Mä olen kanssa jahkaillut tuon viinan käytön aloittamisen kanssa.
Ei tarvitsisi kun tulpat ja softa.
Mites pystyiskö tuota bsr:n ohjelmointi mutikkaa käytää silleen,
Että sillä vois vaihdella etanoli softan ja vakio softan välillä?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Lähinnä katsastusta varten.
Olen nytkin ottanut bsr softan pois leimauksen ajaksi.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Sen takia että jos katsuri sattuu vaikka omistamaan samanlaisen auton, ja havaitsee auton olevan tehokkaampi, voi katsastusmies keskeyttää leimaamisen ja vaatia esittämään luotettavan todistuksen auton tehoista. Koska softaa ei ole muutoskatsastettu.
Erittäin epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Jani Virtanen Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1" Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Menee vähän OT. Mutta edelleen tohon ECUn vaihtoon niin onko olemassa jotain tehtaan valmiita etanoli softia joka ladataan ECUun? Pystyykö niitä joku suomessa muokkaamaan jotenkin? Ilmeisesti täydellistä säätö mahdollisuutta ei ole jos ECUn joutuu vaihtamaan. Jos pystyisi säätämän joillain laitteella ja softalla niin ei mitään ECUn vaihtoa tarvita???
Ja ajatelleen jos tommoseen vanhempaan kotteroon vaihtaa ECUn ja IDM ja suuttimet etanolia varteen niin saako sinne istutettu myös sen flexfuel anturin että voisi ajaa myös sekatavaralla, siis bensalla ja RE85.
Tehtaan Biopower-softan saa flashattua 2007-> Ecuun. Pystyy muokkaamaan kalibraatiota miten haluaa, esim. itseltä onnistuu kyllä.
Eipä se vanhempaan ecuun sovittaminen taida onnistua keneltäkään, etenkään ilman lähdekoodia. Ei ole säätöjuttu vaan uudempi softabinääri ei vaan pyöri vanhassa ecussa oikein. Ei se tietenkään mahdotonta ole jos haluaisi ja sijoittaisi tarpeeksi aikaa, mutta ei sitä kukaan ala tekemään eikä varsinkaan sellaiseen hintaan jonka joku maksaisi.
Ei se 2007-> ecu niin paljoa maksa että kannattaisi alkaa murehtimaan asiaa.
Flexifuel anturia ei ole vaan käytetään lambda-anturia ja softa-algoritmia. Ei tarvi vanhempi kottero kuin ECU:n, IDM:n ja suuttimet sekä softan vaihdon Biopoweriin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aihe kiinnostaa sen takia kyselen, tyhmiä.
Pystytkö hieman valaisemaan miten lambda anturilla pystytään hoitamaan tuo polttoaineen laadun aiheuttama säädön tarve? Jos ajatellaan bensalla kohde AFR 14.7 ja etanolilla jotain 10. Ja näiden polttoaineden seoksesta riippuen jotain tältä väliltä. Niin pakkohan moottoriohjauksen on tietää mitä tavaraa kiskossa liikkuu ja sitä kautta vasta kytätä ollaanko halutulla lambda alueella vai ei? Siis kysyn tätä siinä olettamuksessa että
polttoaineena voidaan käyttää joko pelkästään RE85 tai bensaa tai niiden seosta.
Ei tarvitse tietää mitä kiskossa on. Lambda-anturi mittaa lambdaa, ei AFR:ää. Tavoitelambda on normaaliajossa sama 1 sekä etanolilla että bensalla. Jos moottoriin virtaa suhteessa enemmän etanolia, on takaisinkytketyn säädön korjattava seosta rikkaammalla enemmän jotta lambda=1 toteutuu. Normaali moottorinohjaus ylittäisi korjausrajan ja menisi vikatilaan, mutta biopower-softa huomaa että lisärikastustarve johtuukin etanolista tankissa. Korjaus siirretään etanolipäättelyyn ja otetaan pysyväksi korjauskertoimeksi toimintaan.
Ei siis ole väliä tuleeko palotilaan bensaa, E85:tta tai jotain niiden seosta. Etanolipäättely huomaa aina mitä poltetaan palamistuloksen perusteella. Varjopuoli lambdan käytössä on se, että jos seoksenmuodostuksessa tai ilmanmittauksessa on jotain vikaa niin se siirtyy etanolipäättelyyn. Esim. ilmavuoto, rikkinäinen massamittari, matala polttoainepaine tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sori, mulla oli vähän käsitteet sekasin lambdan ja AFR:n kanssa, ajettelin että ne on yks ja sama. Nyt tajusin tuon mitä tarkoitat.
Toimiiko sekatavaralla tuo säätö miten jouheesti, kun kapeakaistasen mittausalue on mitä on. Käyttääkö biopower softa sitten kaiken aikaa tuota lambda tietoa, myös täyskaasulla, eikös orkkis bensa laite unohda lambda arvot ko. tilanteessa.
Onko suorituskyvyn kannalta mitää iloo muuttaa etanoliks.
Siis nyt 03 2.0t maptun stg1, niin saadaanko mitään lisää vaihtamatta ahdinta tms.
Toimii säätö hienosti, eihän tavara tankissa muutu kuin tankkauksen yhteydessä. Kiinteä korjauskerroin pitää siis paikkansa kun tankkauksen jälkeen on adaptoitu.
Kapeakaistainen lambda on kyllä nopea, ja tarkkuudellahan ei ole mitään merkitystä kun pysytellään lambda ~1 kohdalla. Seossäätö siis aina oskilloi rikas/laiha väliä ja lasketaan "zero crossingien" eli transitioiden määrää kun lambda 1 ohittuu jompaan kumpaan suuntaan. Käytännössä uudehkossa bensa-autossa tämä tarkoittaa sitä että AFR oskilloi välillä 14.6-14.7 1-2Hz taajuudella. Toimii siis hienosti.
Täyskaasulla ei käytetä lambdakorjausta koska tavoitelambda on rikkaampi kuin 1 ja tätä kapeakaista ei pysty luotettavasti näyttämään. Biopower auto voi tosin ajaa lambda 1 vaikka täysin ylös asti (aika ylös asti sitä käytetäänkin hyvän taloudellisuuden vuoksi), koska rikastusta ei tarvita pakokaasun lämpötilan/nakutuksen hallintaan etanolin paremmuuden vuoksi (oktaaniluku estää nakutuksen, ja sen mahdollistama hyvä sytytysennakko laskee pakokaasun lämpötilaa. samoin korkea latentti lämpö jäähdyttää sekä täytöstä että pakokaasuja). Korjauskerroin pa-koostumuksen perusteella hoitaa asian täyskaasullakin kuitenkin vaikka tavoiteltaisiin esim. lambda = 0,85.
Suorituskyky paranee etanolilla, mutta suuttimet pitää olla riittävän isot. 2003 malli tarvitsee 2007-> suuttimet jotta etanolipäivitys kannattaisi. Tällöin saadaan n. 225hv/360Nm ilman muita muutoksia (vrt. 210hv/330nm bensalla).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mitä tarkotat paremmalla sytytysennakolla? Siis ennakkoa voi lisätä viinalla?
Onko näin että ennakkoa voi lisätä paremman suorituskyvyn saamiseks vai pitää lisätä jotta saadaan sama suorituskyky kuin bensalla. Jos maksimi ennakko bensalla yläkierroksilla on jotain alle 30 niin mitä on viinan kanssa?
Kiitos että olet jaksanut vastailla.