9-3 aero vm 2005, nykii
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Mullahan on samantyylinen ongelma http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=102633. Tosin virisofta ei pätki
Uusi mankkuvena odottaa asennusta joten katsotaan onko vaikutusta. Maailmalta löytyy raporttia, jossa syy karkailuun on ollut juuri tuossa venttilliin toiminnassa.
Uusi mankkuvena odottaa asennusta joten katsotaan onko vaikutusta. Maailmalta löytyy raporttia, jossa syy karkailuun on ollut juuri tuossa venttilliin toiminnassa.
93SC TTiD
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
No diagnoosin ihmeellisyys on siinä, että itselläni ei ilmeisesti tuo magneettiventtiili loppujen lopuksi ollut vielä se syy vikaan vaan sopimaton alkuperäinen softa. Ilmiö josta oma meni Limp home tilaan oli sama josta syystä Aeroja vm. -03 kutsuttiin aikoinaan päivittämään tehdas softaansa. Bsr:n uudella päivityksellä ja magneettiventtiilin vaihdolla asia korjaantui. Ei näistä voi koskaan olla varma ja tosiaan tuo venttiili on suht edullinen kokeilu ja voi muutenkin olla jo tuossa samassa kunnossa kuin omani silloin. Kantani oli lähinnä jos huollossa on vain mitattu tuo magneettiventtiili eikä edes kokeiltu uudella.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
.
Viimeksi muokannut apu,apupoika, Ti Loka 26, 2010 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Nakuhäiriöitä oli, mutta lievästi (kuulemma). Piikkauksen viaksi paljastui sitten viallinen mankkuvena ( ilman vikakoodeja). Pitäisin syynä myös ketjun aloittajan auton nykimiseen.
93SC TTiD
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Tässä hiljan erään palstalaisen saabia tutkittiin testerin kanssa koeajolla, kun kiihdytyksessä rypesi nykimään. Tätä teki vain virisoftan kannsa. Vakiosoftalla toimi ok. Vikakoodeja ei ollut.
Kiihdytyksessä ahtopaineet nousi 1,4 bariin, ja sitten alkoi rynkytys.
Tulimme siihen tulokseen, että ahtopaineen säädön magneettiventtiili kannattanee vaihtaa ensimmäiseksi. Pikatestauksella "painekello" tuntui toimivan, kun säätötanko liikkui kivuttomasti. Tietoa ongelman korjaantumisesta ei toistaiseksi ole.
ps. kyseessä ei ollut aero-malli
Kiihdytyksessä ahtopaineet nousi 1,4 bariin, ja sitten alkoi rynkytys.
Tulimme siihen tulokseen, että ahtopaineen säädön magneettiventtiili kannattanee vaihtaa ensimmäiseksi. Pikatestauksella "painekello" tuntui toimivan, kun säätötanko liikkui kivuttomasti. Tietoa ongelman korjaantumisesta ei toistaiseksi ole.
ps. kyseessä ei ollut aero-malli
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Heillä on liikkeessä samanlainen Saab ja he ovat siitä ottaneet irti osat ja testannu mun autoon.
Eli toista magneettiventiiliä on kokeiltu mun autossa.
Eli toista magneettiventiiliä on kokeiltu mun autossa.
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
No jo on vikaselvitys tiukassajmmk kirjoitti:Heillä on liikkeessä samanlainen Saab ja he ovat siitä ottaneet irti osat ja testannu mun autoon.
Eli toista magneettiventiiliä on kokeiltu mun autossa.
93SC TTiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
.
Viimeksi muokannut apu,apupoika, Ti Loka 26, 2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Meikäläisen auto kyseessä.
Eli siis, pelannut hienosti samalla softalla jo vuoden päivät, kunnes nyt alkoi armoton nykiminen kovemmissa kiihdytyksissä (yllä petrisa:n kuvaus ongelmasta). En siis tiedä mitä softalle olisi voinut tapahtua yhtäkkiä (apu,apupojan ehdotukseen...). Ennen kunnon rynkytyksiä ilmoitteli ehkä itsestään jo muutaman kerran sillä tavalla, että kesken täyskaasukiihdytyksen nyppäsi kerran ja jatkoi taas ahtamista sitten normaalisti. Mulla on uudet tulpat ja mankkuvena odottamassa laatikossa, ja mankkuvenan letkut olisi tarkoitus myös vaihtaa. Tarkoitus olisi vaihtaa osat tänään, joten voin vaikkapa ilmoitella tänne miten kävi. Mankkuvena ei todellakaan ole kallis osa vaihdettavaksi, ja autossa on muutenkin jo yli 190 tkm mittarissa, joten tuskin sen vaihtamisesta joka tapauksessa haittaa ainakaan on.
Eli siis, pelannut hienosti samalla softalla jo vuoden päivät, kunnes nyt alkoi armoton nykiminen kovemmissa kiihdytyksissä (yllä petrisa:n kuvaus ongelmasta). En siis tiedä mitä softalle olisi voinut tapahtua yhtäkkiä (apu,apupojan ehdotukseen...). Ennen kunnon rynkytyksiä ilmoitteli ehkä itsestään jo muutaman kerran sillä tavalla, että kesken täyskaasukiihdytyksen nyppäsi kerran ja jatkoi taas ahtamista sitten normaalisti. Mulla on uudet tulpat ja mankkuvena odottamassa laatikossa, ja mankkuvenan letkut olisi tarkoitus myös vaihtaa. Tarkoitus olisi vaihtaa osat tänään, joten voin vaikkapa ilmoitella tänne miten kävi. Mankkuvena ei todellakaan ole kallis osa vaihdettavaksi, ja autossa on muutenkin jo yli 190 tkm mittarissa, joten tuskin sen vaihtamisesta joka tapauksessa haittaa ainakaan on.
9³ SC 1.8t
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Mulla on kanssa sama ongelma Turbo x:ssä(bsr softa kiinni), nykii ja pätkii kun ahdot nousevat korkealle, auto on korjaamolla ja katotaan mikä on tuomio. Ovat kuulema vaihtaneet siihen pari puolaa mutta ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Autossasi on selvästi mekaaninen vika.glyzer kirjoitti:Meikäläisen auto kyseessä.
Eli siis, pelannut hienosti samalla softalla jo vuoden päivät, kunnes nyt alkoi armoton nykiminen kovemmissa kiihdytyksissä (yllä petrisa:n kuvaus ongelmasta). En siis tiedä mitä softalle olisi voinut tapahtua yhtäkkiä (apu,apupojan ehdotukseen...). Ennen kunnon rynkytyksiä ilmoitteli ehkä itsestään jo muutaman kerran sillä tavalla, että kesken täyskaasukiihdytyksen nyppäsi kerran ja jatkoi taas ahtamista sitten normaalisti. Mulla on uudet tulpat ja mankkuvena odottamassa laatikossa, ja mankkuvenan letkut olisi tarkoitus myös vaihtaa. Tarkoitus olisi vaihtaa osat tänään, joten voin vaikkapa ilmoitella tänne miten kävi. Mankkuvena ei todellakaan ole kallis osa vaihdettavaksi, ja autossa on muutenkin jo yli 190 tkm mittarissa, joten tuskin sen vaihtamisesta joka tapauksessa haittaa ainakaan on.
Ei softa muutu kesken jos ei tee päivityksiä.
Selvennän vielä, täällä vaihdettiin softa ja siitä alkoi liian kovat paineet ja onneksi tuli rullilla tutkitettua, että selvisi suuntia nakutuksista, seoksista jne. ja mitään ei ehtinyt hajoamaan. Softamaakarien mielestä ei voinut olla mitään vikaa heidän tuotteessaan. No se taas siitä sitten, nyt toimii kaikki nätisti raudan rajoissa.
Jos noilla PFR6T-10G tulpilla ajelee sen 120tkm, niin voi olla vähän yläkanttiin.
Voisi tietysti jotain muuta tulppaa koittaa, vaikka mistään ei sen kummempaa tietoa taida olla, että joku muu tulppa pelaisi selkeesti paremmin.
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Samaa mieltä mekaanisesta viasta. Tänään näkee oliko noista korjaustoimenpiteistä apua. Käytin autoa keväällä huollossa ja vaihdatin samalla tulpat. Olivat pistäneet Boschin +54 FR6 KPP3X -tulpat koneeseen (ei, en käyttänyt merkkihuollossa...). Tulppien vaihdon jälkeen on siis alkanut nykyttäminen, mutta ehdin toki noillakin tulpilla useamman tonnin ajamaan ilman ongelmia. Oon ajellut vakiosoftalla siitä asti kun eka kerran fuelcuttia ilmeni, paitsi testimielessä välillä käyttänyt virisoftaa koneessa, juurikin sen takia että ei vaan tulisi koneelle vahinkoa.apu,apupoika kirjoitti:Autossasi on selvästi mekaaninen vika.
Ei softa muutu kesken jos ei tee päivityksiä.
Selvennän vielä, täällä vaihdettiin softa ja siitä alkoi liian kovat paineet ja onneksi tuli rullilla tutkitettua, että selvisi suuntia nakutuksista, seoksista jne. ja mitään ei ehtinyt hajoamaan. Softamaakarien mielestä ei voinut olla mitään vikaa heidän tuotteessaan. No se taas siitä sitten, nyt toimii kaikki nätisti raudan rajoissa.
Jos noilla PFR6T-10G tulpilla ajelee sen 120tkm, niin voi olla vähän yläkanttiin.
Voisi tietysti jotain muuta tulppaa koittaa, vaikka mistään ei sen kummempaa tietoa taida olla, että joku muu tulppa pelaisi selkeesti paremmin.
9³ SC 1.8t
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Ei kannata paljoa erilaisia tulppia kokeilla, koska nakutus- ja palamistapahtumat mitataan tulppien avulla johtavuusmittauksina. Tulppia ei siis käytetä pelkästään kipinän muodostamista varten. Tulppien elektrodien muoto ja etäisyys vaikuttavat johtavuusmittaukseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
No, nyt on vaihdettu: tulpat (-> NGK), hukkaportin kellon magneettiventtiili, ja siihen tulevat/siitä lähtevät letkut. Ainoa asia mitä tuolla kavalkaadilla sain korjattua oli epätasainen tyhjäkäynti, alkuperäinen fuel cut -ongelma liiallisen ahtamisen takia on ja pysyy
Ahtopainemittaria käytettiin samalla autossa kiinni, vakiosoftalla tosiaan kiltisti ahtaa kuten pitääkin (0.4 bar), mutta BSR:n softan kanssa ahdot lähtevät taivaisiin, tuntuu kuin hukkaportti ei tekisi yhtään mitään. Hukkaportin tanko kuitenkin liikkuu kun letkuun puskee painetta. Voisiko tässä kuitenkin olla syyllinen? Tankoahan on mahdollista säätää, mutta mun käsittääkseni sen säätö on toteutettu siten, että se ei voi "vahingossa" säätyä väärään asentoon -> hukkis ei esim. aukeaisi tarpeeksi.
Tuo mankkuvena/hukkishan toimii mun käsittääkseni niin, että kun mankkuvena on virraton, pääsee paine hukkaportin kellolle suoraan, ja tällöin hukkiksen tanko työntyy eteenpäin ja avaa hukkaportin. Kun taas virrat on päällä (ajon aikana siis), mankkuvena on kiinni ja tällöin hukkis pysyy myöskin kiinni. Kun painetta täytyy säätää, signaali tulee mankkuvenalle ja se aukeaa jolloin myös kellolle tulee paine ja hukkis aukeaa.
Paitsi että BSR:n softan kanssa vaikuttaisi siltä että hukkis ei aukea, se taitaa olla ainoa tapa millä tuota ahtopainetta pystytään rajoittamaan. Ahtopainemittari hurahti samantien 1.4-1.5 bariin (ei siis yrittänytkään hidastaa menoa matkalla), ja sitten alkoi röpeltäminen.
Ahtopainemittaria käytettiin samalla autossa kiinni, vakiosoftalla tosiaan kiltisti ahtaa kuten pitääkin (0.4 bar), mutta BSR:n softan kanssa ahdot lähtevät taivaisiin, tuntuu kuin hukkaportti ei tekisi yhtään mitään. Hukkaportin tanko kuitenkin liikkuu kun letkuun puskee painetta. Voisiko tässä kuitenkin olla syyllinen? Tankoahan on mahdollista säätää, mutta mun käsittääkseni sen säätö on toteutettu siten, että se ei voi "vahingossa" säätyä väärään asentoon -> hukkis ei esim. aukeaisi tarpeeksi.
Tuo mankkuvena/hukkishan toimii mun käsittääkseni niin, että kun mankkuvena on virraton, pääsee paine hukkaportin kellolle suoraan, ja tällöin hukkiksen tanko työntyy eteenpäin ja avaa hukkaportin. Kun taas virrat on päällä (ajon aikana siis), mankkuvena on kiinni ja tällöin hukkis pysyy myöskin kiinni. Kun painetta täytyy säätää, signaali tulee mankkuvenalle ja se aukeaa jolloin myös kellolle tulee paine ja hukkis aukeaa.
Paitsi että BSR:n softan kanssa vaikuttaisi siltä että hukkis ei aukea, se taitaa olla ainoa tapa millä tuota ahtopainetta pystytään rajoittamaan. Ahtopainemittari hurahti samantien 1.4-1.5 bariin (ei siis yrittänytkään hidastaa menoa matkalla), ja sitten alkoi röpeltäminen.
9³ SC 1.8t
Re: 9-3 aero vm 2005, nykii
Käsittääkseni mun auton korjaajat kyselevät Saabilta tota hukkaportin säätömahdollisuutta, vielä ei ainakaan ole kuulunut mitään.