielipide asia tuo insignia ja nuo ulkomuotoseikat... Mielestäni insignia on muotoilullisesti eräs kauheimpia nykyautoja.

Kun kerta tiedät opelin edistyksellisyydestä nii mainitsetko jonkun esimerkin, niin sitten minäkin tietäisin. Minä olen kuullut eräästä muovilaadusta jonka opel on kehittänyt...
No eikai se sitä totuutta miksikään muuta, että autot eivät käytännössä paljoa eroa toisistaan peltien alta. Pohja kuitenkin on niin onnistunut, ettei sitä ainakaan hävetä tarvitse.

Jos Saab olisi joutunut itse jotain kehittelmään, lopputulos olisi varmaan ollut resurssien puutteessa huonompi, tai vaihtoehtoisesti ei olisi tullut mitään, kun koko lafka olisi ollut konkassa jo aikoja sitten.

Itse kuitenkin pyrin ostamaan sellaisen auton, joka miellyttää minua itseäni, ei paljoa kiinnosta mitä muut ajattelee valinnoistani, enkai muuten olisi ostanut ranskalaista autoa, joita nyt yleensä pidetään kohtuullisen paskoina laitoksina. :D Joten jos pidät Saabista, niin eikö se ole jo itsessään tarpeeksi hyvä syy ostaa sellainen.

Opelin muotoilu on ollut monesti onnistunutta, varsinkin urheilumallit GT, Kadett B Coupe, Calibra jne.

Yleisestikin Opelit ovat olleet kokonaisuudeltaan loistavia autoja, mitä nyt luotettavuus vähän kärsi viime vuosikymmeninä aika pahoja kolauksia, mutta niin on käynyt Mersulle ja muillekin, eikä Saabinkaan koneet vuosituhannen alusta kauheasti vakuuta luotettavuudellaan..
Tomppa & Saabit myyty :(
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Merkki kuin merkki, osat ja koneet menee niin ristiinrastiin kun vain voi.
Jos kone toimii niin mikä on ongelma? Vectra ja 9-3 on muuten aika kaukana toisistaan.

Odotellaan ja toivotaan että kauppa alkaa käymään, tekee varmasti hyvää Ruotsin taloudelle kun alihankkijoille tipahtelee tilauksia.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Pakari kirjoitti: Kun kerta tiedät opelin edistyksellisyydestä nii mainitsetko jonkun esimerkin, niin sitten minäkin tietäisin. Minä olen kuullut eräästä muovilaadusta jonka opel on kehittänyt...
Siinä Pakarille ensihätään vähän tulkintaohjeita nuihin kirjanhirviöihin http://www.opelclubfinland.fi/tekniikka ... koodi.html :lol: aavistus vanhaa tietoa päästömerkintöjen osalta


Onhan Opelilla yritystä ollut jonkin verran ja kauan...

http://www.376mpg.com/
http://www.opel.fi/experience-opel/kest ... lvata.html
http://www.opel6070club.com/history/index.htm
http://www.opel6070club.com/history/konseptit.htm

1985 - Opelista tulee ensimmäinen autonvalmistaja joka kykenee tarjoamaan kaikkia mallistonsa autoja myös katalysaattorilla varustettuna. Corsaan ja Kadettiin tulee uusi Multec-yksipisteruiskutusjärjestelmä katalysaattorilla varustettuna.

1989 - Uusi Calibra esitellään. Koko maailmassa parhaan tuotantoauton ilmanvastus-kertoimen 0.26 omaava malli täyttää tyylikkäästi Mantan jälkeisen aukon.
Opel alkaa käyttämään ensimmäisenä autovalmistajana katalysaattoreita jokaisessa mallissaan Saksassa.


Ja minkäslaista diesel tekniikkaa Saabilla oli 1972?

1972 Opel GT tekee dieselautojen maailmanennätyksen
Muunneltu Opel GT, jonka teho on 95 hv ja jossa on 2,1 litran turbodieselmoottori, teki useita dieselkäyttöisten autojen maailmanennätyksiä Opelin testikeskuksessa Dudenhofenissa ja saavutti 197,5 km/h:n huippunopeuden. Pian tämän jälkeen Opel Rekord 2.1 D -mallista tuli ensimmäinen dieselhenkilöauto, jonka Opel toi markkinoille.


Ja mitä tulee mielestäsi kauheaan kirjainyhdistelmään C20XE niin otetaanpa vaikka verrokiksi samanikäinen vaparikone Saabista:

R4 DOHC 16V kat C20XE 1984 cm3 110 kW (150 hv) @ 6000 r/min 196 Nm @ 4800 r/min

2.0i 16 / 2.0 R4 DOHC Kat 16V 1985 cm3 97 kW (130 hv) @ 6000 r/min 173 Nm @ 3750 r/min

Mutta toki, jos Opelin paskuus lähtee asenteesta niin turhahan näistä on edes mainita :mrgreen:
Viimeksi muokannut sämä, Su Joulu 01, 2013 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

sämä kirjoitti:Mutta toki, jos Opelin paskuus lähtee asenteesta niin turhahan näistä on edes mainita
Itseasiassahan Opelista on tullut vain sijaiskohde. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mielummin Opel kuin skooda :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Voi niitä aikoja kun oli takaveto Ascona ja Manta......
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Juu molemmat oli :D
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Siitä moottorista vielä. Oli joitain kirjoituksia ennen konkurssia uuden itsenäisen saabin uudesta moottorista, minkä piti tulla bmw:ltä. Ilmeisesti kyseessä oli se 1.6 mikä on myös minissä ja pösö citikassa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin