9-3 1.9 Tid 150 hv -08
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Rengasleveyden vaikutuksen kulutukseen olen minäkin huomannut aikaisemmissa autoissani. Kolkissa laski kulutus noin litran /100km kun vaihtoi aikaisemman omistajan leveät kapeampiin renkaisiin. Samalla vetelykin lähes loppui. Ainakin kesärenkaiden leveyttä tullaan kaventamaan. Diisselissä vaikutus ei liene kuitenkaan niin suuri kuin Bensiini autoissa. Samalla pitäisi ajomelun vaimentua kun rengasleveys kapenee.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Lisätään nyt vähän infoa tuosta kulutuksesta omalta osalta. Kesärenkaina takana Pirelli Pzero Rosso 235/45/17 (ensiasennusrenkaat), edessä Pirelli Pzero Nero 225/45/17, kesäkaudella kulutus pyörii pääosin 5,1-5,3l/100km lukemissa, pari tankillista on mennyt karvan alle 5l/100km. Talvirenkaina Continental ContiVikingContact5, 205/55/16, kulutus pörrää 6l/100km tienoossa. Kesällä ajoa tulee vähemmän ja aina joskus on kärry perässä tms kulutusajoa (= nostavia piikkejä), jolloin keskiarvo tosiaan jossain 5,7l/100km tienoossa.
En ole huomannut merkittävää kulutuseroa renkaanvaihdon tienoossa, mutta kelien ja polttoainelaadun (kesälaatu/talvilaatu) vaihdon myötä kylläkin. Kesänaftaa palaa hitusen vähemmän ja talvella lämmitys sekä mm. loska syö polttoainetta varsin huomattavasti.
Pienissä kulutuslukemissa ja reippailla ajomäärillä pienetkin erot huomaa yllättävän helpolla (esim. tuo mun kesä-/talviero - paljoa kiinnostaisi bensakoneen kanssa, syökö esim 9 vai 9,5l/100km vuodenajasta riippuen).
En ole huomannut merkittävää kulutuseroa renkaanvaihdon tienoossa, mutta kelien ja polttoainelaadun (kesälaatu/talvilaatu) vaihdon myötä kylläkin. Kesänaftaa palaa hitusen vähemmän ja talvella lämmitys sekä mm. loska syö polttoainetta varsin huomattavasti.
Pienissä kulutuslukemissa ja reippailla ajomäärillä pienetkin erot huomaa yllättävän helpolla (esim. tuo mun kesä-/talviero - paljoa kiinnostaisi bensakoneen kanssa, syökö esim 9 vai 9,5l/100km vuodenajasta riippuen).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Meillä taas päinvastoin: GT Radial 205/55/16 kesärenkailla kulutus noin 5.7-5.9. Talvella Eberin huutaessa ja 195/55/15 renkailla kulutus noin 5.2-5.4. Pääasiassa matka-ajoa ja autolla ajeltu 201tkm.aero kirjoitti:Lisätään nyt vähän infoa tuosta kulutuksesta omalta osalta. Kesärenkaina takana Pirelli Pzero Rosso 235/45/17 (ensiasennusrenkaat), edessä Pirelli Pzero Nero 225/45/17, kesäkaudella kulutus pyörii pääosin 5,1-5,3l/100km lukemissa, pari tankillista on mennyt karvan alle 5l/100km. Talvirenkaina Continental ContiVikingContact5, 205/55/16, kulutus pörrää 6l/100km tienoossa. Kesällä ajoa tulee vähemmän ja aina joskus on kärry perässä tms kulutusajoa (= nostavia piikkejä), jolloin keskiarvo tosiaan jossain 5,7l/100km tienoossa.
En ole huomannut merkittävää kulutuseroa renkaanvaihdon tienoossa, mutta kelien ja polttoainelaadun (kesälaatu/talvilaatu) vaihdon myötä kylläkin. Kesänaftaa palaa hitusen vähemmän ja talvella lämmitys sekä mm. loska syö polttoainetta varsin huomattavasti.
Pienissä kulutuslukemissa ja reippailla ajomäärillä pienetkin erot huomaa yllättävän helpolla (esim. tuo mun kesä-/talviero - paljoa kiinnostaisi bensakoneen kanssa, syökö esim 9 vai 9,5l/100km vuodenajasta riippuen).
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
No nyt otsikon mukainen kehon kuljetin hommattu
.
Tässä saakin olla kieli keskellä suuta kun seuraavan kerran tankkaa.
Muuten käy niinkuin sille mersu kuskille joka tankkasi ensimmäistä kertaa E10 bensiiniä ja auto sammui 100m päähän. Ei kuulelmma tankkaa ikinä enää sellaista kuraa autoonsa vaan dieseliä niinkuin aina ennenkin.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Tässä saakin olla kieli keskellä suuta kun seuraavan kerran tankkaa.
Muuten käy niinkuin sille mersu kuskille joka tankkasi ensimmäistä kertaa E10 bensiiniä ja auto sammui 100m päähän. Ei kuulelmma tankkaa ikinä enää sellaista kuraa autoonsa vaan dieseliä niinkuin aina ennenkin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Tarkasti tulee kateltua, kun jokainen vakuutettu kulkine imee eri ainetta
. SC:hen dieseliä, avoon 98 ja pyörälle kelpaa 95
.
Mutta ei muuta kuin leppoisia kilometrejä, niitä tuolla laitteella on helppo ja mukava kerätä - ainakin omasta mielestä tuo 9-3 on pirun mukava käyttöauto.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta ei muuta kuin leppoisia kilometrejä, niitä tuolla laitteella on helppo ja mukava kerätä - ainakin omasta mielestä tuo 9-3 on pirun mukava käyttöauto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Päivää vaan.
Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?
Haulla en löytänyt.
Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?
Haulla en löytänyt.
Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
TTDiS mallia en tunne.saabillua kirjoitti:Päivää vaan.
Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?
Haulla en löytänyt.
Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
TiDS ja TTiD malleissa lämmitin on vakiona, oli varustetaso Linear, Vector tai Aero.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
... jos ko. kulkine on myyty alunperin suomessa tai ruotsissa. Keskieuroopan malleista ei löydy.hz81 kirjoitti:TTDiS mallia en tunne.saabillua kirjoitti:Päivää vaan.
Sanokaapas viisaammat että onko -08--> 9-3 TTDiS Vector mallleissa/varustetasossa polttoainekäyttöinen lämmitin vakiona?
Haulla en löytänyt.
Terveisin ehkä tuleva Saabbi kuljettaja.
TiDS ja TTiD malleissa lämmitin on vakiona, oli varustetaso Linear, Vector tai Aero.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Sen verran on jo tullut ajeltua, että yksi tankillinen dieseliä kulunut.
Kilometreistä ja tankkauksesta laskien kulutus oli 5,14 l/100km minun ajotyylillä.
Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,3 l/100km. Saas nähdä, kun opin taloudellisen ajon niksit tälle 6-loviselle manuaalille, miten alas tippuu.
Isomman tankin olisivat voineet tähän sovitella, niin ei tarvitsisi joka viikko mennä pumpulle.
Kilometreistä ja tankkauksesta laskien kulutus oli 5,14 l/100km minun ajotyylillä.
Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,3 l/100km. Saas nähdä, kun opin taloudellisen ajon niksit tälle 6-loviselle manuaalille, miten alas tippuu.
Isomman tankin olisivat voineet tähän sovitella, niin ei tarvitsisi joka viikko mennä pumpulle.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Vili1 kyllä pääsee hienosti pienellä talvikulutuksella. Ja mielenkiintoista että Eberin kanssa kuluu noinkin paljon vähemmän kun kesällä.
Minustakin tankki tosiaan voisi olla vaikka 10 litraa suurempi.
Minustakin tankki tosiaan voisi olla vaikka 10 litraa suurempi.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Näistä kulutusasioista...
Minusta on olennaista kertoa onko auto esim. automaatti. Minulla on ja se kyllä vie nätimmässäkin maantieajossa sen 5,8 ja reippaassa maantieajossa 6,5 l/100 km välillä. Kesällä ja talvella ei suurta eroa kulutukseen kesällä ajetaan vauhdikkaammin ja talvella kylmemmissä olosuhteissa. Näkyy se automaatti nappaavan osan, vaikka minua ei kyllä haittaa pätkän vertaa. Tankki tosiaan sais olla vähän isompi![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eberistä: tehdaseberi on sitten monen muun merkin tavoin typerästi ohjattu. Ajastin ja pakkokäynnistys löytyy ainakin -06:sta, mutta eber lähtee aina käyntiin automaattisesti, lyhelläkin matkalla, kun lämpötila on alle +7 astetta. Ja kun sahaa lyhyttä pätkää, niin eber karstoittuu ja jumittuu, kun ei ehdi saavuttaa tervettä toimintalämpötilaa ja siten polttamaan karstoja pois. Tällainen holtiton eberin taustalla huriseminen käy vain akun yms päälle.
Oman eberin vaihdoin 5 vuoden jälkeen, kun auton ostin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut lämppäriinsä suunnilleen kaikki hilut sisälle kunnes se viimein antautui. Lisäksi on tyhmää se että tehdaseberiä ei niin helpolla huolleta muualla kuin merkkiliikkeessä!
Nykyinen jälkiasenteinen eber toimii silloin kun haluaa, hallitusti
Tai ainakin vielä toimii
Sitä en tiedä onko -08:iin tehty jotain muutoksia. Tämmöstä hölinää tänään...
Minusta on olennaista kertoa onko auto esim. automaatti. Minulla on ja se kyllä vie nätimmässäkin maantieajossa sen 5,8 ja reippaassa maantieajossa 6,5 l/100 km välillä. Kesällä ja talvella ei suurta eroa kulutukseen kesällä ajetaan vauhdikkaammin ja talvella kylmemmissä olosuhteissa. Näkyy se automaatti nappaavan osan, vaikka minua ei kyllä haittaa pätkän vertaa. Tankki tosiaan sais olla vähän isompi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eberistä: tehdaseberi on sitten monen muun merkin tavoin typerästi ohjattu. Ajastin ja pakkokäynnistys löytyy ainakin -06:sta, mutta eber lähtee aina käyntiin automaattisesti, lyhelläkin matkalla, kun lämpötila on alle +7 astetta. Ja kun sahaa lyhyttä pätkää, niin eber karstoittuu ja jumittuu, kun ei ehdi saavuttaa tervettä toimintalämpötilaa ja siten polttamaan karstoja pois. Tällainen holtiton eberin taustalla huriseminen käy vain akun yms päälle.
Oman eberin vaihdoin 5 vuoden jälkeen, kun auton ostin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut lämppäriinsä suunnilleen kaikki hilut sisälle kunnes se viimein antautui. Lisäksi on tyhmää se että tehdaseberiä ei niin helpolla huolleta muualla kuin merkkiliikkeessä!
Nykyinen jälkiasenteinen eber toimii silloin kun haluaa, hallitusti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
No ei ihme jos on eroa, kun noiden renkaiden halkaisijoissa on useampi senttimetri eroa. Näin ollen matkamittari näyttää enemmän kilometrejä samalle matkalle talvirenkailla ja nopeusmittari näyttää reilusti yläkanttiin.vili1 kirjoitti: Meillä taas päinvastoin: GT Radial 205/55/16 kesärenkailla kulutus noin 5.7-5.9. Talvella Eberin huutaessa ja 195/55/15 renkailla kulutus noin 5.2-5.4. Pääasiassa matka-ajoa ja autolla ajeltu 201tkm.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
tarkemmin 3,6cm eroa halkaisijassa
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Jaajoojuu, lisätään omiin lukemiin vielä tuo tieto: mulla siis manuaali.Rusakko__ kirjoitti:Minusta on olennaista kertoa onko auto esim. automaatti.
Voisihan tuo kyllä kieltämättä konffattavissa olla, että lähteekö vaiko eikö tai että mikä on rajalämpötila. Mutta tuosta matkasta pitää sen verran kyllä mainita, että autolla ei lähtiessä ole pienintäkään mahdollisuutta tietää käynnistettäessä, että kuinka pitkä ko. ajorupeama tuleekaan olemaan, joten oikeastaan ainoa automaattiohjauksen mahdollinen kytkentäperuste on se ulkolämpötila.Rusakko__ kirjoitti: Eberistä: tehdaseberi on sitten monen muun merkin tavoin typerästi ohjattu. Ajastin ja pakkokäynnistys löytyy ainakin -06:sta, mutta eber lähtee aina käyntiin automaattisesti, lyhelläkin matkalla, kun lämpötila on alle +7 astetta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Nimenomaan, auto ei voi tietää kuinka pitkä matka on, ja tästä syystä eberin ei tulisi olla automaattisesti käynnistyvä. Kuljettajan pitäisi voida ja osata kertoa autolle tarvitaanko lämppäriä vai ei, eikä siten minkäänlaista lämpötilaohjausta edes tarvita.aero kirjoitti:
Voisihan tuo kyllä kieltämättä konffattavissa olla, että lähteekö vaiko eikö tai että mikä on rajalämpötila. Mutta tuosta matkasta pitää sen verran kyllä mainita, että autolla ei lähtiessä ole pienintäkään mahdollisuutta tietää käynnistettäessä, että kuinka pitkä ko. ajorupeama tuleekaan olemaan, joten oikeastaan ainoa automaattiohjauksen mahdollinen kytkentäperuste on se ulkolämpötila.
Mielestäni on typerää/turhaa käyttää eberiä +7 asteen lämpötilassa, siis ylipäätään Tai tilanteessa, jossa on jokin aika sitten ajettu, niin että moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on vielä esim. +40 astetta, mutta ulkona esim. +5. Käsittääkseni tällaisessakin tilanteessa eberi lähtee käyntiin! En muista mikä jäähdytysnesteen rajalämpötila oli eberin käynnistymiselle, mutta se on toinen tekijä, joka vaikuttaa eberin käynnistykseen.
No, tämä on tätä eberi keskustelua taas, ja tätähän foorumilla riittää
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eberin käyttö muuten näkyy kulutuksessa. Ja ei voi olla näkymättä, kun aamukohmeloisen auton lämmitettyä pirssin alla on vesilammikko ja ulkona rapsakka pakkassää. Kovin ekolaite tuo ei ole, mutta ah, niin mukava!!
Re: 9-3 1.9 Tid 150 hv -08
Samantien voisi hyllyttää penkin-, takalasin- sekä peilienlämppärien automagian. Kyllähän kuskin pitää tietää milloin niitä tarvitaan. Kyllä mun on pakko myöntää, että arvostan noita automagioita käyttöautossa - tartte kuin lyödä tulille ja lähtee liikkeelle.Rusakko__ kirjoitti:Nimenomaan, auto ei voi tietää kuinka pitkä matka on, ja tästä syystä eberin ei tulisi olla automaattisesti käynnistyvä. Kuljettajan pitäisi voida ja osata kertoa autolle tarvitaanko lämppäriä vai ei, eikä siten minkäänlaista lämpötilaohjausta edes tarvita.
Ite ihan mielelläni nostaisin tuon rajan jonnekin +13 asteen tietämille. Tälläkin viikolla tullut parina aamuna lykättyä töihin lähtiessä eberi päälle, että tarjoilee kabiinin nopeasti lämpimäksi kun pihalla se ~+10C ja tietää, että ekan 15km jälkeen kaikki t-paidan päälle tuleva vaatetus on kuitenkin turhaa. Kuten itsekin toteat "ah, niin mukava"Rusakko__ kirjoitti: Mielestäni on typerää/turhaa käyttää eberiä +7 asteen lämpötilassa, siis ylipäätään ... Kovin ekolaite tuo ei ole, mutta ah, niin mukava!!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toki, meillä on varmaan ihan vähän ajoprofiilissa eroa. Minä kun arkiaamuna täräytän auton käyntiin, niin seuraava sammutus on vasta tunnin päästä. Pätkäajo on mulle melko harvinaista touhua, niin en tosiaan koe eberin automagiastarttia ongelmaksi, mutta komppaan kyllä, että se saisi olla valinnainen (SID:stä valittavissa, ihan kuin ne penkinlämppärit).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla