Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Onkos tuossa uudempikeulaisessa nuo pienemmät sivureiät ummessa valmiiksi?
Ite ajelen vanhakeulaisella muuten keula ummessa (tänäkin vuonna), mutta nuo pienet sivumaskit on suojaamatta. 28-33 asteen pakasella 500 km maantiesiivu ja lämmöt jäkittää mukavasti "keskellä viivaa". Edes pitkät alamäet tai pakokaasunkierrätyksen poisto ei ole lämpöjä vienyt. On kuitenkin huomattava, että egr:n poiskytkentä hidastaa lämpenenmistä. Kaikesta huolimatta, epäilen, että omassani termostaatti ei toimi kunnolla, koska keulaa joutuu muuraamaan jo plussakeleillä.
Karkeesti näin olen tehnyt jo kolmena talvena: +5 ja -10 välillä alamaski peittoon ja sitä kylmemmällä myös ylämaski (ristom mukaan näköjään voi laittaa täysin umpeenkin).
Sitä olen miettinyt tuossa kokonaan ummistamisessa, että onkohan vaara, että vaikka viisari näyttäis normaalia, niin jotkin osat voivat ylikuumentua jos ei ilmavirtaa kulje sisään lainkaan?!
Ite ajelen vanhakeulaisella muuten keula ummessa (tänäkin vuonna), mutta nuo pienet sivumaskit on suojaamatta. 28-33 asteen pakasella 500 km maantiesiivu ja lämmöt jäkittää mukavasti "keskellä viivaa". Edes pitkät alamäet tai pakokaasunkierrätyksen poisto ei ole lämpöjä vienyt. On kuitenkin huomattava, että egr:n poiskytkentä hidastaa lämpenenmistä. Kaikesta huolimatta, epäilen, että omassani termostaatti ei toimi kunnolla, koska keulaa joutuu muuraamaan jo plussakeleillä.
Karkeesti näin olen tehnyt jo kolmena talvena: +5 ja -10 välillä alamaski peittoon ja sitä kylmemmällä myös ylämaski (ristom mukaan näköjään voi laittaa täysin umpeenkin).
Sitä olen miettinyt tuossa kokonaan ummistamisessa, että onkohan vaara, että vaikka viisari näyttäis normaalia, niin jotkin osat voivat ylikuumentua jos ei ilmavirtaa kulje sisään lainkaan?!
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Joo, uusikeulaisessa on laidoilla olevat "sivureiät" ummessa, feikkiritilät siis.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Sehän se kanssa mietitytti, mutta ajattelin nollakelillä ottaa yläosan pois. Omalla vastuulla. Tosin tänään ajelin täysin ilman eberiä ja nollakeli. Ulkolämpö näytti +3, vaikka ihan aito nolla ulkona oli.. Lämmintä alkaa puhaltaa 3 km taajama-ajon jälkeen. Toi TTID:n konehuone on alapuoleltakin kohtuullisen ummessa pohjapanssareineen. Pidempi testisiivu tuli eilen, 11 tuntia / 860 km, lähtiessä -26 ja perillä enää -7 astetta. Laserlämpömittarillahan tuota konehuonetta voisi tutkailla. Luulisi turbojen lähistöllä olevan lämpimintä. Mistäs noita OBD palikoita voi tilata?Rusakko__ kirjoitti:Sitä olen miettinyt tuossa kokonaan ummistamisessa, että onkohan vaara, että vaikka viisari näyttäis normaalia, niin jotkin osat voivat ylikuumentua jos ei ilmavirtaa kulje sisään lainkaan?!
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Mulla on tämmönen: http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-dia ... -12v-42825
Tuo on itelläki käyny mielessä että onkoha tuolla konehuoneessa mitään joka ei sitten tykkää ettei sinne ilmaa juuri tule. Mutta luulisi tuolla kesähelteellä joka tapauksessa paljon lämpimämpi olevan?
Tuo on itelläki käyny mielessä että onkoha tuolla konehuoneessa mitään joka ei sitten tykkää ettei sinne ilmaa juuri tule. Mutta luulisi tuolla kesähelteellä joka tapauksessa paljon lämpimämpi olevan?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Ajoin jouluaattona Espoosta Rovaniemelle. Lämpötila laski tasaisesti -10 -> -30. Mittään suojia en ollu ehtiny keulalle laittaa vaikka tarkotus olikin ollu. Mutta iloisesti yllätyin ja lämmöt pysy kokomatkan jotakuinkin 83 asteessa. OBD:een kautta kattelin. Kaikkia muuta matkalla sitten tapahtuki mutta niistä lisää muualla...
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Sulla ku tuo mittari löytyy, niin paljonko moottorissa on silloin asteita kun viisari on just normaaliviivassa eli vaaterissa? Ja mitä se mahtaa olla pykälää kylmemmässä viivassa jne jne...?! Lähinnä vaan sitä, että kuinka pahana voidaan pitää sitä jos lämmöt roikkuu toistuvasti esim. alemmassa viivassa.jmaatta kirjoitti:Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
Ainakin tids:ssä on turbo etupuolella. Jos se ei saa lainkaan ajoviimaa, niin voiko se käydä liian kuumana vaikka kuinka lämmöt olis normaalissa viisarin mukaan?
Toisaalta, tuntuis ettei millekään autolle tee hyvää ajaa -30 lämpötilassa keula kokonaan auki vaikka kuinka hyvin riittäis lämpöä sisällekin asti. Luulis, että siinä voi jotkut paikat jäätyä herkästikin. Kovasti -30 asteinen ilma jäähdyttää!
No joo, tämmöstä juttelua taas...
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Niin, kai siellä on letku poikineen, jotka kärsii ajoviimassa jo arviolta yli 70 asteen pakkasvaikutuksistakin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Yllättävän hyvin tuntuu pysyvän diesel lämpimänä myös kunnon pakkasilla. Jouluna oli idässä lähemmäs -30 ja kyllä pysy ilman mitään suojia lämmöt täysillä, ja tarkeni ajella paitahihasillaan. Sitten kun taajamaan mentiin, niin tipahti lämpömittari samointein.
Tuli ostettua tänään solumuovia k-raudasta aikas paljon, ja nippusiteitäkin löytyy. Kattoo jos huomenna jaksais krapulapuhteina tollasen suojan väsäillä, ois hienoa kun eberi ei käynnistyis joka kerta.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuli ostettua tänään solumuovia k-raudasta aikas paljon, ja nippusiteitäkin löytyy. Kattoo jos huomenna jaksais krapulapuhteina tollasen suojan väsäillä, ois hienoa kun eberi ei käynnistyis joka kerta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
DslCat:n esimerkistä inspiroituneena väkersin vanhempaan keulaan vastaavan toteutuksen:
![Kuva](http://i4.aijaa.com/b/00237/11515850.jpg)
Materiaaliksi valikoitui rojukasan päältä bongattu 10 mm paksu kumimatto (95x13 cm kaistale mahtui hyvin maskin taakse), mikä jälkikäteen ajateltuna ei ollut ehkä paras mahdollinen materiaali. On nimittäin sen verran jäykkää ettei ihan maskin rei'istä pujottamalla suostunu menemään tonne maskin taakse, joten otin puskurin alla olevan suojamuovin pois ja montusta käsin alakautta työnsin ton kumisuikaleen maskin taakse. Sopiviin kohtiin poralla pienet reiät ja kuudella nippusiteellä kiinni. Hyvin pysyy ja omasta mielestä tuli jopa ihan siisti, vaikka itse tein
Ei tuon bensakrematorion kanssa tietysti tarvii lämpöjen tippumista pelätä ilmankaan maskin tukkimista, mutta ajattelin kokeilla, että miten hyvin se nopeuttaa lämpöjen nousua. Kunhan vaan tulis nyt pakkasta että pääsis kokeilee![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Kuva](http://i4.aijaa.com/b/00237/11515850.jpg)
Materiaaliksi valikoitui rojukasan päältä bongattu 10 mm paksu kumimatto (95x13 cm kaistale mahtui hyvin maskin taakse), mikä jälkikäteen ajateltuna ei ollut ehkä paras mahdollinen materiaali. On nimittäin sen verran jäykkää ettei ihan maskin rei'istä pujottamalla suostunu menemään tonne maskin taakse, joten otin puskurin alla olevan suojamuovin pois ja montusta käsin alakautta työnsin ton kumisuikaleen maskin taakse. Sopiviin kohtiin poralla pienet reiät ja kuudella nippusiteellä kiinni. Hyvin pysyy ja omasta mielestä tuli jopa ihan siisti, vaikka itse tein
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ei tuon bensakrematorion kanssa tietysti tarvii lämpöjen tippumista pelätä ilmankaan maskin tukkimista, mutta ajattelin kokeilla, että miten hyvin se nopeuttaa lämpöjen nousua. Kunhan vaan tulis nyt pakkasta että pääsis kokeilee
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Se keskiviiva kattaa alueen 80-115. Pikkasen kun roikkuu on lämmöt 77 tienoilla. Se edellinen viiva on about 70. Melkein 50 saa olla ennenkuin neula lähtee edes nousemaan.Rusakko__ kirjoitti:Sulla ku tuo mittari löytyy, niin paljonko moottorissa on silloin asteita kun viisari on just normaaliviivassa eli vaaterissa? Ja mitä se mahtaa olla pykälää kylmemmässä viivassa jne jne...?! Lähinnä vaan sitä, että kuinka pahana voidaan pitää sitä jos lämmöt roikkuu toistuvasti esim. alemmassa viivassa.jmaatta kirjoitti:Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
Ainakin tids:ssä on turbo etupuolella. Jos se ei saa lainkaan ajoviimaa, niin voiko se käydä liian kuumana vaikka kuinka lämmöt olis normaalissa viisarin mukaan?
Toisaalta, tuntuis ettei millekään autolle tee hyvää ajaa -30 lämpötilassa keula kokonaan auki vaikka kuinka hyvin riittäis lämpöä sisällekin asti. Luulis, että siinä voi jotkut paikat jäätyä herkästikin. Kovasti -30 asteinen ilma jäähdyttää!
No joo, tämmöstä juttelua taas...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Sulla hoitaa noi lisäpaiskaajat yläreijässä viimasuoja virkaaTimon kirjoitti:DslCat:n esimerkistä inspiroituneena väkersin vanhempaan keulaan vastaavan toteutuksen:
Materiaaliksi valikoitui rojukasan päältä bongattu 10 mm paksu kumimatto (95x13 cm kaistale mahtui hyvin maskin taakse), mikä jälkikäteen ajateltuna ei ollut ehkä paras mahdollinen materiaali. On nimittäin sen verran jäykkää ettei ihan maskin rei'istä pujottamalla suostunu menemään tonne maskin taakse, joten otin puskurin alla olevan suojamuovin pois ja montusta käsin alakautta työnsin ton kumisuikaleen maskin taakse. Sopiviin kohtiin poralla pienet reiät ja kuudella nippusiteellä kiinni. Hyvin pysyy ja omasta mielestä tuli jopa ihan siisti, vaikka itse tein![]()
Ei tuon bensakrematorion kanssa tietysti tarvii lämpöjen tippumista pelätä ilmankaan maskin tukkimista, mutta ajattelin kokeilla, että miten hyvin se nopeuttaa lämpöjen nousua. Kunhan vaan tulis nyt pakkasta että pääsis kokeilee
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
Kylläpä ois kiinnostusta....
9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
9-3 1.8i Linear Vm.04
9-5 2.3t Wagon Vm.05
9-5 2.3t Wagon Vm.05
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8588/saa ... -9-3-03-07juppe_eno kirjoitti:Kylläpä ois kiinnostusta....
9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
Siitä, janiv on poistunut jonnekin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?
saabillua kirjoitti:http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8588/saa ... -9-3-03-07juppe_eno kirjoitti:Kylläpä ois kiinnostusta....
9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
Siitä, janiv on poistunut jonnekin.
Ok... kiitti tiedosta... Laitoin kyllä janiv:lle kyselyn maskisuojista....katotaan tuleeko vastausta.....
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3 1.8i Linear Vm.04
9-5 2.3t Wagon Vm.05
9-5 2.3t Wagon Vm.05