9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Kohta kevät kolkuttelee ovella. Meinaan hankkia noista kahdesta vaihtoehdosta.Autot ovat 9-5/2.3L JA 9-3/2.8L. Onko mitään puolesta tai vastaan kyseisistä autoista. Olisi mukavaa saada tietoo näiden kahden mallin moottorin ja voimansiirron hyvistä ja huonoista puolista!!Tietysti muustakin niihin liittyvistä asioista.Varaosien saannista yms!!Mtä kuluu polttoainetta ei ole olennaista, tulee niin vähän kilometrejä vuodessa. 8)
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Taitaa mennä makuasioiden puolelle.
Molemmista löytyy kyllä äkkiä hakemalla tältäkin foorumilta hyvät ja huonot puolet. :wink:
Eikös tuo 9-5 Aero kuitenkin ole parempi jos viri-vimma purasee pahasti. :mrgreen:
Ainakin tältä foorumilta löytyy tietotaitoa...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ajettavuuden puolesta itse valitsisin 9-3:n, mutta moottorin puolesta mielummin 9-5 Aeron. Kyllä tuo 2.8v6t on varsinkin automaattina niin janoinen laite, että varmasti alkaa kypsyttämään pienilläkin kilometreillä. Lisäksi autoa saa käyttää tankilla jatkuvasti, koska 9-3:ssa on varsin pieni tankki suhteessa tuollaisen bensakrematorion kulutukseen... 9-5:n voi lisäksi helposti softata biopoweriksi ja suorituskyky on hyvin samalla tasolla tuon V6:n kanssa. 2.8V6t-koneeseen saattaa joutua tekemään myös melkoisen hintavan jakoketjuremontin varsin vähillä kilometreillä...

Eski
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Olen kuulut siitä ketju rempasta,! Venyykös se, vai mikä on se syy miksi se pitää vaihtaa. Yleensä ketju koneet on pommin varmoja. Onko se ketju sitten hankala vaihtaa??.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ketju venähtää. V6-koneessa kettingin vaihto on vähän työläämpi ja muistelisin kuulleeni tarinoita noin 4000e hintaisesta remontista alle 100tkm ajetussa vehkeessä...

Eski
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Elikkä autosta on nostettava moottori pois, sitten pystyy vaihtaa ketjun. Onhan siinä hommaa!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Saanko edes vähän epäillä tuota ketjun venymis tarinaa ?

Eli en ole sitä mieltä ,että se olisi mitenkään yleistä. Toki varmaankin joskus on jostain koneesta ketju vaihdettu , huoltamattomuuden/pitkän huolto välin vuoksi.

Tuossa tunnin googlettamisella ei tullut kuin yksi auto vastaan jossa oli remontti jouduttu tekemään.

Jos teillä on heittää linkkejä keskusteluihin joissa ketjut venyy niin mielelläni niitä lukisin.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minuutin haulla löytyi ainakin pari ketjua, joista löytyy useampia tapauksia:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119709
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144493

Eski
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Eski kirjoitti:Minuutin haulla löytyi ainakin pari ketjua, joista löytyy useampia tapauksia:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119709
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144493

Eski
Niin no... nopealla oikoluvulla yksi selvä tapaus , kaksi autoa joista ei ollut loppu diagnoosia kirjoitettu ,eli vaihdettiinko ketju vaiko ei vai oliko jotain muuta vialla ?

Ulkomaalaisia foorumeita surffasin googlen kautta ja yksi tapaus tuli vastaan missä auto oli aikaisemmilla omistajilla ollut huonolla pidolla (liian pitkät huolto välit).

Toisaalla taas kerrottiin GM:n alkuperäis koneissa olevat tuollaista ilmiötä ,mutta taas sitten kehuttiin SAAB:in moottoriin tekemiä muutoksia.

Täytyy koputtaa puuta ... `kop``kop` 125tKm -06 taulussa ja ainoat hälyt tulleet tyhjästä tuulilasinpesuneste säiliöstä.

Eli mistään VAG viruksesta ei sentään ole kysymys. :wink:
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Eski kirjoitti:Minuutin haulla löytyi ainakin pari ketjua, joista löytyy useampia tapauksia:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119709
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144493

Eski
Komppaan JP,tä tässä, että tietääkö kukaan tai ketään joka olisi vaihtanut Saabiin kyseisen osan. Saksan sivuilla on paljon myynnissä 2.8 koneella olevia. Olisko syy jus tuo häiriö ilmoitus. Jotenkin vaan tuntus tuo isolla koneella oleva auto houkuttavan.Ei kai tuo koneen pos nostaminen niin hankalaa ole?? :)
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, enpä väittänytkään että tämä vika välttämättä joka V6-koneeseen iskee, mutta siihen voi varautua. Eipä tuollaisen pikkuremontin pitäisi mikään ongelma olla, jos on yleensä varaa ajella tuollaisella 15-20 litraa sadalla bensaa ryystävällä ajopelillä :mrgreen:

Eski
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Juxu »

2.8 V6-kone automaattilaatikolla on kyllä maukas paketti. Omani vaihdoin kylläkin äskettäin OG9-5 dieseliin. Auton vaihdon syy ei ollut jakopääremontin pelko, eikä siitä ainakaan vielä 147tkm:n jälkeen vielä ollut oireitakaan. Minun on nyt kuitenkin huono verrata tuohon 2.3 litraiseen Aeron myllyyn kun en ole sellaista omistanut. 2004 mallista 9-5 automaatti Aeroa olen joskus koeajanut (siinä rallatti joko jakoketju tai tasapainoakselin ketju).

Vaikka ketjun aloittajaa ei kulutuslukemat kiinnostaneetkan niin kerrottakoon että omani vei sekalaisessa ajossa ~10l/100km, 15l/100km kulutukseen en päässyt kuin asuntovaunua vetäessä.

Olen lukenut tältä foorumilta monta juttua 2.3 litraisen koneen jakoketjun ja tasapainoakselin ketjun venymisistä. Ehkä se on hiukan huokeampi remontti tuohon pienempään myllyyn. Tämänhetkinen kulkineeni onkin varustettu jakohihnalla ja niitäkin on vastaavista koneista useita hajonnut alle 100tkm vesipumpun takia.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Eski kirjoitti:.....jos on yleensä varaa ajella tuollaisella 15-20 litraa sadalla bensaa ryystävällä ajopelillä :mrgreen:

Eski
No mulla matka ajoissa 7,5l/100Km ja kaupungissa 10-11l/100Km , viime talvena yksi tankillinen kaupunki ajoa 15l/100Km (suti nii... vitus...) :wink:

Rehellisyyden nimissä voin sanoa ,että ajan melko paljon ajoja vuodessa työnantajan kustantamilla kulkineilla.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

No minulla tulee kilometrejä vuodessa Saabiin 10-15 tuhatta, se on sama syökö se 8l vai 15l sadalle. Pää asia että naapuria ottaa päähän, ei vaan. Olis mukavaa kerran eläessään omistaa tehokas auto. No olihan mulla se 2000 mallin 9-3 Aero, mikä liikku ihan mukavasti, mutta olen kuullut tuosta(2.8) pelistä, että on ihan eri peli kiihtyvyyden ja väännön puolesta. 8)
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja kalle »

Niin ei kai tommosta autoa haluavalla ole ensimmäisenä mielessä se pieni kulutus :wink: Köyhät ajjaa diiselillä vai miten se meni :twisted:
9-3 ss -03
Sotkamo
Vastaa Viestiin