Itse ajan 5 vaihteisella manuaalilaatikolla 60tkm ja öljyn vaihto. 60tkm vaihtoväliä noudatin edellisen auton kohdalla myös, ja kas kummaa vaihdelaatikossa ei ollut pieniäkään ongelmia vaikka kaikki haukkuivat ford foorumilla fordin IB5 laatikkoa huonoksi koska se ei kestä edes virittämistä, kuitenkin 35hv sitä vaparina viritin ja 150tkm ajoin viritetyllä ongelmitta.
vili1 kirjoitti:Nicolle: Kannattanee sinunkin kokeilla samaa, ennenkuin alkaa vaihtamaan tuota anturia. Meille Saab olisi korvannut uuden anturin (takuu jo ummessa), työt olisi pitänyt maksaa itse. Ohjeaika öljypohjan purkamiseen ja anturin vaihtoon oli muistaakseni 3,5. Sen kun kertoo melkein sillä 120e/h, niin tulee kyllä hintaa. Yhdestä nyrkkipajasta kyselin (tuntiveloitus 69 euroa), että alkavatko vaihtaa tuota anturia, ja kun kuulivat että Saab maksaa "takuuna" varaosan, sanoivat etteivät ota vastaan ja se täytyy tehdä maahantuojan hyväksymässä liikkeessä, jos takuuhyvityksiä on annettu.
Moottorin puhtaudella saattaa tosiaan olla asian kanssa yhteys.
Öljynvaihdon jälkeen ei minullakaan ole nimittäin tuota ilmoitusta tullut ainakaan toistaiseksi.
Pitänee alkaa käyttää öljyä, joka pitää koneen puhtaampana...
Jahas. Ongelma pysyi poissa sellaiset 30-40tkm. Nyt taas oli aamulla valo syttynyt, ja toisella käynnistyskerralla lähtenyt pois. Öljyt vaihdettu n. 3tkm sitten , joten pitäisi olla niistäkään kiinni.
Jos alkaa vielä oireilemaan tuo valo, niin pitänee viedä taas Forte-käsittelyyn.
Tuolla on keskusteltu samasta ongelmasta ja tuntuu olevan ihan yleinen "ominaisuus". Jos tuolla kerrottuihin algoritmeihin on luottamista niin koneen lämpötila, kierrokset jne aiheuttavat sen, että määräanturi ei saa oikeanlaista tietoa ja valittaa liian vähäisestä öljymäärästä.
itsellä on omakohtaisia kokemuksia tuosta 5-lovisen saabin laatikon kestävyydestä.. vuoti vetarin stefa enkä vaihtanu ajoissa ni meni sitte kytkinakselin laakerit ja alko pitää ääntä! mittasin laatikosta lasketun öljymäärän ja sitä oli kuitenkin sellaset 1.5 litraa että ei se laatikko nyt ihan kuivana ollu pyöriny ku ylärajaan täytettynä sinne ei mee enempää ku se 1.9 litraa.. ilmeisen tarkkoja ovat tuosta öljymäärästä että sitä riittää joka paikkaan!
9-5 aero -00 MapTun stage3E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
mikko-83-lpr kirjoitti:mittasin laatikosta lasketun öljymäärän ja sitä oli kuitenkin sellaset 1.5 litraa että ei se laatikko nyt ihan kuivana ollu pyöriny ku ylärajaan täytettynä sinne ei mee enempää ku se 1.9 litraa.. ilmeisen tarkkoja ovat tuosta öljymäärästä että sitä riittää joka paikkaan!
Laatikon voitelu on toteutettu roiskevoiteluna niin että alempi ("meno")akseli rattaineen sekä lautaspyörä roiskivat öljyä kuoressa sijaitseviin taskuihin, koteloihin joista öljy johdetaan porattuja kanavia pitkin varsinaisille voitelukohteille kuten esim. kytkinakselin laakereille. Vajaalla öljymäärällä tämä ei toteudu, kuten ei myöskään ylimäärällä.
Kesänopeuksien tullessa sama ilmoitus tullut taas muutaman kerran. Aina samassa kohtaa, sama nopeus. Korjaantuu virrat käyttämällä pois. Ellen väärin muista niin tämä on ihan yleinen ongelma josta on myös joku bulletiini. Bittihärö tms. Siihen muistaakseni liittyi kierrosluku,asento ja oisko ollut öljyn lämpötila. Öljynvaihto 15tkm välein ja yksi moottorin sisäpesu piti meillä poissa ilmoitukset 60tkm ajan. Maanantaina öljynvaihtoon ja STP moottorin sisäpesu. Viimeksi Fortepesu.
Uusi Saabisti ilmoittautuu. Minulla on ollut sama ongelma uuden (vanhan) auton omistajana. 4 kertaa on tuo ilmoitus tullut SIDiin, mutta sen voi kyllä kuitata pelkästään ratin (ajotietokoneen) näppäimiä painamalla. Tikusta katsoen öljyn level ok (aivan ylärajalla).
Tiistaina auto käy määräaikaishuollossa AutoÅströmillä, jolloin katsovat myös tätä ongelmaa/ominaisuutta. Auto on pari viikkoa sitten liikkeestä ostettu, joten koitan vedota virhevastuuseen jos tulee kustannuksia.
aamu-uninen kirjoitti:Uusi Saabisti ilmoittautuu. Minulla on ollut sama ongelma uuden (vanhan) auton omistajana. 4 kertaa on tuo ilmoitus tullut SIDiin, mutta sen voi kyllä kuitata pelkästään ratin (ajotietokoneen) näppäimiä painamalla. Tikusta katsoen öljyn level ok (aivan ylärajalla).
Tiistaina auto käy määräaikaishuollossa AutoÅströmillä, jolloin katsovat myös tätä ongelmaa/ominaisuutta. Auto on pari viikkoa sitten liikkeestä ostettu, joten koitan vedota virhevastuuseen jos tulee kustannuksia.
Ongelmaan on olevana ratkaisu:moottorinohjausyksikön päivitys. Pyydä heitä tarkastamaan ja lataamaan päivitys, joka nimenomaan on tätä ongelmaa varten. On joku bitti siellä poikittain, joka pitää saada suoraan päivityksellä. Meillä korjaantui sillä ongelma. Ilmeisesti aika yleinen ongelma.
vili1 kirjoitti:
Ongelmaan on olevana ratkaisu:moottorinohjausyksikön päivitys. Pyydä heitä tarkastamaan ja lataamaan päivitys, joka nimenomaan on tätä ongelmaa varten. On joku bitti siellä poikittain, joka pitää saada suoraan päivityksellä. Meillä korjaantui sillä ongelma. Ilmeisesti aika yleinen ongelma.
Kiitos tiedosta! Toivottavasti onnistuu tuolla tavalla. Hypoteettinen kysymys: Entä jos haluan joskus optimoida/virittää moottoria niin palaako ongelma kun moottorinohjaussofta ylikirjoitetaan?