Tämä vika näyttäisi korjaantuneen viallisen ABS/ESP-hydrauliikkayksikön vaihdolla. Testi (joka löytyy myös WIS:stä) on helppo ja halpa, ja sen pystyy kuka tahansa tekemään. Jarruissa saattoi olla alun perin myös ilmaa, mutta jarrutuntuma oli ilmausten jälkeenkin mahdoton (ensin ottaa kiinni, sitten pitkä tyhjä väli ja vasta lopuksi pysähtyy).Tizumo kirjoitti: ↑Su Heinä 21, 2019 20:50Tämä ei ehkä ole ratkaisu jos vika on tullut ns. pikkuhiljaa, mutta..
Kun 9-3 tuli meidän talouteen, jarruissa oli hurjan paljon ilmaa, joka ei tullut pois perinteisellä poljinmetodilla eikä alipaineella - vasta painovoimainen ilmaus auttoi. Tämän vinkin löysin ulukomaan foorumilta, missä pohdiskeltiin samantyyppistä ongelmaa. Järjestelmässä on vieläkin jossain vähän ilmaa tms. epämääräistä, mutta nyt voidaan jo puhua jonkinlaisesta jarrutuntumasta. Vielä en uskalla kirota pääsylinteriä.
Testi:
2 kpl M6x60 -pultteja (tai 6mm suorat tapit)
2 kpl O-renkaita markkeeraamaan, ei tiivistämään, mitat esim. 6 x 1,5mm
- Poista pulteista kannat, niin saat pelkät tapit - mahtuvat hydr.yksikön reikiin jarruputkien ohi. Putkia voi vähän taivuttaa jos tiukkaa tekee.
- Irrota kumitulpat hydr.yksikön reikien päältä ja laita tapit reikiin kierteet edellä ja O-renkaat tappeihin reikien tasalle.
- Auto käyntiin ja kaveri polkemaan jarrua. Jos tappi liikkuu, on yksikössä sisäinen vuoto.
Tämä yksikkö vuosi jarrunestettä toiseen reikään, joten tapaus oli selvä ilman testiäkin.