MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Eli tuli tuommoinen otsikon 175 heppainen 2.0t hommattua tuossa jokunen tunti sitten.

Ilmeisesti on ajovalojen korkeussäädön moottori toisesta umpiosta kuollut ja tästä merkintä sitten otteessa ja korjauskehotusta Tammikuun iloksi. Kysymys onkin, nyt kun ulkona on jo pimeää ja kello on mitä on, että onko tuo:

A) ensinnäkään itse vaihdettavissa ja
B) mikäli on niin onko kenelläkään mitään käryä osanumerosta (hella, valeo vai mikä mahtaa olla).

Uusia umpioita ei jaksaisi alkaa tilailemaan, todennäköisesti nuo moottorit eivät tule mukana noissa.

Lisäksi tuo heitti tuossa kotomatkalla vikakoodin P0033, eli käsittääkseni tuon kiinteäasenteisen bypassin ohjausventtiilin vikakoodin? Onko tälleen äkkiseltään mitään käryä osan sijainnista että tietää lähteä syypäätä vaihtamaan hyvillä mielin?

inb4 "käytä searchia" :lol:

Luotan/toivon että Saabistit eivät kuitenkaan bemaristien lailla foorumeillaan käyttäydy, edelliseen viitaten :D
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
xJMRx
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Heinä 07, 2012 22:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja xJMRx »

SAAB 9-3 ss vector 1.8t stage 4
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja kalle »

Erilistä numeroa tuolle korkeudensäätö moottorille en löytänyt epc:stä. En ole varma saako pelkkää moottoria vaihdettua. Itse kun tilasin koko umpion niin moottori tuli mukana.

Vikakoodi viittaisi turboahtimen päällä olevaan ohjausventtiiliin. Eli musta mötikkä mihin menee kolme letkua ja sähköliitin. Kannattaa myös tarkastaa onko letkut ehjät. Toinen samanlainen venttiili on moottorinsuojan alla. Nuita bypas venttiilin kalvoja on myös ahtimista mennyt melko usein.
9-3 ss -03
Sotkamo
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja Baabel »

kalle kirjoitti:Erilistä numeroa tuolle korkeudensäätö moottorille en löytänyt epc:stä. En ole varma saako pelkkää moottoria vaihdettua. Itse kun tilasin koko umpion niin moottori tuli mukana.

Vikakoodi viittaisi turboahtimen päällä olevaan ohjausventtiiliin. Eli musta mötikkä mihin menee kolme letkua ja sähköliitin. Kannattaa myös tarkastaa onko letkut ehjät. Toinen samanlainen venttiili on moottorinsuojan alla. Nuita bypas venttiilin kalvoja on myös ahtimista mennyt melko usein.
kyselin joskus samaa saako moottoria erillään vastaus on ettei kaupasta saa. (aihanan joku voi myydä) menee koko umpio vaihtoon ja xenon umpiosta pyydetään hunajaa käytettynäkin. Suosittelen Alkuperäistä kirjoittajaa katsomaan/kysymään Neobrothersilta xenon umpioita en vain tiedä onko ne Suomessa hyväksyttyjä.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Bypass-magneettiventtiili on nimenomaan "se toinen", joka sijaitsee imusarjan päällä musta muovisuojan alla. Ei siis siinä kallen mainitsemana turbon päällä. Itse ohivirtausventtiili on integroitu ahtimeen, kuten jo kerrottiinkin. Vastaavasti hukkaportin magneettiventtiili eli varsinainen ahtopaineen säädön magneettiventtiili sijaitsee turbon päällä.

Tuo vikakoodi, P0033, viittaa siihen bypass:iin.
Siihen tulee myös kolme letkua: imusarjasta, ahtoputkesta ja ahtimen bypass-kalvolta.
Myös tässä tapauksessa kannattaa nuo letkut tarkistaa ja samalla kokeilla koeponnistaa tuon ahtimen kalvon kunto, ettei se vuoda. Jos ne ovat ok, niin sitten vain magneettiventtiili vaihtoon. Ei maksa paljoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja m&m »

Sen imusarjan päällä olevan magneettiventtiilin piuhat kannattaa myös tarkistaa, meikäläisen kulkineessa oli jostakin syystä piuha murtunut (älyttiin tarkistaa vasta magneettiventtiilin vaihdon jälkeen kun ei edelleenkään toiminut).
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Mahtavaa kyllä että näinkin pienessä ajassa väki vaivautunut jeesimään, turhaa pelkäsin siis :D Kiitos väelle!

Tuostapa tosiaan lähti tilaukseen TYC:n tai DEPO:n umpiot moottoreineen sitten, mitäpä noita turhaan alkaa vääntämään. Toista umpiota todennäköisesti olisi heikon valotehon takia joutunut vaihtamaan joka tapauksessa niin samalla menee molemmat.

Kiitoksia myös tuon bypassin suhteen, vika ei ole tosin uusinut vikakoodien nollauksen jälkeen eikä tuo tunnu tosiaan säksättävänkään kaasulta pois päästäessä enää, joten josko lienee käytön puutetta tjsp ollut. Oli tosiaan pari kuukautta ollut myynnissä ja kilometrejä ehkä 100 sinä aikana kertynyt.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TYC tai DEPO umpiot ovat todennäköisesti laadun osalta pettymys ellei odotus ole ala-arvoisen tasolla jo valmiiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY03 Sport Sedanin umpiot ja bypassin ohjausvena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Noita työkseen kun tuossa Motonetin tiskillä kauppaa, niin tietää mitä saa :lol:

Pääasia on että katastussetä on tyytyväinen ja hinta on halpa nyt tällä haavaa. Menee myllytyshommiksi noiden orkkisten suhteen joka tapauksessa, ja samalla tulee tutkittua mikä siinä säätömoottorissa on vikana kun ovat pöydällä. :)
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Vastaa Viestiin