TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Enpä ole vielä perehtynyt koneeseen ttid.tarkaan.onko niin että sen esim.kansi ja imusarja ei käy ristiin tid kanssa.? onko alakerta erilainen.???
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt itsekin vihdoin sain EGR:n tulpattua ja vaikuttaisi, että ensimmäisen 20km lenkin perusteella auttoi tohon 1600-1800rpm kohdilla vaivanneeseen tärinään täyskaasu ja osakaasukiihdytyksessä.

Eipä ole toi auto vielä mun omistuksessa koskaan lähtenyt noin tasaisesti vetämään 1500rpm jälkeen vitosella :)

Se EGR:n tiiviste tms tippui yllätys yllätys konetilaan, enkä ainakaan huomannut mitään ongelmia, mutta pitäisköhän kuitenkin hankkia tiiviste ja laittaa paikalleen?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tartte tiivistettä kun on tarkasti koneistettu tulppalevy välissä.. Mahdollinen haitta voi vuotaessa olla lähinnä pakokaasun haju, joten sen huomaa kyllä jos vuotaa.

Tuo 1600-1800rpm täristys on hyvin klassinen oire EGR-venttiilin vuodosta joo. Kunnossa olevana tai EGR tulpattuna pitäisi vetää täysin puhtaasti koko kierrosalueen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eihän toi tärinä mihinkään hävinnyt EGR:n tulppauksella. Oli vaan landella tiet niin huonossa kunnossa, ettei paljoa pienet tärinät tuntuneet...

Nyt parin kuukauden aikana uutena oireena on ilmennyt, että aina ensimmäisen kerran käynnistyksen jälkeen kun nostaa kytkimen, niin kuuluu hankaava "krunks". Tämän jälkeen ääntä ei saa kuulumaan vaikka yrittäisi. Ensin tuli vain aamuisin kun auto oli seisonut pidempään ja epäilin kuulevani omiani, nyt riittää vartin seisominen....

Ja metallista rapinaa kuuluu tyhjäkäynnillä (todella hiljaista) ja aika hyvin tärisee koko bilikka tietyissä tilanteissa. (Jännää sinäänsä että kun kaasupoljin on 3/4 painettuna, niin auto tärisee huomattavasti, mutta ihan täydellä kaasulla tuntuu rauhoittuvan)

Kauankohan näillä oireilla kaksoismassan voisi olettaa kestävän ajoa? Autolla kilsoja 83tkm ja itse olen niistä ajanut vajaan vuoden omistusajalla 25tkm, ja onhan toi jonkin verran pahentunut... Softaus ei varmaankaan lisää kestoa :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Tuo 1600-1800rpm täristys on hyvin klassinen oire EGR-venttiilin vuodosta joo. Kunnossa olevana tai EGR tulpattuna pitäisi vetää täysin puhtaasti koko kierrosalueen.
Tarkotakkonää tuolla vuodolla, että venttiili falskaa läpi sisäisesti vai?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Auto 9-3 TTID -11, ajettu n. 75 500 km. Öljyt vaihdettu 4 500 km sitten ja nyt öljyt ovat ihan mustat ! Onko normaalia että öljyt menee ihan mustaksi ohueksi liokseksi noin lyhyellä ajolla ? Onko jossain vikaa ja mitä ????? Auto pelaa ihan normaalisti.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Itsellä on ainakin kaikissa autoissa mennyt öljyt mustaksi lyhyenkin käytön jälkeen.

Öljyn määrää kannattanee kuitenkin tarkkailla, ettei se ole lisääntynyt. Lisääntyminen kielii siitä että öljyn seassa on dieseliä.

Öljytikulla on yksi tehtävä, siitä pitäisi pystyä tarkistamaan öljyn määrä. Gm ei kuitenkaan osaa tehdä öljy tikkua, joten sitä ei siis näissä gm-saabeissakaan voi siitä tarkistaa.

Parilla foorumilaisella on koneet rikkotuneet sen seurauksena, kun diesel palaa väärässä paikassa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv »

Rommitommi kirjoitti:Eihän toi tärinä mihinkään hävinnyt EGR:n tulppauksella.
Tuota kommenttia oikeastaan jo odottelinkin. Oman TTID:ni tärinä (itse kuvailisin sitä myös sanoilla hytinä, ryttyytys, tai pompotus) ainakin tuntuu siltä, että voimansiirto lähtisi jotenkin resonoimaan koneen iskujen tahdissa. Tms.

Olisi kyllä mielenkiintoista todeta, onko kyse juuri samanlaisesta tärinästä. Pitäisikö meidän pitää joskus TTID-koeajoilta?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oiskohan noissa loppupään autoissa jotenkin luokattomia voimansiirron osia enemmänkin liikkeellä, joko kaksoismassa tai yhdessähän oli vaihteiston perä hajalla. 2008-2009 180hv TTiD:ssä ei ole ainakaan yhtä paljoa vastaavia ongelmia näkynyt, mutta niissähän onkin eri välitykset vaihteistossa kuin 2011-2012 autoissa. Kannattaa myös kokeilla onko vänkärinpuolen vetoakselissa välystä, ettei ole tukilaakerin sisuskalut karanneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ainakin TTID:n vaihto-opastin mittaristossa on täysin kelvoton, se kehottaa vaihtamaan isommalle niin, että vaihdon jälkeen kierroksia on 1300-1400rpm, jonka jälkeen auto nykii tasakaasullakin. Jotenkin epäilen, että edellinen omistaja on totellut tota opastinta aika tiukasti ja vedättänyt paljon pienillä kierroksilla..Varmaan joutuu kaksoismassa ja muu voimansiirto aika koville, kun satasen vauhdissa kiertää 1400rpm kutosella, ja siitä sitten kun lähtee vedättämään..

Tuntuu myös, että vaihteistossa(?) on väljää.
Ihan sama mistä suunnasta vaihtaa kolmoselle, niin aina vähän klonksahtaa. Ja kolmosella kun painaa kaasun pohjaan pienillä kierroksilla, niin tärinä on huomattavasti kovempaa kuin 2- tai 4-vaihteilla vastaavassa tilanteessa.

Noh uusi kaksoismassa tuli tilattua jo koska ääni pahenee koko ajan tyhjäkäynnillä, varmaan pitää vaihtaa kytkimen hilutkin samalla?

Halvimmalla ja helpoimmalla selviäis kun ajais koko paskan siltarumpuun :lol:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

08 kulkee nykimättä ja tärisemättä pienemmilläkin kierroksilla. Toki ei ole aavikkovälitys, eli ekomalli.. Ainoa minkä saattaa tasaisessa ajossa huomata on 1500rpm, jos turbojen ohjaus arpoo osallistuuko isompi peliin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistaakseni tuota välystä vaihteistossa ja muita samanoloisia oireita valitteli täällä yksi toinenkin pitkävälitteisen TTiD:n omistaja. Lopulta viaksi paljastui vaihteiston perä joka oli rikki, ja vaihteisto vaihdettiin takuuseen.
Olisko välitykset vedetty vanhalle konstruktiolle aivan liian pitkiksi CO2 lukemien toivossa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Omasta autostahan tuo perä poksahti. Nyt siinä on vanhemman mallin lyhyellä perällä oleva laatikko. Ero näillä laatikoilla on melkoinen. Ennen piti kytkimen nostoon oikeasti kiinnittää huomiota, ettei auto nyppää/niiaa. Nyt kun perävälitys on tiuhempi ei voimansiirrolle tule äkäisiä piikkejä ja meno on paljon jouhevampaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Viikko sitten sid herjasi "limited performance", kierrokset ja vääntö katosi. Vikakoodi Op-comilla partikkelisuodatin täynnä! Käytin auton varmuuden vuoksi merkkikorjaamolla, jossa ajettiin "pakkopoltto" läpi. Saatiin kuulemma puhtaaksi! Minusta auto ei ollut kuitenkaan tehollisesti entisensä ja lisäsin polttoaineen sekaan vielä STP:n hiukkassuodattimen puhdistusainetta. Eilen Kouvolan reissulla ilmestyi taas limited performance teksti näyttöön. Auto saatiin "linkuttamalla" kotiin Lappeenrantaan n. 150km. Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta tänään huomasin ahtoputkessa n. 3cm halkeaman imusarjan juuressa. Voiko letkun halkeaminen johtua DPF-filtterin tukkoisuudesta vai oliko minulla vain huonoa tuuria? Uutta letkua odotellessa voiko halkeamaa korjata väliaikaisesti? Autollahan pystyy kyllä ajamaan kaupunkinopeuksilla, mutta kannattaako haljenneella ahtoletkulla ajella?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Vastaa Viestiin