9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noniin, käytetty huoltamolla.

Vaihdettiin laturi ja myös yritettiin vaihtaa akku, mutta jälkimmäinen ei ollut ihan sopiva.

Sitä en tiedä, kenen mittari pitää paikkansa, mutta omani näytti nyt laturin vaihdon jälkeen lämpimällä koneella noin 12,9Voltin jännitettä ja huoltamokaverin mielestä autosta löytyy yli 14Voltin jännite. Kumman mittari pitää enemmän paikkansa? Huoltamon mittari näytti koko ajan korkeampia lukemia.

Ihmettelin vain, voiko Exide olla noin huono... ei mitään potkua ollut koko akussa, se oli slut. Ja plus-johto (tämä on varmaa) oli hyvin kuuma moottorin käynnissä ollessa, hyvä ettei polta eristettä päältään. Ihan akun tyvestä plus-navalta oli sulattanut punainen plus-kaapeli mustaa lisäeristettä.

Mitä mieltä olette? Ajattelin hankkia paremman akun (laitettu tilaukseen ja tulee ensi viikolla asennetuksi toivottavasti) ja sitten se plus-kaapelin parantaminen on toinen seikka, senkin ajattelin teettää jollain osaavalla kaverilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Joissakin Biltema-yleismittareissa mittaustarkkuus on parantunut vaihtamalla uusi paristo mittariin.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Oma mittarini on UNI-T UT20B, ihka uusi. En tiedä sitten sen mittaustarkkuudesta, mutta huoltamon mittari oli vanha tai hyvin käytetty. Voisitko Eski ottaa sinäkin kantaa, sinulla vastaukset ovat realistisia? :) Sinulla on kuitenkin samanlainen moottorillinen auto.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko tuossa noin 16mm2:n kaapeli? Minkä kokoiseen olette päivittäneet sen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikea sanoa noista mittareista, mutta kyllähän niissä voi pientä heittoakin olla. Tarinasi kuulostaa kuitenkin siltä, että akkukaapeli kannattaa myös tarkistaa. Kaapelia ei ole pakko vaihtaa uuteen, kunhan liitokset käy läpi ja poistaa hapettumat (kuten RistoM on raportoinut aiheesta hiljattain).

Minulla on myös noin vuoden vanha laturi ja muutaman kuukauden ikäinen Exide Premium 85Ah ja nyt mittasin latausjännitteeksi 13,7V. Yli 14V lukeamia en muista ikinä mitanneeni tuossa autossa. Ajan yleensä esilämmityksen jälkeen noin 20km, mutta silti olen käyttänyt Ctekin Polaria vähintään kerran kuukaudessa ja kovilla pakkasilla jopa viikottain varmuuden välttämiseksi. Lepojännite on pysynyt noin 12,5V tasolla.

Simahtanut Exide kannattaisi ehkä vielä yrittää elvyttää oikealla perinteisellä akkulaturilla lämpimässä tilassa. Nämä älylaturit eivät välttämättä saa mitään aikaiseksi täysin tyhjään akkuun.

Eski
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eski kirjoitti:Vaikea sanoa noista mittareista, mutta kyllähän niissä voi pientä heittoakin olla. Tarinasi kuulostaa kuitenkin siltä, että akkukaapeli kannattaa myös tarkistaa. Kaapelia ei ole pakko vaihtaa uuteen, kunhan liitokset käy läpi ja poistaa hapettumat (kuten RistoM on raportoinut aiheesta hiljattain).

Minulla on myös noin vuoden vanha laturi ja muutaman kuukauden ikäinen Exide Premium 85Ah ja nyt mittasin latausjännitteeksi 13,7V. Yli 14V lukeamia en muista ikinä mitanneeni tuossa autossa. Ajan yleensä esilämmityksen jälkeen noin 20km, mutta silti olen käyttänyt Ctekin Polaria vähintään kerran kuukaudessa ja kovilla pakkasilla jopa viikottain varmuuden välttämiseksi. Lepojännite on pysynyt noin 12,5V tasolla.

Simahtanut Exide kannattaisi ehkä vielä yrittää elvyttää oikealla perinteisellä akkulaturilla lämpimässä tilassa. Nämä älylaturit eivät välttämättä saa mitään aikaiseksi täysin tyhjään akkuun.

Eski
Kiitän vastauksesta Eski! Onko alkuperäinen kaapeli 16mm2? Jos kuitenkin vaihtaisi sen (toinen vaihtoehto) parempaan ja isompaan, niin minkälaiseen? Mutta joo, halvemmaksi olisi tehdä uudet ja paremmat liitokset.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jus kirjoitti:Joissakin Biltema-yleismittareissa mittaustarkkuus on parantunut vaihtamalla uusi paristo mittariin.
Ihan sama homma oli "hinnat alkaen mallisessa" Flukessa... vanhalla patterilla näytti akun varaukseksi alle 10V, uudella 12.5V.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Vielä kertauksena: kannattaako tähän vaivaan tehdä mitään ennakkotoimenpiteitä esim. laittamalla jotain kemikaalia + napaan?

Tästä ei varmaan ole suurempaa hyötyä, jos kaapelissa paljon liitoksia?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mahtoivatko huollossa puhua 25 mm^2 kaapelista, vai oliko silloin ohituskaapelista puhe..

Meidän kaksivuotias Exide oli kadottanut vihreän hehkunsa, joka sittemmin palasi reilun viikon jokaöisellä ylläpitolatauksella.

Mittasitteko juhokare samasta paikasta, vai ottiko huolto laturilta ja sinä akulta..?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ristom kirjoitti:Mahtoivatko huollossa puhua 25 mm^2 kaapelista, vai oliko silloin ohituskaapelista puhe..

Meidän kaksivuotias Exide oli kadottanut vihreän hehkunsa, joka sittemmin palasi reilun viikon jokaöisellä ylläpitolatauksella.

Mittasitteko juhokare samasta paikasta, vai ottiko huolto laturilta ja sinä akulta..?
Eli sinä laitoit 25m2-kaapelin tilalle? Onko entinen vähän pienempi? Kyllä, mittasin jännitettä akulta kuten myös mittasi huoltamon kaveri. Jomman kumman mittari valehtelee nyt.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei ole vielä ohitusta tehty.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Auto on ollut huollossa ja se on korjattu nytten tämän ongelman tiimoilta.

Vaihdettiin laturi, josta kerroin, lisättiin toinen kaapeli rinnalle 35mm2 (entinen oli kait 25mm2) eli yhteensä 60mm2, uusi akku Vartan 90Ah AGM-akku JA Defan ilmeisesti 1204-ylläpitolaturi. Lähtee tulille huoltamokaverin mukaan tosi sutjakkaan ja kaapelit eivät enään kuumene. Aikaisemmin etenkin plus-kaapeli kuumeni niin ettei sitä saattanut kädellä koskea, akku paskana (saattoi olla myös akussa jotain vikaa) ja starttaus oli aina alusta pitäen (vuodesta 2012, kun auto ostettiin keväällä) käynnistyminen hyvin nihkeää. Pitää huomenna testata, että pelaako tämä toosa todella niin kuin kerrottu.

Mittaan vielä latausjännitteen, niin nähdään onko parannusta tullut. Huomenissa ehkä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jännitemittaus on nyt tehty samaisella mittarilla. Tulos oli 13,9Volttia. Ensin laturin vaihto auttoi 0,5Volttia ja tämä viimeisin kaapeliston laitto (ja ehkä Vartan AGM-akku) 1,0Volttia siihen vielä päälle. Eli saatiin kateltua 1,5Volttia lisää alkuperäiseen. Voisin todeta, että minkä ratkaisun huoltoyrittäjä, oli oikeastin erittäin hyvä! Hän siis laittoi toisen kaapelin entisen rinnalle, niin alkoi olemaan pinta-alaa, josta virta sai kulkea. Hänen mittari mukaan oli voltteja jopa 14,9. Ja virhe tuli tuossa kertoessani, että AGM-akkumme ei ole 90Ah vaan 80Ah, mutta onhan tuossa siinäkin ihan kohtuullisesti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Millaisia akkuja porukka on laittanut. Ei taida millään saada sopimaan tuollaista 350 pitkää akkua.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Thor| kirjoitti:Millaisia akkuja porukka on laittanut. Ei taida millään saada sopimaan tuollaista 350 pitkää akkua.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
Ei taida sopia, hieman pienempi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin