B207 koneen äärirajat
Re: B207 koneen äärirajat
Minäkin olen ollut tuossa uskomuksessa, hyvä kyllä tietää että olisi vahvemmat kuin T7. Muutama himpun yli 400 tehoiltaan tullut netissä vastaan ja näissä yleensä kyllä ollu männät vaihettu mutta kankia taasen ei.
Re: B207 koneen äärirajat
Kytkin tässä varmasti tulee ekana vastaan, mutta senkin näkee sitten jos lähtee luistamaan ja sitten vaihdellaan kestävämpään...
Mäntiä en ole vaihtanut, koska ei riitä motivaatio tehdä sitä vaan toivotaan että männät menee yhtä aikaa tasapainoromujen kanssa jollon voisi laittaa suosiolla tehdasuuden B207R koneen keulalle... Nytten siis mittarissa 191tkm eikä ainakaan vielä kolkuta kone *koputtaa puuta*
Millainen kesto tuossa Sachs SRE:ssä muuten on?
Ja autonahan tuo on nyt upea ajettava, viimeisellä softalla korjautui kaikki pikkuongelmat ja kone kiertää tasaisesti yli 6000rpm... Ahtaa mukavasti ja imuäänet on valtavat, ajelin eilen moottoritietä kaatosateessa kaverin ohi ja oli kuullut suhinan todella selvästi hänkin
Kesäpäivillä nähtävissä tämä ja toivottavasti moni muukin stage 6-> kolkki
Ohessa vielä eilinen dynolappu: http://aijaa.com/kme4j2
Mäntiä en ole vaihtanut, koska ei riitä motivaatio tehdä sitä vaan toivotaan että männät menee yhtä aikaa tasapainoromujen kanssa jollon voisi laittaa suosiolla tehdasuuden B207R koneen keulalle... Nytten siis mittarissa 191tkm eikä ainakaan vielä kolkuta kone *koputtaa puuta*
Millainen kesto tuossa Sachs SRE:ssä muuten on?
Ja autonahan tuo on nyt upea ajettava, viimeisellä softalla korjautui kaikki pikkuongelmat ja kone kiertää tasaisesti yli 6000rpm... Ahtaa mukavasti ja imuäänet on valtavat, ajelin eilen moottoritietä kaatosateessa kaverin ohi ja oli kuullut suhinan todella selvästi hänkin
Kesäpäivillä nähtävissä tämä ja toivottavasti moni muukin stage 6-> kolkki
Ohessa vielä eilinen dynolappu: http://aijaa.com/kme4j2
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: B207 koneen äärirajat
Eikös tuo SRE kestä jotain 460Nm(?)
Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: B207 koneen äärirajat
Niin siis sachs ilmoittaa/ilmoitti +15% mutta nythän se on jo sitten +25%
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Re: B207 koneen äärirajat
Kyllähän saattaa kestää vaikka 600Nm, mutta kuinka kauan.
+15% ilmoittaa ja se on tuo 460. Kai siinä jokin varmuusvara on vielä.
Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
+15% ilmoittaa ja se on tuo 460. Kai siinä jokin varmuusvara on vielä.
Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: B207 koneen äärirajat
Tarkennuksena siis että itellähän on 9-5 Aeron kytkin tuossa 500Nm kulkineessa. Kuulin vain että toisella saabistilla olisi 15GTX ahtimessa tuo saschsin asetelma ja mietin että kestäisikö se yli 500Nm vääntöjä...
Jos se ei kestä niin mikähän mahtaa olla ratkaisu..?
Jos se ei kestä niin mikähän mahtaa olla ratkaisu..?
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: B207 koneen äärirajat
Tässä, minä ainakin laitan vakio 9-5 aeron asetelman jatkeeksi seuraavan kerran tämän:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 8-9-5.html
550nm väännönkesto, bolt-on ratkaisu.
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 8-9-5.html
550nm väännönkesto, bolt-on ratkaisu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 koneen äärirajat
Kyllä tuo orkkis jäähy taitaa aika kovilla olla aina stage 1 ylöspäin: http://i6.aijaa.com/b/00821/14185084.jpg
Eli aika äärirajoilla...
Eli aika äärirajoilla...
Re: B207 koneen äärirajat
Onko kenelläkään foorumilla vaikuttavalla -18T tai isompaa ahdinta? Taas on saabbi käynyt tylsäksi, joten jotain pitäisi keksiä... Nyt on esim. noita TD04HL-20T ahtimiakin, mutta saako noita hyödynnettyä ilman sisuksien vaihtoa? Siihen hommaan en mielelläni rupeisi ennenkuin on toinen auto pihassa
Jotain kommenttia olisi mukava kuulla miten toimii ja milloinka herää?
Jotain kommenttia olisi mukava kuulla miten toimii ja milloinka herää?
Re: B207 koneen äärirajat
Muutama havainto TD04HL-18T ahtimesta manuaalissa ja automaatissa B207E.
Alle 2000rpm veto on suht heikkoa, koska ei ahda vielä kunnolla. Käytännössä tulee vaihdettua herkemmin neloselle maantienopeuksissa tapahtuvissa kiihdytyksissä.
2500rpm jälkeen voi jo kiihdyttää reippaammin ja noin 3000rpm täydet ahdot. Ahtaakin sitten nätisti 6000rpm asti.
B207R ahtimeen (TD04L-14T )verrattuna herää ehkä noin 500rpm myöhemmin ja ahtaa huomattavasti paremmin yläkierroksilla. Noin 4500rpm jälkeen on suurin ero.
Manuaalissa on B235R kytkin ja vääntömomentti on rajoitettu noin 450Nm. Vakio IC on vaihdettu DO88 mallin isompaan. Kokeilin vakio IC:llä ensin ja parannus ajettavuudessa oli vaihdon jälkeen yllättävän suuri.
Automaatissa on 420-430 Nm limitteri ja siinä ei huomaa yhtä selkeästi negatiivisiä puolia (herää myöhemmin). 5-portainen automaatti ei muutenkaan alle 2000rpm tunnu konetta suuremmin kuormittavan.
Kokonaisuutena olen tykännyt ja tehoa on nyt omasta mielestä tarpeeksi. Jos haluaa vedättää alle 2000rpm, niin en uskalla suositella. Itsellä ei ole myöskään kokemuksia ilman turbiinin muutosta olevasta (TD04L-18T) versiosta.
Molemmissa on JC:n softa ja turbo tohtorilla teetetty ahtimen muutos. Aihioina oli aeron 14T.
Alle 2000rpm veto on suht heikkoa, koska ei ahda vielä kunnolla. Käytännössä tulee vaihdettua herkemmin neloselle maantienopeuksissa tapahtuvissa kiihdytyksissä.
2500rpm jälkeen voi jo kiihdyttää reippaammin ja noin 3000rpm täydet ahdot. Ahtaakin sitten nätisti 6000rpm asti.
B207R ahtimeen (TD04L-14T )verrattuna herää ehkä noin 500rpm myöhemmin ja ahtaa huomattavasti paremmin yläkierroksilla. Noin 4500rpm jälkeen on suurin ero.
Manuaalissa on B235R kytkin ja vääntömomentti on rajoitettu noin 450Nm. Vakio IC on vaihdettu DO88 mallin isompaan. Kokeilin vakio IC:llä ensin ja parannus ajettavuudessa oli vaihdon jälkeen yllättävän suuri.
Automaatissa on 420-430 Nm limitteri ja siinä ei huomaa yhtä selkeästi negatiivisiä puolia (herää myöhemmin). 5-portainen automaatti ei muutenkaan alle 2000rpm tunnu konetta suuremmin kuormittavan.
Kokonaisuutena olen tykännyt ja tehoa on nyt omasta mielestä tarpeeksi. Jos haluaa vedättää alle 2000rpm, niin en uskalla suositella. Itsellä ei ole myöskään kokemuksia ilman turbiinin muutosta olevasta (TD04L-18T) versiosta.
Molemmissa on JC:n softa ja turbo tohtorilla teetetty ahtimen muutos. Aihioina oli aeron 14T.
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: B207 koneen äärirajat
Minkäslaisia tehoja tuosta setistä on saatu? Ja paljon tuo 14T:sta tehty konversio kustantaa suurinpiirtein?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: B207 koneen äärirajat
Reilu vuosi sitten kustannus muutokselle TD04L-14T ahtimesta oli kaikkinensa luokkaa 600e. Turbotohtorin kautta onnistui myös turbiinin muutos ja heiltä löytyy sopiva kiinnitin pakopesän koneistukseen.
Maksimi tehoa ei ole vielä dynossa mitattu, niin sitä en lähde arvaamaan. 16T kompura näyttää riittävän hienosti +300 hv lukemiin.
Turbiinin päivityksen ansiosta ahdot on esimerkiksi 420-430Nm (1250 mg/c) limitterillä maltilliset 1.1-1.2 bar. Saattaa estää ongelmia hukkaportin aukeamisen ja MAP anturin pohjaamisen kanssa.
Kannattaa ensin harkita TD04HL-16T versiota, jonka voi sitten myöhemmin tarvittaessa päivittää 18T kompuralle. Kompressoria ei omasta mielestäni kannata varmuuden vuoksi ottaa liian suurta ja 16T riittää jo pitkälle.
Maksimi tehoa ei ole vielä dynossa mitattu, niin sitä en lähde arvaamaan. 16T kompura näyttää riittävän hienosti +300 hv lukemiin.
Turbiinin päivityksen ansiosta ahdot on esimerkiksi 420-430Nm (1250 mg/c) limitterillä maltilliset 1.1-1.2 bar. Saattaa estää ongelmia hukkaportin aukeamisen ja MAP anturin pohjaamisen kanssa.
Kannattaa ensin harkita TD04HL-16T versiota, jonka voi sitten myöhemmin tarvittaessa päivittää 18T kompuralle. Kompressoria ei omasta mielestäni kannata varmuuden vuoksi ottaa liian suurta ja 16T riittää jo pitkälle.
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
Re: B207 koneen äärirajat
Paljonko ilmamassat on manuaalissa yläpäässä 5000/5500/6200? Puutuuko ahdin 5500rpm jälkeen vai jaksaako rajoittajalle asti?
TD04L-15T billetti kompuralla puutuu tuossa 5000rpm kohdalla jonka jälkeen ilmamassat tippuu 1300mg/c -> 1100mg/c 5000-6000rpm välillä. Penkissä en ole vielä päässyt käymään johtuen pienestä öljyvuodosta...
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
TD04L-15T billetti kompuralla puutuu tuossa 5000rpm kohdalla jonka jälkeen ilmamassat tippuu 1300mg/c -> 1100mg/c 5000-6000rpm välillä. Penkissä en ole vielä päässyt käymään johtuen pienestä öljyvuodosta...
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Re: B207 koneen äärirajat
Nuo TD04HL-18T ahtimella olevat tuntuvat olevan parhaimmillaan juuri 5000rpm jälkeen ja veto on huipussaan juuri ennen 6000rpm vaihtokohtaa. Itse tykkään tästä ominaisuudesta ja varsinkin automaatissa häiritsi aikaisemmin pienemmillä ahtimilla ollut yläkerrosten puuttuminen. Tuntui että ääni kasvaa ja mitään uutta ei tapahdu.
OP-comilla näkee että ahtopaine pysyy maksimissaan vaihtohetkelle saakka.
Voisiko vetojen heikkeneminen 5000rpm jälkeen johtua hukkaportin aukeamisesta ja korjaantua jäykemmällä jousella? Pakopaine saa hukkaportin aukeamaan ja ahdot karkaa?
OP-comilla näkee että ahtopaine pysyy maksimissaan vaihtohetkelle saakka.
Voisiko vetojen heikkeneminen 5000rpm jälkeen johtua hukkaportin aukeamisesta ja korjaantua jäykemmällä jousella? Pakopaine saa hukkaportin aukeamaan ja ahdot karkaa?
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
Re: B207 koneen äärirajat
Hukkis on kyllä jäykistetty jousilla, joten sen puolesta homma hoidossa, mutta ei taida vaan enää tuo turbiini tehdä tehtäväänsä
Kiinnostaakin juuri, että onko noissa isommissa ahtimissa kuinka paljon ilmamassoja vrt. oma setup vai jääkö ahtimen päivittämisestä hyöty hyvin pieneksi. ahtopainettakin vielä rajoittajalla 1.2bar.
Kiinnostaakin juuri, että onko noissa isommissa ahtimissa kuinka paljon ilmamassoja vrt. oma setup vai jääkö ahtimen päivittämisestä hyöty hyvin pieneksi. ahtopainettakin vielä rajoittajalla 1.2bar.