9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Kukaan ei ole joutunut korjailemaan pyörimisnopeusantureiden piuhoja auton etupäässä?

Täytyy köllähtää hankeen ja tunkata kosla taas ylös ja alkaa kokeilemaan, huoh.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikö kannattaisi nyt kuitenkin lukea vikakoodi ensin ennenkuin alkaa summassa käymään läpi kaikkia pyöränantureiden johtosarjoja.
Vika näyttäisi olevan pysyvä, joten ongelma voi olla melkein missä kohtaa tahansa.

Jos paikkakunnaltasi ei löydy mitään pajaa, jolla autoosi sopivaa testeriä tai Saab-harrastajaa, jolla esim. op-com, niin itäisessä naapurikunnassasi on yhdellä yrittäjällä Boschin testeri. Se toimii tältä tarvittavilta osin Saabissa. Jos on tuo klassinen sisäinen vika, niin paljastuu se sekin piuhan päässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hep! Täältä löytyy joka joutui etsimään vikaa etupäästä. Viime keväänä, kuten aiemmissa viesteissä todetaan, kuljettajan puolen etupyörän anturi maissa +b näytti TECH.

Otin kaikki liitokset auki vasemmalta edestä, puhdistin ja kuivasin. Seurasin johtoja jotka menevän ABS-yksikön viereiseen boksiin konetilassa. Otin myös sen ison liittimen auki, jossa oli havaittavissa olevaa kosteutta johtosarjassa. Kuivasin paineilmalla liittimen ja johtosarjakin oli kostea joten kuivattelin sitä myös. Osat takaisin paikalleen ja toistaiseksi on pysynyt poissa vikavalot.

Mutta kuten, petrisa kertoi vikadiagnoosi edes jollakin laitteella, itse suosittelen TECHiä, olisi paikallaan. Minä kävin myös ensin taka-akseliston piuhat ensin läpi, ja koska en uskonut vian siellä olevan, niin suuntasin TECHin luokse. Ja vikahan sieltä etupäästä paljastui.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Ehkä se on paras katsoa, ettei turhaan tarvitse kontata. On täällä yksi firma, jolla olettaisin testerit olevan, ei tosin Techiä. Käynpä loppuviikosta testauttamassa.

Minulla nuo vikavalot tosiaan jäivät nyt kerrasta päälle, joten oletus on, että jotain on ihan rikkipoikkikatki.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voihan syynä olla itse ABS-anturikin. Tämä tällöin tarkoittaa että täytyy uusia koko pyörännapa, koska pelkkää anturia ei pysty vaihtamaan. Harvemmin noita puhtaita anturivikoja on kuulemma ollut.

Muista testereistä en tiedä, mutta ainakin TECH pystyy kertomaan onko mittaustulos oikosulussa maahan, plussaan tai kokonaan poikki.

Ja jos nopeusmittari toimii, niin ainakin taka-akselilla yksi anturi on ehjä ja signaali kulkee. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Käytän loppuviikolla testerissä ja jos ei näy tarpeeksi tietoja, pitää käyttää Ylivieskassa Saab-huollossa. Toivottavasti on kyse vain johtoviasta, pääsisi ainakin halvemmalla.

Nopeusmittari pelaa; ekalla kerralla kun vikaa tuli, matkamittarin mukainen nopeus puolittui. Johti hienoihin kulutuslukemiin tietokoneen mukaan. 8)
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Käytin eilen testerissä ja pyörimisnopeusanturi oikea taka sieltä löytyi. Käsittämätöntä, sen ekana katsoin ja mittailin olevan kunnossa.

Jos itse anturi on paskana, saako sitä mitenkään mittarilla varmistettua? Entäs jos johto on poikki edempää kuin siitä jakopistokkeesta?

Pitänee iltasella taas konttailla ja säätää.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Anturia on melko hankala itse testata, koska se on MRE-tyyppiä.
Anturi tarvitsee sähkönsyötön toimiakseen ja sen ottama virta muuttu pulssimaisesti pyörännavan magneettien mukana. Sähkönsyötön anturi saa abs/esp boksilta etuvastuksen kautta.

Tuon syöttöjännitteen voi mitata ja siten todeta johtosarjan kunnon boksilta. Itse anturin toimintaa voi testata johtosarjasta anturin rinnalta oskilloskoopilla samalla rengasta pyörittäen. Eli toisin sanoen etuvastus ja anturi muodostavat jännitteenjakokytkennän, jossa anturin resistanssi muuttuu, kun pyörä pyörii (virta muuttuu ko. piirissä). Tämän seurauksena myös anturin yli oleva jännite muuttuu ja tämän voi skoopilla mitata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Kuulostaa ytinvysiikalta, onneksi korjautui uusimalla johdon. :)

Katkaisin wanhan rutkupiuhan sinne suojuksen sisään ja laitoin kokonaan uuden. Uusi kaapeli on pehmeässä kumisuojuksessa ja entistä Huomattavasti paksumpaa, josko nyt kestäisi pidempään kuin sen puoli vuotta kerralla. Mittasin resistanssin ennen asennusta ja saman lukeman antoi, joten ei pitäisi herjata siitäkään.

Vika korjautui siis taas ja josko taas muutama kuukausi (viikko) kuukausi (viikko) päästäisiin.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Hah, aika uskomatonta. Tämän aikaa se taas meni, kun eilen alkoi vikavalot vilkkua kuin joulukuusessa ikään. Aina, kun auton käynnistää tulee check ok vaan annas olla, kun ajaa pienestä kuopasta niin jo alkaa plim plom.

Eli taas on jostain löysällä/halki/rikki/särki/poikki/katki jne. Kyllä pitää alkaa vaihtaa se takapään johtosarja kokonaan, ei tätä perkele enää jaksa. :evil:

MUOKS. Hyviä vinkkejä takapään johtosarjan ostopaikoista otetaan vastaan, en äkkiseltään löytänyt.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Mikäs nyt, vaihdettiin pajalla takapäähän uusi johtosarja ja vikavalot ovat ja pysyvät. Voiko huono akku noihin vaikuttaa? Nimittäin kovemmalla pakkasella ei lähde käyntiin, tai lähtee hörähtäen eikä sen jälkeen millään.

Vai voisiko vika olla muualla? Alkaa jo pikkuhiljaa :evil: :taa.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Millä testerillä ja missä tuo vika luettiin?
Onko itse pyöränanturin vika poisuljettu ja johtosarjavika jossain lähempänä absboksia?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voi syyllinen olla huono akkukin. Akun huonous voi aiheuttaa saabeissa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä.

Edit:
Minulla ainakin oli ABS boksin luota lähtevä johtosarjan liitin kostea. ABC/TCS malfunc. poistui tämän liittimen kuivattamisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Boschin testerillä katsottiin n. kuukausi sitten, se ei antanut juuri mitään tietoja. Oikean takarenkaan abs-anturin vian kuitenkin näytti. Korjasin silloin uudella piuhanpätkällä ja vika palasi viikon päästä.

Aiemmin on aina korjautunut johtoa rappaamalla, mutta nyt ei edes koko johtosarjan vaihtamalla. Täytynee taas viedä vikakoodien lukuun, tällä kertaa Saab-huoltoon. Perhana kun lähimpään huoltoon on matkaa.

Yksi huomio on, että matkamittarin lukema kertyy puolta hitaammin kuin normaalisti, viittaa mielestäni edelleen tuohon pyörimisnopeuden anturiin.

Huomenna saan uuden akun, joka tapauksessa lienee hyvä jo alkuperäinen vaihtaa uudempaan. Pakkasella kun ei tuntunut käynnistyvän millään.

Pitää tuo kosteus vielä katsoa varmaankin, jumalattomasti oli lunta ja vettä alustassa näillä keleillä eikä liittimiä mitenkään kuivailtu, kun tökättiin uudet paikoilleen.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Alkaa kyllä pikkuhiljaa haiskahtaa itse oikean takapyörän anturin vialta.
Anturi pätkii liittimestään (pyörännavan puolelta), anturin sisäisessä toiminnassa katkos, tjsp.

Pitäisiköhän vaihtaa koko pyörännapa/anturi suosiolla.

ps. Näyttää maksavan Motonetissä 144,90 € (sama osa Vectra C:n kanssa). Mitähän alkuperäinen :?: . Onhan tuolla hintaa, mutta maksaa se jatkuva muukin rassaaminen. Varsinkin, kun sitä on jo tehty ja ns. tyyppivikapaikka poissuljettu (se johtosarja).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin