Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kampuran tp-rattaassa on todellakin kaksi täppää kun katsoin tätä kuvaa

http://imageupload.co.uk/files/hg299r4t9ihtsprcbr9w.jpg

Tuota ei kyllä tullut huomattua asennettaessa, taisi mennä ton osalta tuurilla, ainakaan ei tärissyt enää rempan jälkeen.

Tässä kuvassa jos vertaa, niin mulla taitaa olla just toisen täpän kohdalla kun jakoketjurattaan täppä on n. kl. 22 kohdalla. Tossahan konetta on jo pyöritelty muutama kierros niin tp-ketjun täpät ei ole samassa paikkaa, mutta joka kohdin saman verran täpästä sivuun.

http://imageupload.co.uk/files/id03sb534he3oxflbku2.jpg

Löytyiskö wis:sta tietoa missä asennossa kampura tulee olla tp-ajoitusta tehdessä?

Kyllähän kone taitaa olla eri tahdissa tp-systeemiin nähden riippuen kumpi täppä on ketjun merkin kohdalla, joku viisaampi voi varmaan valaista tilannetta.

Ite käytin öljypohjaan crc 5910 mustaa tiivistemassaa motonetista. Vielä ei ainakaan ole vuotanut.

Tossa on juttua jakopään säädöstä:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144749
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Noniin, tulipa taas kerran käytettyä jakokotelo auki ja ajoiteltua tuota tasapainoketjua. Hihnapyörästähän tosiaan löytyy ajoitushahlo ja vastamerkki jakokotelosta sen vasemmalla olevan patin yläpuolelta, näin hihnapyörä asettaen ja kotelo auki niin tasapainorattaan täppä osoittaa suoraan alas ja jakoketjun keltainen täppä siellä n.klo 16. Elikkäs näyttäis siltä että olin laittannut ajoituksen aiemmin kuten pitääkin, pyörittämällä ketjua myös sen toisen täpän osoittaessa alas ovat tasapainoakselien merkinnät oikein kuten hasha mainitsikin.
Eli nyt näyttää siltä, että jotain muuta on pielessä mutta mitä? Onko kellää tietoa onko kiristäjässä jokinlainen takalukko kun se laukaistaan? Nimittäin kun sormivoimin painaa ketjun alapuolelta niin kiristimen mäntä painuu sisäänpäin helposti eikä ketju tunnu kovinkaan tiukalta. Eli voisko olla näin että olen saanut valmiiksi viallisen kiristäjän tai sitten ketju vaan on liian venähtänyt, tosin kiristimen mäntä ei tule ulos kuin n. 4-5mm ja varojahan siinä pitäis olla reilusti enemmän.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kyllä se kiristäjä pitää toimia vain yhteen suuntaan, eli kiristää. Voihan se olla, että se lukitusmekanismi ei ole mennyt kohdalleen kun irrotit sen ja ns. nollasit kiristäjän, eli avasit lukituksen ja painoit tapin sisään.

Ite tutkailin vanhaa kiristäjää ja kyllä sen sai nollattua toimivaksi uudestaan.

Varmasti ketju pääsee hyppäämään jos ei pysy kireällä, mutta sun tapauksessa se ei ole edellisen säädön jälkeen hypännyt kun oli ilmeisesti samassa asennossa nyt kun avasit uudestaan. Kiristin tosin pysyy moottorin käydessä kireänä öljynpaineen avulla, ymmärtääkseni lukitus vain varmistaa, ettei se pääse löystymään ja hyppäämään kun ei ole paineita.

Sitä en osaa sanoa missä asennossa tuo kone pitää olla säädettäessä tp-ajoitusta. Mistä sait tiedon, että hihnapyörän ollessa tietyssä kohtaa on tp-ratas oikeassa asennossa, tai että oikea tp-rattaan täppä on alas päin?

Sen ainakin tiedän, ettei kone enää tärise kun ketju on niin kuin kerroin, eli jakoketjun keltainen täppä n. klo. 22 kohdassa kuten kuvassa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Niin wissin mukaan kampiakselin hihnapyörä tulee olla nollattuna merkkien mukaan tällöin 1-sylinteri on yläkuolokohdassa. Näin asetettuna tasapainorattaan täppä on alas ja jakorattaan keltainen klo. 16. Mutta tämä on on siis wissin ohje, toisaalta tasapainorattaan täppä.on wissin mukaan n. Klo17 kohdalla mutta mielestäni se ei ole mitenkään mahdollista jos haluaa että merkatut ketulenkit kohdalleen. Täytyy vielä yrittää tuolla sun tavalla sekä varmistaa kiristäjän toiminta.
Btw. Toinen laahaimen kappale löytyi öljypohjasta eikä siinä ollut muita vaurioita kuin tuo katkeamiskälki.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Tässä aika hyvä linkki aiheeseen liittyen. Siinä näkyy tuo hihnapyörän merkki jolle on vastinmerkki jakokotelossa. Kiila osoittaa ylöspäin jolloin jakoketjun rattaan keltainen täppä on siinä klo 16 kohdilla. (ei tosin näy kuvassa tuota)
http://www.scanobd2.com/manualImg/upfile/1-3%289%29.jpg

Tässä vielä sivulta kopioidut ohjeet (jakopään purku&kasaus)

Removal
Ensure crankshaft at TDC on No.1 cylinder [1].
Ensure camshafts at TDC on No.1 cylinder [2].
Remove:
Timing chain tensioner [3].
Exhaust camshaft sprocket.
Inlet camshaft sprocket complete with timing chain.
Balancer shaft chain tensioner [4].
Tensioner rail and chain guides.
Balancer shaft chain.
Installation


NOTE: Degrease ends of camshafts and camshaft sprockets.

Ensure crankshaft at TDC on No.1 cylinder.
NOTE: Align crankshaft keyway at 12 o'clock position.

Install balancer shaft chain
NOTE: Balancer shaft chain has two silver coloured links and one copper coloured link.

Align copper coloured chain link with timing mark on front balancer shaft sprocket [5].
Align silver coloured chain links with timing mark on rear balancer shaft sprocket and crankshaft sprocket [6] & [7].
Install timing chain guides and tensioner rail.
Lock balancer shaft tensioner before installation:
Turn plunger clockwise.
Press plunger into tensioner body.
Insert tensioner locking tool [8].
Install balancer shaft tensioner [4].
Remove tensioner locking tool [8].
Install inlet camshaft sprocket with timing chain.
Install exhaust camshaft sprocket.
Ensure camshaft sprockets turn freely.
Lock timing chain tensioner before installation:
Remove tensioner plunger.
Turn inner plunger clockwise until locks.
Refit tensioner plunger.
If tensioner gasket or 'O' ring damaged: Replace timing chain tensioner [3].
Press tensioner rail briefly against tensioner to unlock tensioner plunger.
Remove No.2 and No.7 camshaft bearing caps.
Install camshaft locking tools [9].
Temporarily tighten camshaft sprocket bolts to:
A: 30 Nm [10].
Ensure crankshaft pulley timing marks aligned [1].
Crankshaft pulley bolt MUST only be used once.
Remove camshaft locking tools [9]. Tighten camshaft bearing caps to 8 Nm.
Hold camshafts with spanner. Tighten camshaft sprocket bolts to:
B: 85 Nm + 30° [10].
Turn crankshaft two turns clockwise.
Ensure crankshaft at TDC on No.1 cylinder [1].
Ensure camshafts at TDC on No.1 cylinder [2].
Remove No.2 and No.7 camshaft bearing caps. Ensure camshaft locking tools can be fitted. If not, repeat installation
procedures.
Remove camshaft locking tools [9]. Tighten camshaft bearing caps to 8 Nm.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jaa-a, on se tietysti loogista että kone tulee olla ykköspytyn osalta YKK:ssa säädettäessa ketjuja.

Ei millään muistu mieleen olisinko sitä tarkistanut, voi tietysi olla että meni ihan tuurilla jotenkin kohdalleen sitten kun ei tärise enää :lol: tp-palikoiden ajoitus on ainakin oikein, mutta onko nämä nyt sitten jakoon nähden oikein on toinen asia.

YKK tulisi ilmeisesti varmistaa vielä keinuvipuja koittamalla, etteivät paina venttiileitä...
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Antti26
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 20:26
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Antti26 »

Pukkaakohan sammaa vikaa omaan saabiinkin täristää vähän ja muriseen kylmänä. tekee tämän ehkä 15 startaus kerrasta yhden kerran. Lämpimällä koneella käy ihan normaalisti. Onko teidän autoissa alkanut samalla lailla ja tekeekö, joka käynnistyksen jälkeen murinaa ja tärinää jos on osia rikki? eli autoni on 9-3 -04 2.0t
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage

5891
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Meikäläisen pannu alkoi kertalaakista täristää ja eron huomasi heti. Ei ollut merkitystä oliko kylmä vai lämmin, oli ilmeisesti hypännyt tp-jako kerralla kunnolla käynnistettäessä.

Roccolla oireet taas oli erilaiset, ehkä hieman vastaavat kuin kuvailemasi tapaus mutta eihän sitä varmaksi voi sanoa johtuuko tp-laahaimesta.

Itse en keksi helpompaa tapaa tarkistaa asiaa kuin jos endoskooppikameralla pääsisi vesipumpun huoltoluukusta kurkkaamaan jakopään sisälle...
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Juurikin näin kuten hasha kuivaili, mulla oireet vain kylmällä koneella mutta kylläkin ihan jokaisella "kylmäkäynnistys kerralla" eli aina kun moottori on päässyt kylmemmäksi kuin n.60c°. Mullahan tämä korjausoperaatio on vielä hiukan kesken, osat vaihdettu ja ketju ajoitettu mutta oireet on edelleen. Saattaa tietysti olla et mulla on joku toinen lisävika pä,ällä, joka myöskään ei sytytä vikavaloa, tiedä häntä.
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Täystuho kävi lähellä... Vein auton korjaamolle, kun alkoi täristävä käynti ja käynnistäessä äännellä. Diagnoosi nokkien ajoitus sekaisin + jakoketjun kiristin kappaleina. Tästä selvisi n. 500€:n laskulla, nyt käy tasaisesti ja ilman sivuääniä. Eniten aikaa kului kuulemma irtokappaleiden onkimiseen öljypohjasta.
9-3 SC 2008
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Kuulostaako tuo murina siltä että ketju osuu johonkin vai minkälaisesta äänestä kyse?
Löytyiskö jostain ääninäytettä?

Tässä pähkäilen mikä omassa laitteessa on vikana, ihan kuin ketjun "kolinaa" kuuluisi kabiiniin. Ja tarkemmin mietittynä, kerran tai kaksi on rattia vasten tuntunut kovempaa tärinää kuin mitä alennettu tyhjäkäynti aiheuttaa.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

rocco kirjoitti:Juurikin näin kuten hasha kuivaili, mulla oireet vain kylmällä koneella mutta kylläkin ihan jokaisella "kylmäkäynnistys kerralla" eli aina kun moottori on päässyt kylmemmäksi kuin n.60c°. Mullahan tämä korjausoperaatio on vielä hiukan kesken, osat vaihdettu ja ketju ajoitettu mutta oireet on edelleen. Saattaa tietysti olla et mulla on joku toinen lisävika pä,ällä, joka myöskään ei sytytä vikavaloa, tiedä häntä.
Löytyikö tässä tuota lisävikaa, jos ei kerta kiristimen vaihtaminen auttanut? Mulla samanlaista ääntä kylmäkäynnistyksessä ja nyt on auto menossa jakopääremonttiin. Ois kiva tietää, että onko vika sittenkään siellä jakopäässä.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mulla on varmaan forumin vikaisin kolkki, kun joka topicissa on jotain sanottavaa. Kone mouruaa kylmänä ja korahtaa/rasahtaa oikeen ekan 1-2s aikana.

Purkukoneet tai uudetkaan eivät ole pahan hintaisia, jos tommoseen vielä tekisi jakopään ennen kuin asentaa:
http://www.neobrothers.co.uk/used-engin ... -4116.html
EX: 9³SS BioPower
vmviitakoski
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:05

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja vmviitakoski »

Yksilöitähän nämä autot tosiaan ovat merkkiä ja mallia katsomatta, huonoa tuuria kun on matkassa niin kohtaa kaikki ongelmat kuten jusahh.

Itse olen nyt körötellyt my2006 1.8t SC:llä ilman isompia ongelmia. Ikkunahissi pamahti taannoin heseluukulla ja kesärenkaita vaihtaessa huomasin että toisesta jousesta törrötti alin kieppi puoliksi irti. Laitoin neobrossilta tulemaan uuden hissin (53£) ja kierroksen bilstein b4 iskareita jo aiemmin hankittujen lesjön -20mm jousien kaveriksi.

Ja vielä aiheeseen liittyen omakin auto piti satunnaisesti käynnistyksessä n. 2-3sec räplättävää ääntä. Viimeksi kun vaihdoin öljyt niin tein motonetin stp engine flush aineella huuhtelun ja sen jälkeen tuota ääntä ei ole enää kuulunut. Epäilen että tuolla on ollut ketjun kiristimessä tms. jotain häikkää että päästi aina joskus ketjua löysäksi. Muutenkin taitaa näitä b207 koneita vaivanneet jakoketjuongelmat johtua tuosta päättömän pitkästä öljynvaihtovälistä.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Mitä öljynvaihtoihin tulee, n. 10tkm on vaihtoväli. 30 tkm on kyllä overkill, varsinkin näin kaupunki-lähiö suhailussa.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Vastaa Viestiin