EGR:n tulppaaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on useampi auto softailtu, viimeiset mahdollisuudet vielä jos jollakulla on tarvetta tänään helsinki-vaasa välillä. :) Reitillä ei suurta merkitystä joten sekä turku, tampere että jkl käy välietappeina.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 17:23

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja tatuplan »

Kysäsempä taas yhden asian EGR-tulppaukseen liittyen.

Kysyin paikalliseslta pajalta tulppausta, joka onnistuu. Hän kuitenkin suositteli egr:n lamaannuttamista softalla, jolloin esim moottori lämpenee nopeammin.

Itse en tuohon oikeen lämminnyt, koska eikös TTid koneen läpät/vivut ole arkaa tavaraa hajoamaan.

Onkos muilla kokemuksia? Umpeen vaan, niinkö?


Ja sitten toinen juttu. Kumiputki joka tulee välijäähdyttimeltä imusarjan puoleell (kuminen, musta, halk 70 mm) on murteilla. Kysäsin länsiautosta uutta, ja kehuivat sen hinnaksi 250 €ur. Olisko jollain jotain halvempaa konstia. Väliaikaisesti teippasin sen sähkärin ja roudarin teipillä, mutta se on kuitenkin väliaikainen ratkaisu
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Juuri sain Jcarlsonilta softan kiitos siitä. EGR samalla disabloitu.

Tänään sain aikaiseksi laittaa laipan myös EGR:n fyysisen tulppaamisen takeeksi. Aikaa ensikertalaiselta meni noin 10min johon sisältyi konetilan päälle "kipuaminen". ;)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tatuplan kirjoitti:Kysäsempä taas yhden asian EGR-tulppaukseen liittyen.

Kysyin paikalliseslta pajalta tulppausta, joka onnistuu. Hän kuitenkin suositteli egr:n lamaannuttamista softalla, jolloin esim moottori lämpenee nopeammin.

Itse en tuohon oikeen lämminnyt, koska eikös TTid koneen läpät/vivut ole arkaa tavaraa hajoamaan.
Molemmat on syytä tehdä. Tuossa suosituksessa ei ole mitään järkeä, ei se moottorin lämpeämiseen vaikuta onko EGR tulpattu ohjelmallisesti vai mekaanisesti. Tarkoitus on tulpata se todellakin niin ettei sieltä tule enää mitään moskaa läpi. Ei se imusarja siitä paljoa kiittele että sitä sotkettaisiin vain kylmällä koneella. TTiD lämpeää sen verran tehokkaasti eberin kanssa muutenkin ettei se ole mikään ongelma oli EGR suljettu tai ei.
Pelkästään mekaanisesti tulppaamalla syttyy vikavalo ja palaa, joten ei mene katsastuksesta läpi. Pelkästään softalla tulppaamalla jää riski että venttiili vuotelee silloin tällöin läpi aiheuttaen käyntihäiriöitä.

TTiD imusarja (ainakin 2008-2009 vuosimallien alkuperäinen) on heikompaa tekoa kuin TiDS:n, ja läppä voi hyvinkin tippua moottoriin. Putsattuna ja EGR tulpattuna riskin pitäisi olla huomattavasti pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Risto »

jcarlson kirjoitti:Pelkästään mekaanisesti tulppaamalla syttyy vikavalo ja palaa, joten ei mene katsastuksesta läpi.
Miksei mene? Olen katsastanut dieselautoja moottorin vikavalon palaessa ja se ei ole vaikuttanut mitenkään läpimenoon. Insinööri vielä eräällä kerralla harmitteli, että kun dieselissä vain pakokaasumittaus vaikuttaa niin hän ei voi nyt hylkyä antaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei lueta vikakoodeja OBD:sta mutta vikavalo ei saisi palaa. Kovinkaan selvää faktaa tästä ei mistään löydy joten käytännössä taitaa taas kerran olla katsastajasta kiinni. Arvosteluperusteissa kerrotaan että järjestelmän olemassaolo ja valon palamattomuus pitäisi edes tarkistaa, eikä oteta kantaa polttoaineeseen. Vuodesta 2004 tuo järjestelmä pakollisena dieseleistä tehtaalta lähtiessä löytyy, ja esim. Saksassa luetaan myös dieseleistä OBD:n kautta vikakoodit 2005 alkaen.

Mutta tottakai voi ajella menemään vikavalo palaen ja katsastaakkin, varmaan monesti läpi meneekin. Ottaa vaikka sen polttimon pois sieltä jos häiritsee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 17:23

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja tatuplan »

Ja sitten toinen juttu. Kumiputki joka tulee välijäähdyttimeltä imusarjan puoleell (kuminen, musta, halk 70 mm) on murteilla. Kysäsin länsiautosta uutta, ja kehuivat sen hinnaksi 250 €ur. Olisko jollain jotain halvempaa konstia. Väliaikaisesti teippasin sen sähkärin ja roudarin teipillä, mutta se on kuitenkin väliaikainen ratkaisu.

Onko jollain ratkaisuehdotusta?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Silikonisia ahtoletkuja saattaisi löytyä yleismallisena viriosana. Tuskin suoraan sopivaa mutta 250 eurolla askartelee jo monenlaista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Tuli vähän pieni kuva, mutta noin omani korjasin.

Motonetistä 2 tuuman mutka ja alumiiniputkea pätkä. Tuo kakstuumanen istuu AIKA napakasti tuohon läppäkotelon päähän. Isompi ongelma on tuo ic:n pää joka on muistaakseni 57mm, siihen ei löytynyt mitään valmista tuning mutkaa, joten jouduin sen tuosta originaalista sen pään parsimaan.


Kuva
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Katos katos, sielläkin hajonnut ahtoputki.. Meille vaihdettiin originaali joskus pari vuotta sitten ja alakäyrä + pystyputki on ylimääräisenä hyllyssä..
panukoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 20:04
Paikkakunta: Kuopijo

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja panukoo »

Terve vaan kaikille

Täällä huhuilee uusi saab omistaja. 1.9 ttid sc vector alla ja ajettu nyt hiukkasen yli 160 tkm. pelaa vielä moitteettomasti, mutta ajatuksena olisi päivittää nuo egr ja dpf hommat pois mielenpäältä. Ilmeisesti jCarlson on asiaan perehtynyt. Itse vaikutan täällä Kuopion suunnalla, joten kysyisinkin onko kenelläkään muulla halua ryhtyä kimppaa EGR poisto projektiin ja dpf poistoon?
Suapp iestä ja Suapp takkoo!
Saab 9-3 TTiD SC Vector
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Nyt kun on egr tulpattu ainoastaan mekaanisesti, niin huomasin tässä pari päivää sitten emännän töihin lähtiessä, että pöläytti pirssi melkoisen savupilven.

Illalla op-com autoon kiinni ja ihmettelemään, niin herjas ainoastaan tuota egr:ää. Siitä sitten ihmettelemään jotta mistä moinen savutus voisi johtua. Tarkastin sekä huohotusputken että imuputken mahdollisen huohotusöljyn palamisen takia, mutta olivat käytännössä kuivat joten tuskin se pilvi öljystäkään johtu.

Eli voiko kenties johtua siitä ettei ohjelmaa ole vielä muokattu?
Myös oman käden työ rupesi mietityttämään ja mahdollista imupuolen vuotoa ajattelin, mutta eikös siitä tule vikakoodi?
Tähän liittyen, niin osaako joku sanoa noita ahtopaine arvoja jos op-comilla rupean katselemaan. Yritin wis:siä vilkuilla, mutta en löytänyt/osannut katsoa oikeasta paikasta.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Oliskohan DPF lähtenyt puhdistumaan? Muistaakseni se sillon vähän tuppas savuttelemaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliko savu mustaa/harmaata dieselsavua vai vaaleaa vesihöyryä? Etenkin näillä keleillä vesihöyryä tulee putkesta reippaasti ja EGR tulpattuna siellä on osakuormilla kierrätetyn pakokaasun sijasta tuoretta ulkoilmaa -> enemmän kosteutta.

Jos mustaa savua niin sitten ahtovuoto voi olla mahdollista. Ei tule vikakoodia, mutta jos ahdot jää liian matalalla kiihdyttäessä niin tekee "fuel cutin".

Op-Comilla saa kätevästi logattua .csv tiedostoon (additional data list -> record) suuren määrän parametreja, mm. pyydetty ja saavutettu ahtopaine sekä ilman massavirta g/s.

Voihan se tietysti olla regeneraatiokin, se tosin käynnistyy vasta kun moottori on lämmin ja kuormitusta riittävästi. Pakokaasun lämpötila on hieman korkeampi EGR tulpattuna, joten regeneraatio toimii tehokkaammin ja käynnistyy helpommin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin