Jalkatilassa rutkasti vettä
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
No nyt tuli tutkittua vihdoin tuo oman jalkatilan kostuminen ja yksi syyllinen löytyi. Koska kastuminen huomattiin rankkasateen ja painepesurikäsittelyn jälkeen, huomio kiinnittyi sadeveden mahdollisiin sisäänmenoreikiin. Tuulilasin alla olevan veden keruukaukalon poistoreiät olivat kyllä auki, mutta raitisilmasuodattimen kehikon (se valkee muovihärpäke suodattimen ympärillä) tiiviste oli vuosien saatossa hapertunut siihen kuntoon että se mureni itsekseen pois eikä varmasti pitänyt vettä ulkopuolella.
Vaihto-ohje: Irroita raitisilmasuodatin (paikka kerrottu ylempänä tässä ketjussa), sen takaa paljastuu 2 mustaa klipsiä aukon sivureunoissa, jotka aukaisemalla koko kehikko irtoaa. Kehikon takareunassa on tiiviste, joka estää tuulilasilta tulevan sadeveden valumisen kehikon sisään ja sitä kautta lämppärin puhaltimen läpi apukuskin jalkatiloihin. Uuden tiivisteen saanee jostain ostettuakin, itse korvasin sen silikoonilla.
Tiivisteen laatu ei tosiaan vakuuttanut, kun 8 vuotta riittää tuhoamaan sen noin. Suosittelen lämpimästi tarkastamaan jos alkaa apukuskin jalkatilat tuntumaan kosteilta sateen jälkeen. Saas nähdä riittikö tuo poistamaan ongelman vai vieläkö tulee vettä...
Vaihto-ohje: Irroita raitisilmasuodatin (paikka kerrottu ylempänä tässä ketjussa), sen takaa paljastuu 2 mustaa klipsiä aukon sivureunoissa, jotka aukaisemalla koko kehikko irtoaa. Kehikon takareunassa on tiiviste, joka estää tuulilasilta tulevan sadeveden valumisen kehikon sisään ja sitä kautta lämppärin puhaltimen läpi apukuskin jalkatiloihin. Uuden tiivisteen saanee jostain ostettuakin, itse korvasin sen silikoonilla.
Tiivisteen laatu ei tosiaan vakuuttanut, kun 8 vuotta riittää tuhoamaan sen noin. Suosittelen lämpimästi tarkastamaan jos alkaa apukuskin jalkatilat tuntumaan kosteilta sateen jälkeen. Saas nähdä riittikö tuo poistamaan ongelman vai vieläkö tulee vettä...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Tuotahan minäki tosiaan epäilin vuotokohdaksi, mutta ilmastointi se taitaa kuites olla. Torstaina huoltoon, jos saisivat kondenssiveden poistoputken siistittyä.
Mutta ihan riekaleinen on mullaki raitisilmakotelon ja pellin välinen tiiviste. Korjaan sen tässä ku kerkiän.
Timon: Minkäslaista silikonia käytit? Ajattelin, että liimaava ei olis hyvä ja mikään sanitettisilikoni ei pysyis?!? Kastuiko sisämatot pahastikin? Revitko sisustaa pois tms..??
Mutta ihan riekaleinen on mullaki raitisilmakotelon ja pellin välinen tiiviste. Korjaan sen tässä ku kerkiän.
Timon: Minkäslaista silikonia käytit? Ajattelin, että liimaava ei olis hyvä ja mikään sanitettisilikoni ei pysyis?!? Kastuiko sisämatot pahastikin? Revitko sisustaa pois tms..??
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Ei mulla sisusta pahasti kastunu. Kädellä kokeillessa tuntu selvästi kosteilta, mutta pelkästään katsomalla ei ois tajunnu että sinne on vettä päässy. Kosteus vaivasi siis ainoastaan etumatkustajan jalkatilaa. Sisustaa en purkanu muuten ku hanskalokeron ja ne parit muovit mitä itse taisit ohjeistaa tossa ylempänä. Ajatuksena oli siis tutkia myös tuo ilmastoinnin kondenssivesi-mahdollisuus, mutta kun siellä "valkean pömpelin" lähettyvillä ei tuntunu mikään kostealta, niin tuomitsin sadeveden syylliseksi. En siis ruvennu irrottamaan lattiamattoja, vaan ajattelin että kosteus häviäis kun jättää ovet auki talliin pariks päivää.
Käyttämässäni tuubissa luki muistaakseni saniteettisilikoni Valkeeta se oli ja hyvin tuntu tarttuneen. Kannattaa laittaa reilusti, koska se ex-tiiviste on ollu aika paksu. Siinä valkeessa kehikossa on muuten yläkulmissa reiät ja auton puolelta niihin tulee tapit joissa on kierre (6 mm muistaakseni). En keksiny niille mitää tarkotusta siltään, joten laitoin niihin prikat ja mutterit nii ei oo se kehikko pelkästään niiden klipsien varassa (Voi olla että niissä kuuluis olla jo valmiina mutterit, mutta ainaki mun autosta ne on unohtunu johonkii matkan varrelle)
Huomenna ois edessä reilu 300 km maantietä ilmastointi päällä niin pitää sen jälkeen kokeilla uudestaan jalkatilojen kuivuus ja jos vielä kastuu niin sitte pitää syynätä tarkemmin toi kondenssivesimahdollisuus. Kun Rusakko käytät huollossa niin kato mistä ne putsaa sen kondenssiveden poistoputken ja kerro sitte meille muillekii
Käyttämässäni tuubissa luki muistaakseni saniteettisilikoni Valkeeta se oli ja hyvin tuntu tarttuneen. Kannattaa laittaa reilusti, koska se ex-tiiviste on ollu aika paksu. Siinä valkeessa kehikossa on muuten yläkulmissa reiät ja auton puolelta niihin tulee tapit joissa on kierre (6 mm muistaakseni). En keksiny niille mitää tarkotusta siltään, joten laitoin niihin prikat ja mutterit nii ei oo se kehikko pelkästään niiden klipsien varassa (Voi olla että niissä kuuluis olla jo valmiina mutterit, mutta ainaki mun autosta ne on unohtunu johonkii matkan varrelle)
Huomenna ois edessä reilu 300 km maantietä ilmastointi päällä niin pitää sen jälkeen kokeilla uudestaan jalkatilojen kuivuus ja jos vielä kastuu niin sitte pitää syynätä tarkemmin toi kondenssivesimahdollisuus. Kun Rusakko käytät huollossa niin kato mistä ne putsaa sen kondenssiveden poistoputken ja kerro sitte meille muillekii
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Kerron toki, kunhan saan pirssin huoltoon. Torstaille varattu. Tänään sukeltelin konetilassa ja luulen löytäneeni poistoputken pään. Ohjaustehostinsäiliön kohdalla näkyy olemattoman pieni, heitetään nyt 12 mm, putken pää... Siitä näytti vähän tippasevan ajon päätteeksi vettä, ja suoraan eberin pakoputken päälle. On kyllä vaikea nähdä sitä, koska mulla on eberin piuhoja ja ties mitä muuta paksua letkua edessä.Kun Rusakko käytät huollossa niin kato mistä ne putsaa sen kondenssiveden poistoputken ja kerro sitte meille muillekii
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Ilmastointi huollettu. Kondenssiputkesta tuli töhnää ulos, puhdistivat paineilmalla kabiinin puolelta ulospäin ja poistoputki on juurikin se pilli mitä tuossa ylempänä jo sanoinkin. Torek (Fixus?) hoiti homman muutamalla kympillä. Toivotaan nyt että vedet poistuu sinne minne pitääkin. Sisäkautta puhdistus ei voi olla kovin vaikea, kun muutamalla kybällä tehdään ja sanottiinkin vielä että helppo homma. En hoksannu kysyä asiasta sen tarkemmin....Rusakko__ kirjoitti:Kerron toki, kunhan saan pirssin huoltoon. Torstaille varattu. Tänään sukeltelin konetilassa ja luulen löytäneeni poistoputken pään. Ohjaustehostinsäiliön kohdalla näkyy olemattoman pieni, heitetään nyt 12 mm, putken pää... Siitä näytti vähän tippasevan ajon päätteeksi vettä, ja suoraan eberin pakoputken päälle. On kyllä vaikea nähdä sitä, koska mulla on eberin piuhoja ja ties mitä muuta paksua letkua edessä.Kun Rusakko käytät huollossa niin kato mistä ne putsaa sen kondenssiveden poistoputken ja kerro sitte meille muillekii
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Hienoo että noin helposti ja halvalla ratkes. Ittellä kosteusongelmat tuntu loppuneen sillä tiivisteen vaihdolla, ei oo ainakaa sen jälkee tuntunu enää kosteutta missää vaikka ilmastointi on ollu päällä pitkiäkii aikoja. Pitänee joskus putsailla itekii toi sama putki, ihan vaikka ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä....
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Minulla tuli vuoden 2003 SS:ässä kolmisen vuotta sitten vettä etumatkustajan jalkatilaan. Kävin paikallisessa merkkikorjaamossa ihmetelemässä asiaa. Arvelivat, että ilmastointilaitteen alla olevan kondenssivesisäiliön poistoputki on tukossa. Tarjosivat korjaamoaikaa. Kun ilmoittivat, että kojelauta pitää purkaa, jotta vika saadaan korjattua, päätin ensin yrittää itse.
Löysin moottoritilasta vasemmalta rintapellistä poistoputken ulostuloaukon. Työnsin siihen ohuen muoviputken ja laskin putkeen vesijohtoverkon paineella vettä. Kun vedin muoviputken pois, valahti poistoputken aukosta kourallinen märkiä koivunsiemeniä.
Sen jälkeen ei ole tullut vettä jalkatilaan.
Löysin moottoritilasta vasemmalta rintapellistä poistoputken ulostuloaukon. Työnsin siihen ohuen muoviputken ja laskin putkeen vesijohtoverkon paineella vettä. Kun vedin muoviputken pois, valahti poistoputken aukosta kourallinen märkiä koivunsiemeniä.
Sen jälkeen ei ole tullut vettä jalkatilaan.
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Poistoputken ulostuloaukko on tietenkin rintapellissä oikealla, siis takaa katsoen. Se löytyy melko ylhäältä kumiläpän takaa.
Oletan, että systeemi on sellainen, että tuulilasilta konepellin alle valuva vesi poistuu tuon poistoputken kautta. Saman putken kautta poistuu myös ilmastointilaitteen kondenssivesi.
Tuulilasille kertynyt roska, minun tapauksessani koivunsiemenet, valuivat putkeen ja tukkivat sen. Kun tuulilasilta sateella valunut vesi ei enää päässyt valumaan putkesta maahan, se etsiytyi ilmastointilaitteen alla olevaan altaaseen ja sitä kautta sisätiloihin.
Oletan, että systeemi on sellainen, että tuulilasilta konepellin alle valuva vesi poistuu tuon poistoputken kautta. Saman putken kautta poistuu myös ilmastointilaitteen kondenssivesi.
Tuulilasille kertynyt roska, minun tapauksessani koivunsiemenet, valuivat putkeen ja tukkivat sen. Kun tuulilasilta sateella valunut vesi ei enää päässyt valumaan putkesta maahan, se etsiytyi ilmastointilaitteen alla olevaan altaaseen ja sitä kautta sisätiloihin.
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Joo löysin aikanaan saman putken ja läpän, mutta luulen ettei sillä ole tekemistä ilmastointilaitteen kanssa (mutua):roll: Tuulilasilta konepellin alle valuva vesi todellakin poistuu sen putken kautta, mutta jos se poistoputki on tukossa, niin eikös se sadevesi sillon mene raitisilmasuodattimen ja puhaltimen läpi etumatkustajan jalkatilaan. Se reitti tuntuisi loogisimmalta. Periaate selvinnee parhaiten kun katsot, millaisessa paikassa raitisilmasuodatin on (paikka jo kerrottu tässä ketjussa tarkemmin, eli siellä samassa vedenkeruukaukalossa tuulilasin alla, kuin mistä tämä kuvailemasi poistoreikä lähtee). Ilmastointilaitteen kondenssiveden poistoreikää en oo vielä viitsinyt etsiä, mutta luulisin sen olevan alempana, ja kuten rusakko ylempänä totesi, sille on erillinen poistoputki. Korostan, etten ole täysin varma tästä, mutta melko varmaSaabmagia kirjoitti:Poistoputken ulostuloaukko on tietenkin rintapellissä oikealla, siis takaa katsoen. Se löytyy melko ylhäältä kumiläpän takaa.
Oletan, että systeemi on sellainen, että tuulilasilta konepellin alle valuva vesi poistuu tuon poistoputken kautta. Saman putken kautta poistuu myös ilmastointilaitteen kondenssivesi.
Tuulilasille kertynyt roska, minun tapauksessani koivunsiemenet, valuivat putkeen ja tukkivat sen. Kun tuulilasilta sateella valunut vesi ei enää päässyt valumaan putkesta maahan, se etsiytyi ilmastointilaitteen alla olevaan altaaseen ja sitä kautta sisätiloihin.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Tästä on tullut ehkä oma suosikki viestiketjuni
Saabmagian tapauksessa kyse lienee juuri sadevesikaukalon poistoputken tukkeutumisesta. Siellä voi koivunsiemeniä olla, ja tukkeutuessaan vesi tulvii ja menee raitisilmasuodattimen (tai sen sen kotelon) läpi tuulettimen läpi jalkatilaan. Ilmastoinnille on oma putki, lähes tulkoon pilli (n. 1 cm halkaisija).
Laitoin muuten eilen sisustuksen takaisin. Takajalkatilan matot kuivuivat paikallaan ollessaan n. 3 viikossa. Vähän nostin irti pohjasta, mutta en viitsinyt repiä irti. Etutilan matot kuivatin parvekkeella, siinäkin meni reilusti yli viikko!
Hyvät ystävät, puhdistakaa autonne ilmastoinnin kondenssiputki, varmistakaa raitisilmasuodatinkotelin tiiveys, puhdistakaa sadevesikaukalon molemmat "rännit". Ja jos vielä tuulilasin liimaukset on kunnossa, niin veden tulo sisään on aika epätodennäköinen
Saabmagian tapauksessa kyse lienee juuri sadevesikaukalon poistoputken tukkeutumisesta. Siellä voi koivunsiemeniä olla, ja tukkeutuessaan vesi tulvii ja menee raitisilmasuodattimen (tai sen sen kotelon) läpi tuulettimen läpi jalkatilaan. Ilmastoinnille on oma putki, lähes tulkoon pilli (n. 1 cm halkaisija).
Ja jos epäilevät, että kondessiputki on todellakin tukossa, niin ei siinä mitään kojelautaa tarvi purkaa. Yksi hikinen muovi jalkatilassa keskikonsolin kyljessä riittänee, ainakin minulla.Saabmagia kirjoitti:Kävin paikallisessa merkkikorjaamossa ihmetelemässä asiaa. Arvelivat, että ilmastointilaitteen alla olevan kondenssivesisäiliön poistoputki on tukossa. Tarjosivat korjaamoaikaa. Kun ilmoittivat, että kojelauta pitää purkaa
Laitoin muuten eilen sisustuksen takaisin. Takajalkatilan matot kuivuivat paikallaan ollessaan n. 3 viikossa. Vähän nostin irti pohjasta, mutta en viitsinyt repiä irti. Etutilan matot kuivatin parvekkeella, siinäkin meni reilusti yli viikko!
Hyvät ystävät, puhdistakaa autonne ilmastoinnin kondenssiputki, varmistakaa raitisilmasuodatinkotelin tiiveys, puhdistakaa sadevesikaukalon molemmat "rännit". Ja jos vielä tuulilasin liimaukset on kunnossa, niin veden tulo sisään on aika epätodennäköinen
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
---------Rusakko__ kirjoitti:Tästä on tullut ehkä oma suosikki viestiketjuni
Hyvät ystävät, puhdistakaa autonne ilmastoinnin kondenssiputki, varmistakaa raitisilmasuodatinkotelin tiiveys, puhdistakaa sadevesikaukalon molemmat "rännit". Ja jos vielä tuulilasin liimaukset on kunnossa, niin veden tulo sisään on aika epätodennäköinen
HÄH, onko niitä rännejä 2 kpl, toinen siis kuskin puolellakin vai ???, pitääpä sekin sitten kurkata ennen syyskelejä, tosin suodattimen puoli oli aika puhdas. onneksi tuo viemärikanava on hyvin lyhyt, joten pikatarkistukseksi riittää melkein "sormella ronkkiminen" konehuoneen puolelta. toi mun vanhemman mallisen 9-3:n viemäri oli ihan täys kotimaata, ei takuulla miesmuistiin mitään tehty, jossain puun alla säilytetty.
Kyllä tämä ketju alkaa minunkin suosikkeihini kuulua, vaikka kuivuus muuten onkin kauhea vika.
katsoin eilen raitisilmasuodattimen 04 SS mallista, pelkillä klipsuilla näytti kehikko näytti tiivesteeseen painavan, eli ei mitään säätöä , eli eipä niitä kandee availla, jos ei aio uutta laittaa, koska eipä hevillä asetu juuri samalla tavalla. Putkia oli tiellä siellä yläpuolellakin, varmistettu, ettei mitään massaa hevillä saa sinne, siis kehikon ulkoreunalle.
Pyyhkijän varsi oli sikatiukalla niissä kartiosovitteissa, ei varmaan koskaan avattu, suodatin pantu pintamuoveja raakasti kampeamalla, veikkaisin. suosittelen varautumaan pienellä 2- vartista ulosvetäjää, silläkin karmeasti paukahti kun irtosi.
Se ilmastoinnin viemäriputki voi olla todella herkkä limaantumaan umpeen, koska noin pieni on, pitääpä työntää jotain muoviputkea sinne ja rassailla ja vaikka paineilmaa tarjota, näkee ainakin purkautuuko sieltä mitään vesivarastoa.
Viimeksi muokannut stara, To Syys 08, 2011 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Rännejä on kaksi, se kuskin puoleinen on vähän ehkäpä pienempi. Minä en koskaan irroittanut pyyhkijän varsia: apukuskin puolelta mahtuu hyvin, kun kääntää vaan vähän väkisin sen päällimmäisen muovin sivuun. Sen alla on semmonen ohjurimuovi, joka lähtee ku vaan viittii kitkuttaa. Ja kuskin puolelta vaan vääntää päälliimmäistä muovia ylös sen verran, että pääsee sörkkimään kaukalon pohjalla olevaa poistoputkea. Näin siis allekirjoitaneen farkku 2006:ssa...
Sitä olen kyllä jääny miettimään, että mistä se öhnä menee sinne ilmastoinnin poistoputkeen??? Ei tajua?!
Sitä olen kyllä jääny miettimään, että mistä se öhnä menee sinne ilmastoinnin poistoputkeen??? Ei tajua?!
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
ei tuossa 04 SS mallissa ollut mitään ohjurimuovia sen varsinaisen alla, liekö auto viisastunut noiden 2 vuoden aikana?
Jaa, että mistä öhnä syntyy. jääkaappiinkin voi syntyä sitä limanuljaskaa niin , ettei sulatusvesi enää kulje, miksi ei sitten autoon kesähelteillä, kun kaiken maailman siittiöt jostain kulkeutuvat kuitenkin läpi .
Ei niin pieni putki vaadi mitään alkuräjähdystä saadakseen tukkoon asti kasvun aikaiseksi, lonkalta sanoisin, jotta älyttömän pieni ( jos / kun lämpimissäkin maissa on samanlainen). kun jatkuvasti kosteutta on läsnä niin kyllä limaa/ öhnää syntyy.
Sitten se vasta riemu repeäisi, jos joku urho ajelisi " vahingossa" ilman suodinta pari kesää, saisi ronkkia roippeita varmana syvältä.
Jaa, että mistä öhnä syntyy. jääkaappiinkin voi syntyä sitä limanuljaskaa niin , ettei sulatusvesi enää kulje, miksi ei sitten autoon kesähelteillä, kun kaiken maailman siittiöt jostain kulkeutuvat kuitenkin läpi .
Ei niin pieni putki vaadi mitään alkuräjähdystä saadakseen tukkoon asti kasvun aikaiseksi, lonkalta sanoisin, jotta älyttömän pieni ( jos / kun lämpimissäkin maissa on samanlainen). kun jatkuvasti kosteutta on läsnä niin kyllä limaa/ öhnää syntyy.
Sitten se vasta riemu repeäisi, jos joku urho ajelisi " vahingossa" ilman suodinta pari kesää, saisi ronkkia roippeita varmana syvältä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Olisiko joku niin reipas, että ottaisi oikein kuvat noista putkien päistä? Meinaan ettei tarvitsisi opetella useampaa sivua tekstiä ulkoa ennen kuin itse lähtee tarkistamaan asiaa omasta kulkineesta.
Ei ole vielä sisälle vettä tullut, mutta parasta olisi, jos ei tulisikaan.
Ei ole vielä sisälle vettä tullut, mutta parasta olisi, jos ei tulisikaan.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Kuvaa putkesta kaipaillaan täälläkin. En löytäny mistään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015