1.8t ei lämpene sisältä
1.8t ei lämpene sisältä
Missä mahtaa olla kennon vesiventtiili? Yön aikana saappi on päättänyt että kabiiniin ei tarvita lämmintä ilmaa. Kaikki muu toimii puhallukset, ilman suuntaukset, mutta kenno ei lämpene ja eberi pyörii vain hetken kun neste ei kierrä. Niin ja nestekkään ei ole jäässä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Moro
Oletkos IHAN varma ettei lämppärin kenno ole mennyt kohmeeseen?
Meillä kävi vastaavasti tuossa takavuosina. Ongelma aukes kun pistettiin mylly käyntiin ja kun oli hetken lämminnyt, niin rupesin käsin lutktuttelemaan kabiiniin meneviä letkuja sekä antamalla ko putkille kuumailma puhalinta. Hetken jumppaamisen vaati, mutta lähti kuin lähtikin lämmittämään.
Luonnollisesti seuraavana päivänä tapahtui pakkasnesteiden päivitys.
Oletkos IHAN varma ettei lämppärin kenno ole mennyt kohmeeseen?
Meillä kävi vastaavasti tuossa takavuosina. Ongelma aukes kun pistettiin mylly käyntiin ja kun oli hetken lämminnyt, niin rupesin käsin lutktuttelemaan kabiiniin meneviä letkuja sekä antamalla ko putkille kuumailma puhalinta. Hetken jumppaamisen vaati, mutta lähti kuin lähtikin lämmittämään.
Luonnollisesti seuraavana päivänä tapahtui pakkasnesteiden päivitys.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Ei ole tässä saabissa vesiventtiiliä. Ei käsittääkseni niitä ole käytetty enää aikoihin.
Lämppäri toimii ilmasekoitusperiaateella. Kennossa kiertää aina "täysillä" neste, mutta ilmakanavassa olevalla läpällä säädetään missä suhteessa ilmaa otetaan kennon läpi tai sen ohi.
Noiden kertoamasi oireiden perusteella viittaa tuohon edellisen viestin ongelmaan eli jäähdytysneste mennyt hyyhmäksi.
Lämppäri toimii ilmasekoitusperiaateella. Kennossa kiertää aina "täysillä" neste, mutta ilmakanavassa olevalla läpällä säädetään missä suhteessa ilmaa otetaan kennon läpi tai sen ohi.
Noiden kertoamasi oireiden perusteella viittaa tuohon edellisen viestin ongelmaan eli jäähdytysneste mennyt hyyhmäksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Itse epäilen tuota ilmaläppää. Paisuntasäiliössä neste on täysin juoksevaa ja sen pitäisi kestää 30 asteen pakkasen. Nyt kuitenkin pakkasta on vain 20 ja auto on ollut vain 6 tuntia sammuksissa ennen vian ilmestymistä.
Ja eberin vika oli polttoaineen saannissa. Sille nimittäin on oma tankki tässä autossa.
Ja eberin vika oli polttoaineen saannissa. Sille nimittäin on oma tankki tässä autossa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Vika lienee ilmaläppiä säätävän moottorin vaihteessa. Alkavat vanhemmiten jumittaa. Pakkasellakin saattaa olla osuutta asiaan. Ainkin omassa OG 93 lämpösäädön moottori on hanttimeihen jalkatilassa keskikonsolin sivussa. Jouduin kampeamaan vaihteen kantta hiukan auki, jotta rattaat pyörii herkästi. Jostain tältä sivustolta löytyi hyviä ohjeita. Nyt toiminut liki vuoden taas hienosti.
Saabisti vuodesta-76
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Tunti lämpimässä tallissa niin saabi alkoi lämmetä. Katsotaan mikä on tilanne huomenna kun auto on koko yön pakkasessa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Jos ottaa hanskalokeron sekä keskikonsolin sivupanelin irti, niin pääsee kattelemaan osaa niistä läppämoottoreista. En muista just nyt mikä niistä kolmesta keskikonsolin kyljessä näkyvästä moottorista ohjaa ilmaseosläppää, mutta se selviää helposti kun näpyttelee ilmastoinnista lämpötilanappeja ja kattoo mikä moottori tekee hommia. Jos autossa on ollut klassinen vesivuoto sisäilmafiltterin kautta auton sisälle, niin noi moottorit ja/tai liittimet on voinu saada myös vähän kosteutta itteensä.
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Taitaa se sittenkin jäätyä. Aamulla oli -25 ja eberi pyöri aluksi pari minuuttia ja sammui. Vesipumppu toki jäi pyörimään, kun laite yritti jäähdytellä itseään. Parilla uusinta startilla sama juttu. Seuraavaksi laitoin auton käyntiin ja putkissa tuntui selvää tärinää kun jää alkoi liikkua.
Voiko tuonne jäädä vesi makaamaan jonnekkin, kun autossa oli paljon laimeampi neste eberin korjauksen aikana. Eberin paikalleen laiton jälkeen kaadoin vain paisuntasäiliöön raaka nestettä, mutta ilmeisesti se ei ole sieltä sekoittunut tarpeeksi hyvin?
Voiko tuonne jäädä vesi makaamaan jonnekkin, kun autossa oli paljon laimeampi neste eberin korjauksen aikana. Eberin paikalleen laiton jälkeen kaadoin vain paisuntasäiliöön raaka nestettä, mutta ilmeisesti se ei ole sieltä sekoittunut tarpeeksi hyvin?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Samanlaista ongelmaa oli jäätymisen suhteen yhdellä tutulla kun raakaa nestettä lisäsi autoonsa, ei sekoittunut.
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Äsken otin nestettä pois avaten eberin letkun. Hetken sieltä tuli täysin punaista nestettä, sitten väri vaihtui aivan kirkkaaksi eli pelkäksi vedeksi. Eli ei ne nesteet sekoitu moottorissa vaan astiassa se sekoitus näemmä täytyy tehdä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t ei lämpene sisältä
Ja per..le. Aamulla -27 eperi lämmitti hetken kunnes sammui ja saapi ei lämpene... Pakko kai ne mehut on ottaa astiaan ja sekoitella.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77