Ohjauksen puoltaminen
Re: Ohjauksen puoltaminen
Tattis tiedosta, täytyy välittää eteenpäin kun lupasivat alustavasti katsoa asiaa vielä uudestaan. Perästä kuuluu..
Sinne "Keski-Suomeen" on täältä Turusta sen verran matkaa että toivottavasti menee näin..
Sinne "Keski-Suomeen" on täältä Turusta sen verran matkaa että toivottavasti menee näin..
Ohjauksen puoltaminen
Asiaa selvitellessä tuli huomattua jännä juttu, nimittäin WIS kertoo "Casterkulmaa ei voi säätää". Merkillistä..
Re: Ohjauksen puoltaminen
Niinhän se kertoo, mutta tuon apurungon pulteissa on sen verran pelivaraa että osaava säätäjä saa kyllä säädettyä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ohjauksen puoltaminen
No nyt sitten säätivät uudelleen, mutta nyt caster v/o on 2.9/2.6. Huoh. Nimenomaan kirjallisesti pyysin päinvastoin. Sinällään jännä että ennen säätöä oli lapun mukaan 2.2/2.6 ja nyt oli vähän helpotusta kuitenkin havaittavissa. Viime mittaus oli reilusti alle speksien joten mittausten välinen ero kummastuttaa myös. Nyt puoltaa silti oikealle heti jos tiessä vähänkin kallistusta. On karua kun eka omistamani vähän parempi kulkine eikä sitä saa kulkemaan suoraan näköjään millään.
Ei tuota missään muualla osattaisi säätää kuin Oulussa? Luulisi että etelämpääkin osaaja löytyisi..
Ei tuota missään muualla osattaisi säätää kuin Oulussa? Luulisi että etelämpääkin osaaja löytyisi..
Re: Ohjauksen puoltaminen
Minulla casterkulmat säädettiin seuraavasti:
vasemmalla 2 astetta 15 min (2,25astetta) ja oikealla tasan 3 astetta.
Ohjearvot ovat 2 astetta 24 min ... 3 astetta 24 min. Eli näiden välissä ollaan, mutta tuo suurempi caster oikealla verrattuna vasempaan lopettaa puoltamisen .
vasemmalla 2 astetta 15 min (2,25astetta) ja oikealla tasan 3 astetta.
Ohjearvot ovat 2 astetta 24 min ... 3 astetta 24 min. Eli näiden välissä ollaan, mutta tuo suurempi caster oikealla verrattuna vasempaan lopettaa puoltamisen .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjauksen puoltaminen
Aikamoista laatua näissa Saabeissa?? etukelkka kääntyy itsekseen ja auto puoltaa (edelleen). Kytkin ei kestä edes 150tkm? (vrt.vw vento 430tkm...)
mun autossa toi kelkka ei kyllä siirry mihinkään.... tai ojaan jos päästän ratista irti
Ai niin ja noi vetarit !!! SKF ja vuoden välein oikea puoli....
mun autossa toi kelkka ei kyllä siirry mihinkään.... tai ojaan jos päästän ratista irti
Ai niin ja noi vetarit !!! SKF ja vuoden välein oikea puoli....
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
Jos jollakin tieto paikasta eteläisemmässä Suomessa kuin jo ketjussa aiemmin mainittu niin otan kiitollisena vastaan.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Mua kanssa kiinnostaisi Länsi-uudellamaalla oleva.maxmax kirjoitti:Jos jollakin tieto paikasta eteläisemmässä Suomessa kuin jo ketjussa aiemmin mainittu niin otan kiitollisena vastaan.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
Näköjään aika hiljaista on ollut. Onko tämä sitten jotenkin hankala homma vai mikä mutta täällä seudulla parista muustakin firmasta tiedusteltuani toteavat yksikantaan että heidän koneen mukaan ei voi säätää eivätkä ees suostu sitten muuhun. Alkaa kohta näyttää siltä että vaan Oulussa osataan säätää jos täälläkään ei kukaan osaa muusta paikasta kertoa.
Re: Ohjauksen puoltaminen
On hiljaista.. Toi mun POS puoltaa edelleen ja kytkin ei kestä.. Koitan nyt vaihtaa Aeron jouset tilalle ja vien säädettäväksi uudestaan, tosin ei sitä caster kulmaa pysty säätämään silti.
Vaihtaisin heti tohon toiseen ruotsalaiseen merkkiin jos saisin töitä!!
Vaihtaisin heti tohon toiseen ruotsalaiseen merkkiin jos saisin töitä!!
Viimeksi muokannut PA3, To Tammi 28, 2016 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ohjauksen puoltaminen
Kun muistaisi, niin kaivaisin muutaman vuoden takaisen Euro-masterin suuntauslapun jostain.
Ihan mielenkiinnosta voisi vertailla noita arvoja.
Ihan mielenkiinnosta voisi vertailla noita arvoja.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Näitä Euromastereita on täällä toki useampia, mutta juurikin niistä ko. ketjun paikoista yksi pytinki totesi vain että heidän tietojen mukaan ei voi säätää casteria ja eivät näin ollen eivät säädä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ohjauksen puoltaminen
Eli -08 sport-sedani. -20mm madaltavat jouset.
Säädöt tehtaan sportti-alustan mukaan.
Etu
Caster: vasen 3°06' oikea 3°24'
Camber: vasen -1°06' oikea -1°00'
Auraus vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Taka
Camber: vasen -1°12' oikea -1°06'
Auraus: vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Kulkukulma: alussa -0°01' säädetty 0°00'
KPI: vasen 13°08' oikea 13°17'
Summakulma: vasen 12°02' oikea 12°17'
Pyöränsiirtymä: etu -7mm taka -3mm.
Raidevälin leveysero sen 22mm ja akselivälin -4mm.
Siinä lapun tiedot.
Säädöt tehtaan sportti-alustan mukaan.
Etu
Caster: vasen 3°06' oikea 3°24'
Camber: vasen -1°06' oikea -1°00'
Auraus vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Taka
Camber: vasen -1°12' oikea -1°06'
Auraus: vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Kulkukulma: alussa -0°01' säädetty 0°00'
KPI: vasen 13°08' oikea 13°17'
Summakulma: vasen 12°02' oikea 12°17'
Pyöränsiirtymä: etu -7mm taka -3mm.
Raidevälin leveysero sen 22mm ja akselivälin -4mm.
Siinä lapun tiedot.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Mulla Caster on ohjearvo +2`54 ja mitattu vas +2`26 oik +2`56 eli tätä ei voi säätää...apu,apupoika kirjoitti:Eli -08 sport-sedani. -20mm madaltavat jouset.
Säädöt tehtaan sportti-alustan mukaan.
Etu
Caster: vasen 3°06' oikea 3°24'
Camber: vasen -1°06' oikea -1°00'
Auraus vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Taka
Camber: vasen -1°12' oikea -1°06'
Auraus: vasen 0°09' oikea 0°09' yht. 0°18'
Kulkukulma: alussa -0°01' säädetty 0°00'
KPI: vasen 13°08' oikea 13°17'
Summakulma: vasen 12°02' oikea 12°17'
Pyöränsiirtymä: etu -7mm taka -3mm.
Raidevälin leveysero sen 22mm ja akselivälin -4mm.
Siinä lapun tiedot.
KPI on ohjearvo +13`18 ja mitattu vas +5`06 oik +6`08 ?????
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ohjauksen puoltaminen
www.anewtoronto.com/images1/wheel%209.gif
Tuossa linkissä siis KPI (SAI) kulma.
Jotain täytyy olla vääntynyt tai tms. kun tuo ero on noin iso??
Tuossa linkissä siis KPI (SAI) kulma.
Jotain täytyy olla vääntynyt tai tms. kun tuo ero on noin iso??