Aika saman näköinen oli meidän EGR kun sen ensimmäisen kerran purin. Silloin oli autolla ajeltu n. 160tkm, eikä ollut varmaan aikaisemmin putsattu. Nyt olen putsannut sen joka kevät, vahauksen ja kiillotuksen yhteydessä. Enää ei ole ollut niin likainen, ja lika on ollut enemmänkin kuivaa nokea kuin tuollaista tahnaa. Suosittelen muillekin joilla on EGR vielä käytössä. Varovaisesti vain niiden pulttien kanssa. Ei ole kuin puolen tunnin homma. Imuria olen pitänyt imusarjan suulla ja rapsutellut pikku meisselillä kartstat suulta pois.
Rusakko__ kirjoitti:Niin siis eikös se olis fiksumpi tukkia sieltä mistä egr-zydemi alkaa, eli pakosarjan kupeesta? Toki EGR:n ja "pakoputken" väliin on helpo tiivistelaippa laittaa, mutta tällöinhän mönjää kertyy koko puolen metrin matkalta "pakoputkeen" ja se ei liene hyvä jos esim haluaa palauttaa järjetelmän alkuperäiseksi (niin tyhmää kuin se olisikin).
Minkälainen homma on jos tiivistää paketin heti alkupäästä?
Eipä liene väliä mihin väliin sen tukkeen laittaa. Ei siellä enää pakokaasua tai ilmaa kierrä kun järjestelmä on tukossa.
Mistä tällä hetkellä vois semmosen "peitekilven" hommata edullisimmin ja kätevimmin? Tai sitte tosiaan teen niinkuin jmaatta...
Joo, ne egr:n pulttien kanssa kannattaa olla varovainen, ainakin niiden neljän mitkä tulee siihen läppäkoteloon. Mulla korkkasi edellisestä kierteet oikeastaan kaikkien pulttien osalta lopulta, mutta siis siitä alumiinisen läppälotelon puolelta...
Ja paja reissu tiedossa omalle tuplapuhaltajalle.
Näytössä ilmoitus tukkeutuneesta suodattimesta ja puhdistus polttoa ei vain ole tapahtunut pidemmilläkään ajomatkoilla.
Jcarlson eilen tutki autoa techillä ja viaksi löytyi toinen pakolämpöanturi. Täten ei siis pakkopolttokaan onnistunut.
Äsken kaivoin anturin käteen, mutta kaikki näytti olevan ok kunnossa, joten anturi on kai tullut tiensä päähän.
Mielenkiinnolla jo odottelen sitä mittavaa soittelu kierrosta auton takuuasioista. Auton myynyt liike vastaa auton takuista ja viimeksi ainakin oli melkoinen vääntö, että suostuivat korjauttamaan ABS-vian toisessa merkkiliikkeessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Kumpi anturi, etummainen vai takimmainen? Itsellä tuli herjat myös tuosta (DPF:n poltto tosin toimi silti). Tilasin käytetyn anturin eBaysta mutta eihän se vika siinä ollut. Moottorin suojamuovi vaan oli hangannu juurikin nuo lämpöanturin johdot poikki johtosarjasta.
Minulta löytyy ehjä anturi jos vika siinä kuitenkin on, saa edullisesti.
Mistä kohtaa johto oli poikki? Josko sitä vielä silmäilisi tarkemmin.
Edit: Uusi anturi rapiat 200 euroa, taisi olla 249 jos oikein muistan. Ajan sai varata lähimpään merkkiliikkeeseen ja osa tulee Laakkoselta. Eli ei ongelmia tällä kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson kirjoitti:EGR:n disablointi hidastaisi lämpeämistä joo, mutta onneksi eberi kompensoi.
Mitään merkittävää eroa ei ainakaan ole huomattavissa eberin kanssa.
Toki itse heitin maskin alaosaan tilkettä jäähdyttimen eteen ja se ainakin helpotti kovilla pakkasilla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L. kirjoitti:Mistä kohtaa johto oli poikki? Josko sitä vielä silmäilisi tarkemmin.
Edit: Uusi anturi rapiat 200 euroa, taisi olla 249 jos oikein muistan. Ajan sai varata lähimpään merkkiliikkeeseen ja osa tulee Laakkoselta. Eli ei ongelmia tällä kertaa.
Eipä ollut ainakaan tuosta poikki. TTiD:ssä muutenkin paikka vähän erilainen. Ja muovikin loppuu jo ylemmäs eli ei oikein voi olla mahdollistakaan, että se pääsisi johtoja hankaamaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Perjantaina alkoi tuntua, että auto vastaa kaasuun hieman normaalia hitaammin. Eilen heitti sitten limited performancen (kotimatkalla Helsinki-Jkl). Ensin aina välillä häipyi ilmoitus sidistä ja kun sattui juuri polton aika kohdalle niin sen jälkeen ei enää heittänyt lp-tilaan. Kuitenkin edelleenkin vastaa hitaasti kaasuun, ahtoviisari nousee viiveellä. Kulutus noussut ehkä 0,5l sadalla.
Op-com antoi p242f. Aikomuksena on poistaa dpf sisukset ja laittaa laippa egr kanavaan. Jcarlson jo poisti egr käytöstä 6000km sitten.
Olisi hieno juttu jos joku voisi kuvilla tai linkillä valottaa tuota paikkaa johon läpyskä laitetaan TTiD myllyssä. Lisäksi muutkin pätevät ohjeet/ajatukset vian syystä suotavia.
Lisätään vielä että äskeisen testiajon perusteella turbot "suhisee" voimakkaammin kuin ennen. Kuulee tosi selkeästi ohjaamoon...
9-3 SC Vector TTiD M6 -08
EX
9-3 SS Vector 2,0t M5 -04