9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Rengasleveyden vaikutuksen kulutukseen olen minäkin huomannut aikaisemmissa autoissani. Kolkissa laski kulutus noin litran /100km kun vaihtoi aikaisemman omistajan leveät kapeampiin renkaisiin. Samalla vetelykin lähes loppui. Ainakin kesärenkaiden leveyttä tullaan kaventamaan. Diisselissä vaikutus ei liene kuitenkaan niin suuri kuin Bensiini autoissa. Samalla pitäisi ajomelun vaimentua kun rengasleveys kapenee.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja aero »

Lisätään nyt vähän infoa tuosta kulutuksesta omalta osalta. Kesärenkaina takana Pirelli Pzero Rosso 235/45/17 (ensiasennusrenkaat), edessä Pirelli Pzero Nero 225/45/17, kesäkaudella kulutus pyörii pääosin 5,1-5,3l/100km lukemissa, pari tankillista on mennyt karvan alle 5l/100km. Talvirenkaina Continental ContiVikingContact5, 205/55/16, kulutus pörrää 6l/100km tienoossa. Kesällä ajoa tulee vähemmän ja aina joskus on kärry perässä tms kulutusajoa (= nostavia piikkejä), jolloin keskiarvo tosiaan jossain 5,7l/100km tienoossa.

En ole huomannut merkittävää kulutuseroa renkaanvaihdon tienoossa, mutta kelien ja polttoainelaadun (kesälaatu/talvilaatu) vaihdon myötä kylläkin. Kesänaftaa palaa hitusen vähemmän ja talvella lämmitys sekä mm. loska syö polttoainetta varsin huomattavasti.

Pienissä kulutuslukemissa ja reippailla ajomäärillä pienetkin erot huomaa yllättävän helpolla (esim. tuo mun kesä-/talviero - paljoa kiinnostaisi bensakoneen kanssa, syökö esim 9 vai 9,5l/100km vuodenajasta riippuen).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja vili1 »

aero kirjoitti:Lisätään nyt vähän infoa tuosta kulutuksesta omalta osalta. Kesärenkaina takana Pirelli Pzero Rosso 235/45/17 (ensiasennusrenkaat), edessä Pirelli Pzero Nero 225/45/17, kesäkaudella kulutus pyörii pääosin 5,1-5,3l/100km lukemissa, pari tankillista on mennyt karvan alle 5l/100km. Talvirenkaina Continental ContiVikingContact5, 205/55/16, kulutus pörrää 6l/100km tienoossa. Kesällä ajoa tulee vähemmän ja aina joskus on kärry perässä tms kulutusajoa (= nostavia piikkejä), jolloin keskiarvo tosiaan jossain 5,7l/100km tienoossa.

En ole huomannut merkittävää kulutuseroa renkaanvaihdon tienoossa, mutta kelien ja polttoainelaadun (kesälaatu/talvilaatu) vaihdon myötä kylläkin. Kesänaftaa palaa hitusen vähemmän ja talvella lämmitys sekä mm. loska syö polttoainetta varsin huomattavasti.

Pienissä kulutuslukemissa ja reippailla ajomäärillä pienetkin erot huomaa yllättävän helpolla (esim. tuo mun kesä-/talviero - paljoa kiinnostaisi bensakoneen kanssa, syökö esim 9 vai 9,5l/100km vuodenajasta riippuen).
Meillä taas päinvastoin: GT Radial 205/55/16 kesärenkailla kulutus noin 5.7-5.9. Talvella Eberin huutaessa ja 195/55/15 renkailla kulutus noin 5.2-5.4. Pääasiassa matka-ajoa ja autolla ajeltu 201tkm.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

No nyt otsikon mukainen kehon kuljetin hommattu :mrgreen: .
Tässä saakin olla kieli keskellä suuta kun seuraavan kerran tankkaa.
Muuten käy niinkuin sille mersu kuskille joka tankkasi ensimmäistä kertaa E10 bensiiniä ja auto sammui 100m päähän. Ei kuulelmma tankkaa ikinä enää sellaista kuraa autoonsa vaan dieseliä niinkuin aina ennenkin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja aero »

Tarkasti tulee kateltua, kun jokainen vakuutettu kulkine imee eri ainetta :D. SC:hen dieseliä, avoon 98 ja pyörälle kelpaa 95 :D.

Mutta ei muuta kuin leppoisia kilometrejä, niitä tuolla laitteella on helppo ja mukava kerätä - ainakin omasta mielestä tuo 9-3 on pirun mukava käyttöauto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Päivää vaan.

Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?

Haulla en löytänyt.

Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja hz81 »

saabillua kirjoitti:Päivää vaan.

Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?

Haulla en löytänyt.

Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
TTDiS mallia en tunne.

TiDS ja TTiD malleissa lämmitin on vakiona, oli varustetaso Linear, Vector tai Aero.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

hz81 kirjoitti:
saabillua kirjoitti:Päivää vaan.

Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?

Haulla en löytänyt.

Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
TTDiS mallia en tunne.

TiDS ja TTiD malleissa lämmitin on vakiona, oli varustetaso Linear, Vector tai Aero.
... jos ko. kulkine on myyty alunperin suomessa tai ruotsissa. Keskieuroopan malleista ei löydy.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Sen verran on jo tullut ajeltua, että yksi tankillinen dieseliä kulunut.
Kilometreistä ja tankkauksesta laskien kulutus oli 5,14 l/100km minun ajotyylillä.
Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,3 l/100km. Saas nähdä, kun opin taloudellisen ajon niksit tälle 6-loviselle manuaalille, miten alas tippuu.
Isomman tankin olisivat voineet tähän sovitella, niin ei tarvitsisi joka viikko mennä pumpulle.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja VKe »

Vili1 kyllä pääsee hienosti pienellä talvikulutuksella. Ja mielenkiintoista että Eberin kanssa kuluu noinkin paljon vähemmän kun kesällä.

Minustakin tankki tosiaan voisi olla vaikka 10 litraa suurempi.
Sininen Saab 9-3, '99
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Näistä kulutusasioista...

Minusta on olennaista kertoa onko auto esim. automaatti. Minulla on ja se kyllä vie nätimmässäkin maantieajossa sen 5,8 ja reippaassa maantieajossa 6,5 l/100 km välillä. Kesällä ja talvella ei suurta eroa kulutukseen kesällä ajetaan vauhdikkaammin ja talvella kylmemmissä olosuhteissa. Näkyy se automaatti nappaavan osan, vaikka minua ei kyllä haittaa pätkän vertaa. Tankki tosiaan sais olla vähän isompi :)

Eberistä: tehdaseberi on sitten monen muun merkin tavoin typerästi ohjattu. Ajastin ja pakkokäynnistys löytyy ainakin -06:sta, mutta eber lähtee aina käyntiin automaattisesti, lyhelläkin matkalla, kun lämpötila on alle +7 astetta. Ja kun sahaa lyhyttä pätkää, niin eber karstoittuu ja jumittuu, kun ei ehdi saavuttaa tervettä toimintalämpötilaa ja siten polttamaan karstoja pois. Tällainen holtiton eberin taustalla huriseminen käy vain akun yms päälle.
Oman eberin vaihdoin 5 vuoden jälkeen, kun auton ostin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut lämppäriinsä suunnilleen kaikki hilut sisälle kunnes se viimein antautui. Lisäksi on tyhmää se että tehdaseberiä ei niin helpolla huolleta muualla kuin merkkiliikkeessä!

Nykyinen jälkiasenteinen eber toimii silloin kun haluaa, hallitusti :) Tai ainakin vielä toimii :D Sitä en tiedä onko -08:iin tehty jotain muutoksia. Tämmöstä hölinää tänään...
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

vili1 kirjoitti: Meillä taas päinvastoin: GT Radial 205/55/16 kesärenkailla kulutus noin 5.7-5.9. Talvella Eberin huutaessa ja 195/55/15 renkailla kulutus noin 5.2-5.4. Pääasiassa matka-ajoa ja autolla ajeltu 201tkm.
No ei ihme jos on eroa, kun noiden renkaiden halkaisijoissa on useampi senttimetri eroa. Näin ollen matkamittari näyttää enemmän kilometrejä samalle matkalle talvirenkailla ja nopeusmittari näyttää reilusti yläkanttiin. :wink:

tarkemmin 3,6cm eroa halkaisijassa
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja aero »

Rusakko__ kirjoitti:Minusta on olennaista kertoa onko auto esim. automaatti.
Jaajoojuu, lisätään omiin lukemiin vielä tuo tieto: mulla siis manuaali.
Rusakko__ kirjoitti: Eberistä: tehdaseberi on sitten monen muun merkin tavoin typerästi ohjattu. Ajastin ja pakkokäynnistys löytyy ainakin -06:sta, mutta eber lähtee aina käyntiin automaattisesti, lyhelläkin matkalla, kun lämpötila on alle +7 astetta.
Voisihan tuo kyllä kieltämättä konffattavissa olla, että lähteekö vaiko eikö tai että mikä on rajalämpötila. Mutta tuosta matkasta pitää sen verran kyllä mainita, että autolla ei lähtiessä ole pienintäkään mahdollisuutta tietää käynnistettäessä, että kuinka pitkä ko. ajorupeama tuleekaan olemaan, joten oikeastaan ainoa automaattiohjauksen mahdollinen kytkentäperuste on se ulkolämpötila.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

aero kirjoitti:
Voisihan tuo kyllä kieltämättä konffattavissa olla, että lähteekö vaiko eikö tai että mikä on rajalämpötila. Mutta tuosta matkasta pitää sen verran kyllä mainita, että autolla ei lähtiessä ole pienintäkään mahdollisuutta tietää käynnistettäessä, että kuinka pitkä ko. ajorupeama tuleekaan olemaan, joten oikeastaan ainoa automaattiohjauksen mahdollinen kytkentäperuste on se ulkolämpötila.
Nimenomaan, auto ei voi tietää kuinka pitkä matka on, ja tästä syystä eberin ei tulisi olla automaattisesti käynnistyvä. Kuljettajan pitäisi voida ja osata kertoa autolle tarvitaanko lämppäriä vai ei, eikä siten minkäänlaista lämpötilaohjausta edes tarvita.

Mielestäni on typerää/turhaa käyttää eberiä +7 asteen lämpötilassa, siis ylipäätään Tai tilanteessa, jossa on jokin aika sitten ajettu, niin että moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on vielä esim. +40 astetta, mutta ulkona esim. +5. Käsittääkseni tällaisessakin tilanteessa eberi lähtee käyntiin! En muista mikä jäähdytysnesteen rajalämpötila oli eberin käynnistymiselle, mutta se on toinen tekijä, joka vaikuttaa eberin käynnistykseen.

No, tämä on tätä eberi keskustelua taas, ja tätähän foorumilla riittää :)

Eberin käyttö muuten näkyy kulutuksessa. Ja ei voi olla näkymättä, kun aamukohmeloisen auton lämmitettyä pirssin alla on vesilammikko ja ulkona rapsakka pakkassää. Kovin ekolaite tuo ei ole, mutta ah, niin mukava!!
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08

Viesti Kirjoittaja aero »

Rusakko__ kirjoitti:Nimenomaan, auto ei voi tietää kuinka pitkä matka on, ja tästä syystä eberin ei tulisi olla automaattisesti käynnistyvä. Kuljettajan pitäisi voida ja osata kertoa autolle tarvitaanko lämppäriä vai ei, eikä siten minkäänlaista lämpötilaohjausta edes tarvita.
Samantien voisi hyllyttää penkin-, takalasin- sekä peilienlämppärien automagian. Kyllähän kuskin pitää tietää milloin niitä tarvitaan. Kyllä mun on pakko myöntää, että arvostan noita automagioita käyttöautossa - tartte kuin lyödä tulille ja lähtee liikkeelle.
Rusakko__ kirjoitti: Mielestäni on typerää/turhaa käyttää eberiä +7 asteen lämpötilassa, siis ylipäätään ... Kovin ekolaite tuo ei ole, mutta ah, niin mukava!!
Ite ihan mielelläni nostaisin tuon rajan jonnekin +13 asteen tietämille. Tälläkin viikolla tullut parina aamuna lykättyä töihin lähtiessä eberi päälle, että tarjoilee kabiinin nopeasti lämpimäksi kun pihalla se ~+10C ja tietää, että ekan 15km jälkeen kaikki t-paidan päälle tuleva vaatetus on kuitenkin turhaa. Kuten itsekin toteat "ah, niin mukava" :).

Toki, meillä on varmaan ihan vähän ajoprofiilissa eroa. Minä kun arkiaamuna täräytän auton käyntiin, niin seuraava sammutus on vasta tunnin päästä. Pätkäajo on mulle melko harvinaista touhua, niin en tosiaan koe eberin automagiastarttia ongelmaksi, mutta komppaan kyllä, että se saisi olla valinnainen (SID:stä valittavissa, ihan kuin ne penkinlämppärit).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin