Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Automaattiasennon hienous ilmastoinnissa on se, että se tietää milloin lämpöä on saatavilla ja lämmittää nopeimmalla mahdollisella tavalla tavoitelämpötilaan.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kukin tyylillään. Kone lämpeää ainakin teoriasssa nopeammin jos sitä lämpöä ei jaeta sisätiloihin, mutta silloin kai pitäisi lämmönsäädössä olla Low eikä High? Lämmitin yrittää mahdollisimman nopeasti saavuttaa matkustamoon toivottun lämpötilan, joten siinä mielessä on sama onko säätönä 20 tai 27 astetta aina siihen asti kunnes toivottu lämpötila on saavutettu. Termostaatti taas huolehtii moottorin normaalin käyntilämmön saavuttamisesta niin ettei matkustamon lämmöstä tarvitse sen takia tinkiä.Nypa kirjoitti:Tarkennuksena, että ainoastaan tuossa työmatkan aikana toimin näin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ulkolämpötila: 0
Kylmäkäynnistys, auton harjaus ja liikkeelle. 1,2km kohdalla värähti lämpötilamittari ensimmäisen kerran, samaten alkoi lämpöä puhaltamaan sisälle. 3km kohdalla sisällä oli normilämpö ja viisari ensimmäisen viivan päällä. 6,4km kohdalla mittari vaakatasossa. Liikennevaloissa seisoin 4 kertaa, 40kmh ja 50kmh rajoitusalueella ajelua.
n. 5km meni lämpiämiseen samoissa olosuhteissa, mutta matkaa taitettiin hervannan valtaväylää pitkin eli nopeus oli 70-80kmh.
Kylmäkäynnistys, auton harjaus ja liikkeelle. 1,2km kohdalla värähti lämpötilamittari ensimmäisen kerran, samaten alkoi lämpöä puhaltamaan sisälle. 3km kohdalla sisällä oli normilämpö ja viisari ensimmäisen viivan päällä. 6,4km kohdalla mittari vaakatasossa. Liikennevaloissa seisoin 4 kertaa, 40kmh ja 50kmh rajoitusalueella ajelua.
n. 5km meni lämpiämiseen samoissa olosuhteissa, mutta matkaa taitettiin hervannan valtaväylää pitkin eli nopeus oli 70-80kmh.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Slaavilainen maskinsuoja *tm taas paikoillaan ja vaikutus jo nollakeleillä lämpömittarin nousuun huomattava. Huomaa hyvin kun on toi Eberin tapponappi käytettävissä.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
-1, 10min esilämmitystä eberillä, auto käyntiin 18:11 tripissä 655km. 18:17, trip 661km ja viisari vaakatasossa. Eber. <3
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tänä aamuna sisälämmön asetus 21C automaattinen (acc-off) ja pari astetta pakkasta ulkona, noin 1,5h lohkolämmitin käytössä ja +5C autohallissa lämpöä. Lämpötila nousi tuon 8km ja noin 10min aikana millin tai pari ekan neljänneksen viivan ylitse. Tarkoittaahan tuokin jo jotain 75-80(?) asteista mottia, mutta vaakatasoon neula ei kuitenkaan tuolla matkalla nouse, kuten monilla muilla jopa lyhyemmälläkin pyrähdyksellä.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tuskin on kovin kallis kokeilu vaihtaa termostaatti, ainakin jos itse sen vaihdon pystyy tekemään.
Itsellä on lähes aina lämpötilasäätö 22c kesät talvet ja ACC on aina päällä. Ajototapahan vaikuttaa kyllä asiaan(kuten aero mainitsi), itse ajan keskimäärin pykälää pienemmällä vaihteella moottorin lämpenemisen ajan, kierrokset n. 2500rpm.
Itsellä on lähes aina lämpötilasäätö 22c kesät talvet ja ACC on aina päällä. Ajototapahan vaikuttaa kyllä asiaan(kuten aero mainitsi), itse ajan keskimäärin pykälää pienemmällä vaihteella moottorin lämpenemisen ajan, kierrokset n. 2500rpm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Paljonkos se tuskin kovin kallis on?
DTR (=TTiD) koneeseen kyselin, niin 520 eur.
DTR (=TTiD) koneeseen kyselin, niin 520 eur.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Miten voi olla noin kallis..? Paljonkohan B207x koneeseen mahtaa olla.. heitin lähinnä arvauksen ettei voi olla kovin kallis mutta aivan järjetön hinta tuohon ttid koneeseen on..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Oman bensakrematorion lämpeneminen tänä aamuna:Nypa kirjoitti:Tänä aamuna sisälämmön asetus 21C automaattinen (acc-off) ja pari astetta pakkasta ulkona, noin 1,5h lohkolämmitin käytössä ja +5C autohallissa lämpöä. Lämpötila nousi tuon 8km ja noin 10min aikana millin tai pari ekan neljänneksen viivan ylitse. Tarkoittaahan tuokin jo jotain 75-80(?) asteista mottia, mutta vaakatasoon neula ei kuitenkaan tuolla matkalla nouse, kuten monilla muilla jopa lyhyemmälläkin pyrähdyksellä.
Ulkolämpötila +1C, auto n. 1,5h johdon perässä, sisälämmön asetus +21C AUTO-asennossa, kuskin penkinlämmitin päällä, ajoa tasaisella nopeudella 60km/h ja 2,5km:n kohdalla lämpömittari vaaterissa.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Minulla on lämpiäminen kestänyt -05 1.8t SC man ja -08 1.8t SS aut. melkolailla saman. Näillä alle -20C keleissä työmatka, ensin johdon perässä 1,5 - 2,5 h, ajoa ensi 50/60 km/h 1km, 80 km/h 3 km, 60 km/h 8 km, 40/50km/h 2 km, 60 km/h 3 km, 80 km/h 4 km ja 40 km/h 1km. Kestää ajaa 12km ennen kuin viisari vaakatasossa. Jos kesällä yli +10C lämpenee 3km:n matkalla. Ja viimetalven "-30C helteellä" sai ajaa koko matkan eikä silti lämmennyt täysin. Kumpaankaan en vaihtanut termaria. Automaatilla ajan yleensä D:llä joskus harvoin 3:lla, kun jää kierrokset 1500 tai alle. Lisäksi luulen seuraavaa: Kun olen taas ajanut 98:lla on ikäänkuin laatikko pitäisi helpommin isompaa vaihdetta, eli kone kiertää vahemmän. Tästä ilmeiseti seuraa se, että öljyn pinta nousee hiljalleen. Huollon mukaan ei kannata huolestua, vaikka nyt on miltein sentti liikaa "nestettä" öljypohjassa. Jäähdytysneste ei vähene, eikä öljykorkkiin ole tullut "kuraa". Olen saanut tutuilta kehotuksen mennä koneen sisä pesuun, mutta mielestäni "kyllä ne kestää koko elämän" , kuten Juice lauloi. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tänä aamuna eka kerta tälle syksylle +8 aamulla lämmintä. Ajattelin höräyttää huvikseni eberiä kesän jälkeen 20 min, ja lähti käyntiin ku palmun alta ja minuutin ajon päästä alkoi ACC pöhältää lämmintä voimakkaasti. Pyynti +21 ja mittarissa lämpöviisari toisessa viivassa.
Ajelin 10 km nykivää 80 km/h, sammutan eberin. Tähän heti perään keskimäärin noin 120 km/h 5 km nykivää motaria, viisari vieläkin samassa viivassa! Tähän perään 140-150 km/h noin 10 km, ja lämmöt viimein normaalissa (tosin nytkin pari milliä alapuolella).
Motarin jälkeen hetki taajamaa ja pysähdys. Lämmöt taas lähenee sitä normaalitasoa alempaa viivaa...
Oisko termostaatti valmis?
Viime keväänä revin keulapahvit pois jossain +10 keleissä. Nyt pitää varmaan ruvta laittamaan kiinni. Normaaliviivan yli ei viisari ole mennyt kuin kesähelteellä täydellä kuormalla ja silloinkin annoin huolella löylyjä maantiellä.
Ajelin 10 km nykivää 80 km/h, sammutan eberin. Tähän heti perään keskimäärin noin 120 km/h 5 km nykivää motaria, viisari vieläkin samassa viivassa! Tähän perään 140-150 km/h noin 10 km, ja lämmöt viimein normaalissa (tosin nytkin pari milliä alapuolella).
Motarin jälkeen hetki taajamaa ja pysähdys. Lämmöt taas lähenee sitä normaalitasoa alempaa viivaa...
Oisko termostaatti valmis?
Viime keväänä revin keulapahvit pois jossain +10 keleissä. Nyt pitää varmaan ruvta laittamaan kiinni. Normaaliviivan yli ei viisari ole mennyt kuin kesähelteellä täydellä kuormalla ja silloinkin annoin huolella löylyjä maantiellä.