Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja 773E »

Paljons toi 2.8t:n kykä oikein kestääkään ruutia? Maptunin sivuilla 2.8t Aeron jyhkeimmälle 340hv/480Nm -virisetupillekaan ei oltu viel ees merkitty kykän vaihtoa (eli siis toi kytkinpaketti sisällä). Täähän alko ihan kiinnostamaan...
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Nyt pitäis ruveta omaankin ajokkiin ruveta haalimaan noita kytkinosia, kun kertaalleen sain kytkimen luistamaan täyskaasukiihdytyksessä vitosella.

Omassa autossa pitäis olla kait kiinteä vauhtipyörä, kun kyseessä on 2005 1.8t 5v?

Mun käsittääkseni noihin pitäis mennä samat kytkimet kaikkiin 5-vaihteisiin, vuosimallista riippumatta. Kuitenkin joissain paikoissa(esim. partsforsaabs.com) on eritelty 03-04 ja 05-> erikseen. Johtuuko tämä nyt siitä oletuksesta, että 03 ja 04 on kaksoismassavauhtipyörällä ja näihin on tarkoitettu jousittamaton levy ja uudemmat sitten jousitetulla levyllä? Sen lisäksi esim. Partsforsaabs.com myy Black Diamondin kytkinpaketteja, joissa 03-04 on levyn halkaisija 240mm ja 05-> 238mm...Jotta homma menis vielä hankalammaksi, niin joissain kytkinpaketeissa lukee "automaattisäädöllä" ja joissain taas ei. :?:

http://www.performance-kupplung.de/shop ... 3-804.html <- onko tuosta nyt kellään kokemuksia, eli onko tuo jousittamaton levy vai ei?

Samoten nuo vauhtipyörät kummastuttaa. Joissain paikoissa kaksoismassavauhtipyörät on eritelty 5- ja 6-vaihteisten kesken ja yleensä 5-vaihteisen on hitosti kalliimpi. esim LUK 415 0319 10 on ilmoitettu sopivaksi vain 6-vaihteiseen, mutta eikö tuota just joku ollut aiemmin laittamassa 5-vaihteiseen Aeron kytkimen kaveriksi... :?:

Kytkimen työsylinteri pitänee ostaa merkkiliikkeestä kalliilla, kun oem-osana ei tuntunut ulkomailtakaan löytyvän pikaisella googletuksella. Aina oli tyrkyllä ZF Sachs/Valeo/LUK.

Jos nyt joku osaa suorilta käsiltä sanoa, että mitä kannattaa tilata ja mistä, niin olisin suuresti kiitollinen. Autona siis 1.8t stage1 -05 ja autoa ei välttämättä ole tarkoitus tuosta enää piristää.
1.8t 2005
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja sämä »

Teekki kirjoitti:

http://www.performance-kupplung.de/shop ... 3-804.html <- onko tuosta nyt kellään kokemuksia, eli onko tuo jousittamaton levy vai ei?

Performance kupplungilta tilasin tuon paketin jossa ei työsylinteriä ja oli jousittamaton levy.
Itsellä se tuli kiinni -06 1.8t kiinteään vauhtipyörään ja on pelannut.
Työsylinterin (alkuperäinen) tilasin Astraxilta, samalla tuli kampiakselin stefa. Jotain 185euron luokkaa oli stefa ja työsylinteri toimituskuluineen.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

sämä kirjoitti:
Teekki kirjoitti:

http://www.performance-kupplung.de/shop ... 3-804.html <- onko tuosta nyt kellään kokemuksia, eli onko tuo jousittamaton levy vai ei?

Performance kupplungilta tilasin tuon paketin jossa ei työsylinteriä ja oli jousittamaton levy.
Itsellä se tuli kiinni -06 1.8t kiinteään vauhtipyörään ja on pelannut.
Työsylinterin (alkuperäinen) tilasin Astraxilta, samalla tuli kampiakselin stefa. Jotain 185euron luokkaa oli stefa ja työsylinteri toimituskuluineen.
joo olihan tuo jo näköjään aiemminkin mainittu, että jousittamaton levy on kyseessä... :)

pitänee tuolta Astraxilta kysellä noita osia, kun tuntuu olevan hinnat ainakin kohdallaan...
1.8t 2005
Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Migo »

Neobrossilta tilasin omaan baasiini työsylinterin ja kytkinsetin.
Ei ole sielläkään hinnalla pilattu ja työsylinteri oli ihan orggis-kamaa. Kytkinsettiäkin myytiin alkuperäisenä, mutta Lukin setti sieltä sitten tuli. Tiiä sitte.
Kaksoismassa vauhtipyörän (LuK) ostin ebaysta 190 euroon.
http://www.neobrothers.co.uk/clutch-sla ... 6prvddqeo4
Tossa linkki siihen työsylinteriin.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Migo kirjoitti:Neobrossilta tilasin omaan baasiini työsylinterin ja kytkinsetin.
Ei ole sielläkään hinnalla pilattu ja työsylinteri oli ihan orggis-kamaa. Kytkinsettiäkin myytiin alkuperäisenä, mutta Lukin setti sieltä sitten tuli. Tiiä sitte.
Kaksoismassa vauhtipyörän (LuK) ostin ebaysta 190 euroon.
http://www.neobrothers.co.uk/clutch-sla ... 6prvddqeo4
Tossa linkki siihen työsylinteriin.
Kiitos tästäkin. Pitäis vissiin katella vähän tarkemmin noita nettisivuja. Katselin tuolta NeoBrosilta tuota sylinteriä, mutta en löytänyt kun katsoin vain tuolta "Clutch Release Bearing" alta, enkä huomannut lainkaan että tuollahan oli erikseen tuo CSC... Tilaan siis sieltä tuon. Kytkintä tuolla ei näköjään ole edes eritelty erikseen Aeroon, vaan tyrkyllä on tuo 55562984, jota nykyään joissakin muissakin paikoissa tarjotaan näköjään kaikkiin 5v bensaturboihin...

Oliko tuon sun kaksoismassa varmasti tuo LUK 415 0319 10? Ja hyvin sopi 5v-laatikon ja Aeron kytkimen kanssa? Just tuosta vauhtipyörästä on monessa paikkaa mainintaa, että vain 6 vaihteisen laatikon kanssa sopii... 8O
1.8t 2005
ppt
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Maalis 06, 2010 07:16
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja ppt »

Omaan 2.0T 6vaihteisen kaveriksi rakennettiin seuraavanlainen setti.

Teräsvautipyörä 7kg made in Finland.

Audi S2:seen tarkoitettu ZF SRE asetelma.

Jousitettu massalevy AP-Racing (coshworth).

Alkup. työsylinteri.

10tkm nuo on pyöriny mukana ja hyvin pelaa.
6 pykäläinen raklattaa jonku verran tyhjäkäynnillä,mutta taitaa olla ominaisuus.
Poljintuntuma on jäykempi.
Mutta kytkin ei luista.
Paketin suunnittelija tuumas että kyllä nää ainakin 600nm kestää vääntöä,
no siihen en vielä tiedä sanoa mitään koska ei ainakaan vielä ole semmoisia
vääntöjä.Mutta pikkuhiljaa ylöspäin.

Kokonaisuudessaan tuo paketin keveneminen oli tosi hyvä juttu moottorin herkkyyden kannalta.
9-3 ss Vector 2.0t -03
9-3 sc Vector 2.0T-08
Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Migo »

Teekki kirjoitti: Kiitos tästäkin. Pitäis vissiin katella vähän tarkemmin noita nettisivuja. Katselin tuolta NeoBrosilta tuota sylinteriä, mutta en löytänyt kun katsoin vain tuolta "Clutch Release Bearing" alta, enkä huomannut lainkaan että tuollahan oli erikseen tuo CSC... Tilaan siis sieltä tuon. Kytkintä tuolla ei näköjään ole edes eritelty erikseen Aeroon, vaan tyrkyllä on tuo 55562984, jota nykyään joissakin muissakin paikoissa tarjotaan näköjään kaikkiin 5v bensaturboihin...

Oliko tuon sun kaksoismassa varmasti tuo LUK 415 0319 10? Ja hyvin sopi 5v-laatikon ja Aeron kytkimen kanssa? Just tuosta vauhtipyörästä on monessa paikkaa mainintaa, että vain 6 vaihteisen laatikon kanssa sopii... 8O
Ollos hyvä vain.
Tuo neobrossin kytkinsetti on se B207R, eli Aeron kytkin. Sitä vaan ei taida siinä myynti-ilmoituksessa lukea. Tietty genuinena myivät ja LuK tuli. Kattelin vielä netistä sillä LuK:n omalla tuotenumerolla, niin tuo kytkin oli siis tuo Aeron kytkinsetti. Eli sammaa pashkaa enivei. =)

Tämän vauhtipyörän tilasin ja se kyllä sopinee aivan mainiosti 5-vaihteiseen. Pultteja tuossa ei tule mukana, joten ne täytyy hommata erikseen.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Saab-93-Pet ... 97743/item

E:pulttisarja: LuK 411013211
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Migo kirjoitti:


Tämän vauhtipyörän tilasin ja se kyllä sopinee aivan mainiosti 5-vaihteiseen. Pultteja tuossa ei tule mukana, joten ne täytyy hommata erikseen.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Saab-93-Pet ... 97743/item

E:pulttisarja: LuK 411013211
Pulttisarjan tilasin onnistuneesti, mutta vauhtipyörästä tuli myyjältä kyselyä että mihinkä koneeseen ja laatikkoon olen tätä asentamassa... :o

edit. äsken soittivat Briteistä ja ilmoittivat, ettei kyseinen vauhtipyörä käy 5 vaihteiseen manuaaliin ja B207E koneeseen :?: :?: :?:
Hetken aikaa siinä keskusteltiin ja kaveri lupas soittaa LuK:lle ja kysyä asiaa ja soitella mulle päin sitten uudestaan.

edit.2 liikkeen myyjä soitti uusiksi ja oli tiedustellut asiaa LuK:lta ja sieltä sanoivat ettei kyseinen vauhtipyörä käy 5-vaihteisen askin kanssa.

että näin... :?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
1.8t 2005
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Niinkun eivät vaan tiedä asioista, mulla on toista vuotta ollut omassa B207e koneisessa autossa tuo 415031910 numerolla oleva vauhtipyörä ja aeron kytkin

(Ketjun tokalla sivulla mun postaus)
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Saltsi kirjoitti:Niinkun eivät vaan tiedä asioista, mulla on toista vuotta ollut omassa B207e koneisessa autossa tuo 415031910 numerolla oleva vauhtipyörä ja aeron kytkin

(Ketjun tokalla sivulla mun postaus)
On tää nyt perkele kun ei valmistajakaan tiedä, että mihin autoihin ne niiden osat sopii... :roll:

Mitähän hiton eroa LuK:n 5 ja 6 vaihteisen vauhtipyörillä sitten on olevinaan, kun erikseen niitä kauppaavat...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
1.8t 2005
Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Migo »

Teekki kirjoitti:
Saltsi kirjoitti:Niinkun eivät vaan tiedä asioista, mulla on toista vuotta ollut omassa B207e koneisessa autossa tuo 415031910 numerolla oleva vauhtipyörä ja aeron kytkin

(Ketjun tokalla sivulla mun postaus)
On tää nyt perkele kun ei valmistajakaan tiedä, että mihin autoihin ne niiden osat sopii... :roll:

Mitähän hiton eroa LuK:n 5 ja 6 vaihteisen vauhtipyörillä sitten on olevinaan, kun erikseen niitä kauppaavat...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Kaikkialta, mistä itse olen katsonut, niin sopii kyllä täysin tuohon B207E koneiseen BAASiin myöskin ja onhan noita samoja vauhtipyöriä täälläkin foorumilla porukka laitellut 5-vaihteisiin.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Jepjep. No laitetaan uudelleen tilaukseen... :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
1.8t 2005
Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Migo »

Teekki kirjoitti:Jepjep. No laitetaan uudelleen tilaukseen... :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Joo, eiköhän se sinne sovi. :D

Tänään selviää ainakin minun osalta osien sopivuus, kun vein aamusella auton kytkinremppaan. Ainakaan vielä ei ole tullut puhelua. Vahvasti kyllä uskon sen sopivan, kun niin moni on ko. vauhtipyörää autoon laitellut.

E: nyt voi sanoa varmasti, että ko. vauhtipyörä sopii 5-vaihteeseen. Vielä huomiseen pitäisi odotella, että saa auton haettua. Hiukan tuli mutkia matkaan noin muuten rempan aikana ja sen myötä auto seisoi eilisen päivän levällään korjaamolla.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Viimeinkin remontti tehty ja toimii. Kytkin on toiminnaltaan erittäin herkkä ja tuntuisi pitävän ainakin nykyisellä softalla. Tosin kunnolla pääsee ponnistamaan vasta kun vaihdan takaisin softan jota ei ole rajoitettu luistavan kytkimen takia.

Auton on siis B207R -04 6-vaihteisella lootalla. Kytkimeksi tuli LUKin tekemä 2.8V6:n kytkin ja kiinteä vauhtipyörä (vauhtipyörä käytetty, uutta ei tällä hetkellä saa Saabilta). Vaikkei missään olekaan jousitettuja osia on liikkeellelähtö aivan vakion kaltainen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin