B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Minäkin olen ollut tuossa uskomuksessa, hyvä kyllä tietää että olisi vahvemmat kuin T7. Muutama himpun yli 400 tehoiltaan tullut netissä vastaan ja näissä yleensä kyllä ollu männät vaihettu mutta kankia taasen ei.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kytkin tässä varmasti tulee ekana vastaan, mutta senkin näkee sitten jos lähtee luistamaan ja sitten vaihdellaan kestävämpään...

Mäntiä en ole vaihtanut, koska ei riitä motivaatio tehdä sitä vaan toivotaan että männät menee yhtä aikaa tasapainoromujen kanssa jollon voisi laittaa suosiolla tehdasuuden B207R koneen keulalle... Nytten siis mittarissa 191tkm eikä ainakaan vielä kolkuta kone *koputtaa puuta* :P

Millainen kesto tuossa Sachs SRE:ssä muuten on?

Ja autonahan tuo on nyt upea ajettava, viimeisellä softalla korjautui kaikki pikkuongelmat ja kone kiertää tasaisesti yli 6000rpm... Ahtaa mukavasti ja imuäänet on valtavat, ajelin eilen moottoritietä kaatosateessa kaverin ohi ja oli kuullut suhinan todella selvästi hänkin ;)

Kesäpäivillä nähtävissä tämä ja toivottavasti moni muukin stage 6-> kolkki :)

Ohessa vielä eilinen dynolappu: http://aijaa.com/kme4j2
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikös tuo SRE kestä jotain 460Nm(?)

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Niin siis sachs ilmoittaa/ilmoitti +15% mutta nythän se on jo sitten +25%

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kyllähän saattaa kestää vaikka 600Nm, mutta kuinka kauan.
+15% ilmoittaa ja se on tuo 460. Kai siinä jokin varmuusvara on vielä.

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tarkennuksena siis että itellähän on 9-5 Aeron kytkin tuossa 500Nm kulkineessa. Kuulin vain että toisella saabistilla olisi 15GTX ahtimessa tuo saschsin asetelma ja mietin että kestäisikö se yli 500Nm vääntöjä...

Jos se ei kestä niin mikähän mahtaa olla ratkaisu..?
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä, minä ainakin laitan vakio 9-5 aeron asetelman jatkeeksi seuraavan kerran tämän:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 8-9-5.html

550nm väännönkesto, bolt-on ratkaisu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kyllä tuo orkkis jäähy taitaa aika kovilla olla aina stage 1 ylöspäin: http://i6.aijaa.com/b/00821/14185084.jpg

Eli aika äärirajoilla... :roll:
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onko kenelläkään foorumilla vaikuttavalla -18T tai isompaa ahdinta? Taas on saabbi käynyt tylsäksi, joten jotain pitäisi keksiä... Nyt on esim. noita TD04HL-20T ahtimiakin, mutta saako noita hyödynnettyä ilman sisuksien vaihtoa? Siihen hommaan en mielelläni rupeisi ennenkuin on toinen auto pihassa :roll:

Jotain kommenttia olisi mukava kuulla miten toimii ja milloinka herää?
AkiSan
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Touko 01, 2012 13:50
Paikkakunta: Kerava

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja AkiSan »

Muutama havainto TD04HL-18T ahtimesta manuaalissa ja automaatissa B207E.

Alle 2000rpm veto on suht heikkoa, koska ei ahda vielä kunnolla. Käytännössä tulee vaihdettua herkemmin neloselle maantienopeuksissa tapahtuvissa kiihdytyksissä.

2500rpm jälkeen voi jo kiihdyttää reippaammin ja noin 3000rpm täydet ahdot. Ahtaakin sitten nätisti 6000rpm asti.

B207R ahtimeen (TD04L-14T )verrattuna herää ehkä noin 500rpm myöhemmin ja ahtaa huomattavasti paremmin yläkierroksilla. Noin 4500rpm jälkeen on suurin ero.

Manuaalissa on B235R kytkin ja vääntömomentti on rajoitettu noin 450Nm. Vakio IC on vaihdettu DO88 mallin isompaan. Kokeilin vakio IC:llä ensin ja parannus ajettavuudessa oli vaihdon jälkeen yllättävän suuri.

Automaatissa on 420-430 Nm limitteri ja siinä ei huomaa yhtä selkeästi negatiivisiä puolia (herää myöhemmin). 5-portainen automaatti ei muutenkaan alle 2000rpm tunnu konetta suuremmin kuormittavan.

Kokonaisuutena olen tykännyt ja tehoa on nyt omasta mielestä tarpeeksi. Jos haluaa vedättää alle 2000rpm, niin en uskalla suositella. Itsellä ei ole myöskään kokemuksia ilman turbiinin muutosta olevasta (TD04L-18T) versiosta.

Molemmissa on JC:n softa ja turbo tohtorilla teetetty ahtimen muutos. Aihioina oli aeron 14T.
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Minkäslaisia tehoja tuosta setistä on saatu? Ja paljon tuo 14T:sta tehty konversio kustantaa suurinpiirtein?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
AkiSan
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Touko 01, 2012 13:50
Paikkakunta: Kerava

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja AkiSan »

Reilu vuosi sitten kustannus muutokselle TD04L-14T ahtimesta oli kaikkinensa luokkaa 600e. Turbotohtorin kautta onnistui myös turbiinin muutos ja heiltä löytyy sopiva kiinnitin pakopesän koneistukseen.

Maksimi tehoa ei ole vielä dynossa mitattu, niin sitä en lähde arvaamaan. 16T kompura näyttää riittävän hienosti +300 hv lukemiin.

Turbiinin päivityksen ansiosta ahdot on esimerkiksi 420-430Nm (1250 mg/c) limitterillä maltilliset 1.1-1.2 bar. Saattaa estää ongelmia hukkaportin aukeamisen ja MAP anturin pohjaamisen kanssa.

Kannattaa ensin harkita TD04HL-16T versiota, jonka voi sitten myöhemmin tarvittaessa päivittää 18T kompuralle. Kompressoria ei omasta mielestäni kannata varmuuden vuoksi ottaa liian suurta ja 16T riittää jo pitkälle.
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Paljonko ilmamassat on manuaalissa yläpäässä 5000/5500/6200? Puutuuko ahdin 5500rpm jälkeen vai jaksaako rajoittajalle asti?

TD04L-15T billetti kompuralla puutuu tuossa 5000rpm kohdalla jonka jälkeen ilmamassat tippuu 1300mg/c -> 1100mg/c 5000-6000rpm välillä. Penkissä en ole vielä päässyt käymään johtuen pienestä öljyvuodosta...

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
AkiSan
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Touko 01, 2012 13:50
Paikkakunta: Kerava

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja AkiSan »

Nuo TD04HL-18T ahtimella olevat tuntuvat olevan parhaimmillaan juuri 5000rpm jälkeen ja veto on huipussaan juuri ennen 6000rpm vaihtokohtaa. Itse tykkään tästä ominaisuudesta ja varsinkin automaatissa häiritsi aikaisemmin pienemmillä ahtimilla ollut yläkerrosten puuttuminen. Tuntui että ääni kasvaa ja mitään uutta ei tapahdu.

OP-comilla näkee että ahtopaine pysyy maksimissaan vaihtohetkelle saakka.

Voisiko vetojen heikkeneminen 5000rpm jälkeen johtua hukkaportin aukeamisesta ja korjaantua jäykemmällä jousella? Pakopaine saa hukkaportin aukeamaan ja ahdot karkaa?
#6052
9-3 SC 1.8t -06 BioPower TD04HL-18T, do88 cooleri, yms
9-5 Aero man. wagon -00 BioPower stage 3
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Hukkis on kyllä jäykistetty jousilla, joten sen puolesta homma hoidossa, mutta ei taida vaan enää tuo turbiini tehdä tehtäväänsä :oops:

Kiinnostaakin juuri, että onko noissa isommissa ahtimissa kuinka paljon ilmamassoja vrt. oma setup vai jääkö ahtimen päivittämisestä hyöty hyvin pieneksi. :roll: ahtopainettakin vielä rajoittajalla 1.2bar.
Vastaa Viestiin