9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
On 105.000 km laatikko sökö.Leikkasi vaihteiston öljypumppu kiinni.Erittäin harvinainen vika.Sanoivat huollossa kun vaihtoivat uuden laatikon vanhaa ei pystynyt korjaamaan.
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Tyytyväinen olen pääosin ollut omaan automaattiin.
Autolla nyt ajettu vajaat 180 tkm. Hankin oman 9-3 SS -03 2.0t:n käytettynä. Ostohetkellä oli mittarissa reilut 120 tkm. Heti vaihdettiin öljyt laatikkoon, koska niitä ei huoltokirjan mukaan oltu vielä vaihdettu.
Viime keväänä laitoin Maptunin stage1:n ja ominaisuudet sen kun vain paranivat. En voi ollenkaan oman autoni kohdalla yhtyä Ristom:n kokemuksiin. Ainakin minun autoni käyttää vääntöä kiihdytyksissä hyvin hyväkseen. Matka-ajosta nyt puhumattakaan, siitä enemmän Hirsch-ketjussa tämän saman malliosion alla. Kiihdytyksissä väännön hyväksikäyttäminen edellyttää "oikeaoppista" kaasujalan käyttämistä. Sen oppii melko pian.
Ainoa moitteeni kohdistuu lähinnä ykkösvaihteeseen. Lievemmin sama koskee myös kakkosta. Ykkösellä ja osin tietyissä tilanteissa myös kakkosella tuntuu kuin olisi se kuuluisa kuminauha venymässä. Tämä ilmenee vain silloin, kun kaasua painaa reilusti. Äkäiset lähdöt ei oikein onnistu millään. Muutaman kerran on tullut melkein hikikarpalot otsaan, kun olen ajatellut kirmaisevani ripeästi tiukasta välistä esim. risteyksen yli. Tuntuu kuin auto ei liikkuisi kunnolla mihinkään, kone vain huutaa. Edellinen autoni, Passat 1.9TDi Tiptronic (130hv/350nm), hyökkäsi liikkeelle paikaltaan aivan eri malliin.
Tuo tiptronic laatikko "tarrasi" kiinni niin että kesälläkin sutimisenesto sai tehdä töitä, jos vähänkin reippaammin polkaisi liikkeelle lähdettäessä.
Luulisin tuon 1- ja 2-vaihteiden luistamisen olevan enemmänkin tämän 5-vaihteisen Aisinin laatikon ominaisuuden. Se on nimittäin ollut samanlainen siitä asti kun auto on minulla ollut. Lastutuksella ei ole tähän siis ollut vaikutusta. Tosin sen kanssa "ongelma" korostuu. Nopeat paikaltaan lähdöt eivät onnistu muuten kuin korkeintaan siten, että aluksi jarrulla pitää autoa paikallaan ja kaasulla nostaa kierroksia, josko sittenkään.
Autolla nyt ajettu vajaat 180 tkm. Hankin oman 9-3 SS -03 2.0t:n käytettynä. Ostohetkellä oli mittarissa reilut 120 tkm. Heti vaihdettiin öljyt laatikkoon, koska niitä ei huoltokirjan mukaan oltu vielä vaihdettu.
Viime keväänä laitoin Maptunin stage1:n ja ominaisuudet sen kun vain paranivat. En voi ollenkaan oman autoni kohdalla yhtyä Ristom:n kokemuksiin. Ainakin minun autoni käyttää vääntöä kiihdytyksissä hyvin hyväkseen. Matka-ajosta nyt puhumattakaan, siitä enemmän Hirsch-ketjussa tämän saman malliosion alla. Kiihdytyksissä väännön hyväksikäyttäminen edellyttää "oikeaoppista" kaasujalan käyttämistä. Sen oppii melko pian.
Ainoa moitteeni kohdistuu lähinnä ykkösvaihteeseen. Lievemmin sama koskee myös kakkosta. Ykkösellä ja osin tietyissä tilanteissa myös kakkosella tuntuu kuin olisi se kuuluisa kuminauha venymässä. Tämä ilmenee vain silloin, kun kaasua painaa reilusti. Äkäiset lähdöt ei oikein onnistu millään. Muutaman kerran on tullut melkein hikikarpalot otsaan, kun olen ajatellut kirmaisevani ripeästi tiukasta välistä esim. risteyksen yli. Tuntuu kuin auto ei liikkuisi kunnolla mihinkään, kone vain huutaa. Edellinen autoni, Passat 1.9TDi Tiptronic (130hv/350nm), hyökkäsi liikkeelle paikaltaan aivan eri malliin.
Tuo tiptronic laatikko "tarrasi" kiinni niin että kesälläkin sutimisenesto sai tehdä töitä, jos vähänkin reippaammin polkaisi liikkeelle lähdettäessä.
Luulisin tuon 1- ja 2-vaihteiden luistamisen olevan enemmänkin tämän 5-vaihteisen Aisinin laatikon ominaisuuden. Se on nimittäin ollut samanlainen siitä asti kun auto on minulla ollut. Lastutuksella ei ole tähän siis ollut vaikutusta. Tosin sen kanssa "ongelma" korostuu. Nopeat paikaltaan lähdöt eivät onnistu muuten kuin korkeintaan siten, että aluksi jarrulla pitää autoa paikallaan ja kaasulla nostaa kierroksia, josko sittenkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
1 ja 2 vaihteilla ei lukitus ole ollenkaan käytössä, joten siksi se "luistaa". Ja tällä taas saa menon sekä liikkeellelähdöt pehmeäksi. Ainakin dieselin Aisin lukkiutuu vasta kolmosella. Sen huomaa kun kolmonen pysyy silmässä mutta yhtäkkiä kierrokset tippuu hiemn ja tuntuu siltä kuin ois vaihtanut neloselle.petrisa kirjoitti: Luulisin tuon 1- ja 2-vaihteiden luistamisen olevan enemmänkin tämän 5-vaihteisen Aisinin laatikon ominaisuuden. Se on nimittäin ollut samanlainen siitä asti kun auto on minulla ollut. Lastutuksella ei ole tähän siis ollut vaikutusta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Luistaahan se laatikko muillakin vaihteilla tarvittaessa, mutta silloin se ei ole näin voimakasta. Tuntuu rivakasti liikkeelle lähdettäessä, että luistaa niin prkl:eesti.
En tunne tarkkaan tätä laatikon rakennetta, mutta tuntuu kuin 1- 2-vaihteilla olisi ominaisuutena jotenkin voimakkaampi luisto.
Ei tippi-laatikossakaan ollut lukkoja alemmilla vaihteilla, mutta eipä vain luisto ollut kovin rajua. Toisaalta ei ollut vaggineen 7-vaihteinen dsg:kään täydellinen, kun sellaisella taas vaihteeksi tällä viikolla jonkin verran ajelin. Kone oli 1.4TSI. Ihan mopo.
Kaikesta huolimatta manuaaliin en vaihda.
En tunne tarkkaan tätä laatikon rakennetta, mutta tuntuu kuin 1- 2-vaihteilla olisi ominaisuutena jotenkin voimakkaampi luisto.
Ei tippi-laatikossakaan ollut lukkoja alemmilla vaihteilla, mutta eipä vain luisto ollut kovin rajua. Toisaalta ei ollut vaggineen 7-vaihteinen dsg:kään täydellinen, kun sellaisella taas vaihteeksi tällä viikolla jonkin verran ajelin. Kone oli 1.4TSI. Ihan mopo.
Kaikesta huolimatta manuaaliin en vaihda.
Viimeksi muokannut petrisa, La Loka 30, 2010 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Jaa. En ole huomannut luistoa 4,5, ja 6 vaihteilla. Mutta voi olla, en tiedä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Kyllä mulla 5-vaihteinen luistaa esim. tasakaasulla ajettaessa vähän yli 60 km/h. Silloin on jo 5-vaihde sisässä, mutta ei lukittuna. Näin kierrokset koneessa ovat alhaisemmat kuin 4-vaihteella lukko päällä. Kolmosella ja nelosella lukittuu hyvin äkkiä taajamanopeuksissa, jos ajotilanteessa ei satu muutosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Lukittumisista en osaa oikein sanoa, mutta sellainen on ainakin tunne että lukittuu 6 pykäläinen myös ykkösellä ja kakkosella.
Lähdöt saa pienimmällä vaihteella tehdä todella varoen pintakaasulla, mikäli tahtoo välttää turhan kumin kuluttelun.
Lisäksi on tuo ykkönen niin onnettoman lyhyt tähän isompaan koneeseen, että rivakamman lähdön saa pitävälläkin alustalla suoraan kakkosella.
Kakkonenkin on lyhyt ja liukkaalla kelillä lähdössä parhaan pidon saa lähtemällä kolmosella.
Kestävyydestä en osaa sanoa. Kilometrejä on vasta 60 tonnia.
Uskaltaisin väittää, että nuo lyhyet vaihteet (1&2) sopii hyvinkin nelivetoon ja pieneen koneeseen. Ylipäänsä 6 pykälää on ihan paikallaan dieselissä, jossa tuo kierrosalue on tunnetusti pensavehkeitä suppeampi.
Isossa benssiinikoneessa on kuudesta pykälästä pelkkää haittaa. Sen ykkösen voisi lukita pois käytöstä kokonaan.
Vanhassa OG 93:ssa ainut osa jota ei korjattu oli automaatti, mutta se olikin ZF.
Mielestäni tuon OG:n automaatti oli sekä toiminnaltaan, että järkevyydeltään parempi.
Tällä uudella haetaan pientä polttoaineenkulutusta ajomukavuuden kustannuksella.
Mutta on se silti kaupungissa lyömätön peli!
Lähdöt saa pienimmällä vaihteella tehdä todella varoen pintakaasulla, mikäli tahtoo välttää turhan kumin kuluttelun.
Lisäksi on tuo ykkönen niin onnettoman lyhyt tähän isompaan koneeseen, että rivakamman lähdön saa pitävälläkin alustalla suoraan kakkosella.
Kakkonenkin on lyhyt ja liukkaalla kelillä lähdössä parhaan pidon saa lähtemällä kolmosella.
Kestävyydestä en osaa sanoa. Kilometrejä on vasta 60 tonnia.
Uskaltaisin väittää, että nuo lyhyet vaihteet (1&2) sopii hyvinkin nelivetoon ja pieneen koneeseen. Ylipäänsä 6 pykälää on ihan paikallaan dieselissä, jossa tuo kierrosalue on tunnetusti pensavehkeitä suppeampi.
Isossa benssiinikoneessa on kuudesta pykälästä pelkkää haittaa. Sen ykkösen voisi lukita pois käytöstä kokonaan.
Vanhassa OG 93:ssa ainut osa jota ei korjattu oli automaatti, mutta se olikin ZF.
Mielestäni tuon OG:n automaatti oli sekä toiminnaltaan, että järkevyydeltään parempi.
Tällä uudella haetaan pientä polttoaineenkulutusta ajomukavuuden kustannuksella.
Mutta on se silti kaupungissa lyömätön peli!
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
No siinä tapauksessa täytyypä sanoa, että saisi kyllä minun puolestani tarrata kiinni pehmeämminkin.
Pikkuisen varomattomasti käyttää lähdössä kaasua niin pyöristä irtoaa pito semmoisella "nytkähdyksellä". Tämähän sillä tavalla "nytkähtää" liikkeelle kun antaa kaasua vähän enempi. Kakkonen vetää tasaisemmin, mutta pito lähtee liukkaalla (ja miks ei kuivallakin) viimeistään siinä kakkoselle vaihtaessa.
Pikkuisen varomattomasti käyttää lähdössä kaasua niin pyöristä irtoaa pito semmoisella "nytkähdyksellä". Tämähän sillä tavalla "nytkähtää" liikkeelle kun antaa kaasua vähän enempi. Kakkonen vetää tasaisemmin, mutta pito lähtee liukkaalla (ja miks ei kuivallakin) viimeistään siinä kakkoselle vaihtaessa.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Se on varmaankin juuri niin, että 1-vaihde on välitykseltään lyhyt ja siihen päälle laatikon luisto ja lopputuloksena on tunne kovasti venyvästä kuminauhasta.
Pitääkin katsoa ne välityssuhteet 5-v automaatista. Kuinkahan paljon käytännön eroja on 6-v automaattiin muuta kuin vaihteiden lkm? En ole juurikaan ajokokemuksia niistä (6-v) kartuttanut kuin pikaisen koeajon verran.
Pitääkin katsoa ne välityssuhteet 5-v automaatista. Kuinkahan paljon käytännön eroja on 6-v automaattiin muuta kuin vaihteiden lkm? En ole juurikaan ajokokemuksia niistä (6-v) kartuttanut kuin pikaisen koeajon verran.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Mikä se jossain vaiheessa mainostettu "3,5" vaihde on? Olikos se niin, että aina bensa aeroista se löytyy, vai oliko kaikissa malleissa?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Mites näissä viirusilmissä (1.8t ja 2.0t) tuo automaattipuoli pelaa?? Vakiona/softattuna??
Onko eroja verrattuna vanhempiin SS/SC:iin käytännössä?
Eikös laatikko ole kuitenkin sama??
Onko eroja verrattuna vanhempiin SS/SC:iin käytännössä?
Eikös laatikko ole kuitenkin sama??
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
FA57:n ylimääräinen solenoidilukitus, vain kickdown-tilanteessa sopivalla nopeudella kiihtyvyyden optimointiin. Muokataan vielä sen verran, että koskee vain Aero malleja 5-vaihteen automaatilla.Marko A kirjoitti:Mikä se jossain vaiheessa mainostettu "3,5" vaihde on? Olikos se niin, että aina bensa aeroista se löytyy, vai oliko kaikissa malleissa?
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Mikäs noitten automaatikkojen huoltoväli on?
Itsellä 06' 1.9 TiD autom (6v).
Laatikko pelaa hienosti, tosin kulutuslukemiin auttaisi, jos laatikko sietäisi hiukan enemmän vääntöä eli vaihtaisi ylös aiemmin...
Paljon hienompi kuitenkin kuin vaimon S60 D5 -vermeessä.
Itsellä 06' 1.9 TiD autom (6v).
Laatikko pelaa hienosti, tosin kulutuslukemiin auttaisi, jos laatikko sietäisi hiukan enemmän vääntöä eli vaihtaisi ylös aiemmin...
Paljon hienompi kuitenkin kuin vaimon S60 D5 -vermeessä.
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Ettei vain olis sama laatikko kyseessä? Softat toki erit.Jaggge kirjoitti: Paljon hienompi kuitenkin kuin vaimon S60 D5 -vermeessä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Ei kait, käyttäytyvät niiiiiin eri tavalla... Volvo on järkyttävä kuminauha.Marko A kirjoitti: Ettei vain olis sama laatikko kyseessä? Softat toki erit.
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'