EGR:n tulppaaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti: Nyt pakkaskelillä olen huomannut, että moottorin lämmöt putoaa kaupunkiajossa ja eberi käynnistyy ajossa. Tätä en huomannut tapahtuvan viime talvena kovillakaan pakkasilla.
Eski
Itsellä oli viime talvena EGR käytössä, ja heti jo ensimmäisissä valoissa alkoi lämpöjen neula tippua kun pakkasta oli -5 tai enemmän, ja Eber luonnollisesti käytössä.

Ilman Eberiä tota ei olis saanut normaalilämpöiseksi edes nollakeleillä.

EGR:n poistaminen käytöstä ei ainakaan parantanut tilannetta, vaikka en kunnon pakkasilla kerennytkään kokeilla.

E: on ihan normaalia, ettei dieselit saavuta ihan täysiä lämpöjä pakkasilla. Juurikin Mersusta myös kokemusta, ei kovilla pakkasilla saavuta normilämpöjä Webastollakaan millään.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, mersuun vaihdettiinkin aikanaan termari, mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta... Kyllähän se lämpimän pakokaasun takaisinkierrätys koneen lämpöihin vaikuttaa ja homma näkyy nimenomaan kaupunkiköröttelyssä, koska EGR aukeaa vain osakuormituksella. Karalan sivulta löytyy infoa aiheesta -> http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php

Eski
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei niitä koodeja tarvitse pelätä, aiheuttaja meidän yksiössä on luultavasti ollut tärinä ja/tai muu mekaaninen, kuten venttiilin epäuskottava asento.

Lämmöt riittää kyllä ilman EGR:ää, itse en ole eroa huomannutkaan, koska ajan keula tukittuna.

Itse seurailen joskus lämpöjä OBD AutoDoctorilla ja kyllä se Eberi on vain lisälämmitin, se ei nosta koneen lämpöjä kuin pikkuhiljaa. Alkumatkasta tämän huomaa hyvin, kun kabiinin lämmitys vaatii lämpöä. Eber nostaa jäähdytysnesteen lämpöä ajossa näppituntumalla asteen per 10-20 sekuntia, kaasupoljin nostaa jäähdytysnesteen lämpöä yhdellä pikku kaasutuksella pari kolme astetta. 5kW vs. 132kW kuitenkin, palotapahtuman erosta huolimatta.. (siitä mitään ymmärrä)

Termaria ei tarvitse herkästi epäillä. Kyllä se neula pikkusen roikahtaa taajamaan tullessa tai liikennevaloissa, eihän se lämpömittari tiedä muuta kuin portaita, kuten olemme aiemmmin käyneet läpi.. Mittarin roikahtamiseen riittää jäähtyminen 77-78 asteeseen, kun vaakataso olisi 80.. Vähän ylidramaattinen lämpömittari. Itse ajelen keula 100% tukittuna. Matka-ajossa (pikkupakkanen) lämmöt nopeudesta riippuen: 80km/h tasanopeudella lämmöt pyörii siinä 84-90 asteessa, 100 km/h tai ohitellen 90-97 astetta. 97:n yli en ole päässyt, siinä ilmeisesti aukeaa termari ja tiputtaa tuonne 92:n paikkeille. Sykli on aika hidas.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeilin edellisessä autossani, joka oli diesel (ei Saab), egr:n ottamista pois päältä.
Oli palautettava takaisin toimintaan juuri tuon lämpöjen takia. Ei alkanut kunnolla lämmöt nousta edes pikkupakkasilla kaupunkiajossa. Autossa ei ollut polttoainekäyttöistä lisälämmitintä (webasto tai eber), niin vaihtoehtoja ei siis ollut.

Nyt ei onneksi ole enää tuota ongelmaa (eikä muitakaan) biopower-auton kanssa. Saabin dieselistä ei kokemusta, mutta tuo egr on sellainen ongelman aiheuttaja, että mikäli lämpöjen kanssa ei ole ongelmaa, niin heti vain pois pelistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, jos näillä kokemuksilla saisin nyt päättää, olisin ottanut EGR:n pois pelistä kun auto oli uusi.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Egr ohjelmoitu pois auton ollessa melko uusi. Tulpan tein vielä varmuuden vuoksi tässä joku aika sitten ja kyllä sitä kökköä oli kertynyt jonkinverran tuon alun 20tkm aikana.
Nyt menty 90tkm ilman minkäänlaista egr ongelmaa. Ja voimaakin on.. 8)
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Helsinkiin on käyntiä joulun tienoilla, joten tapanina tai 27. päivä voi onnistua softapohjainen EGR tulppaus ja lisätehot (niin halutessa, samaan hintaan tulee). Kaikkiin 1.9 TiD/TiDS/TTiD malleihin siis. Ilmoittautuminen sähköpostitse ja etukäteen. 9-5 vaatii sitten hieman enemmän aikaa kuin 9-3.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

jcarlson kirjoitti:Helsinkiin on käyntiä joulun tienoilla, joten tapanina tai 27. päivä voi onnistua softapohjainen EGR tulppaus ja lisätehot (niin halutessa, samaan hintaan tulee). Kaikkiin 1.9 TiD/TiDS/TTiD malleihin siis. Ilmoittautuminen sähköpostitse ja etukäteen. 9-5 vaatii sitten hieman enemmän aikaa kuin 9-3.
Mitä tällä operaatiolla mahtaa olla hintaa??
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

jcarlson kirjoitti:Helsinkiin on käyntiä joulun tienoilla, joten tapanina tai 27. päivä voi onnistua softapohjainen EGR tulppaus ja lisätehot (niin halutessa, samaan hintaan tulee). Kaikkiin 1.9 TiD/TiDS/TTiD malleihin siis. Ilmoittautuminen sähköpostitse ja etukäteen. 9-5 vaatii sitten hieman enemmän aikaa kuin 9-3.
Matkustatkos autolla kolmostietä pitkin tuonne Hki:iin?
Meidän projekti olisi tässä Ylöjärvellä Tampereen kupeessa aivan valtatien vieressä, joten jos ohi menet ja aikaa on, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen vierailustasi.

Voin pistää tarkempia yhteystietoja/osoitetta s-postiin mikäli tämä Ylöjärvi skenaario voisi onnistua.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Lisää kysymyksiä, jos vaikka ehtisi sinne: Missä päin Helsinkiä? Kaunko yhdessä softauksessa kestää?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

400e on hintaa ohjelmoinnilla (EGR pois ja lisätehoa), tulppalevy mukaan kaupan päälle.

Voin ajaa Ylöjärven kautta, mutta ajan yötä myöten joten kellonaika on luokkaa 00-02 silloin. Paluumatka 26. päivän iltana saattaa olla aavistuksen aikaisemmin. Laita sähköpostia jos tuntuu mahdolliselta.

Yksi softaus on nopeimmillaan 15min, hitaimmillaan tunnin-pari. Riippuen softaversiosta onko ns. hyllyssä vai pitääkö alkaa editoimaan. Paikka voidaan sopia, sitä mukavampi jos on jotain tiloja tarjolla mutta OBD-portin kautta menee joten periaatteessa missä vaan. Paras olisi jos löytyisi yksi paikka johon kaikki voisi kokoontua. Jos ei muuta niin joku isompi huoltoaseman piha sitten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

No kieltämättä vähän haasteellinen aikataulu tuo 00-02 on varsinkin jos vielä ohjelmaa täytyy hieroa, joten kyllähän se varmaan helpompi on molemmille, että sovitaan tärskyt aikaan seuraavaan..
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, turhan myöhään menee.. 2008-2009 TTiD:hen mulla on kaikki oikeastaan valmiina jo ohjelmat, tietysti jos jollain OBD-lukijalla tms. saat luettua ja ilmoitettua ohjelmaversion sekä vaihteistotyypin niin sitten voin olla 100% varma asiasta. Siinä tapauksessa 15min homma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Sopiiko udella että onko ketään ilmoittautunut? Itse en osaa sanoa omasta aikataulusta, että pääsenkö liukenemaan joulun vietosta helsinkiin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On, ja kohta ohjelmoidaan ensimmäistä. Sähköpostiin voi ilmottautua vielä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin