Tuossa viimeisimmässä taulukossa auto menee vikatilaan. On jossain 23 000 rivin kohdalla.
Katselin vielä aamulla auton moottoria ja hypistelin sähköjohtoja ja letkuja.
Eipä tuosta mitään ymmärrä ja aikamoinen kyllästyminenkin tullut tuon auton kanssa rassaamiseen. Eli tilaan autoon uuden huoltoajan ja saavat pitää sitä siellä niin kauan kun löytyy ratkaisu. Toivottavasti eivät veloita egr-venttiilin hintaa, mikäli niiden vika-arvio ei osunutkaan oikeaan, sen verran kalliista osasta on kuitenkin kyse.
Kirjoittelin myös liikkeeseen, josta ostin auton, reklamaatiokirjeen. Ostin auton marraskuun lopussa ja siitä asti ollut autossa vikoja. Mikäli EGR-venttiili nyt vaihdetaan, niin yhteensä korjaukseen on mennyt 600€+190ilmamassamittari+90ilmamassamittarin puhdistus+65€vikakoodien luku=945€ rahaa ja roimasti vapaa-aikaa.
Luulisi tässä nyt olevan autoliikkeelläkin virhevastuu autosta.
Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Niinpä näkyykin noilla main muutaman kerran käyvän imm-jännitesignaali 4,98 voltissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Tämä on korjattu.
Ilmamassamittarista lähtevän johdon liitin toisesta päästä oli huonosti paikallaan.
Ilmamassamittarista lähtevän johdon liitin toisesta päästä oli huonosti paikallaan.
Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Hyvä, että vikapaikka löytyi. Eikä ollut edes kallis korjaus.
Tässä oli mielestäni hyvä esimerkki siitä kuinka paljon hyödyllistä tietoa op-com antaa, kun käyttää sen talennusominaisuutta.
Tässä oli mielestäni hyvä esimerkki siitä kuinka paljon hyödyllistä tietoa op-com antaa, kun käyttää sen talennusominaisuutta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
En sitä itse löytänyt, vaikka näinkin volttien heittelevän opcomin datassa.petrisa kirjoitti:Hyvä, että vikapaikka löytyi. Eikä ollut edes kallis korjaus.
Tässä oli mielestäni hyvä esimerkki siitä kuinka paljon hyödyllistä tietoa op-com antaa, kun käyttää sen talennusominaisuutta.
Autoliikekin epäili ensin massamittaria, sen jälkeen EGR-venttiiliä, jonka jälkeen paikallistivat vian sähköviaksi.
Ihan halpa korjaus ei ollut. n.650euroa meni siihen huoltoon missä lopulta saatiin vika korjattua (1.5pv töitä).
Aiemmin meni noin 135 euroa pikahuoltoihin ja koodinlukuihin kolmeen eri liikkeeseen, kuten myös yksi liike pakkomöi minulle ilmamassamittarinkin yhteensä 190 euron hintaan.
Tälläkin foorumilla kehuja saanut Länsiauton Autopalvelu Tmi tyytyi puhdistamaan ilmamassamittarin alle satasen(!) hintaan ja kävi luettaan koodit toisessa liikkeessä 35 euron hintaan. (tuohon liikkeeseen en omaa autoani enää vie)
Eli kokonaiskustannuksia irtonaisella liittimellä oli noin =1100 euroa + uhrattua vapaa aikaa suht paljon



Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Sitä en valitettavasti tarkoittanutkaan, että kyseisessä tapauksessa nyt selvittiin halvalla. Tarkoitin sitä, että alunperin siitä olisi selvinnyt edullisesti. Korkeintaan tuon ilmamassa mittarin vaihto olisi ollut perusteltua oireiden (vikakoodin) ja op-com testien perusteella.
Kun sama vika jatkui imm:n vaihdon jälkeen, olisi ehdottomasti pitänyt alkaa etsimään johtosarjavikaa. Tähän päätelmään voi päästä jo etäkorjauksella eli lukemalla tätä palstaa ja tulkitsemalla op-com:n tekemää dataa. Vähänkin tulkaamalla tuota imm:n antamaa signaalijännitettä voi päätellä, että se on yksinkertaisesti mahdoton. Ei se voi olla mitenkään pitkiä aikoja aivan yhtäkkiä tapissaan eli 4,98V. Todellisuudessa liikkeissä ei oikeasti tutkittu kunnolla, tai ei osattu, ajon aikaista dataa.
Sitä ei ole käynyt ilmi, että kerroitko sinä op-com-tutkimuksistasi tai annoitko tallennettua tiedostoa korjaajalle analysoitavaksi. Se onkin sitten toinen juttu, jos eivät edes vilkaisseet niitä. Tosin lähes kaikilla erillisillä testereillä saa puskuroitua livedataa tai jopa tallennettua, jotta näkee mitä siellä tapahtuu. Näin olisivat voineet asian todeta itse korjaamolla. Valitettavasti kuitenkin nykyään autoja korjataan "veikkaamalla". Järjen käyttö ja pieni "tupakan mittainen" tuumaustauko ei ole pahitteeksi. Se pieni hetki joka laskutetaan vianetsinnästä tulee asiakkaalle halvemmaksi kuin osienvaihtoarpajaiset.
Onneksi, loppu hyvin kaikki hyvin.
Kun sama vika jatkui imm:n vaihdon jälkeen, olisi ehdottomasti pitänyt alkaa etsimään johtosarjavikaa. Tähän päätelmään voi päästä jo etäkorjauksella eli lukemalla tätä palstaa ja tulkitsemalla op-com:n tekemää dataa. Vähänkin tulkaamalla tuota imm:n antamaa signaalijännitettä voi päätellä, että se on yksinkertaisesti mahdoton. Ei se voi olla mitenkään pitkiä aikoja aivan yhtäkkiä tapissaan eli 4,98V. Todellisuudessa liikkeissä ei oikeasti tutkittu kunnolla, tai ei osattu, ajon aikaista dataa.
Sitä ei ole käynyt ilmi, että kerroitko sinä op-com-tutkimuksistasi tai annoitko tallennettua tiedostoa korjaajalle analysoitavaksi. Se onkin sitten toinen juttu, jos eivät edes vilkaisseet niitä. Tosin lähes kaikilla erillisillä testereillä saa puskuroitua livedataa tai jopa tallennettua, jotta näkee mitä siellä tapahtuu. Näin olisivat voineet asian todeta itse korjaamolla. Valitettavasti kuitenkin nykyään autoja korjataan "veikkaamalla". Järjen käyttö ja pieni "tupakan mittainen" tuumaustauko ei ole pahitteeksi. Se pieni hetki joka laskutetaan vianetsinnästä tulee asiakkaalle halvemmaksi kuin osienvaihtoarpajaiset.
Onneksi, loppu hyvin kaikki hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa
Totta.
En tosiaan antanut livedataa huoltamoille, ajattelin että niillä on paremmat laitteet kuitenkin ja löytää saman päätelmän hyvin nopeasti. Volttimääräthän sekosi tyhjäkäynnilläkin...
Mutta onneksi auto toimii nyt.
En tosiaan antanut livedataa huoltamoille, ajattelin että niillä on paremmat laitteet kuitenkin ja löytää saman päätelmän hyvin nopeasti. Volttimääräthän sekosi tyhjäkäynnilläkin...
Mutta onneksi auto toimii nyt.