EGR:n tulppaaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Antoi meinaan rouvan TT itsepäisyyspäivän kunniaksi vikavalon ja tekstin "limited performance". Sitä kun rupesin kauhusta kankeana tutkimaan muistellen näitä muutamia viestiketjuja liittyen tuohon tuplatorboon, niin ensimmäisenä otin IC:ltä tulevan kumiputken irti katsoakseni kuinka öljyinen se on, niin tulipa sitten vilkaistua vähän pidemmällekkin imujärjestelmään ja olihan se semmoisessa mäskissä ettei paremmasta väliä.
No, ko imuputki oli haljennut mikä toivottavasti aiheutti tuon vikaimloituksen, mutta siinämäärin sitä tatinaa oli koko imupuoli piukassa, että purkuun ja pesuun meni koko egr:n jälkeinen imujärjestelmä.
Tästä sitten sai tuo egr:n tulppaus aivan uutta tuulta purjeisiinsa, eli kun saan tarvittavat uudet osat ja rupean autoa kasaamaan, niin enpä tuota takaisinkierrätystä enään päälle kytke.

Eli, mitenkäs ootte noita egr:iä tulppailleet käytännössä?
Tiedän että ohjelman puolesta tulee reissu Vaasaan eteen, mutta kuinka tuo fyysinen tulppaus on helpoin/järkevin toteuttaa?
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Moro!

Ite leikkasin tuon tiivisteen mukaan alumiinista lätkän. (Linkin kuvassa oikealla)

http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... lOy8ng.jpg
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Valmiita tulppalevyjä löytyy myös Ebaysta, esim: http://www.ebay.co.uk/itm/171121938445.
Sama levy siis sopii kuin Alfa 1.6 JTDM moottoriin.
Täällä Vaasassa niitä on myös hyllyssä, nyt kaupan päälle softattaessa (asennus ei sisälly hintaan :)).

EGR:n tulppaus on kyllä hyvin suositeltavaa 1.9 TTiD:n tapauksessa, ellei putsaa imupuolta säännöllisesti. Näissä kun imusarjan läpät ovat heikompaa tekoa kuin yksiturboisissa, ja lukuisia tapauksia on tiedossa että TTiD imusarjasta on karstajumituksen seurauksena läppä irronnut ja tippunut pyttyyn tuhoisin seurauksin.. vähintään pienempi HP turbiini särkyy ja turbopaketti menee vaihtoon, pahimmillaan moottorinvaihto. 150tkm+ alkaa olla vaaravyöhykkeellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja hei9n »

jcarlson kirjoitti:Valmiita tulppalevyjä löytyy myös Ebaysta, esim: http://www.ebay.co.uk/itm/171121938445.
Sama levy siis sopii kuin Alfa 1.6 JTDM moottoriin.
Täällä Vaasassa niitä on myös hyllyssä, nyt kaupan päälle softattaessa (asennus ei sisälly hintaan :)).
.
Jos herra Guru tekee turneen rannikolla alaspäin, niin tänne yksi egr+dpf+180/400 paketti, kiitos :)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

hei9n kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Valmiita tulppalevyjä löytyy myös Ebaysta, esim: http://www.ebay.co.uk/itm/171121938445.
Sama levy siis sopii kuin Alfa 1.6 JTDM moottoriin.
Täällä Vaasassa niitä on myös hyllyssä, nyt kaupan päälle softattaessa (asennus ei sisälly hintaan :)).
.
Jos herra Guru tekee turneen rannikolla alaspäin, niin tänne yksi egr+dpf+180/400 paketti, kiitos :)
Niin ja samaan syssyyn tänne.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tänne myös kiitos :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

jcarlson kirjoitti:Valmiita tulppalevyjä löytyy myös Ebaysta, esim: http://www.ebay.co.uk/itm/171121938445.
Sama levy siis sopii kuin Alfa 1.6 JTDM moottoriin.
No kerpele.. tuohan on varsin näppärä.

Enköhän minä sen ensin tulppaa ja pyyhkäisen sitten Vaasaan kun auto on taas kasassa.
Käsittääkseni herjailee kyllä vikavaloa näin toimiessa?
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Herjailee kyllä kun EGR on tulpattu, mutta ei vaikuta kuin positiivisesti ajoon.

Nyt on aika huonosti aikaa matkustella, mutta saattaa olla että loppuvuodesta tulee käytyä etelä-suomessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vuoden ajellut nyt tulpatulla TTiD:llä. Voi suositella. Kaksi haamukoodia EGR:ltä, jotka kännykällä poistanut. Molemmat ilmaantuneet moottorijarrutuksessa kaupunkiajossa.

Mitä pikemmin EGR:n tukkii, sen parempi. Omani ehdin ajella kahdesti jumiin raolleen ennen tulppausta. Aiheutti huomattavat määrät DPF polttoja, jotka vähenivät heti tulppauksen jälkeen radikaalisti.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En ole haamukoodeihin törmännyt, tuliko kirjoitettua ylös mikä oli tarkka koodi? Joskus voi tulla koodeja jos EGR positio ei vastaa pyydettyä (=kiinni).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

P0404: Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit Range/Performance (Powertrain, Generic)

OBD AutoDoctorin mukaan, eli koodi lienee vajaa..

Mitään dramaattista tuohon ei kummallakaan kerralla liittynyt. Tehot pysyi jne.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Laitoin tulppalevyn tilaukseen, pitänee askarrella katsastuksen jälkeen paikalleen. Olen edelleen kiinostunut "ohjelma tulppauksesta" mikäli Vaasasta tehdään turneeta etelärannikolle.

Ristolla siis pelittää vaikka ei ole ohjelmallisesti poistettu?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ristolla on ohjelmallisesti poistettu, tosin yksilöllinen softa koska tehot jätettiin vakiotasolle :) Kaikki muut ovat halunneet lisätehoa kaupan päälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on ollut kesästä lähtien EGR softattuna ja tulpattuna eikä ole ainakaan toistaiseksi mitään vikakoodeja ilmaantunut.

Nyt pakkaskelillä olen huomannut, että moottorin lämmöt putoaa kaupunkiajossa ja eberi käynnistyy ajossa. Tätä en huomannut tapahtuvan viime talvena kovillakaan pakkasilla. Mersun CDI-koneessa ero oli vielä isompi EGR:n eliminoinnin jälkeen - se ei meinaa lämmetä normilämpöihin kaupunkiajossa kovemmalla pakkasella edes eberillä avustettuna... Pitänee laittaa keula tukkoon myös Saabista tänä talvena.

Eski
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Eski kirjoitti:Minulla on ollut kesästä lähtien EGR softattuna ja tulpattuna eikä ole ainakaan toistaiseksi mitään vikakoodeja ilmaantunut.

Nyt pakkaskelillä olen huomannut, että moottorin lämmöt putoaa kaupunkiajossa ja eberi käynnistyy ajossa. Tätä en huomannut tapahtuvan viime talvena kovillakaan pakkasilla. Mersun CDI-koneessa ero oli vielä isompi EGR:n eliminoinnin jälkeen - se ei meinaa lämmetä normilämpöihin kaupunkiajossa kovemmalla pakkasella edes eberillä avustettuna... Pitänee laittaa keula tukkoon myös Saabista tänä talvena.

Eski
Termostaatti varmasti kunnossa?
Vastaa Viestiin