kalle37 kirjoitti:Kertokaas mikä pakonomainen tarve on laittaa muuta öljyä kun se mitä valmistaja on suositellut
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hyvä pointti, hyvä pointti...
Itte tiedän öljyistä kuin sika satelliiteista, joten myhäilkää, naurakaa tai vaikka haukkukaa idiootiksi mutta kerrompa silti muutaman oman kokemuksen öljyistä.
Autoihin ja varsinkin Saabeihin olen aina pistänyt valmistajan suosittelemaa merkkiä ja laatua, en ehkä samaa viskoosia, mutta aina saman laatuluokituksen omaavaa... merkistä riippumatta(tämä siksi että on saabillakin öljymerkkitarrat muuttuneet konepeiton alla).
Tuolla mopopuolella oon pitkälti käyttäytynyt samalla tavoin. Ja nyt sitten se tarinan hauska osuus..
H-D:n merkki/orggis öljy on 20W-50 täysmineraali öljy
Laatuluokitukset on mitä on, ei mitään kylmä ominaisuuksia(kylmillä ilmoilla kone lämmitettävä kunnolla ennen liikkeellähtöä) eikä syntettisyydestä tietoakaan. Mutta kun mylly on lämmin ja varsinkin kun mylly ja keli on lämmin niin homma toimii ja voitelua piisaa
Molemmat koneet (Saab 2l turbo ja H-D 1340 cm3 ilmajäähdytetty vapari) sekä molempien öljyt on TÄYSIN erilaiset. Molemmat yhdistelmät toimii riittävän täydellisesti omien pariensa kanssa ja parit sekoitettuna katastrofaalisesti.
Hyppäsin ketjussa sivulta 5 loppuun valtavan myötähäpeän saattelemana keskustelun tason vuoksi joten en tiedä onko parannusta tapahtunut, mutta omana loppulauseenani voisin sanoa keskustelun osapuolille että tokkopa mikään julkisesti myytävä öljy mitään "kuraa" ole, eikä laajempi viskoosi aluekkaan öljystä huonoa tee. Tärkeämpää lienee taloudellisten aspektien, käyttötarkoituksen sekä suunnitellun käyttöiän muodostama kopromissi
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08