Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

:D

Huomasin esimiehen autosivuilla. Kävin kyselemässä vähän mitä hän touhuaa (teitittelin). Kertoi katsovansa uutta autoa.

Vinkkasin uuden Saab 9-3 hintojen alkavan 2:lla v.2011. Hän kiinnostui välittömästi. Alkoi tulemaan glooory days tarinoita 96 ja 99 Saabismista. Kuulemma vahvoja pelejä ja hyviä kulkemaan.

Nyt vaan kirosi sitä, että "joutuuko hän nyt siirtämään auton vaihtoa eteenpäin?" On meinaat nyt kaupoilla, sanoin että kannattaa odottaa tuota autoa... Hän ei uskonut että Saabia sais alta 30k€... Toivotaan nyt että oikeasti saataisiin toi ttid siihen, muuten multa menee maine!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuulin tuossa juuri kaveriltani, että kyllä Saab todella on kiinnostava ja ajo-ominaisuuksilla itseään myyvä edelleen.

Kaverini Etelä-Suomen suuresta kaupungista oli saanut ystävänsä, vannoutuneen Subaru-miehen, koeajamaan 9-3 mallin Saabin. Ystävänsä perui tilaamansa Subarun ja tilasi uuden 9-3:n.

Näin se menee, Saabia vaan ajamaan, niin se silloin itsensä myy! :D

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja core2 »

ristos kirjoitti:
Näin se menee, Saabia vaan ajamaan, niin se silloin itsensä myy! :D
Terveisin Risto Suikkari
:D :D Hei Risto taisit ostaa ilman koeajoa tämän sinun uusimman. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ristos »

core2 kirjoitti:
ristos kirjoitti:
Näin se menee, Saabia vaan ajamaan, niin se silloin itsensä myy! :D
Terveisin Risto Suikkari
:D :D Hei Risto taisit ostaa ilman koeajoa tämän sinun uusimman. :wink:
Toden totta, näin kävi muttei ekaa kertaa! Olen ostanut useamman Saabin ilman koeajoa. Liekö isän perintöä? Isä osti kaikki taksiautonsa ilman koeajoa vuosien 1960-1990 välillä. :D

Tätä viimeistä ostaessani kerroin myyjälle kyllä kaikki hinnat ja toimistusketjun kulun, koska tiesin koko jutun ennen häntä. Matti totes, ettei hän tälläista kauppaa ole vielä tehnytkään, että asiakas kertoo myyjälle kuvion kulun auton hintoineen päivineen. Näinkin voi käydä!!!! :wink:

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Halvattu jos alle 30 kympin menee saattaa olla että joutuu harkitsemaan.

Sittenhän ei olis enää muuta takinkääntöä kuin että ottasin automaatti vaihteisen auton :lol:

Sen jälkeen pääsis keukoamaan että menee kone tukkoon, kun en aja normi viikossa kuin muutaman kilometrin päivässä.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kalle37!
Käännä kaikki takit ja ota automaatti ja nauti Saab-autolla ajosta!

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

ristos kirjoitti:Kalle37!
Käännä kaikki takit ja ota automaatti ja nauti Saab-autolla ajosta!

Terveisin Risto Suikkari
Kyllä näillä näkymin seuraavakin auto on saab, mutta se on nelivetoinen manuaalilaatikolla ja voimakkaamalla mootorilla kun nykyinen :D
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kalle37 kirjoitti:
ristos kirjoitti:Kalle37!
Käännä kaikki takit ja ota automaatti ja nauti Saab-autolla ajosta!

Terveisin Risto Suikkari
Kyllä näillä näkymin seuraavakin auto on saab, mutta se on nelivetoinen manuaalilaatikolla ja voimakkaamalla mootorilla kun nykyinen :D
Tuo uusi 220hp kone on aika passeli uuteen 9-3:een, ei mikään tykki vielä, mutta hyvä kilpailija pikku Volvoille. Ja tosiaan nelivetona.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ristos »

kalle37 kirjoitti:
ristos kirjoitti:Kalle37!
Käännä kaikki takit ja ota automaatti ja nauti Saab-autolla ajosta!

Terveisin Risto Suikkari
Kyllä näillä näkymin seuraavakin auto on saab, mutta se on nelivetoinen manuaalilaatikolla ja voimakkaamalla mootorilla kun nykyinen :D
Hienoa Kalle37!

Kannustan silti sinua, sillä tehokkaammalla koneella kokeilemaan automaattia! Ole varuillas, sillä se voi viedä koko sielun! Niinkuin huomaat, olen aina ollut automaattimies, nautiskelija. :D

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

apu,apupoika kirjoitti:
Tuo uusi 220hp kone on aika passeli uuteen 9-3:een, ei mikään tykki vielä, mutta hyvä kilpailija pikku Volvoille. Ja tosiaan nelivetona.
Menee muuten hiukan OT:ksi, joten mainittakoon että olen itse aina pitänyt tuon ng9-3:n ulkonäöstä (etenkin sedan-aeron, jossa uudempi keula).
Mutta jos siinä kolkissa kerran on sähköisesti ohjattu neliveto, niin mahtaisikohan sitä olla mahdollista ohjelmoida niin että se toimisi normaalitilassa AINA takavetona, ja pidon puutteessa osaisi ohjata maks 35% vedosta etupyörille?
Jos sen saisi toimimaan noin järkevästi niin tuollainen kolkki alkaisi kuulostamaan aikas mielenkiintoiselta ostokselta (käytettynä tietenkin, kuinkas muuten :D).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja ristos »

ng900aero kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:
Tuo uusi 220hp kone on aika passeli uuteen 9-3:een, ei mikään tykki vielä, mutta hyvä kilpailija pikku Volvoille. Ja tosiaan nelivetona.
Menee muuten hiukan OT:ksi, joten mainittakoon että olen itse aina pitänyt tuon ng9-3:n ulkonäöstä (etenkin sedan-aeron, jossa uudempi keula).
Mutta jos siinä kolkissa kerran on sähköisesti ohjattu neliveto, niin mahtaisikohan sitä olla mahdollista ohjelmoida niin että se toimisi normaalitilassa AINA takavetona, ja pidon puutteessa osaisi ohjata maks 35% vedosta etupyörille?
Jos sen saisi toimimaan noin järkevästi niin tuollainen kolkki alkaisi kuulostamaan aikas mielenkiintoiselta ostokselta (käytettynä tietenkin, kuinkas muuten :D).
Voi olla, että joudut "hetken " odottelemaan! :D

terv. Risto S
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja aero »

ng900aero kirjoitti:
Mutta jos siinä kolkissa kerran on sähköisesti ohjattu neliveto, niin mahtaisikohan sitä olla mahdollista ohjelmoida niin että se toimisi normaalitilassa AINA takavetona, ja pidon puutteessa osaisi ohjata maks 35% vedosta etupyörille?
Ei oikein, kun tuolloin pitäisi saada katkaistua veto etuakselilta. Ylipäätään haldexeissa ja ainakin pääosin muissakin henkilöautojen automaattisesti kytkeytyvissä nelivedoissa etuveto on jatkumo ja vetoa pätkitään taka-akselilla (missä se on helpompaa - etuakselille on tila hiukan hakusassaan). Saabin tapauksessa tämä korostuu, kun ainakin nimenomaan 9-3:ssa se haldex -tekniikka on taka-akselin luona. Saabissa sentään välitysjuttuja on pohdittu niin pitkälle, että niiden avulla taka-akselille saadaan haluttaessa n. 90% voimasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

aero kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Mutta jos siinä kolkissa kerran on sähköisesti ohjattu neliveto, niin mahtaisikohan sitä olla mahdollista ohjelmoida niin että se toimisi normaalitilassa AINA takavetona, ja pidon puutteessa osaisi ohjata maks 35% vedosta etupyörille?
Ei oikein, kun tuolloin pitäisi saada katkaistua veto etuakselilta. Ylipäätään haldexeissa ja ainakin pääosin muissakin henkilöautojen automaattisesti kytkeytyvissä nelivedoissa etuveto on jatkumo ja vetoa pätkitään taka-akselilla (missä se on helpompaa - etuakselille on tila hiukan hakusassaan). Saabin tapauksessa tämä korostuu, kun ainakin nimenomaan 9-3:ssa se haldex -tekniikka on taka-akselin luona. Saabissa sentään välitysjuttuja on pohdittu niin pitkälle, että niiden avulla taka-akselille saadaan haluttaessa n. 90% voimasta.
Jossain olikin hieno videon pätkä, missä oli pientä driftausta SC:llä, josta oli koko etuakseliston vetopuoli tiputettu pois pelistä.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja aero »

apu,apupoika kirjoitti:jossain olikin hieno videon pätkä, missä oli pientä driftausta SC:llä, josta oli koko etuakseliston vetopuoli tiputettu pois pelistä.
Muistan kyseisen pätkän. Juu, siinä oli auto tyystin konvertoitu takavedoksi. En tiedä, puuttuiko autosta vaan etuvetarit (jolloin tietokone luulee keulan sutivan koko ajan ja siirtää voimaa taakse) vai oliko haldex (ja mahdollisesti takaperä?) lukittu jotenkin mekaanisemmin keinoin. Vaan tuo (koko etuakselin vedon disablointi) on varmasti huomattavasti helpommin tehty kuin kytkeytyvä etuveto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja kaseva »

ng900aero kirjoitti:jos siinä kolkissa kerran on sähköisesti ohjattu neliveto, niin mahtaisikohan sitä olla mahdollista ohjelmoida niin että se toimisi normaalitilassa AINA takavetona, ja pidon puutteessa osaisi ohjata maks 35% vedosta etupyörille?
Toivottavasti tuo oli vitsi? Mulle oli jo aika tiukka paikka kun alkoivat myydä malleja dieselkoneella, mutta tuo olis kyllä jo liikaa.

Tämähän on toisaalta vain minun ongelmani...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Vastaa Viestiin