Ilmastointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Mulla on joskus vähän samantyylistä, selvästi kun AC:n laittaa päälle niin moottorin käynti muuttuu aavistuksen raskaammaksi. Joskus joutuu nostamaan kierroksia (varmaan joku raja jonka alle jos mennään tyhjäkäynnillä -> käyttää hetken aikaa korkeammalla). Sellaista kolkutustakin kuuluu tyhjäkäynnillä AC:n ollessa päällä. En ole yrittänyt selvitellä. Ilmastointi pelaa normaalisti, pari vuotta sitten huollatin viimeksi, ainetta piti toki lisätä mutta en muista että kuinka paljon.
9³ SC 1.8t
qwert78
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 20:55

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja qwert78 »

Slednecks kirjoitti:Tervehdys

Ostin tossa 93 2.0t vectorin -03. Käytin sen ilmastointi huollossa viikko sittten ja ainetta lisättiin 300grammaa, Siis puolet melkein puuttui merkkihuollon mukaan. Nytten kun auto on tyhjäkäynnillä ja ilmastointi päällä auton kierrokset humpaa.. 700 kierroksesta noiin 5-8sekunnin välein nostaa kierrokset yli tuhanteen ja lähtee heti laskemaan. Humpaaminen loppuu heti kun laitan AC OFF. Osaisikohan kukaan sanoa millanen vika voisi olla kyseessä tai onko kellään muulla tehnyt samaa?
Mulla teki vastaavaa ilmastointihuollon jälkeen. Vein takas liikkeeseen ja ilmeni, että heidän ilmastoinnin täyttökoneen vaaka oli rikki eli väärä määrä nestettä sisällä. Vie takaisin, jos kerran ennen huoltoa ei oireillut.
Ds5
9-3ss TTiD exä
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

qwert78 kirjoitti:
Slednecks kirjoitti:Tervehdys

Ostin tossa 93 2.0t vectorin -03. Käytin sen ilmastointi huollossa viikko sittten ja ainetta lisättiin 300grammaa, Siis puolet melkein puuttui merkkihuollon mukaan. Nytten kun auto on tyhjäkäynnillä ja ilmastointi päällä auton kierrokset humpaa.. 700 kierroksesta noiin 5-8sekunnin välein nostaa kierrokset yli tuhanteen ja lähtee heti laskemaan. Humpaaminen loppuu heti kun laitan AC OFF. Osaisikohan kukaan sanoa millanen vika voisi olla kyseessä tai onko kellään muulla tehnyt samaa?
Mulla teki vastaavaa ilmastointihuollon jälkeen. Vein takas liikkeeseen ja ilmeni, että heidän ilmastoinnin täyttökoneen vaaka oli rikki eli väärä määrä nestettä sisällä. Vie takaisin, jos kerran ennen huoltoa ei oireillut.
Unohdin vastata, että tämähän selvisi. juurikin näin, että käytin auton uudelleen huollossa ni kummasti alkokin pelaamaan!
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan vain yksi kysymys.
Minkä vuoksi itse kukin käyttää autoaan ilmastointihuollossa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patonki »

Taitaa olla sama,kun käyttäisi omaa jääkaappiansa,joka vuosi kylmäaine huollossa:D Kerran erehdyin viemään autoni kylmäaine huoltoon ja 100g meni ainetta,vaikka autolla oli ajettu 12v aikana 340tkm ja huolto oli ensimmäinen. Jos puhaltaa viileää,niin miksi tuhlata rahojaan jonninjoutavaan huoltoon?
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja PA3 »

semmoinen muistikuva olisi että jos ilmastointi on vuotanut yli 40g vuoden aikana pitää tehdä vuototesti ja korjata vuoto. Eli jos liike vain täyttää järjestelmän se rikkoo lakia...
käytännössähän näin tehdään aina.
petrisa kirjoitti:Ihan vain yksi kysymys.
Minkä vuoksi itse kukin käyttää autoaan ilmastointihuollossa?
jos auton järjestelmässä ei ole kylmäainetta se kerää kosteutta jolloin kosteus rikkoo kuivaajan..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja ezku »

Kysyisin edelleen saman kysymyksen, koska en asiasta paljoa tiedä, että jos auto puhaltaa tehokkaasti kylmää eikä ääntele ylimääräisiä, niin onko todellista tarvetta käyttää ilmastointihuollossa? (varsinkin, jos kompuraa on talvisinkin välillä käytetty lämpimässä tallissa, jotta öljyt liikkuu)
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

petrisa kirjoitti:Ihan vain yksi kysymys.
Minkä vuoksi itse kukin käyttää autoaan ilmastointihuollossa?
Itsellä ilmastointi äänteli ja ainettakin meni 300grammaa. Mielestäni aika paljon meni.
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itsellä nykyinen auto ollut nyt kohta 6 vuotta enkä ole ilmastointihuollossa käyttänyt. Enkä aio käyttääkään ennenkuin jotain poikkeavaa ilmenee.
Ilmastointi toimii edelleen yhtä hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja ezku »

Joo, itselläkin mennyt ~7v ilman ilmastointihuoltoja tai viilennystehon heikkenemisiä...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

PA3 kirjoitti:semmoinen muistikuva olisi että jos ilmastointi on vuotanut yli 40g vuoden aikana pitää tehdä vuototesti ja korjata vuoto. Eli jos liike vain täyttää järjestelmän se rikkoo lakia...
käytännössähän näin tehdään aina.
petrisa kirjoitti:Ihan vain yksi kysymys.
Minkä vuoksi itse kukin käyttää autoaan ilmastointihuollossa?
jos auton järjestelmässä ei ole kylmäainetta se kerää kosteutta jolloin kosteus rikkoo kuivaajan..
Ei siihen mitään virallisia lukemia tietääkseni ole. Kylmäainetta ei saa päästää luontoon ja jos on syytä epäillä, että järjestelmässä on vuoto ei sinne tulisi puskea kylmäainetta. Mutta mistäs tiedät että järjestelmässä on vuoto jos ilmastointilaite puhaltaa kylmää?

Jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta niin kompressori ei saa öljyä ja toimintasavut tulee ulos suuren korjaamolaskun kera.

Joku vertasi ilmastointihuoltoa siihen, että huollettaisiin jääkaappiakin. Auton järjestelmässä ja jääkaapissa on huollon kannalta yksi suuri ero: jääkaappi on paikallaan oleva suljettu järjestelmä. Auton järjestelmä taas on jatkuvan tärinän ja höykytyksen alaisena ja siinä on jouduttu monet liitokset tekemään letkulla. Kylmäainetta karkaa (vähän) ihan vaan letkun läpi ja mitä enemmän liitoskohtia sen enemmän potentiaalisia vuotokohtia. Tästä syystä on ihan normaalia, että auton järjestelmästä karkaa vuosittain jonkin verran kylmäainetta. Suurin syy kuitenkin on se, että nykyautojen järjestelmät tehdään halvalla kun jokaisessa autossa pitää nykyään olla se ilmastointi. Ei kylmäaineet vanhoista autoista juurikaan karkaile. Eikä kyllä näistä meidän Saabeistakaan onneksi.
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Kompressori ei lähde käyntiin, jos järjestelmässä ei ole painetta(en tarkkaan muista, mutta olikohan 3bar alipaine raja), joten ei tuo sen puolesta toimintasavuja päästä, jos kylmä aineet on karkusalla.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Minä käytin auton ilmastointi huollossa, koska kylmää ei kabiiniin tullut.. Noo kerrotaanpa koko tarina :)

Oistin auton yli vuosi sitten keväällä. Eka helteet kun tuli, niin viilennys ei toiminut. Vein auton ilmastointi huoltoon. Diagoosi-> järjestelmä täysin tyhjä, täytettiin, mutta ei vuotoja(sano ilmastointi huolto kone). Päivän pari tuli kylmää ja taas loppu jäähtyminen. Vein auton samaan ilmastointi huoltoon. Katsottiin, että keulassa lauhduttimen kennosta on ripoja poikki ja väri aineet näkyi siellä selvästi. Uus lauhdutin keulalle ja järjestelmän täyttö. Ei vuotoja(sano ilmastointi huolto kone). Taas pari päivää tuli kylmää ja taas loppu. Auto taas samaan huoltoon ja tsekkaus. Diagnoosi->Paisuntaventtiilin ympäristö ihan väriaineessa. No O-renkaiden vaihto paisuntaventtiilin konehuoneen puolelle. Ja taas järjestelmän täyttö. Ei vuotoja(sano ilmastointi huolto kone). Tuttuun tapaan taas pari päivää tuli kylmää ja sitten se viileys loppu.. Auton keula kohti tuttua jo tutuksi tullutta ilmastointi huoltoa ja taas oli paisuntaventtiilin ympäristö vihreänä väriaineesta. Vaihtoivat uudestaan O-renkaat samaan paikkaan. Oli kuulemma ollut ruostetta O-renkaissa. Ja taas järjestelmän täyttö. Ei vuotoja(sano ilmastointi huolto kone). Mutta eipä tuota ihanaa kylmä taaskaan tullut kun pari päivää. Tässä vaiheessa oli jo syksy sen verran pitkällä, että ei enään ilmastointia kaivannut, niin jatko korjaukset siirsin tähän kesään. Tänä keväänä sitten itse tilasin saksan maalta uuden paisunta venttiilin ja repullisen O-renkaita. Oikea vuotopaikkakin löyty paisuntaventtiilin ohjaamon puolelta. Laitoin uudet O-renkaat ja paisuntaventtiilin. Ja auto samaan ilmastointi huoltoon ja sanoin, että nyt typellä painekoe, ennen kun yhtään litkuja laitetaan putkistoihin. Typpipaine testi sano, että ei vuotoa. Järjestelmän täyttö ja nyt on koko kesän tullut kylmää :) Kahdesta viimeisimmästä huollosta en joutunut maksaan senttiäkään, kun eivät vuotoa löytäneet..

Eli mun mielipide on se, että nuo alipaineella tekevät ilmastointihuolto koneet eivät näytä yhtän mitään vuotoja jos ei koko putkistoa ja letkuja ole pistetty kirveellä pikku palasiksi :)
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

SammyWagon kirjoitti: Eli mun mielipide on se, että nuo alipaineella tekevät ilmastointihuolto koneet eivät näytä yhtän mitään vuotoja jos ei koko putkistoa ja letkuja ole pistetty kirveellä pikku palasiksi :)
Näyttää ne joitain vuotoja, mutta ei niillä koskaan pitäisi vuotoa testata siinä vaiheessa kun on todettu järjestelmä tyhjäksi. Alipaineella tehtävä testi vetää tiivisteet tiiviiksi, paineella tehtävä testi taas revittää vuotokohdat auki ihan kuin silloinkin kun ilmastointi on toiminnassa ja paineistettu.

Ilmastoinninhuoltolaitteet siis tekevät testin alipaineella ja typpitesti on paineella tehtävä testi.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Timon »

Eemil93ss kirjoitti:Alipaineella tehtävä testi vetää tiivisteet tiiviiksi, paineella tehtävä testi taas revittää vuotokohdat auki ihan kuin silloinkin kun ilmastointi on toiminnassa ja paineistettu.

Ilmastoinninhuoltolaitteet siis tekevät testin alipaineella ja typpitesti on paineella tehtävä testi.
Milläs testillä sitten pitäis etsiä, kun varmuudella vuotaa, mutta sekä alipaine- että typpitestin mukaan ei ole vuotoja? Kaksi autojen ilmastointeja korjaavaa liikettä on jo etsinyt vikaa, mutta ilman menestystä. Aina talven aikana vuotaa tyhjäksi :(
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Vastaa Viestiin