Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari, koita vaan pitää pitempään sitä sormea siellä virtalukossa ja katso tapahtuuko sittenkään mitään.

Jusahh, ei kuulu rattilukon toimiakaan, jos auton nopeustieto ei ole käytettävissä. Turvallisuus syistä on homma näin, ettei rattilukko voi mennä päälle auton liikkuessa. Jos nopeustietoa ei saada, ei laiteta rattilukkoa sitten päälle ollenkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

petrisa kirjoitti:Rattilukon vapauttamiseen ei käytetä virtalukon kontaktipintoja.
Ainoastaan yhtä kontaktia tarvitaan rattilukon kannalta antamaan heräte CIM:lle, kun virtalukkoon työnnetään avain. Tämä toiminto käynnistää avaimen tarkistuksen ja edelleen virta- ja rattilukon vapautuksen. Ja tämän virtalukon herätekontaktin voi testata vaikka työntämällä sormen lukkoon. Tulee sidiin "key not accepted" tjsp herja.
Moi
Eilen tapahtui seuraavanlaisesti:
Kävin pistämässä webaston päälle ja napppasin ehkä vähän huonosti avaimen pois lukosta. Kun sitten menin käynnistämäään autoa ja laitoin avaimen virtalukkoon, niin sidiin tulee herja "steering lock malfunction". Rattilukko ei ole päällä mutta avain ei käänny mihinkään suuntaan. Keskuslukko toimii ok. Jos sormen työntää lukkoon niin ei tule mitään herjaa väärästä avaimesta..
Akku on ollut irti viime yön, mutta ei vaikutusta
Paljon löytyi juttua lukko-ongelmista, mutta tälläistä ei pistänyt silmään.

Onko ajatuksia miten kannattaisi lähteä hakemaan vikaa?

Ja rattilukko ei siis ole ollenkaan päällä, jotenkin tuntuu että se ei mennyt päälle kun nappasin avaimen pois webaston päälle laiton yhteydessä
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmeisesti se rattilukko on nyt jonkinlaisessa vikatilassa ja CIM ei anna lupaa vapauttaa virtalukkoa tuon takia. Turvallisuussyistä, kun ei ole varmuutta rattilukon toiminnasta, ei autolla voi ajaa.

Luultavasti ei ole nyt muuta ratkaisua kuin testeri kiinni ja ensi alkuun vikakoodien luku ja poisto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

petrisa kirjoitti:Ilmeisesti se rattilukko on nyt jonkinlaisessa vikatilassa ja CIM ei anna lupaa vapauttaa virtalukkoa tuon takia. Turvallisuussyistä, kun ei ole varmuutta rattilukon toiminnasta, ei autolla voi ajaa.

Luultavasti ei ole nyt muuta ratkaisua kuin testeri kiinni ja ensi alkuun vikakoodien luku ja poisto.
Ok, kiitos vastauksesta. Op-com on tilattu joten sitä odotellessa sitten..
AriMatti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 15:34

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja AriMatti »

Viitaten tuohon alkuperäiseen aiheeseen eli rattilukon toimimattomuuteen,niin ei se tosiaan pelkällä virtalukon fiksaamisella tullut mulla kuntoon.Ammattimies vaihtoi rattilukon,cimmin ja virtalukon. Nyt toimii kuin junan vessa. :)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja karg »

petrisa kirjoitti: On tullut myös kokeiltua sitä, että pitääkin avainta vain lähellä virtalukkoa samalla kun työntää sormen virtalukkoon. Ja kas, avain tunnistetaan. Rattilukko napsahtaa pois päältä. En kuitenkaan alkanut kokeilemaan sormella vääntää virtoja päälle ja edelleen autoa käyntiin. Olisi kai sekin onnistunut.
Tein samat temput ootellessani laivan rantautumista ja havainnot oli just samoja.
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

jupe1 kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Ilmeisesti se rattilukko on nyt jonkinlaisessa vikatilassa ja CIM ei anna lupaa vapauttaa virtalukkoa tuon takia. Turvallisuussyistä, kun ei ole varmuutta rattilukon toiminnasta, ei autolla voi ajaa.

Luultavasti ei ole nyt muuta ratkaisua kuin testeri kiinni ja ensi alkuun vikakoodien luku ja poisto.
Ok, kiitos vastauksesta. Op-com on tilattu joten sitä odotellessa sitten..
Mutta eikös autossa pidä olla virrat päällä jos siihen yrittää kiinni op-commilla?
Ja kun nyt se on juuri ongelma ettei virtoja saa päälle kun avain ei käänny.
Huoh..
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja hasha »

Saakohan virrat väkisin päälle jos työntää sen lukitustapin sivuun ja kääntää virtalukon on-asentoon?

Vaatii tietysti, että lukko on irrotettu ja avattu. Tuli vaan mieleen kun se oli irti/purettuna ja putsasin sen samalla kun poistin keskikonsolin natinoita, niin ei näyttänyt kovin ihmeelliseltä lukon tekniikka.

Tällä tavalla obd-portille voisi ehkä saada virrat ja yhteyden auki... En sitten tiedä mitä tapahtuu jos virrat kytkee kun cim ei suostu lukitustappia siirtämään, vai tapahtuuko yhtään mitään...
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

OBD-porttiin tulee jatkuva virta.
Joten esim. testeri tmv. obd-adapteri saa kyllä virran.
Ongelmaa voi kuitenkin tulla yhteyden muodostuksen kanssa, jos virtoja ei saa päälle, kun käytetään jotain muuta testeriä kuin saabin oma (tech 2).

Olen kuitenkin testannut omaan autooni Launchin testeriä ja muistaakseni myös Op-Comia, niin ne (launch varmasti) toimivat vaikka virtoja ei saa päälle. Toki kaikkiin ohjainlaitteisiin ei saa yhteyttä esim. sellaisiin jotka saavat virrat virtalukon ohjaamana. Kuitenkin esim. sähkökeskuksiin, Cim:iin, Bdm:ään jne saa yhteyden, koska ne toimivat jatkuvalla virralla (ei virtalukon kautta). Jotain yhteysongelmaa kuitenkin muistaakseni meinasi olla, taisi katketa aina kesken kaiken, mutta keksin siihen ratkaisun. Kun pitää koko ajan valokatkaisijasta parkkeja päällä, niin homma toimi Ok. Toki, toivottavasti se puoli autosta toimii :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Virtalukon fiksaus -03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

petrisa kirjoitti:OBD-porttiin tulee jatkuva virta.
Joten esim. testeri tmv. obd-adapteri saa kyllä virran.
Ongelmaa voi kuitenkin tulla yhteyden muodostuksen kanssa, jos virtoja ei saa päälle, kun käytetään jotain muuta testeriä kuin saabin oma (tech 2).

Olen kuitenkin testannut omaan autooni Launchin testeriä ja muistaakseni myös Op-Comia, niin ne (launch varmasti) toimivat vaikka virtoja ei saa päälle. Toki kaikkiin ohjainlaitteisiin ei saa yhteyttä esim. sellaisiin jotka saavat virrat virtalukon ohjaamana. Kuitenkin esim. sähkökeskuksiin, Cim:iin, Bdm:ään jne saa yhteyden, koska ne toimivat jatkuvalla virralla (ei virtalukon kautta). Jotain yhteysongelmaa kuitenkin muistaakseni meinasi olla, taisi katketa aina kesken kaiken, mutta keksin siihen ratkaisun. Kun pitää koko ajan valokatkaisijasta parkkeja päällä, niin homma toimi Ok. Toki, toivottavasti se puoli autosta toimii :D .
Ok, kiitos vastauksesta!!.
Pitääpä kokeilla kun pääsee kotiin.
Saattaa olla myös että ongelma on com-usb muuntimessa tai ohjelmassa jonka eilen latasin..
Vastaa Viestiin