Latausjännite
Re: Latausjännite
Luulisi, että Saabeissakin jotain latauslogiikkaa olisi akulle, en ole siihen perehtynyt. Voihan sinne periaatteessa laittaa mitä vain, kyse on vain siitä, että missä ajassa akku halutaan kuinka täyteen ja kaivataanko sille vielä jonkinlaista elinikää...
Mutta nuo 14,4V ja 13,7V voi löytää esim. Yuasan lyijyakkujen datalehdestä (ei ihan suoraan, mutta laskinta käyttämällä).
Löytyisiköhän Wissistä skemoja Saabin laturipuolelle... pitääkin tarkistaa kun kerkeää...
Mutta nuo 14,4V ja 13,7V voi löytää esim. Yuasan lyijyakkujen datalehdestä (ei ihan suoraan, mutta laskinta käyttämällä).
Löytyisiköhän Wissistä skemoja Saabin laturipuolelle... pitääkin tarkistaa kun kerkeää...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Latausjännite
Nyt sitten tuli mullekkin viesti tauluun, ettei akku lataudu ja auto oli tuo TTid km 67 000 -08 vm. Vasta vaihdettiin se pluskaapeli ja uusi akku, joten taisi mennä nyt sitten se laturi...
En taida uskaltaa ajaa huoltoon, kun 25 kilsaa matkaa ja tulin jo muutaman kilometrin tänne kotiin töistä varoitusvalo palaen.
No, katellaan huomenna, milloin sais aikaa merkkihuoltoon. Onnistuiskohan jossain pikkupajalla vaihto, jos sais alkuperäisen osan?
En taida uskaltaa ajaa huoltoon, kun 25 kilsaa matkaa ja tulin jo muutaman kilometrin tänne kotiin töistä varoitusvalo palaen.
No, katellaan huomenna, milloin sais aikaa merkkihuoltoon. Onnistuiskohan jossain pikkupajalla vaihto, jos sais alkuperäisen osan?
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Latausjännite
Varmasti onnistuu. Hiukan siinä joutuu tekemään töitä, koska laturi ei ihan suoriltaan mahdu oikein mitään kautta ulos tulemaan. Onnistuu kuitenkin kotimekaanikoltakin.
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Re: Latausjännite
Itse latasin akkua yön yli Ctekillä, lämmitin autoa eberillä noin 20 min ja ajoin laturin valo palaen noin 20 kilsaa -15 asteen pakkasessa huoltoon. Kyllähän tuon laturin vaihtaa kotimekaanikkokin, mutta ei välttämättä ole kovin mukava homma ainakaan taivasalla pakkasessa...
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Tuli tuossa tänään tutkailtua ja yli 14V näyttelee OBDn kautta ajaessa.Thor| kirjoitti:Kertokaahan nyt onko normaalia ettei latausjännite nouse missään tilanteessa yli 14V ja normaalisti vaihtelee maantiellä ajellessa 13,2-13,8V. Nämä arvot on otettu OBD lukijalla ja Torque ohjelmalla. Suoraan laturilta (laturilta mitaten ja moottoriin maadoittaen) tulee kyllä yleismittarilla 14,1-14,4V riippuen kaasusta. Kuuluuko tuon vähetä tällä tavalla matkalla?
14,5V molemmin puolin vaihteli.
Piti vilkasta huvikseen kun noita pakkasia taas lupailee...
Re: Latausjännite
Tuli kans vilkaistua, 12,4 V.
Ylläpitolaturin kanssa pärjännyt kivasti..
Katsotaan mitä jännite on akkukaapelioperaation jälkeen.
Ylläpitolaturin kanssa pärjännyt kivasti..
Katsotaan mitä jännite on akkukaapelioperaation jälkeen.
Re: Latausjännite
Wissistä tongittua:
Saabin laturissa on itsessään sisällä säädin, joka pyrkii pitämään jännitteen 14 voltin nurkilla. Ei siis ollenkaan sellaista tasavirtalaturia, josta puhuin aiemmin. Se on oikeastaan itsesäätyvä ja pyrkii pysymään tuossa 14 voltissa kierrosluvusta riippumatta. Tosin tiettyä rajaa alhaisemmalla tyhjäkäynnillä laturin magnetointi kytketään irti ja laturi ei enää lataa vähentäen moottorin kuormaa ettei moottori sammuisi. Ja jos lähtöjännite jää oleellisesti alhaisemmaksi kuin 14V, on varmaankin itse laturissa vikaa joko säädinosassa, sillä se säätelee magnetointivirtaa, joka siis suoraan vaikuttaa lähtöjännitteeseen, tai sitten siinä voi olla hiiletkin kuluneet; hiilien kautta annetaan roottorille magnetointivirta, jota ilman ei siis latausjännitettä heru, tai ainakaan ei tarpeeksi. Eipä tuossa oikein muuta vikaantuvaa tuntuisi olevan. Ja jos jännitettä ei tule vähintään sanotaan nyt vaikka 13,5 V, niin akku ei kyllä tule täyteen. Moottorinohjausyksikkö lähettänee magnetointijännitettä laturille jatkuvasti, vaikka laturi osaa sen tehdä itsekin ladatessaan. Ja latausjännite ei näyttäisi olevan kovin puhdasta tasasähköä vaan siinä on aikamoista rippeliä päällä, joten eri mittarit saattavat näyttää hieman eri arvoja. Saabin omat diagnoosityökalut varmaan näyttävät suht. oikein. Kertovat myös, että kaasun muodostuminen akussa alkaa 14,4 voltin kohdalla.
Saabin laturissa on itsessään sisällä säädin, joka pyrkii pitämään jännitteen 14 voltin nurkilla. Ei siis ollenkaan sellaista tasavirtalaturia, josta puhuin aiemmin. Se on oikeastaan itsesäätyvä ja pyrkii pysymään tuossa 14 voltissa kierrosluvusta riippumatta. Tosin tiettyä rajaa alhaisemmalla tyhjäkäynnillä laturin magnetointi kytketään irti ja laturi ei enää lataa vähentäen moottorin kuormaa ettei moottori sammuisi. Ja jos lähtöjännite jää oleellisesti alhaisemmaksi kuin 14V, on varmaankin itse laturissa vikaa joko säädinosassa, sillä se säätelee magnetointivirtaa, joka siis suoraan vaikuttaa lähtöjännitteeseen, tai sitten siinä voi olla hiiletkin kuluneet; hiilien kautta annetaan roottorille magnetointivirta, jota ilman ei siis latausjännitettä heru, tai ainakaan ei tarpeeksi. Eipä tuossa oikein muuta vikaantuvaa tuntuisi olevan. Ja jos jännitettä ei tule vähintään sanotaan nyt vaikka 13,5 V, niin akku ei kyllä tule täyteen. Moottorinohjausyksikkö lähettänee magnetointijännitettä laturille jatkuvasti, vaikka laturi osaa sen tehdä itsekin ladatessaan. Ja latausjännite ei näyttäisi olevan kovin puhdasta tasasähköä vaan siinä on aikamoista rippeliä päällä, joten eri mittarit saattavat näyttää hieman eri arvoja. Saabin omat diagnoosityökalut varmaan näyttävät suht. oikein. Kertovat myös, että kaasun muodostuminen akussa alkaa 14,4 voltin kohdalla.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Latausjännite
No niin, tuoretta tietoa huollosta.
Latauskaapeli kulkee laturilta ensin startille ja sitten akulle, yht. 4 kaapeliliitosta, jopa 8 liitospintaa amatöörimatematiikalla. Jännitehäviötä oli paljon. Lähtötilanne oli huollon mukaan 13V tasan ja saivat liitokset aukomalla, putsaamalla ja kiristämällä voltin takaisin. Nyt lataa siis 14V. Huollon mielestä startille jäi vielä jännitehäviötä 0,4V.
Ehdottivat seuraavaksi laitettavan suoran ohituskaapelin laturilta akulle. Kuulostaa järkevältä. Laturi oli ehjä, kuten vuoden vanhalta laturilta voi odottaakin. Kotimittaus 12,4 V antoi kyllä aihetta tämänkin epäilyyn..
Latauskaapeli kulkee laturilta ensin startille ja sitten akulle, yht. 4 kaapeliliitosta, jopa 8 liitospintaa amatöörimatematiikalla. Jännitehäviötä oli paljon. Lähtötilanne oli huollon mukaan 13V tasan ja saivat liitokset aukomalla, putsaamalla ja kiristämällä voltin takaisin. Nyt lataa siis 14V. Huollon mielestä startille jäi vielä jännitehäviötä 0,4V.
Ehdottivat seuraavaksi laitettavan suoran ohituskaapelin laturilta akulle. Kuulostaa järkevältä. Laturi oli ehjä, kuten vuoden vanhalta laturilta voi odottaakin. Kotimittaus 12,4 V antoi kyllä aihetta tämänkin epäilyyn..
Re: Latausjännite
Tietääkö Oulun seudun saabistit, mikä liike Oulussa tekee hyvää kaapeliasennusta autoihin? Onko Oulun Autosähkö tuttu kenellekään? Ajattelin mennä sinne...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Latausjännite
On olemassa liitosrasvaa, jota käytetään tyypillisesti veneiden sähköliitoksissa ettei pääse korroosio kylään. Tulee Saabin liitosten määrästä ja alttiudesta mieleen, että voisi olla hyväksi. Tiedätkö, laittoivatko? Jos liitos ei ole ilmatiivis, kosteus hiipii sinne kuitenkin ajan kanssa.Ristom kirjoitti:No niin, tuoretta tietoa huollosta.
Latauskaapeli kulkee laturilta ensin startille ja sitten akulle, yht. 4 kaapeliliitosta, jopa 8 liitospintaa amatöörimatematiikalla. Jännitehäviötä oli paljon. Lähtötilanne oli huollon mukaan 13V tasan ja saivat liitokset aukomalla, putsaamalla ja kiristämällä voltin takaisin. Nyt lataa siis 14V. Huollon mielestä startille jäi vielä jännitehäviötä 0,4V.
Ehdottivat seuraavaksi laitettavan suoran ohituskaapelin laturilta akulle. Kuulostaa järkevältä. Laturi oli ehjä, kuten vuoden vanhalta laturilta voi odottaakin. Kotimittaus 12,4 V antoi kyllä aihetta tämänkin epäilyyn..
Mielenkiinnosta, minkä ikäinen autosi on? Ihan vertailuna omaan, kun enpä ole tullut mittailleeksi latausjännitettä akulta, että ehkäpä pitäisi ja vastaavat liitokset voi hyvinkin olla vastaavassa kunnossa...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Latausjännite
5/2008 SS TTiD 147.000km.
Laturi vaihdettu muistaakseni vähän päältä 120.000km 12/2012.
Exiden akku 3/2012.
Omalla mittarilla sain nyt operaation jälkeen 14,0 V. Eli 1,6 V löysivät takaisin.
Laturi vaihdettu muistaakseni vähän päältä 120.000km 12/2012.
Exiden akku 3/2012.
Omalla mittarilla sain nyt operaation jälkeen 14,0 V. Eli 1,6 V löysivät takaisin.
Re: Latausjännite
Denso laturin korjaus löytyi samalla kun Vw:n laturin korjausohjeita etsin. Ei kovin pahan hintainen korjaus jos tuo kyseinen "rectifier" rikki, 19e+3,5e postit vrt motonet 269e vaihtolaturi. Työnä ei näytä kovin pahalta tuon videon perusteella. Tuskin tuollaisissa about 100tkm käytössä olleissa latureissa liukurenkaat, laakerit yms. vielä loppu.
Ebay linkki ihan laatuosaa, ntn:n laakerit tuli valeon korjaussarjan mukana.
Ebay linkki ihan laatuosaa, ntn:n laakerit tuli valeon korjaussarjan mukana.
Re: Latausjännite
Näyttää Densot paukkuvan. Pistetääs rohkaisuna kokemukset jakoon.
Pari viikkoa sitten ilmestyi SID ilmoitus "battery not charging". Halvalla yleismittarilla mitattuna akun jännite ~12.5V ja auton käydessä jännite ~11.5V. Auto 80tkm ajettu TTid.
Merkkihuollosta olisi saanut uuden Denson karvan alta 300€ ja Motonetissä näytti olevan 269€, kuten tuossa ylläkin mainittu. Ei siis tuo koko laturikaan hinnankiroissa ole, mutta koska nuo tasasuuntaajat/diodisillat tuntuvat olevan ko. laturin heikko kohta niin ajattelin kokeilla ensin korjausta.
Brittein ebaysta tilattu osa tuli kolmessa päivässä kotiin ja hintaa kertyi 21,50€ (osa 17,50€ + postit 4€). Paketissa seurasi mukana vielä tarvittava juotostinakin. Osan tilasin ylläolevalta ebay kauppiaalta Irlannista.
Laturin irroitus ja tasasuuntaajan vaihto ei ole vaikea homma. Edellisessä viestissä videolinkki kertoo kaiken oleellisen tasasuuntaajan vaihtoon ja WIS:stä löytyy laturin irroitukseen ohjeet, toisaalta kaikki WIS:n ohjeistamat komponenttien irroitukset eivät ole tarpeen. Ilmansuodatinkoteloon liittyvät kaapelit, anturit, klemmarit ym. jutut voi aivan hyvin jättää paikalleen. Hankalin homma lienee itse laturin pois saanti kolostaan, kun kaikki kaapelit ja kiinnikkeet on irroitettu. Laturi on painava ja varsin ahtaassa paikassa, näin siis ainakin tupliksessa. Yläkautta, kohti auton keskilinjaa laturia siirtämällä, tuon kuitenkin saa pois. Kaapeleita ja putkia joutuu tönimään pois tieltä, kaveri ei tässä vaiheessa ole pahitteeksi. Takaisin asennus sujuukin jo helpommin.
Edit.
Lopputulos: Vika korjaantui, vikailmoitus poistui ja latausjännite akulta mitattuna ~14.0V. Aikaa kului noin 3 tuntia ja rahaa säästyi osissa n.250€ - töissä varmaan toinen saman verta.
Pari viikkoa sitten ilmestyi SID ilmoitus "battery not charging". Halvalla yleismittarilla mitattuna akun jännite ~12.5V ja auton käydessä jännite ~11.5V. Auto 80tkm ajettu TTid.
Merkkihuollosta olisi saanut uuden Denson karvan alta 300€ ja Motonetissä näytti olevan 269€, kuten tuossa ylläkin mainittu. Ei siis tuo koko laturikaan hinnankiroissa ole, mutta koska nuo tasasuuntaajat/diodisillat tuntuvat olevan ko. laturin heikko kohta niin ajattelin kokeilla ensin korjausta.
Brittein ebaysta tilattu osa tuli kolmessa päivässä kotiin ja hintaa kertyi 21,50€ (osa 17,50€ + postit 4€). Paketissa seurasi mukana vielä tarvittava juotostinakin. Osan tilasin ylläolevalta ebay kauppiaalta Irlannista.
Laturin irroitus ja tasasuuntaajan vaihto ei ole vaikea homma. Edellisessä viestissä videolinkki kertoo kaiken oleellisen tasasuuntaajan vaihtoon ja WIS:stä löytyy laturin irroitukseen ohjeet, toisaalta kaikki WIS:n ohjeistamat komponenttien irroitukset eivät ole tarpeen. Ilmansuodatinkoteloon liittyvät kaapelit, anturit, klemmarit ym. jutut voi aivan hyvin jättää paikalleen. Hankalin homma lienee itse laturin pois saanti kolostaan, kun kaikki kaapelit ja kiinnikkeet on irroitettu. Laturi on painava ja varsin ahtaassa paikassa, näin siis ainakin tupliksessa. Yläkautta, kohti auton keskilinjaa laturia siirtämällä, tuon kuitenkin saa pois. Kaapeleita ja putkia joutuu tönimään pois tieltä, kaveri ei tässä vaiheessa ole pahitteeksi. Takaisin asennus sujuukin jo helpommin.
Edit.
Lopputulos: Vika korjaantui, vikailmoitus poistui ja latausjännite akulta mitattuna ~14.0V. Aikaa kului noin 3 tuntia ja rahaa säästyi osissa n.250€ - töissä varmaan toinen saman verta.
Re: Latausjännite
Täällä tutkittu obd autodoctorilla kumpaakin dieseliä.
TTiD (aj. 97tkm) lataa 14.4-14.8volttia.
TiDS (aj. 213tkm) lataa 13.0-13.7volttia. Akun napa jännitteen mittailin jokin aika sitten yleismittarilla ja se oli muistaakseni 12 voltin tietämillä. Rasitus testerillä viisari meni alle hyvän rajan vaikka akkua latasi päivän erillisellä laturilla. Eli taitaa tuo alempi jännite jo johtua huonosta akusta. Toki liitoksissakin saattaa olla sanomista.
TTiD (aj. 97tkm) lataa 14.4-14.8volttia.
TiDS (aj. 213tkm) lataa 13.0-13.7volttia. Akun napa jännitteen mittailin jokin aika sitten yleismittarilla ja se oli muistaakseni 12 voltin tietämillä. Rasitus testerillä viisari meni alle hyvän rajan vaikka akkua latasi päivän erillisellä laturilla. Eli taitaa tuo alempi jännite jo johtua huonosta akusta. Toki liitoksissakin saattaa olla sanomista.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Latausjännite
Mittaa molemmista vertailun vuoksi myös jännite laturilta ja jännite laturin plussan ja akun plussan välillä. Jospa on vikaa virtakaapeleissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00