TTiD
Re: TTiD
Laitetaan oma lusikka soppaan keskusteluun diisseli vs. bensa:
Olen aivan samaa mieltä että niitä on turha verrata keskenään. Diisseleillä ajavat ne, joille kertyy paljon vuodessa kilometrejä, jolloin diesselillä ajaminen tulee yksinkertaisesti halvemmaksi, ostohinnat, käyttövoimavero ja polttoaineiden hinnat huomioiden. Isällä on 2 dieseli menossa ja itse tykkään ajaa sillä, koska se mikä niissä on hienoa, että vaikka poljet autolla niin kulutus pysyy pienenä! Tämä voikin olla yksi syy, miksi bensa-autoilijat ovat niin ärhäköitä haukkumaan diisselit, koska "diisseli kuski yritti" kommentit ovat niin yleisiä. Samat kuutiot ja turbon omaava bensakone hakkaa suorituskyvyssä diiselin aina tulevaisuudessakin, mutta kulutuksen kustannuksella.
Se mikä nykyajan diisseleistä tekee hienoja, että ne on todella mukavia nykyään ajossa, eikä ero bensakoneisiin ole enää suuri vrt. vanhat diesel "traktorit" ja suorituskykykin on kohdallaan.
Olen aivan samaa mieltä että niitä on turha verrata keskenään. Diisseleillä ajavat ne, joille kertyy paljon vuodessa kilometrejä, jolloin diesselillä ajaminen tulee yksinkertaisesti halvemmaksi, ostohinnat, käyttövoimavero ja polttoaineiden hinnat huomioiden. Isällä on 2 dieseli menossa ja itse tykkään ajaa sillä, koska se mikä niissä on hienoa, että vaikka poljet autolla niin kulutus pysyy pienenä! Tämä voikin olla yksi syy, miksi bensa-autoilijat ovat niin ärhäköitä haukkumaan diisselit, koska "diisseli kuski yritti" kommentit ovat niin yleisiä. Samat kuutiot ja turbon omaava bensakone hakkaa suorituskyvyssä diiselin aina tulevaisuudessakin, mutta kulutuksen kustannuksella.
Se mikä nykyajan diisseleistä tekee hienoja, että ne on todella mukavia nykyään ajossa, eikä ero bensakoneisiin ole enää suuri vrt. vanhat diesel "traktorit" ja suorituskykykin on kohdallaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: TTiD
Jossakin lehdessä oli juuri tutkimus koskien autojen uusia hintoja ja bensa- sekä diesel-auton hintaeroja. Huonoimmillaan "normaali" dieselin vuotuisella ajomäärällä kesti yli 20 vuotta hintaeron kiinni kuromiseen vastaavaan bensa-autoon verrattuna ja kaikki kulut huomioituna. Parhaimmillaan sama tapahtui 2-3:ssa vuodessa. Eli eipä se diesel välttämättä autuaaksi tee, vaikka paljon ajaisikin. Henkilökohtaisesti nykyinen dieselvillitys lähinnä ärsyttää, vaikka mitään erityistä kaunaa nykydieseleitä vastaan ei olekaan.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: TTiD
Voi voi.. Tähän se taas menee - Diesel vs Bensa . Kukin tyylillään. Itselläkin ärsyttää todella moni asia. Mutta mitäs siitä. Mikä tässä maailmassa autuaaksi tekee?
Vertailua voi tehdä monin tavoin. Jos halutaan niin, kuten tuolla edellä mainittiin huonoimmillaan etu voi olla bensalle, tai jos halutaan niin esimerkiksi otetaan vaikkapa 9-3 Sport Combi TTiD A6 Vector 45540€ ja 2.0TS A5 Vector 46200€. Kyseisillä malleilla suorituskyky on aikalailla identtinen, bensan ollessa hitusen nopeampi 0-100kmh välillä, sekä hieman korkeampi huippunopeus.
Kulutusta bensamallissa on liki kolme litraa enemmän. Tarkoittaa että toisella ajaa tankilla n. 500km ja toisella n.750km. Dieselvero "kumoutuu" alle 8000km vuotuisella ajolla. Hankintahinnan ero on dieselin eduksi. Samaten tuleva Ajoneuvovero. Ja mahdollisesti myös jälleenmyyntiarvo.
Mutta toistetaan jälleen, ei haluttais tehdä tästä ketjusta B vs D väittelyä. Se ei lopu ikinä ja absoluuttinen totuus on tuolla ulkona.
Tarkoitus oli rupatella uudesta TTiD:stä ja siihen liittyvistä jutuista. Ei sellaista ole kenenkään pakko hankkia.
----------
Joten aiheeseen. Jos ei tietoa ole, niin käykääpä kaivamassa Hki Motor Show:sta Saabin looshista faktaa aiheesta TTiD - Aero, Linear, Vector ja hiukkas-suodatin.
Ihmetyttää todella, jos se tosiaan jätetään Aero mallista pois?!
Ja siinä onkin yks purnauksen aihe lisää. Hiukkas-suodatin. Sen puuttumisesta sais rankaista lätkimällä veroja sekä maksuja. Hyh.
Vertailua voi tehdä monin tavoin. Jos halutaan niin, kuten tuolla edellä mainittiin huonoimmillaan etu voi olla bensalle, tai jos halutaan niin esimerkiksi otetaan vaikkapa 9-3 Sport Combi TTiD A6 Vector 45540€ ja 2.0TS A5 Vector 46200€. Kyseisillä malleilla suorituskyky on aikalailla identtinen, bensan ollessa hitusen nopeampi 0-100kmh välillä, sekä hieman korkeampi huippunopeus.
Kulutusta bensamallissa on liki kolme litraa enemmän. Tarkoittaa että toisella ajaa tankilla n. 500km ja toisella n.750km. Dieselvero "kumoutuu" alle 8000km vuotuisella ajolla. Hankintahinnan ero on dieselin eduksi. Samaten tuleva Ajoneuvovero. Ja mahdollisesti myös jälleenmyyntiarvo.
Mutta toistetaan jälleen, ei haluttais tehdä tästä ketjusta B vs D väittelyä. Se ei lopu ikinä ja absoluuttinen totuus on tuolla ulkona.
Tarkoitus oli rupatella uudesta TTiD:stä ja siihen liittyvistä jutuista. Ei sellaista ole kenenkään pakko hankkia.
----------
Joten aiheeseen. Jos ei tietoa ole, niin käykääpä kaivamassa Hki Motor Show:sta Saabin looshista faktaa aiheesta TTiD - Aero, Linear, Vector ja hiukkas-suodatin.
Ihmetyttää todella, jos se tosiaan jätetään Aero mallista pois?!
Ja siinä onkin yks purnauksen aihe lisää. Hiukkas-suodatin. Sen puuttumisesta sais rankaista lätkimällä veroja sekä maksuja. Hyh.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Juu, kyllä olisi aika kumma juttu, kun eikös ruåttissa saa hiukkassuodattimesta vielä jonkun lisäalen? Aika yllättävää, että tekisivät sitten tänne oman version. Pitäisi olla omat putket, jne.Ihmetyttää todella, jos se tosiaan jätetään Aero mallista pois?!
Onko muuten TTID Aerossa tuplaputket ja mistä asti? Eli vaatisiko siinä tapauksessa 2 hiukkassuodatinta?
No, HMS:ssähän tuon varmaan näkee ja kuulee viikon päästä.
Re: TTiD
Itse en usko tuota juttua, vaikka tuntuisi silti ihmeeltä että myyjä valehtelisi suoraan päin naamaa noin härskisti. Mutta hinnastossa ei ole Aeron kohdalla PF merkintää, että se ikäänkuin puoltaa väitettä. Saab.fi sivustolla myöskin Aeron TTiD koneessa kyllä mainitaan suodatin. Oisko totuus siinä puolivälissä, eli kun putkisto on eri niin suodattimetkin on hieman vapaammin hengittäviä? TTiD Aerossa on tuplat, kyllä. Ja se kyllä myöskin puoltaisi väitettä, että siinä ois hieman virtaavammat suodattimet? Mene (HS Motorshowhin) ja tiedäMRe kirjoitti:Aika yllättävää, että tekisivät sitten tänne oman version. Pitäisi olla omat putket, jne.
Onko muuten TTID Aerossa tuplaputket ja mistä asti? Eli vaatisiko siinä tapauksessa 2 hiukkassuodatinta?
No, HMS:ssähän tuon varmaan näkee ja kuulee viikon päästä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaikkien netistä saatavissa olevien speksien mukaan suorituskyky/tehot on Aerossa samat kuin muissa malleissa.
Toisaalta sama myyjä väitti 9-3 Aerossa tulevan täysnahka penkit "vakiona". En jaksanut alkaa inttämään aiheesta.
Hirschin suunnalta tulevan huhun mukaan tuosta TTiD:stä, siihen ois tulossa 200hp/400Nm softa. Manuaaliversioon vain, automaatista ei mitään tietoa.
Eikä mitään varmistettua tietoa ole aiheesta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
"Hirschin suunnalta tulevan huhun mukaan tuosta TTiD:stä, siihen ois tulossa 200hp/400Nm softa. Manuaaliversioon vain, automaatista ei mitään tietoa.
Eikä mitään varmistettua tietoa ole aiheesta."
Tämä ihmetyttää! onko se automaatti sitten niin susi, että eivät ole varmoja kestääkö se noin "massiivista" vääntöä?
Eikä mitään varmistettua tietoa ole aiheesta."
Tämä ihmetyttää! onko se automaatti sitten niin susi, että eivät ole varmoja kestääkö se noin "massiivista" vääntöä?
Turbo²
Re: TTiD
Niin. Lieneeköhän sama automaatti 2.8:ssa? XWD A versiossa kun on 400Nm vääntöä tomaatin kera. Vai onko tuo rajoitus 370Nm jouhevamman toiminnan vuoksi? Eipä ole mistään löytynyt infoa asiasta, eikä myyjät tiedä syytä.TTiD kirjoitti: Tämä ihmetyttää! onko se automaatti sitten niin susi, että eivät ole varmoja kestääkö se noin "massiivista" vääntöä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Voin kertoa jo etukäteen, että on siinä turbomittari. Satuin ohimennen sellaisen auton tuossa näkemään... Todella hienon näköinen on punainen vm08 9-3SS Aero!TTiD kirjoitti:!!!HMS:ssä KÄVIJÄT!!!
Muistakaapa kattoa näkyykö turbomittaria TTiD:n mittaristossa! Kiitos jo etukäteen!
Re: TTiD
Turbomittari ilmeisesti kuuluu kuitenkin vain Aero malliin. Koska myyjien ja suomen GM:n tietojen mukaan sitä ei ole diesel koneissa?! Alla vastaus tiedusteluun aiheesta pari kuukautta sitten.
Ja vielä TTiD:stä, kyseisellä moottorilla varustetut, jo tilatut autot myöhästynee vähintään kuukauden sovitusta johtuen moottorintoimittajan toimitusvaikeuksista?! Tämä infopläjäys peräisin Saab myyjältä.
Piti ihan kysyä kun netissä oli aiheesta juttua. Toisaalta ei olisi eka kerta, kun joku vastaus ei ole ihan 100% oikein...GM Finland Oy Asiakaspalvelu kirjoitti:kiitos viestistänne sekä pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta.
Tiedustelimme asiaa koskien ahtopainemittaria ja saimme tiedon, että sitä ei ole dieselmoottoreissa.
Ja vielä TTiD:stä, kyseisellä moottorilla varustetut, jo tilatut autot myöhästynee vähintään kuukauden sovitusta johtuen moottorintoimittajan toimitusvaikeuksista?! Tämä infopläjäys peräisin Saab myyjältä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Terveiset Motor Showsta, siellä se kökötti, punainen TTiD Aero.
Peilit oli kun kopio Audi S4:stä eli "hienot ja hopeiset"
. Takaluukun kahva oli myös "hieno ja hopeinen"
. No se noista hienouksista mutta ei minusta oikein sopinut tyyliin. Muutenhan se oli kai maltillisen ja hyvän näköinen.
Toimitusajoista, melkein vois sanoa että arvasin mutta harmihan se on. Minulle sanottiin myös Metroautossa reilu viikko sitten samaa eli +kuukausi+ lisää toimitusaikaa. Mutta ei kai se haittaa jos ja kun sen sitten saa ensi vuoden hinnoilla jos viivästyy...
VKe
Peilit oli kun kopio Audi S4:stä eli "hienot ja hopeiset"
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Toimitusajoista, melkein vois sanoa että arvasin mutta harmihan se on. Minulle sanottiin myös Metroautossa reilu viikko sitten samaa eli +kuukausi+ lisää toimitusaikaa. Mutta ei kai se haittaa jos ja kun sen sitten saa ensi vuoden hinnoilla jos viivästyy...
VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD
Niin teki. Ja mielestäni mittaristossa oli ahtopainemittari. Vai hallusinoinko taas? Edittiä: jaa, niinhän tuossa edellä jo todettiinkin. Varmaankaan muissa tiisseleissä sitä ei ole.Terveiset Motor Showsta, siellä se kökötti, punainen TTiD Aero.
En muistanut kysyä siitä hiukkassuodattimesta. Kysyikö joku muu?
Re: TTiD
Laimeet oli joo. Päinvastoin kuin viime vuonna, siellä ei ollut yhtään "tuunausfirmaakaan" läsnä. Olisi ollut tarvetta alennuskupongille auton ikkunoiden kalvottamiseksi. Viime vuonna niitä tarttui mukaan pari-kolme, nyt en nähnyt yhtään pajaa. No, Timo Teippi oli edustettuna, mutta ei muita. Myöskin BSR, Doc-Power, jne puuttuivat täysin.
Olisiko messujen hintapolitiikka este pienten pajojen läsnäololle?
Tietääkö kukaan hyvää ja luotettavaa kalvotuspajaa pk-seudulla? Vaikka auto nyt onkin vääränmerkkinen![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Olisiko messujen hintapolitiikka este pienten pajojen läsnäololle?
Tietääkö kukaan hyvää ja luotettavaa kalvotuspajaa pk-seudulla? Vaikka auto nyt onkin vääränmerkkinen
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)