Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Onkos tuossa uudempikeulaisessa nuo pienemmät sivureiät ummessa valmiiksi?

Ite ajelen vanhakeulaisella muuten keula ummessa (tänäkin vuonna), mutta nuo pienet sivumaskit on suojaamatta. 28-33 asteen pakasella 500 km maantiesiivu ja lämmöt jäkittää mukavasti "keskellä viivaa". Edes pitkät alamäet tai pakokaasunkierrätyksen poisto ei ole lämpöjä vienyt. On kuitenkin huomattava, että egr:n poiskytkentä hidastaa lämpenenmistä. Kaikesta huolimatta, epäilen, että omassani termostaatti ei toimi kunnolla, koska keulaa joutuu muuraamaan jo plussakeleillä.

Karkeesti näin olen tehnyt jo kolmena talvena: +5 ja -10 välillä alamaski peittoon ja sitä kylmemmällä myös ylämaski (ristom mukaan näköjään voi laittaa täysin umpeenkin).

Sitä olen miettinyt tuossa kokonaan ummistamisessa, että onkohan vaara, että vaikka viisari näyttäis normaalia, niin jotkin osat voivat ylikuumentua jos ei ilmavirtaa kulje sisään lainkaan?!
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5400
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joo, uusikeulaisessa on laidoilla olevat "sivureiät" ummessa, feikkiritilät siis.
Sininen Saab 9-3, '99
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Rusakko__ kirjoitti:Sitä olen miettinyt tuossa kokonaan ummistamisessa, että onkohan vaara, että vaikka viisari näyttäis normaalia, niin jotkin osat voivat ylikuumentua jos ei ilmavirtaa kulje sisään lainkaan?!
Sehän se kanssa mietitytti, mutta ajattelin nollakelillä ottaa yläosan pois. Omalla vastuulla. Tosin tänään ajelin täysin ilman eberiä ja nollakeli. Ulkolämpö näytti +3, vaikka ihan aito nolla ulkona oli.. Lämmintä alkaa puhaltaa 3 km taajama-ajon jälkeen. Toi TTID:n konehuone on alapuoleltakin kohtuullisen ummessa pohjapanssareineen. Pidempi testisiivu tuli eilen, 11 tuntia / 860 km, lähtiessä -26 ja perillä enää -7 astetta. Laserlämpömittarillahan tuota konehuonetta voisi tutkailla. Luulisi turbojen lähistöllä olevan lämpimintä. Mistäs noita OBD palikoita voi tilata?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mulla on tämmönen: http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-dia ... -12v-42825

Tuo on itelläki käyny mielessä että onkoha tuolla konehuoneessa mitään joka ei sitten tykkää ettei sinne ilmaa juuri tule. Mutta luulisi tuolla kesähelteellä joka tapauksessa paljon lämpimämpi olevan?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Ajoin jouluaattona Espoosta Rovaniemelle. Lämpötila laski tasaisesti -10 -> -30. Mittään suojia en ollu ehtiny keulalle laittaa vaikka tarkotus olikin ollu. Mutta iloisesti yllätyin ja lämmöt pysy kokomatkan jotakuinkin 83 asteessa. OBD:een kautta kattelin. Kaikkia muuta matkalla sitten tapahtuki mutta niistä lisää muualla...
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

jmaatta kirjoitti:Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
Sulla ku tuo mittari löytyy, niin paljonko moottorissa on silloin asteita kun viisari on just normaaliviivassa eli vaaterissa? Ja mitä se mahtaa olla pykälää kylmemmässä viivassa jne jne...?! Lähinnä vaan sitä, että kuinka pahana voidaan pitää sitä jos lämmöt roikkuu toistuvasti esim. alemmassa viivassa.

Ainakin tids:ssä on turbo etupuolella. Jos se ei saa lainkaan ajoviimaa, niin voiko se käydä liian kuumana vaikka kuinka lämmöt olis normaalissa viisarin mukaan?

Toisaalta, tuntuis ettei millekään autolle tee hyvää ajaa -30 lämpötilassa keula kokonaan auki vaikka kuinka hyvin riittäis lämpöä sisällekin asti. Luulis, että siinä voi jotkut paikat jäätyä herkästikin. Kovasti -30 asteinen ilma jäähdyttää!

No joo, tämmöstä juttelua taas...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Niin, kai siellä on letku poikineen, jotka kärsii ajoviimassa jo arviolta yli 70 asteen pakkasvaikutuksistakin.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Yllättävän hyvin tuntuu pysyvän diesel lämpimänä myös kunnon pakkasilla. Jouluna oli idässä lähemmäs -30 ja kyllä pysy ilman mitään suojia lämmöt täysillä, ja tarkeni ajella paitahihasillaan. Sitten kun taajamaan mentiin, niin tipahti lämpömittari samointein.

Tuli ostettua tänään solumuovia k-raudasta aikas paljon, ja nippusiteitäkin löytyy. Kattoo jos huomenna jaksais krapulapuhteina tollasen suojan väsäillä, ois hienoa kun eberi ei käynnistyis joka kerta. :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Timon »

DslCat:n esimerkistä inspiroituneena väkersin vanhempaan keulaan vastaavan toteutuksen:

Kuva

Materiaaliksi valikoitui rojukasan päältä bongattu 10 mm paksu kumimatto (95x13 cm kaistale mahtui hyvin maskin taakse), mikä jälkikäteen ajateltuna ei ollut ehkä paras mahdollinen materiaali. On nimittäin sen verran jäykkää ettei ihan maskin rei'istä pujottamalla suostunu menemään tonne maskin taakse, joten otin puskurin alla olevan suojamuovin pois ja montusta käsin alakautta työnsin ton kumisuikaleen maskin taakse. Sopiviin kohtiin poralla pienet reiät ja kuudella nippusiteellä kiinni. Hyvin pysyy ja omasta mielestä tuli jopa ihan siisti, vaikka itse tein :mrgreen:

Ei tuon bensakrematorion kanssa tietysti tarvii lämpöjen tippumista pelätä ilmankaan maskin tukkimista, mutta ajattelin kokeilla, että miten hyvin se nopeuttaa lämpöjen nousua. Kunhan vaan tulis nyt pakkasta että pääsis kokeilee 8)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Rusakko__ kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Kokonaan ummessa minullakin vanhempikeulainen. Referenssinä vaikkapa torstainen Oulu - Kuusamo (noin -8°C): min 84, max 98, avg 91. Tänään vähän lauhemmassa (lähtiessä -5°C, perillä -2°C) takaisin: min 79 (seisoi hetken pihassa sammuksissa), max 99, avg 91. OBD Autodoctorilla loggailin Bluetooth OBD mokkulan kautta. 80-110 vauhdissa näkyy 95 tienoilla pyörivän lämmöt alle kympin pakkasella.
Sulla ku tuo mittari löytyy, niin paljonko moottorissa on silloin asteita kun viisari on just normaaliviivassa eli vaaterissa? Ja mitä se mahtaa olla pykälää kylmemmässä viivassa jne jne...?! Lähinnä vaan sitä, että kuinka pahana voidaan pitää sitä jos lämmöt roikkuu toistuvasti esim. alemmassa viivassa.

Ainakin tids:ssä on turbo etupuolella. Jos se ei saa lainkaan ajoviimaa, niin voiko se käydä liian kuumana vaikka kuinka lämmöt olis normaalissa viisarin mukaan?

Toisaalta, tuntuis ettei millekään autolle tee hyvää ajaa -30 lämpötilassa keula kokonaan auki vaikka kuinka hyvin riittäis lämpöä sisällekin asti. Luulis, että siinä voi jotkut paikat jäätyä herkästikin. Kovasti -30 asteinen ilma jäähdyttää!

No joo, tämmöstä juttelua taas...
Se keskiviiva kattaa alueen 80-115. Pikkasen kun roikkuu on lämmöt 77 tienoilla. Se edellinen viiva on about 70. Melkein 50 saa olla ennenkuin neula lähtee edes nousemaan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Timon kirjoitti:DslCat:n esimerkistä inspiroituneena väkersin vanhempaan keulaan vastaavan toteutuksen:

Kuva

Materiaaliksi valikoitui rojukasan päältä bongattu 10 mm paksu kumimatto (95x13 cm kaistale mahtui hyvin maskin taakse), mikä jälkikäteen ajateltuna ei ollut ehkä paras mahdollinen materiaali. On nimittäin sen verran jäykkää ettei ihan maskin rei'istä pujottamalla suostunu menemään tonne maskin taakse, joten otin puskurin alla olevan suojamuovin pois ja montusta käsin alakautta työnsin ton kumisuikaleen maskin taakse. Sopiviin kohtiin poralla pienet reiät ja kuudella nippusiteellä kiinni. Hyvin pysyy ja omasta mielestä tuli jopa ihan siisti, vaikka itse tein :mrgreen:

Ei tuon bensakrematorion kanssa tietysti tarvii lämpöjen tippumista pelätä ilmankaan maskin tukkimista, mutta ajattelin kokeilla, että miten hyvin se nopeuttaa lämpöjen nousua. Kunhan vaan tulis nyt pakkasta että pääsis kokeilee 8)
Sulla hoitaa noi lisäpaiskaajat yläreijässä viimasuoja virkaa :mrgreen: Toi on tollane 3/4 osa ummessa ratkaisu.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
juppe_eno
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 17:27
Paikkakunta: Leinolanlahti

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja juppe_eno »

Kylläpä ois kiinnostusta....

9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
9-3 1.8i Linear Vm.04
9-5 2.3t Wagon Vm.05
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja saabillua »

juppe_eno kirjoitti:Kylläpä ois kiinnostusta....

9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8588/saa ... -9-3-03-07

Siitä, janiv on poistunut jonnekin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
juppe_eno
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 17:27
Paikkakunta: Leinolanlahti

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja juppe_eno »

saabillua kirjoitti:
juppe_eno kirjoitti:Kylläpä ois kiinnostusta....

9-3 SS 1.8i Linear, Vm.04
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8588/saa ... -9-3-03-07

Siitä, janiv on poistunut jonnekin.

Ok... kiitti tiedosta... Laitoin kyllä janiv:lle kyselyn maskisuojista....katotaan tuleeko vastausta..... :)
9-3 1.8i Linear Vm.04
9-5 2.3t Wagon Vm.05
Vastaa Viestiin